Palaako?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinka moni palstalaisista polttaa tupakkaa?
Itse poltan vain humalassa. Tosin joskus polttelen selvinkin päin
Mutta itselleni valehtelen vielä etten polta.

Sivut

Kommentit (63)

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

"Mutta itselleni valehtelen vielä etten polta."
-miksi?Ei aikuisen(?) ihmisen ole mitään syytä valehdella itselleen asiasta josta selvästikin pitää jollain tasolla.
Olen vuosikausia jänkännyt erilaisilla tupakka-sivustoilla,enkä edelleenkään hyväksy kaksijakoista selitystä fyysisestä riippuvuudesta.Koska mielestäni evoluution rytinät läpi käynyt nisäkäs ei yksinkertaisesti tule riippuvaiseksi asiasta josta ei pidä.Ja henkinen "riippuvuushan" on sama,kuin "paljon pitäminen",itse ainakin auliisti myönnän olevani "henkisesti riippuvainen" myös vapaa ajasta,puolisostani,harrastuksistani ym....
Ja niin.Palaa

derz
Seuraa 
Viestejä2431
Liittynyt11.4.2005

Olen ollut reilun viikon polttamatta purkan avulla. Kuuden vuoden nikotiiniputki takana. Baarissa istuessa purkan jauhaminen ei vain oikein "toimi", joten olen pariin otteeseen sortunut ottamaan henkoset jos toisetkin.

RaahenTiikeri
Olen vuosikausia jänkännyt erilaisilla tupakka-sivustoilla,enkä edelleenkään hyväksy kaksijakoista selitystä fyysisestä riippuvuudesta.Koska mielestäni evoluution rytinät läpi käynyt nisäkäs ei yksinkertaisesti tule riippuvaiseksi asiasta josta ei pidä.

Kyllä ainakin meikällä alkaa kylmä hiki valumaan ja hermot kiristymään jos ei sitä nikotiinia saa vereensä vähintään parin tunnin välein. Tulee levoton olo. Minulla vieroitusoireet ilmenevät siis myös fyysisesti (kuten useimmilla yli vuoden polttaneilla).

Nikotiinin viertoitusoireet ovat yksilöllisiä, ja niiden voimakkuuskin vaihtelee. Kyllä silti jokaisen tupakoitsijan nikotiinireseptorit turtuvat ajan myötä ja vie aikaa ennen kuin ne palautuvat normaaliksi.

RaahenTiikeri
Ja henkinen "riippuvuushan" on sama,kuin "paljon pitäminen",itse ainakin auliisti myönnän olevani "henkisesti riippuvainen" myös vapaa ajasta,puolisostani,harrastuksistani ym....
Ja niin.Palaa

Tämän allekirjoitan. Tosin miellän myös "tapariippuvuuden" henkiseksi riippuvuudeksi.

∞ = ω^(1/Ω)

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

minä olen tupakoinut laskenta tavasta riippuen 9-13 vuotta noin suurin piirtein.En minä tuota fyysisen riippuvuuden osuutta kyllä osaa nähdä semmoisena peikkona kuin jotkut sen haluavat nähdä,ja jollaisena sen propagandakoneisto(ja lääketeollisuus)haluaa ihmisten näkevän.
Itsellä oli leppä-ja koivuallergiat ennen tosi pahoja(nyt ne ovat hävinneet itekseen ajan myötä),ei mulla ollut kyllä mitään ongelmia olla kesiä polttamatta,kun ei yksinkertaisesti maistunut allergia oireisena,ei kyllä maistunut mikään muukaan.

näkisin tupakan fyysisen riippuvuuden olevan kahvin tasoa.Itellä tosin kofeiinin puute toisinaan lojauttaa nopeastikin päänsäryn.Tupakasta ei vastaavaa ilmene.Ja minä nyt olen kuitenkin tupakoidessani sen vahvimman ystävä,punaista norttia tai sit eri lajisia sätkänpuruja sekoitteina.Määrällisesti menee vähän mieltymysten mukaan.Keskimäärin ehkä 12-17 savuketta päivässä(tosi harvoin koko aski),mutta joskus kun ei maistu,niin jää 5 savukkeeseen,eikä semmoisina päivinä valu kylmä hiki enkä hypi seinille.
Eli siis yritän sanoa,että mun mielesetä tupakka on aika normaali nautintoaine(vrt suklaa,kahvi,tee ym)jota käytetään kun mieli tekee.Ei se mun reilun 10 vuoden tupakointi kokemuksella ole semmoinen demoni(johon ihmisten halutaan uskovan)joka tekee päätöksiä käyttäjänsä puolesta.Nautintoaine on aina käyttäjälleen alisteinen.

Vierailija

Hyvä keino lopettaa / vähentää tupakointia on se, ettei mene polttamaan tavan vuoksi tai kellon mukaan, eikä ensimmäisestä himosta, vaan vasta, kun olo on ihan sietämätön.

Yllättävän monta savuketta jää käyttämättä ja kohta huomaa, ettei tarvitse ollenkaan. Pastilleja tai jotain oheishommaa sen röökin tilalle.

Toimii.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006
RaahenTiikeri
Olen vuosikausia jänkännyt erilaisilla tupakka-sivustoilla,enkä edelleenkään hyväksy kaksijakoista selitystä fyysisestä riippuvuudesta.Koska mielestäni evoluution rytinät läpi käynyt nisäkäs ei yksinkertaisesti tule riippuvaiseksi asiasta josta ei pidä.

Ja koska mielestäsi tupakka ei aiheuta fyysistä riippuvuutta, niin asia on sitä myöden selvä?

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Vierailija
Leuka
Kamalanhajuista hommaa

Hajuja on niin monemoisia. Minnuu veetuttaa naapurin eukon kusenhaju, varsinkin kun se peittelee sitä mitä vahvimmillla hajusteilla. Parvekkeella ei pysty tupakoimaan jos se kulkee ali. Itsesuojeluvaisto pakottaa tumppaamaan. STOP! HELP! KAASUVAARA!
Tupakka oikeasti haisee hyvältä. Media on opettanut teitä nyrpistelemään tupakanhajulle.
Kalat haisee pahalle. Sanoisinko v...lle En sano. Kalat haisee naapurin naiselle.

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

"Ja koska mielestäsi tupakka ei aiheuta fyysistä riippuvuutta, niin asia on sitä myöden selvä?"
-en minä mitään asiaa voi "selväksi" päättää.Mutta on tupakan ympärillä aivan älyttömästi ylimääräistä möyhyä.Toki tupakointi tavat ja halut ovat yksilöllisiä mutta minä olen sitä mieltä,että lääketeollisuus (ja kliinisen yhteiskunnan ajajat)on masinoinut pienestä mieliteosta riippuvuuden.Sitä paitsi,riippuvuuden määritelmää muutettiin 70-luvulla-jotta tupakointi saatiin virallisesti mahdutettua sen piiriin.

Joku tuossa alempanakin kirjoitti,että media ja yleinen konsensus on opettanut vihaamaan tupakan tuoksua.Samalla mekanismilla on saatu ihmiset uskomaan paljon muutakin.

Omia subjektiivisia tuntemuksia ei uskota,koska eihän sitä nyt voi tuntea konsensuksen vastaisesti.....

PS.Näin muuten oma mummonikin.Nyt 80-kymppisenä kammoa tupakan hajua,saarnaa tupakan vaaroista,ja puhuu ruumisarkun nauloista...ei paljon yli 15 vuotta,kun heilläkin miesväki poltti sisällä,ja mummo nuuhki (mielestään kuulemma)hyvää tupakan tuoksua,jota ei kuitenkaan polttanut.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Olen 28-vuotias ja olen polttanut 15 vuotta. Minimi on 3-5 tupakkaa päivässä, pakko saada!!! Ei voi muuten olla. Jopa rapulassa on pakko polttaa vaikka laatta lentäis

Haluaisin lopettaa, mutta olen niin koukussa että en halua lopettaa.

Vittumaisinta tupakassa on se, että koko ajan on limaa kurkussa ja yskä. Ei mikään tupakkayskä, vaan tavallinen virusräkätautiyskä, joka ei röökaamisen takia kerkiä parantua ennen kuin uusi hengitystieinfektio iskee. Ja sitten ei jaksa tehdä mitään, hapenottokyky on heikko.

Olen ajatellut, että lopetan sitten jos joskus tulen raskaaksi.

Hämmentää.

Vierailija
murjaani
Ei pala, mutta hyvän piipputupakan aromi on mieleen.

En polta. En ole koskaan nähnyt hommassa mitään järkeä.

Pidän kuitenkin piipputupakan tai hyvien sikarien savun hajusta. Myös tuore tupakkakasvi tai kuivatetut tupakan lehdet tuoksuvat hyvältä.

Nikotiinihan on myrkyllinen keskushermostoa stimuloiva alkaloidi jota käytetään myös hyönteismyrkkynä.

Usein kuulee puhuttavan tupakoinnin yhteydessä nikotiinin haitallisista vaikutuksista. Mutta mahtaako nikotiinilla olla mitään hyödyllisiä vaikutuksia - lukuunottamatta sen laukaiseman dopamiinin tuotannon aiheuttamaa hyvänolon tunnetta?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Riemuidiootti
Usein kuulee puhuttavan tupakoinnin yhteydessä nikotiinin haitallisista vaikutuksista. Mutta mahtaako nikotiinilla olla mitään hyödyllisiä vaikutuksia - lukuunottamatta sen laukaiseman dopamiinin tuotannon aiheuttamaa hyvänolon tunnetta?

Piristää, vie nälän tunnetta ja auttaa keskittymään.

Hämmentää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat