Seuraa 
Viestejä45973

Ehdotus:
Rikotaampas porukalla ihmislihaskäyttöisen kulkuneuvon nopeusennätys.

Miten:
Tehdään modulirakenteinen nivelöity lasi/hiilikuituluotijuna, jossa monta polkijaa ahertaa vähäistä ilmanvastusta vastaan.

Miksi:
Saa päteä. Voi kehua ja retostella. Näyttää hyvältä CV:ssä

Keitä tarvitaan:
- Suunnittelijoita
- Rakentajia
- Sponsorihaalijoita
- Polkijoita
- Ensiavun taitajia

Yritin fillarismisivuilla innostaa taannoin vastaavaan tempaukseen ihmisolentoja, mutta ei löytynyt muita kun wannabeepolkijoita. Vekottimelle ja tempaukselle saisi paljon huomioarvoa ja mainospinta-alaa olisi paljoltikkin, sponsorieurot juoksisi vauhtia ja vaaratilanteita kaihtamatta. Kunto kasvaisi tai sitten henki lähtisi.

Nooh, onkos teissä miestä tai naista hypätä kelkkaan???

Sivut

Kommentit (138)

Nooh, onkos teissä miestä tai naista hypätä kelkkaan???

Ei.

Keskitymme mieluummin urheilulajeista jaloimpaan, eli verbaaliakrobatiaan, ja sikäli kun ei kunto anna myöten, henkiseen seikkailuun.
Tahdonalaiset tahi tahdottomat liikkeet jätämme mieluummin sellaisille, joilla lihasten kohdalla on muutakin kuin hyvä ajatus niistä.

Sen sijaan voisimme toki ruotia useissa rönsyilevissä säikeissä miksi on fyysisesti mahdotonta rakentaa kyseistä pyörää, ja sitten kun se on valmis ja toimivaksi osoitettu, hämmentää pakkaa viittauksilla Urantiaan tai ylivalonnopeutta liikkuviin pyörän pinnoihin, ja unohtaa koko keskustelu.

Olenkohan kyyninen?-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Hamppu
Seuraa 
Viestejä1153
mummovainaa
Ehdotus:
Rikotaampas porukalla ihmislihaskäyttöisen kulkuneuvon nopeusennätys.

Miten:
Tehdään modulirakenteinen nivelöity lasi/hiilikuituluotijuna, jossa monta polkijaa ahertaa vähäistä ilmanvastusta vastaan.

Miksi:
Saa päteä. Voi kehua ja retostella. Näyttää hyvältä CV:ssä

Keitä tarvitaan:
- Suunnittelijoita
- Rakentajia
- Sponsorihaalijoita
- Polkijoita
- Ensiavun taitajia

Yritin fillarismisivuilla innostaa taannoin vastaavaan tempaukseen ihmisolentoja, mutta ei löytynyt muita kun wannabeepolkijoita. Vekottimelle ja tempaukselle saisi paljon huomioarvoa ja mainospinta-alaa olisi paljoltikkin, sponsorieurot juoksisi vauhtia ja vaaratilanteita kaihtamatta. Kunto kasvaisi tai sitten henki lähtisi.

Nooh, onkos teissä miestä tai naista hypätä kelkkaan???

Heleppo homma. Akku, generaattori/sähkömoottori jne. Poljetaan 500 vuotta akkuun poweria ja päästetään kaikki kerrallaan pihalle. Menee polkupyöräki tsiljoonaa.

mummovainaa
Ehdotus:
Rikotaampas porukalla ihmislihaskäyttöisen kulkuneuvon nopeusennätys.

Miten:
Tehdään modulirakenteinen nivelöity lasi/hiilikuituluotijuna, jossa monta polkijaa ahertaa vähäistä ilmanvastusta vastaan.

Miksi:
Saa päteä. Voi kehua ja retostella. Näyttää hyvältä CV:ssä

Keitä tarvitaan:
- Suunnittelijoita
- Rakentajia
- Sponsorihaalijoita
- Polkijoita
- Ensiavun taitajia

Yritin fillarismisivuilla innostaa taannoin vastaavaan tempaukseen ihmisolentoja, mutta ei löytynyt muita kun wannabeepolkijoita. Vekottimelle ja tempaukselle saisi paljon huomioarvoa ja mainospinta-alaa olisi paljoltikkin, sponsorieurot juoksisi vauhtia ja vaaratilanteita kaihtamatta. Kunto kasvaisi tai sitten henki lähtisi.

Nooh, onkos teissä miestä tai naista hypätä kelkkaan???

ootkos vakavissasi? ja jos niin missäs tää rojekti ois tarkoitus toteuttaa?
otappas ja kerroppas moinen=)

Sen junan rakentaminen tulee kalliiksi, ja säilyttäminen, mutta voishan se aika lujaa mennä... miksi se ei voisi olla semmoinen kolmen poljettavien pyörien muodostama vaunusto? Tulis varmaan liikaa kyl rupia...

Mä luulen että sen "junan" massa olis ongelma joka tapauksessa, pitäis olla aika hienot välitykset ja voimansiirtovehkeet...

No ihan tosissanihan minä. Ja jahka laitteen suunnitelmat olisi kasassa ja sponsorit tappelisivat tarrapaikoista, kasattaisiin laite vaikkapa sponssirahoilla vuokratussa hallissa, tai sitten jonkin sponssin tiloissa tai vaikka autotallissani (no on kyllä vähän pieni). Koko komeushan menisi parinmetrin pätkiin ja olisi kevyt joten ei sen säilyttäminen hankalaa olisi. Jos niistä keskirungon moduleista keksisi helppotekoiset, julkastaisiin piirrustukset netissä ja kuka vaan saisi ittellensä askarrella pätkän laitetta, sitten ne ketjutettaisiin keulan ja perän väliin joku kaunis päivä ja katsottaisiin että mitä tuli tehtyä. Sitten jos joku uhkaisi ennätystä, lyötäisiin vain lisää moduleja väliin, ilmanvastus ei kasvaisi juuri ja tehot senkun lisääntyisi. Vai mitä sanoo airodynaamikot tähän? olenko aivan väärässä?

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463

Kyllä tuossa pitäisi ensin vähän laskea, voiko tuollaisella junalla saavuttaa yhtään mitään. Väittäisin, että ihmisen tehopainosuhde on aika säälittävä. Kyllä sitä energiaa kuluu muuhunkin kuin pelkkään ilmanvastukseen, esimerkiksi voiman välitykseen. Monta ihmistä edellyttäisi useita pyöriä, ja jokainen lisää vierintäkitkaa. Lukuisat polkimet ja muut vimpaimet vievät energiaa itsessään.

Kiskoilla etenevänä tuo voisi olla kyllä mielenkiintoinen. VR voisi sponsoroida.

Heksu:

Kyllä tuossa pitäisi ensin vähän laskea, voiko tuollaisella junalla saavuttaa yhtään mitään. Väittäisin, että ihmisen tehopainosuhde on aika säälittävä. Kyllä sitä energiaa kuluu muuhunkin kuin pelkkään ilmanvastukseen, esimerkiksi voiman välitykseen. Monta ihmistä edellyttäisi useita pyöriä, ja jokainen lisää vierintäkitkaa. Lukuisat polkimet ja muut vimpaimet vievät energiaa itsessään.

Kyllä tuolla junalla voi saavuttaa vaikka mitä. Ihmisen tehopaino suhteella ei ole mitään merkitystä, koska ihminen on ainoa vertailu kohde tässä tapauksessa.

välitysten rakentaminen on varmaan haastvin osa. Vaihteita tarvitaan todennäköisestii aika monta. Kymmenkunta MTB etu ja takavaihtajaa pitäisi riittää.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
XLR
Kyllä tuolla junalla voi saavuttaa vaikka mitä. Ihmisen tehopaino suhteella ei ole mitään merkitystä, koska ihminen on ainoa vertailu kohde tässä tapauksessa.

On sillä ainakin insinöörin järjellä ajateltuna merkitystä. Jokainen polkija painaa aika monta kiloa. Ajettaessa ylämäkeen - oli mäki kuinka pieni hyvänsä - joudutaan tekemään työtä junan potentiaalienergian kasvattamiseksi. Kuta enemmän juna painaa yhteensä, tahikka kuinka jyrkkä on ylämäki, sitä suurempi teho tarvitaan junan kuljettamiseen vakionopeudella. Ihmisten tapauksessa tehoa voidaan lisätä vain polkijoita ja siten massaa lisäämällä. Ihmisen tehopainosuhde määrää käytännössä sen, kuinka lujaa ihmisjunalla voi ajaa ylämäessä.

Mikään pakkohan ei tietysti ole ajaa ylämäkeen, mutta semmoiseen kuitenkin ennen pitkää törmää.

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883

Mikä on ennätysnopeus nykyään ?

Eikö polkijoiden määrää ole määritelty/rajoitettu ?

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Mielenkiintoa siis löytyy puolesta ja vastaan, hyvä hyvä!

http://www.ihpva.org/IHPVA/ihpvarules.html
http://www.ihpva.org/hpva/hpvarec7.html#nom01

Noista linkeistä löytyy hieman sääntöjä ja ennätyksiä. Olen siinä käsityksessä elänyt, että nopeusennätys on yhden ukon ohjuksella (varna diablo) polkema, n.130 kmh, jolloin useammalla ukolla / akalla olisi ennätys "helposti" rikottavissa. Ja mitä olen lukenut (en ole kokeillut joten en ole varma) rullausvastuksesta, on se pieni tekijä nuissa nopeuksissa ilmanvastukseen verrattuna. Ei tietenkään millään maitokärrynpyörillä päästellä nuita nopeuksia, mutta ei se rullauskitkoihin kaatune. Eli 150 kmh jos pistettäisiin tavoitteeksi niin pitäisi pokaalit olla hyllyllä. Niin ja niin kunnianhimoinen en ole että ennätystä alkaisin ylämäkeen rikkomaan, lentokenttä tai vastaava lääni lienee sopivampi?

Epäilijöitä, realististä pessimismiä ja rakentavaa kritiikkiä aina tarvitaan, ilmaista aivotyövoimaa esiintuomassa ongelmakohtia ratkaistavaksi...

Eli lisää vastauksia kysymyksiin:

- International HPV -puulaakin mukaan (Human Powered Vehicle), ihmisolennon liikuttama kapine

- Multiple Rider -luokka, 2 tai useampi henkilö, siis useampi.
- Pitäs olla jarrujakin
- Osia ei saa tiputella startin jälkeen
- Energiaa ei saa varastoida kepulikonstein
- Yms muuta epäoleellista

Ja kuten Herra? / Rouva? / Neiti? XLR totesi, tarkoitus ei ole kilpailla konetta vastaan, vaan muita ihmisiä. Siis ongelmat ovat samat kaikilla; Kitkat, hiki, rahoitus, nälkä yms... Silloin mm. tehopainosuhde olisi kutakuinkin sama kaikilla kynnellekykenijöillä ja onnensa koittelijoilla. Eli kuka menee koviten.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat