10 metristä hyppääminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kyseessä ei ole itsetuhoiset ajatukset vaan tavoite kokeilla tätä uimahallissa. AIkaisemmin olen hypännyt 7,5 metristä, mutta nyt rimaa nostetaan vielä 2,5 metriä. Minua alkoi samalla kiinnostamaan tietää muutama pointti siitä. Eli kuinka kovalla nopeudella tullaan törmäämään vedenpintaan?
Tuon pitäisi olla yksinkertaista fysiikkaa, mutta minulla se on aina ollut hieman heikkoa varsinkin, kun pitää ottaa ilmanvastus ja muut tekijät huomioon.
Lisäksi jos on mahdollista laskea G-voimat, niin ne olisi kanssa kiva tietää. Tosin te ette (kuten en minäkään) voi tietää tarkalleen, että kuinka nopeasti "hidastun" sitten vedessä.
Yllättävän mielenkiintoista tuon kokeileminen tulee varmasti olemaan, varsinkin kun ajattelee, että pudotus kiinteällä alustalle tappaisi suurella todennäköisyydellä heti.

Kommentit (13)

Vierailija

Oleta ilmanvastus nollaksi. Energiaperiaate.
½mv² =mgh
v = sqrt(2gh)

missä g on putoamiskiihtyvyys, h korkeus vedenpinnasta ja v iskeytymisnopeus.

Vierailija

Oletetaan, että et "hyppää" 10 metristä, vaan pudottaudut.

1. Nopeutesi juuri enne kuin kosketat vettä on suurin piirtein 14 m/s (=sqrt(9,81m/s^2*10m)/0,5), riippumatta siitä oletko läski vai laiha, ilmanvastus ei noissa nopeuksissa ja tässä tilanteessa vaikuta juuri ollenkaan. Liike-energiaa sinulla on ennen kosketusta saman verran kuin potentiaalienergiaa alussa. Mainitsemiasi ”muita tekijöitä” ei ole. Tai jos on niin niitä ei tarvitse ottaa huomioon. Kuun gravitaatio ei juurikaan putoamiseesi vaikuta.

2. Kiihtyvyydet (eli G-voimat):
– kiihtyvyys on ilmalennon aikana noin 9,81 m/s^2
– kun kosketat vettä, hidastut nopeasti. Vedenvastusta on vain vaikea lähteä laskemaan antamillasi tiedoilla. Kiihtyvyys on joka tapauksessa huomattavasti suurempi ja vastakkaissuuntainen kuin ilmalennon aikana.

Vierailija

Tuo pudotuksen lopussa tuleva hidastuminen (eli negatiivinen kiihtyminen) on tosiaan hyvin riippuvainen sellaisista pikkuasioista kuin kehon asento, vedenpinnan rikkonaisuus (eli onko pintajännitystä rikkomassa joku häiriö jne). Jos haluat kokea suurimman mahdollisen hidastuvuuden niin hyppää selälleen tai mahalleen jalat ja kädet levitettynä sivulle.
Minä en kuitenkaan vastaa seurauksista.

Vierailija

Tuon pintajännityksen rikkomisesta muuten, muuttuuko kappaleen siirtyminen ilmasta veteen olennaisesti mikäli sen eteen pudotetaan jokin kappale, joka rikkoo pintajännityksen valmiiksi? Tuli lähinnä mieleen ohjus-torpedoja ja vielä lennokkaampia vehkeitä varten..

Vierailija
Bushmaster
Tuon pintajännityksen rikkomisesta muuten, muuttuuko kappaleen siirtyminen ilmasta veteen olennaisesti mikäli sen eteen pudotetaan jokin kappale, joka rikkoo pintajännityksen valmiiksi? Tuli lähinnä mieleen ohjus-torpedoja ja vielä lennokkaampia vehkeitä varten..

Voisihan esim uimahyppääjäkin pudottaa ennen suoritustaan jonkin esineen veteen ja hypätä itse perään. Se ei olisi kovin järkevää koska hän voisi loukata itsensä törmätessään esineeseen vedessä jos esine ei uppoa tarpeeksi nopeasti. Sen sijaan käytetään pieniä vesisuihkuja jotka rikkovat pintajännitystä laajalta alueelta ja ilman sitä vaivaa että joutuisi kalastamaan hyppääjien heittämiä tavaroita altaasta. Ohjus-torpeedoa ei voi verrata ihmiseen sillä se on alkujaankin suunniteltu ilmasta veteen kykyiseksi eli se on muotoiltu vastaamaan käyttötarkoitustaan. Merta ei voi sitäpaitsi verrata tyyneen uimaaltaaseen. Kappaleen pudottamisessa ohjuksen eteen olisi vain enemmän haittaa kuin hyötyä. Ainakin luulen niin koska sellaista en ole vielä nähnyt käytettävän missään.

Vierailija

Eihän tässä veden pintajännityksellä ole mitään vaikutusta. Se kannattelee kyllä vesilukkia joka luistelee veden pinnalla mutta ihmisen ja vesilukin massojen ero taitaa olla melkoinen. Veden tiheys ilmaan verrattuna on tuhatkertainen joten sen virtausvastuskin on vähintään tuhatkertainen. Vesisuihku ei ole vähentämässä pintajännitystä vaan näyttää millä kohden veden pinta on.

Vierailija
korant
Eihän tässä veden pintajännityksellä ole mitään vaikutusta. Se kannattelee kyllä vesilukkia joka luistelee veden pinnalla mutta ihmisen ja vesilukin massojen ero taitaa olla melkoinen. Veden tiheys ilmaan verrattuna on tuhatkertainen joten sen virtausvastuskin on vähintään tuhatkertainen. Vesisuihku ei ole vähentämässä pintajännitystä vaan näyttää millä kohden veden pinta on.

Olet ihan oikeassa. Olen jostain syystä aina luullut että se on rikkomassa sitä pintajännitystä mutta eihän sillä vesisuihkulla ole tosiaan sellaista funktiota. Ihme kun en aiemmin huomannut virhettäni kun katselin tietoja eri nesteiden pintajännityksestä ja huomasin että se on hyvin pieni. Pitäisi vissiin miettiä vastausta ennen kuin menee laittamaan niitä tänne.

Vierailija

Totani, miks uimahyppykilpailuissa lorotetaan letkulla lisää vettä jatkuvasti siihen päätyyn jossa hypätään?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Olli V
Totani, miks uimahyppykilpailuissa lorotetaan letkulla lisää vettä jatkuvasti siihen päätyyn jossa hypätään?

Varalta. Ko sitä kumminkin loiskuu aina hieman pois ja haihtuu.

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
Olli V

Varalta. Ko sitä kumminkin loiskuu aina hieman pois ja haihtuu.

*nauraaaa*

Vierailija
Eihän tässä veden pintajännityksellä ole mitään vaikutusta.
Viskositeetilla taas on ja kuten itse tuon jälkeen kirjoitit, tiheydellä myös.

Uusimmat

Suosituimmat