Nopeusmittarin heitto.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos vaikka moottoripyörällä ajaa hirvittävää vauhtia, niin sen takarenkaan ympärysmitta kasvaa. Pitäisikö tämä ottaa huomioon nopeusmittareissa?

Sivut

Kommentit (22)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

otahan huomioon että takarengas lyö tyhjää määrän x vauhdissa y ja että nopeus mitataan yleensä eturenkaasta jossa ei ole vetoa. myös kaarteessa nopeus heittää koska ajetaan renkaan halkaisijaa pienemmällä halkaisialla johtuen renkaan muodosta.

(voin muistaa väärin mutta 8% taisi olla tuo suditus 150km/h nopeudessa.)

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija
ted the mechanic
Jos vaikka moottoripyörällä ajaa hirvittävää vauhtia, niin sen takarenkaan ympärysmitta kasvaa. Pitäisikö tämä ottaa huomioon nopeusmittareissa?

Ei, koska heitto on marginaalinen.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Taitaa tosiaan nykyään kaikissa pyörissä olla nopeudenmittaus takarenkaasta; vaijeri eturenkaaseen on viime vuosituhannelta. Lukemaan vaikuttaa se, kiihdytetäänkö vai jarrutetaanko (luisto + painonsiirrosta aiheutuva halkaisijamuutos), sekä mainitsemasi halkaisijan kasvaminen nopeuden lisääntyessä. Noita ei huomioida mitenkään, vaan mittari säädetään yläkanttiin siten, että se näyttää aina liikaa.
Teiden varsilla olevat nopeusnäytöt eivät yleensä toimi moottoripyörillä (tai näyttävät väärin). Onneksi huomaavainen virkavalta mittaa päivittäin moottoripyörien nopeuksia tutkalla ja mittauspöytäkirjan saa yleensä mukaansa, mikäli haluaa pysähtyä sen vastaanottamaan.

Isommaksi ongelmaksi nopeusmittareissa näkisin sen, ettei digitaalimittari näytä senhetkistä nopeutta, vaas se päivittyy esim sekunnin välein. Viisarinäyttö, vaikkakin putkella toteutettu, olisi huomattavasti havainnollisempi.

ted the mechanic
Jos vaikka moottoripyörällä ajaa hirvittävää vauhtia, niin sen takarenkaan ympärysmitta kasvaa. Pitäisikö tämä ottaa huomioon nopeusmittareissa?
Vierailija

Tuohon nopeudenmittauxeeen; nykyisten teräsvyörenkaiden halkaisija ei kasva nopeuden kasvaessa.(kiihdytysvehkeet erikseen).Kaarteessa toki nimellinen kehä pienenee,mutta useimmat ajelee kurvissa hitaammin kuin suoralla?
Ja tunnetustihan erään valtion laitoksen kustantamamme mittarin kalibrointipiste on pitkän suoran loppupäässä (ja mieluiten vielä hiukka alamäkeä),niin saadaan "kunnon" lukemat.
TESTI: ota polkupyörä ja laita etu/tákapyörän venttiilit esim. alas. tasaisella kovalla alustalla kiihdytät varovasti ja 100m,n jälkeen jarrutat varovarovasti. Onko venttiilit tasan?EIOO. Johtopiätös; Ainoa mahd. mitata OIKEA nopeus on tutka tai länsiryssän sotagprs(siihen saa vaan ninhuanosti liittymiä,ainakaan DNA,lla ei ollu SIMmiä myyrä).
Ja digimittarin kai suurin virhe on se ettei niitä tietyssä valossa näje.
Päivitystiheys,,,,,jos 1 sek. ei piisaa niin kannattaa vissiin miettiä myös ranteen kulmanopeutta?

Vierailija
jaitii3141
TESTI: ota polkupyörä ja laita etu/tákapyörän venttiilit esim. alas. tasaisella kovalla alustalla kiihdytät varovasti ja 100m,n jälkeen jarrutat varovarovasti. Onko venttiilit tasan?EIOO.

Toinen johtopäätös: Renkaat eivät ole täysin samoja ympärysmitaltaan.

Vierailija
ted the mechanic
Saako vakio motskareihin sutimisen estoa? Vai pitääkö itse tehdä taas?



Takahaarukan muunnoksilla(pidentämällä) sutiminen vähentyy, kuin myös keulimisherkkyys. Myös etupään muutoksilla pystytään vaikuttamaan tähän. Alustan säädöt (jousitus) jne.

Vierailija
ted the mechanic
Saako vakio motskareihin sutimisen estoa? Vai pitääkö itse tehdä taas?



Vakiomotskari on yhdyssana.

Vierailija
Denzil Dexter
Taitaa tosiaan nykyään kaikissa pyörissä olla nopeudenmittaus takarenkaasta;

Taitaa tosiaan nykyään kaikissa pyörissä olla nopeudenmittaus vaihteistosta.

Vierailija

Ainakin sigma tekee prätkiin jälkiasenteisen digimittarin jonka voi rukata pyörän ymp. mitan mukaan hyvin tarkaksi ja mittaa kolmeen sataan ja tallentaa sen vaikka virkavaltaa varten jos morkkis iskee. Kahdella mittarilla voi verrata miten suttaa takaa. Lainatakin voi jos kaveri epäilee mittariaan höhläksi.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Ei saa tarvikkeena, mutta esim Ducatin S-malleissa on melko hyvä vakiona. Kawasakissakin jonkinlainen. Laite perustuu moottorin kierrosluvun muutoksen tarkkailuun, eli ei ole aivan yhtä hienostunut kuin vaikkapa abs.

ted the mechanic
Saako vakio motskareihin sutimisen estoa? Vai pitääkö itse tehdä taas?
Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

No jos saivarrellaan, niin takarenkaan kehänopeus, joka on suurinpiirtein moottoripyörän etenemisnopeus, mitataan vaihteistosta. Kuristettuihin pyöriin kannattaisi kyllä lisäksi asentaa ilmanopeusmittari, niin voisi arvioida, kannattaako rekan ohi yrittää..

180°
Denzil Dexter
Taitaa tosiaan nykyään kaikissa pyörissä olla nopeudenmittaus takarenkaasta;

Taitaa tosiaan nykyään kaikissa pyörissä olla nopeudenmittaus vaihteistosta.
Vierailija

Ilmanopeusmittari olisi hyvä lisä, sillä usein toisiovälitystä muutellaan.

Denzil Dexter
No jos saivarrellaan, niin takarenkaan kehänopeus, joka on suurinpiirtein moottoripyörän etenemisnopeus, mitataan vaihteistosta. Kuristettuihin pyöriin kannattaisi kyllä lisäksi asentaa ilmanopeusmittari, niin voisi arvioida, kannattaako rekan ohi yrittää..

180°
Denzil Dexter
Taitaa tosiaan nykyään kaikissa pyörissä olla nopeudenmittaus takarenkaasta;

Taitaa tosiaan nykyään kaikissa pyörissä olla nopeudenmittaus vaihteistosta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat