Seuraa 
Viestejä5662

Alumiini on mainio aine rakenteluun kevyen ominaisuuden ja "helpon" muokattavuuden ansiosta. Nii, mistä saisi alumiini levyjä halvalla tai ilmasiksi mieluiten. Esim. Pesukoneiden ulkokuoret olisivat hyvää tavaraa.

Tuli tosta pyörällä ajosta vedessä ketjusta mieleen, että mun paskaan rikkinäiseen pyörään voisi asentaa ponttoonit sivuille ja sitten takapyörän renkaaseen voisi kiinnittää lapasia jotka sitten porskuttelisi sitä pyörää eteenpäin vedessä. Ja ne tekisisin alumiinista tottakai.

Nii sitäki että voiko venettä(tässä tapauksessa pyörää) ohjata etu peräsimellä, että se peräsin sijaitsee etupuolella eli pyörän eturengas toimisi ohjaavana "peräsimenä"? Vai toimiiko se vain takapuolella?

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Sivut

Kommentit (62)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

Muokattavuus on kyllä hyvä mutta hitsaaminen ponttoonin muotoon ongelmallinen. Ei onnistu ihan jokaisella ainakaan saada tiiviiksi. Tottahan sinulla on vaihtovirta hitsauskone eikä pelkkä dc?

Pesukoneiden kuoret ovat yleensä peltiä ei alumiinia.

toisen polven pilkkuvirhe

TERÄS NALLEPUH
Alumiini on mainio aine rakenteluun kevyen ominaisuuden ja "helpon" muokattavuuden ansiosta. Nii, mistä saisi alumiini levyjä halvalla tai ilmasiksi mieluiten. Esim. Pesukoneiden ulkokuoret olisivat hyvää tavaraa.

Tuli tosta pyörällä ajosta vedessä ketjusta mieleen, että mun paskaan rikkinäiseen pyörään voisi asentaa ponttoonit sivuille ja sitten takapyörän renkaaseen voisi kiinnittää lapasia jotka sitten porskuttelisi sitä pyörää eteenpäin vedessä. Ja ne tekisisin alumiinista tottakai.

Nii sitäki että voiko venettä(tässä tapauksessa pyörää) ohjata etu peräsimellä, että se peräsin sijaitsee etupuolella eli pyörän eturengas toimisi ohjaavana "peräsimenä"? Vai toimiiko se vain takapuolella?




Käytä muovikanistereita ponttooneina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
petsku
Seuraa 
Viestejä1473

Luulisi etusimen olevan mahdollinen. Tiedä sitten jos se puskee...
Et kuitenkaan voine laittaa sitä sojottamaan eteenpäin etuhaarukasta — kääntyisi alta aikayksikön ympäri.
Niin voihan ne alumiinievät renkaaseen pultatakin tms.

"Etusin" on mahdollinen, mutta kääntösäteestä tulee melkoisen iso.. Peräsin olisi kannattavampi vaihtoehto ja myös melko yksinkertainen toteuttaa, mikäli tosissaan olet rakentelemassa..

Heksu
TIG-hitsauksen pitäisi ainakin olla hyvin hanskassa, jos meinaa kikkailla alumiinista jotain.



ei tartte enää nykyisin. on olemassa sellasta hitsauspuikkoa jolla on TODELLA helppo hitsailla alumiinia, puikon lämmitykseen riittää tehokas kuumailmapuhallin (tällä yhdistelmällä olen itse valmistanut esim. kolmio-trussia ääni/valo-tekniikan tarpeisiin) varmaan joku polttolamppu saattaa olla vielä parempi tuohon.

Jussi
Heksu
TIG-hitsauksen pitäisi ainakin olla hyvin hanskassa, jos meinaa kikkailla alumiinista jotain.



ei tartte enää nykyisin. on olemassa sellasta hitsauspuikkoa jolla on TODELLA helppo hitsailla alumiinia, puikon lämmitykseen riittää tehokas kuumailmapuhallin (tällä yhdistelmällä olen itse valmistanut esim. kolmio-trussia ääni/valo-tekniikan tarpeisiin) varmaan joku polttolamppu saattaa olla vielä parempi tuohon.



Alumiinin hyvän lämmönjohtokyvyn takia sitä joutuu lämmittämään tigillä aika kauan, että hitsaus onnistuu, sula kohta tipahtaa erittäin helposti läpi ja tulee iso reikä. Kävin hitsauskurssin kun piti väsätä suurehko vene alumiinista aikoinaan, aika monta päivää sai harjoitella et pysty vetää luokat.
Tuskin onnistuu kuumailmapuhaltimella.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

Vielä kun ottaa huomioon että materiaali vahvuudet on eri luokkaa. Alumiini levyä aina tigillä paksummat saattaa tuurilla mennä puikolla mutta jälki on sen mukaistakin sitten.

toisen polven pilkkuvirhe

sinnipirtti
Muokattavuus on kyllä hyvä mutta hitsaaminen ponttoonin muotoon ongelmallinen. Ei onnistu ihan jokaisella ainakaan saada tiiviiksi. Tottahan sinulla on vaihtovirta hitsauskone eikä pelkkä dc?

Pesukoneiden kuoret ovat yleensä peltiä ei alumiinia.




Vasta pellin (lat. Pellium) (Pe) löytämisen ja jalostustekniikan kehittymisen jälkeen mm. edellisen sukupolven henkilökohtaisten tietokoneiden, pesukoneiden sekä kiinalaisten pöytäsirkkelien valmistaminen muodostui mahdolliseksi ja osin kukoistavaksi liiketoiminnaksi. Pelti materiaalina toi laajempaan käyttöön mm. peltiruuvit, peltisepät ja muut johdannaiset, oluen jäähdyttämiseen käytettävästä peltier-ilmiötä hyödyntävästä teknologiasta puhumattakaan. Ilman pellin käyttöönottoa olisivat jääneet mm. nykyisin niin tutut ilmiöt kuten räminä, ruoste ja jopa ensimmäisen sukupolven tahattomat kertakäyttöesineet täysin kuriositeetin asteelle.

Komppaan fenomenologia muovikanisterien suhteen. Hanki jostain sellaisia sinisiä ~60l tynnyreitä. Ovat muodoltaan valmiiksi jo melko/suhteellisen virtaviivaisia.
Fillarin takarenkaan hyödyntäminen siipirattaan runkona voi olla käytön aikana suhteellisen näyttävä ratkaisu. Jalat vispaa kierroksilla ja vesi lentää. ? Teknologian stressitesti kannattaa toteuttaa vaikkapa lapikoimalla kämmenen avulla soutuvenettä eteenpäin. Fillarin takahaarukkaan ei mahdu edes kämmenen kokoisia lapoja pyörimään ja toisaalta pidemmän syvemmälle uppoavan lavan tukevaksi saaminen teettänee hyötyyn nähden turhaa työtä.
Pidempi ketju, leveämpilapaiset rattaat kahta puolta takahaarukkaa, voiman syöttö keskeltä, laakerointi ratasakselin päistä ja keskeltä?

Lähtisin liikkeelle alumiinin sijaan vesivanerista. Muokattavissa käsityökaluin, jälki peukalon sijainnista riippuen asiallista. Viilumäärästä riippuen jäykkää moneen suuntaan, kiinnitys- ja liitostavat helposti toteutettavissa niin ettei lopputulos ole löystyvä ja rämisevä.
Samasta materiaalista saat rakennettua sekä rungon että pienemmät komponentit.

Anekdootin omainen, lannistava tarina: Ala-astekaverin kanssa päätettiin rakentaa vene. Luottamukseni projektipäälliköksi itsensä asettaneeseen kaveriini horjui siinä vaiheessa kun projekti aloitettiin ostamalla rautakaupasta neljä naulaa. Kuvailisin tämänhetkisellä elämänkokemuksella projektin speksaus- ja materiaalinhankintavaiheessa kokemaani tunnetta lähinnä 'Mitä vittua?!?' -tunteeksi. Tuolloin en pystynyt vielä verbalisoimaan kokemaani joten neljän kuumasinkityn nelituumaisen naulan kanssa lähdettiin metsään keräämään tikkuja ja risuja.
Ja perkele minä kun koin olevani vanhempikin veneenrakentaja. Olinhan sentään aikanaan ollut kummisetäni jaloissa ja araldiitinkatkussa rakentamassa Hydrospeed 28:aa. Nauloja/ruuveja oli varmasti enemmin kuin neljä!! (Josta tulikin mieleeni, onko kukaan käyttänyt enää pumppumeisseliä? Oli tuolloin ns. kuuminta hottia. Edes makitan ensimmäisen sukupolven akkuruuvareita ei ollut olemassa..)

-

sinnipirtti
Vielä kun ottaa huomioon että materiaali vahvuudet on eri luokkaa. Alumiini levyä aina tigillä paksummat saattaa tuurilla mennä puikolla mutta jälki on sen mukaistakin sitten.



Tässä kohtaa kannattaa mainita vielä että ponttoonien lienee syytä olla vesitiiviitä.

Ponttoonit voisi toki kasata jo suoraan sikaflexillä?

Nimimerkillä: TIGailin aikanaan joulukuusen jalan (haponkestävästä teräksestä, toki) joka pitää mainiosti vettä, tiettyyn rajaan asti. Tuotteen kausiluonteisen käytön vuoksi tyydyin tuloksettoman tiiviiksisulattelusession jälkeen kompromissiin. Tuote kuivaksi ja mustaa sikakittiä sisäpuolelle. Ei se kyllä pidä vieläkään. Tihkuu. Mutta teknisesti ottaen erittäin hieno rakenne. Ajatushan on tärkein eikä varisematonta joulukuusta liene vielä keksittykään.

Onko olemassa valmiita jalkaratkaisuja viljeltyjen kuusten mastodonttityviä varten? Joulukuusisorvi?

-

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

Tigin kanssa en ole koskaan päässyt sinuiksi. Sinänsä harmittavaa että sitä yleensä tarvitsisi.

Paremmin onnistuu valuraudan hitsaaminen ja koputtelu. Omat huonot puolensa siinäkin. Kun saat puikon kunnolla palamaan pitää jo lopettaa.

toisen polven pilkkuvirhe

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463

Olen positiivisesti yllättynyt hitsaustekniikan kehityksestä. En ole juurikaan joutunut hitsaamaan kouluaikojen jälkeen, ja silloin pääasiallinen näkemys oli olevinaan, että mielekkäin tapa hitsata alumiinia on TIG-hitsaus. Toki voi olla, että olin jo silloin ymmärtänyt asian erheellisesti.

TERÄS NALLEPUH
takapyörän renkaaseen voisi kiinnittää lapasia



Ajattelitko neuloa lapaset itse, vai hankkia käytettyjä kirpputorilta?

Jo maailmalla kokeiltu keino on juomatölkkien käyttö pontoonina. Maissa joissa ei ole kierrätystä, se on jopa halpaa kun niitä kerää roskistakin. Niitä voi vaikka teippailla pötköksi ja niitä levyiksi eri muotoon jotta saa pontoonin. Jos joku sauma vuotaa niin so what?

Heksu
Olen positiivisesti yllättynyt hitsaustekniikan kehityksestä. En ole juurikaan joutunut hitsaamaan kouluaikojen jälkeen, ja silloin pääasiallinen näkemys oli olevinaan, että mielekkäin tapa hitsata alumiinia on TIG-hitsaus. Toki voi olla, että olin jo silloin ymmärtänyt asian erheellisesti.



Alumiinin hitsaaminen migillä on aika räpellystä, sillä onnistuu vain jotkut pienet korjaushitsaukset.

fenomenologi
Jussi
Heksu
TIG-hitsauksen pitäisi ainakin olla hyvin hanskassa, jos meinaa kikkailla alumiinista jotain.



ei tartte enää nykyisin. on olemassa sellasta hitsauspuikkoa jolla on TODELLA helppo hitsailla alumiinia, puikon lämmitykseen riittää tehokas kuumailmapuhallin (tällä yhdistelmällä olen itse valmistanut esim. kolmio-trussia ääni/valo-tekniikan tarpeisiin) varmaan joku polttolamppu saattaa olla vielä parempi tuohon.



Alumiinin hyvän lämmönjohtokyvyn takia sitä joutuu lämmittämään tigillä aika kauan, että hitsaus onnistuu, sula kohta tipahtaa erittäin helposti läpi ja tulee iso reikä. Kävin hitsauskurssin kun piti väsätä suurehko vene alumiinista aikoinaan, aika monta päivää sai harjoitella et pysty vetää luokat.
Tuskin onnistuu kuumailmapuhaltimella.

Kuumailmapuhaltimella voi lämmittää sen puikon, ei sillä sitä sulateta. Puikot kun kannattaa säilyttää sellaisessa kivassa +60 Celsius asteisessa puikkouunissa, niin ovat kuivia ja syttyvät helpommin

fenomenologi
Heksu
Olen positiivisesti yllättynyt hitsaustekniikan kehityksestä. En ole juurikaan joutunut hitsaamaan kouluaikojen jälkeen, ja silloin pääasiallinen näkemys oli olevinaan, että mielekkäin tapa hitsata alumiinia on TIG-hitsaus. Toki voi olla, että olin jo silloin ymmärtänyt asian erheellisesti.



Alumiinin hitsaaminen migillä on aika räpellystä, sillä onnistuu vain jotkut pienet korjaushitsaukset.

Tämä ei pidä paikkaansa.
Kaikki "suuremmat" hitsaukset tehdään aina MIGillä. Pienet korjaukset yms. tehdään TIGillä.

Esim. säiliöautojen tankit on jo vuosia hitsattu MIGillä eikä ongelmia ole ollut.

Kuumailmapuhaltimella voi lämmittää sen puikon, ei sillä sitä sulateta. Puikot kun kannattaa säilyttää sellaisessa kivassa +60 Celsius asteisessa puikkouunissa, niin ovat kuivia ja syttyvät helpommin
Just joo
Syy siihen että puikkoja säilytetään lämmittimessä on kylläkin se että kosteus aiheuttaa vedyn muodossa ongelmia sauman rakenteessa --> kosteus siis täytyy saada lisäaineesta pois. Syttymiseen lämmityksellä ei ole mitään merkitystä.

Hitsataanko MIGilläkin alumiinia? Luulin, että alumiinia hitsataan vain TIGillä. Vain onko alumiinia mitsatessa MIGistä tuleva metallilanka alumiinia?

KBolt

Tämä ei pidä paikkaansa.
Kaikki "suuremmat" hitsaukset tehdään aina MIGillä. Pienet korjaukset yms. tehdään TIGillä.


Joo kyllä se MIG hitsaus taitaa olla nopeempi tapa hitsata.

Käytetäänkö nykyään enää paljoa kaasuhitsiä?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat