Hyttysiä tänä vuonna paljon vähemmän

Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Ainakin täällä Itä-Uudellamaalla on hyttysiä viime vuosia paljon vähemmän, jopa tosi paljon vähemmän. Ei oo tavinnu huitoa kovin monta kertaa vaikka ollut ulkona metsässä tai sen läheisyydessä. Onko tilanne sama muualla Suomessa?

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Kommentit (8)

Vierailija

En ole itse päässyt nyt kokeilemaan mutta ainakin Oulun eteläpuolella kuulemma sääskiä riittää kiusaksi asti entiseen malliin. Nimimerkki Aslak alan asiantuntijana voisi kertoa enemmänkin mutta ei ole näkynyt viime aikoina. Lieneekö sitten sääsket imeneet miehen kuiviin....

Vierailija

Kuivuus ei taida olla selitys kannan vaihtelulle, vaan se voi olla myös sade, jos se tarpeeksi kovana kuurona huuhtoo toukkien kasvupaikat liian niukkaravinteisiksi tai toukat maalle.
Hyttyset tulevat jaksottain yleensä ja jos sattuu jaksojen välillä metsään tuulisena paivänä, ei törmää moneenkaan, mutta jos jakson huipun aikaan hämärään metsään, niin saa juosta karkuun.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Turun saaristossa ei ole hyttysiä tänä vuonna! Jostain syystä, alkukesän kylmät yöt kai vei ne? Mutta kärpäset tuntuu tulleen tilalle!

Kantarellejä ja mustikoita riittää, eli sateita on ollut normaalia enemmän.

Vierailija

Eipä ole hyttysiä näkynyt Tampereellakaan. Yhden olen alkukesästä listinyt. Paarmoja on sitäkin enemmän. Niitä oli miitissäkin Viikinsaaressa, jossa yleensä aina on myös hyttysiä. Mulla kun on se kasvimaani ja sen tienoilla on kosteikkoa, siellä luulis hyttysiä olevan riesaksi asti mutta eipä ole näkynyt sielläkään, ei lähimetsässä, ei järvenrannalla, ei kosteikkoalueella..

Niitä ei todellakaan ole.
Toivottavasti on muita hyönteisiä että linnuilla riittää ruokaa.
Ihmset kyllä hanakasti tappais hyönteisiä ja hyönteismyrkkyjähän on kehitelty jos vaikka mitä, samoin kuin niitä kestäviä kasveja mutta linnut siitä kärsii ja kun ei o lintuja, se vaikuttaa biodiversiteettiin..

Nimim. Viherpiipertäjä ja ylpeä siitä.

Vierailija

Täältä etelästä ajettiin tuossa pari viikkoa sitten Norjaan ja takaisin ja vain yhdessä ainoassa paikassa jossakin Keski-Suomen levähdyspaikalla kuseksimassa käytyäni jouduin hyttysilmaiskun kohteeksi. Paikallisetkin sanoivat että poikkeuksellisen vähän niitä on ollut.

Kaverin mökillä hyttysiä sen sijaan on aina vaikka kaikkialta muualta ne ovatkin kuolleet. Siellähän kärsii, prkl.

Vierailija

Kannattaa testata hyttysmäärä mustikkaretkellä

Itse aion lähipäivinä tehdä sieniretken lähimetsiin itäiselle uudellemaalle. Katotaan sen jälkeen tilanne ja sienisaalis.

Vierailija
Bushmaster
Kaverin mökillä hyttysiä sen sijaan on aina vaikka kaikkialta muualta ne ovatkin kuolleet. Siellähän kärsii, prkl.

Asennevammanen.

Vierailija

Pari vuotta sitten oli aivan julmetusti sääskiä ja paarmoja keskipohjanmaalla. Olin ajelemassa "mummolaan" ja täytyi pysähtyä keskelle näreikköä heittämään vettä.

Voi luoja sitä muutamassa sekunnissa ilmaantunutta sääski- ja paarma-armeijaa. Autoonkin ehti noin 10 kipaletta paarmoja, kun jätin oven auki.

Kellithän ne niitä kiinnosti. Ei ollut paljon aikaa "ravistella" Voi sitä hosumista...

Uusimmat

Suosituimmat