Polkupyöräilijä veden päällä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niin, asiani koskee siis polkupyöräilijää, joka haluaisi ajaa veden päällä . Homma on tietenkin teoreettinen, mutta miten voi laskea tarvittavan nopeuden? Tökkii nimittäin aika pahasti jo tuon ajatteleminenkin. Mikä voima kannattelee pyöräilijää?

Että tämmöstä tällä kertaa...

Sivut

Kommentit (26)

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Katsoppa tubesta, miltä se näyttää astetta paksummilla renkailla, ja mieti miten kovasti saa jalkoja hapottaa. No prätkä toki raskaampi. Matemaattisesti en osaa auttaa.

Vierailija

Mun viestin ei näköjää tullu.

Joo, siis pointti oli, että vesisuksipyöriä varmaan on...
...ja jos haluat ajaa vettenpäällä ihan ns. pyörällä. niin ehkä kantsii tehdä pyörän jota vene vetää, ns. nopeasti pyörivät leveät "suksi renkaat jne....

Vierailija

Kuten aloituksessani totesin, homma on teoreettinen. Nimenomaan asian fysikaalinen tausta kiinnostaisi. Kyllähän nyt jo järkikin sanoo, että lujaa on mentävä. Mutta miten se lasketaan? vinkkejä kehiin.

Vierailija

Kyllähän tuohon tarvitaan useita satoja kilometrejä tunnissa. Renkaiden kosketuspinta-ala on niin pieni painoon verrattuna. Tosin, jos pyörät eivät pyöri, koko paska kaatuu, kulki se kuin kovaa tahansa. Jos pyörät sen sijaan pyörivät, syntyy gyroskooppi-ilmiö ja sitten taas about 400-800km/h pyörää ei enää saakaan ihmisvoimin nurin.

Vierailija

Taitaa tuo renkaan pito olla aika huono vetten päällä. Pitäisi olla erittäin karkea korkea kuviointi ainakin renkaassa. Ehkä joku siipiratas tyylinen. Tuo ilmanvastus on melkoinen suurilla nopeuksilla.

Vierailija

Melkeinpä veikkaisin että ongelmaa on lähdettävä ratkomaan miettimällä mikä on voima joka riittää syrjäyttämään veden ja luomaan nosteen joka pitää fillarin pinnalla.

Sitten lasketaan monimutkaisilla kaavoilla mikä on nopeus joka tuon voiman tuottamiseen tarvitaan.

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Jos asentaisit fillarisi renkaisiin parikymmentä paineanturia ja suurnopeuskameralla kuvaisit, miten jysäytät monta kertaa eri nopeuksilla fillarilla jorpakkoon, saattaisit kyetä luomaan mallin vedenpinnan tukivoimalle, josta sitten ekstrapoloisit vaadittavan vauhdin.
Niin jäi Myyttärit tänään näkemättä ja ryhdyin sitten tässä itse pseudotieteilemään...

Vierailija
AvunTarpeessa
Melkeinpä veikkaisin että ongelmaa on lähdettävä ratkomaan miettimällä mikä on voima joka riittää syrjäyttämään veden ja luomaan nosteen joka pitää fillarin pinnalla.

Sitten lasketaan monimutkaisilla kaavoilla mikä on nopeus joka tuon voiman tuottamiseen tarvitaan.




Tämän viestin pohjalta siis polkupyörää kannatteleva voima on noste, mikä kyllä kuulostaa täysin järkevältä...

Miten vaadittu voima ja sitä kautta siis nopeus voidaan laskea (tietenkin saatu tulos on about-luokkaa)? Oma matikka- ja fysiikkaosaamiseni ei vieläkään riitä. Pakostahan tämän joku on jo laskenut ennemminkin; eihän tämä mikään uniikki ajatus ole...

Eli apua kaivattaisiin kiihkeästi osaavampien taholta...

Vierailija

Onhan sitä vesihiihdetty pelkillä jakapohjilla eikä se nopeus aivan mahdottomia ole ollut. Maastorenkailla, joissa leveyttä reilu 5 cm, riittänee hyvinkin parisataa kilsaa tunnissa mutta käytännössä suurimman ongelman tuottaa lähtö ja pystyssä pysyminen. Mutta tuo ajatushan olikin alunperin silkkaa teoriaa.

Vierailija
korant
Onhan sitä vesihiihdetty pelkillä jakapohjilla eikä se nopeus aivan mahdottomia ole ollut. Maastorenkailla, joissa leveyttä reilu 5 cm, riittänee hyvinkin parisataa kilsaa tunnissa mutta käytännössä suurimman ongelman tuottaa lähtö ja pystyssä pysyminen. Mutta tuo ajatushan olikin alunperin silkkaa teoriaa.



Petskun laittamalla videolla mennään prätkällä veden yli ehkä 70 km/h, maastopyörällä luulisi riittävän alle 2 x nopeus.
Auto voi lähteä vesiliirtoon jo 80 km/h sileillä renkailla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat