Polttomoottori sekabensalla

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen pariin tankilliseen laittanut E85:sta sekaan 1/3 suhteella. Ajossa en ole huomannut mitään eroa kokobensaan verrattuna.

Miten mahtaa vaikuttaa palotapahtumaan ja päästöihin katalysaattoriautossa tuollainen sekabensa?

Ensi kuussa on katsastus ja sittenhän näkee miltä päästöt näyttää.

Kommentit (11)

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009

Laitoin kauan sitten hajamielisyyttäni 20 litraa dieseliä 99:n sijasta tankkiin (molemmissa pistooleissa mustat kahvat) ennen kuin huomasi erheeni. Täytin sitten tankin (60 l) täyteen 99:llä. Kiihdytyksissä oli laiska mutta muuten kulki OK

Too many protest singers, not enough protest songs...

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
Lyde
Olen pariin tankilliseen laittanut E85:sta sekaan 1/3 suhteella. Ajossa en ole huomannut mitään eroa kokobensaan verrattuna.

Miten mahtaa vaikuttaa palotapahtumaan ja päästöihin katalysaattoriautossa tuollainen sekabensa?

Ensi kuussa on katsastus ja sittenhän näkee miltä päästöt näyttää.

Seoksesta en osaa sanoa, mutta yleisesti päästöt pienenee ja varsinkin hajuhaitta katoaa olemattomiin. Sen vuoksihan monilla mikroautoradoilla on siirrytty etanolin käyttöön.

Everything you know, is about to change.

P.a.s.i
Seuraa 
Viestejä77
Liittynyt7.1.2008
T-Bolt
Laitoin kauan sitten hajamielisyyttäni 20 litraa dieseliä 99:n sijasta tankkiin (molemmissa pistooleissa mustat kahvat) ennen kuin huomasi erheeni. Täytin sitten tankin (60 l) täyteen 99:llä. Kiihdytyksissä oli laiska mutta muuten kulki OK

Mullakin on kokemuksia tuosta.
Penskana tuli mopolla (nelitahti monkey) polteltua pari jerrykannullista diesel bensa seosta. Kaverin isä oli töistään tuonu ku joku asiakas oli huitassu vahingossa bensan sekaan puolet diisseliä.
Vähän laiskemmin se manki sillä kulki ja ku pakkanen laski alle -15c joutu ajamaan kokoajan ryyppypäällä
Lämpösemmillä keleillä kun koneen sai kunnolla lämpöseksi niin kulki ihan ok

Ei sen puoleen tolla mopolla tuli bensa pulassa poltettua isän kemikaali varastosta melkeen kaikki mikä vaan palaa.
Raaan etanolin kanssa tuli muuten het ongelmia kun keli laski alle 0c mahotonta saaha kylmänä käyntiin.

Vierailija
T-Bolt

Jooo, tännehän on mukava kommentoida, kun koko kansa kuorsaa kohmeloaan huomisen kankaisen korjaukseen.

Asiaan:
Minulla taas oli ensimmäisenä autona ilman ajokorttia seuraava – tosin täysin mustana:

http://cdn.buzznet.com/assets/categorie ... 744658.jpg

6-pyttyinen rivikone lämmitettiin ensin kuumaksi bensiinillä ja sitten isän kuorma-autoista varastettua dieselia tankkiin, ja homma pelasi metsäteillä erinomaisesti.
Paljonko tuo hieno auto minulle maksoi katsastettuna ja eräästä seppäkoulusta täyskorjattuna ilman ensimmäistäkään ruostelaikkua?
Vain 100 FIM eli mummonmarkkaa noin vuonna 1964.

Jouduin myöhemmin pakolliseen inttiin ja samaisen savolaiskylän ignorantit äpärät liki hajottivat moisen ylpeyden.
Olin muuten noina aikoina Gulf-huoltoasemalla tankkarina, ja usein lirahti kiireisinä viikonloppuina ”naftaa” bensiiniautoihin.
Kukaan ei tullut valittamaan.....vaikka töiden loputtua nimenomaan viikonloppuina haalarin taskuista löytyi jopa 4 auton polttoainetankin korkki.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Hyvin meni nissani läpi niin pellistä kuin myös itse katsastuksesta vaikka eetua oli 50-60% tankissa. Päästöt oli karvan paremmat kuin viime kerralla jolloin tankissa oli puhdasta bensaa.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija
Teekkari
Seoksesta en osaa sanoa, mutta yleisesti päästöt pienenee ja varsinkin hajuhaitta katoaa olemattomiin. Sen vuoksihan monilla mikroautoradoilla on siirrytty etanolin käyttöön.
Paras syy alkoholin käyttöön kisoissa on se että tehoa saa enemmän ja kone käy viileämpänä. Taviskonneen saa alkoholille sopivaksi lisäämällä puristussuhteen 19 paikkeille ja suurentamalla suuttimen kokoa.
Jos sattuu niin että huoltikalla on korkeaoktaaninen loppu, niin tenttua tankkiin niin paljon että käy nakuttamatta.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Kun olin pieni, isä-pappa konstruoi penninvenytystieteen mestariteoksena sekapolttoaine-wartburgin. Moottori käynnistettiin normaalisti bensiinillä, ja tarpeeksi lämmettyään voitiin kääntää hanasta petroolille. Petroolia kun sai siihen aikaan vielä joillain asemilla suoraan mittarista. Tämän modauksen seurauksena autosta piti kuitenkin maksaa dieselvero. En kyllä tiedä oliko kikkailusta mitään taloudellista hyötyä.

Vierailija
Teekkari

Paras syy alkoholin käyttöön kisoissa on se että tehoa saa enemmän ja kone käy viileämpänä. Taviskonneen saa alkoholille sopivaksi lisäämällä puristussuhteen 19 paikkeille ja suurentamalla suuttimen kokoa.
Jos sattuu niin että huoltikalla on korkeaoktaaninen loppu, niin tenttua tankkiin niin paljon että käy nakuttamatta.

Puristussuhteen muuttaminen vaatisi kannen sorvausta (??). Ruiskukoneen seoksen säätö taas onnistunee vaihtamalla ohjelma ruiskuboksiin (??). Onkohan E85 ohjelmia jo saatavilla yleisempiin ruiskuihin? (Omassa autossa näkyy tosin olevan Magneti Marelli G6 ruisku).

Vierailija
tietää
Alkoholista saa hyötyä vain puristuksia lisäämällä. Muuten se vain laihentaa seosta pienemmän lämpöarvonsa vuoksi.

Olen ollut siinä käsityksessä että laihan seoksen haittapuoli on se että moottori saattaa lämmetä liikaa. Ja kun alkoholista toisaalta sanotaan että moottori käy viileämpänä niin onkos lopputuloksena laihasta seoksesta mitään haitaa?

Uusimmat

Suosituimmat