Mitä näen?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Voi olla hankala kuvailla, mutta yritän selittää siten että edes itse sen voisin ymmärtää. Eli siis kun katson esmes puhtaan siniselle taivaalle, pystyn erottamaan näkökentästä helposti sellaisia hauskoja läpikuultavia palloja, joissa on ikään kuin vaalea, läpikuultava kuori ja tummahko ydin. Välillä ne ovat ryppäinä kiinnittyneinä toisiinsa, pareista aina suurempiinkin koosteisiin.

Ne eivät ole selkeästi näkyvillä ja niitä vaikuttaisi leijuvan ja sinkoilevan ympäriinsä aivan satunnaisesti mutta kuitenkin vektorinsa suuntaisesti. Joka tapauksessa niiden näkemiseksi täytyy keskittyä. Tavallisesti katselemalla niitä ei näe. Jos taustalla on vähänkin jotakin muuta kuin aivan tasaväristä, mieluiten tummahkoa ja valoisaa, niitä ei näe. Muistan nähneeni samanlaisia palleroita mikroskoopilla.

Mitä ne siis ovat? Pölyhiukkasia? Sarveiskalvon/silmän/muun näköelimen "juttuja"? Vai peräti jotakin muuta? Soluja, molekyylejä saatika atomeita ne eivät voi olla koska ne ovat ihan eri mittaluokassa mitä ihmissilmä kykenee erottamaan. Kait?

Kommentit (6)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Lasiaisessa tai silmän kammionesteessä lilluvia samentumia. Itselläni niitä on riesaksi asti, joka paikassa viipottaa kaiken mualiman klönttejä ja rihmastoja. Vähän niinkuin tinnitus; ärsyttäviä kun niihin kiinnittää huomionsa, mutta pääasiassa niiden kanssa tulee toimeen.

Vierailija

Multa löytyy samaa, kakka säkä vaan kun ne näyttäis ajan myötä tulevan runsaslukuisemmiksi. Eipä niille mitään voi.

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Minä olen noita luullut silmän pinnalla valuviksi pienenpieniksi roskiksi. Olenkin ihmetellyt, miten silmä muka niin läheltä voi erottaa mitään niin "tarkasti". Selittää senkin, miten nämä "roskat" liukuvat erikoisiin suuntiin.

Vierailija

Mä nään kanssa, aina nähnyt, lisäksi vasemmassa silmässä on laserleikkauksen tuloksena hiukan arpikudosta joka näkyy, mutta ei häiritse ja siihen pitää ihan keskittyä että saa näkyviin.

Uusimmat

Suosituimmat