Kuka lähtis mun kanssa mustikkaan Tampereella?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mulla on kyllä tuttuja vaikka miten mutta monet asuu muualla kuin Mansessa ja tällä mulla ei oo marjastuskaveria. Fillarilla tästä kotopihalta ei pitkäti oo (ja asun n. 4km. keskustasta..) kun pääsee mettään. Aikoinaan kun mulla oli koiria, niitten kanssa samosin metsässä mutta oon niin arkaparka etten mä sinne yksin mee eksyyn ja ties mitä karhuja karkuun juoksemaan. Eikä se kivaakaan yksin hortoilla, kumppanuus parempi.

Niin että oisko kukaan innostunut mustikkamettään.
En tarkoita mitään saavin kanssa keräämistä. Hyvä kun ees muutaman litran sais, ees yhden, sekin on tyhjää parempi.

Kaffeet termariin ja evästä hiukan.
Käy kivasta kesäretkestä.
Huhuu!

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Mulla on täällä kaks fillariakin.
Bussilla/jollain tänne ja tästä polkemaan kohti mättähiä.
Tänään toinen fillari läks lainaan ja on jokusen päivän ajossa, mutta palautuu kun pyydän.

Templebar
Seuraa 
Viestejä1216
Liittynyt13.9.2007

Mää tuun! Eiku saatana, asunkin Oulussa.

Lapsena tuli käytyä koko perheen voimin marja- ja sienimetsässä. Mukavaa ja rentouttavaa hommaa. SIellä niitä tuli metsässä vastaan hirviä, käärmeitä ja muita hottentotteja. Hirvet ne on sekä rumia että tyhmiä elukoita, imo.

Parin tunnin poimimisen jälkeen isä taisi olla meistä ainoa, joka osasi sanoa, missäpäin auto sijaitsee. Isä oli yliveto, koskaan ei eksytty.

Vierailija

Meinasin toissapäivänä ostaa varrellisen mustikanpoimintavekottimen, sit muistin tsernopylin, mustikoita on aika vaikea ryöpätä.
Tampere kuuluu suurimman laskeuman alueeseen, mustikoissa ja puolukoissa suositeltava raja voi ylittyä. Kun niistä tehtyä kotiviiniä vielä juodaan paljon, ei ehkä kannata.
Sienet voi ryöpätä keittämällä niitä 2 x pari minuuttia vedessä, suurin osa cesiumista poistuu, niitä voisi ehkä käydä keräämässä.
Jossain sienikirjassa luki että poimi vain sieniä, jotka tunnet, mä en tunne kuin punaisen ja valkoisen kärpässienen.
Tuolla on jotain eri kasvien, sienten, kalojen ym. cesiumpitoisuuksista, pitoisuudet voivat olla 100 kertaisia eri sienilajien välillä.
http://www.stuk.fi/julkaisut_maaraykset ... atsaus.pdf

Vierailija

Hmm. Mutu-tuntumalla voisi arvella, ettei marjoja kannata jättää metsään tuon laskeuman takia. Ei niiden vaarallisuudesta ainakaan lehdissä ole juttuja ollut, ja luulisi iltapäivälehtien muuten niistä otsikoita repivän.

Luonnossa liikkuminen on kivaa, ja marjanpoiminnasta saa siihen oivan tekosyyn. Mustikat on musta kaikista maukkaimpia marjoja, ja täällä Länsi-Pirkanmaalla näyttäisi pururadan varrellakin aika hyvin noita olevan.

Mars, metsään!

Vierailija
Templebar
Mää tuun! Eiku saatana, asunkin Oulussa.

Lapsena tuli käytyä koko perheen voimin marja- ja sienimetsässä. Mukavaa ja rentouttavaa hommaa. SIellä niitä tuli metsässä vastaan hirviä, käärmeitä ja muita hottentotteja. Hirvet ne on sekä rumia että tyhmiä elukoita, imo.

Parin tunnin poimimisen jälkeen isä taisi olla meistä ainoa, joka osasi sanoa, missäpäin auto sijaitsee. Isä oli yliveto, koskaan ei eksytty.

No hitto!
Se on just netin haitta että asutaan kuka missäkin.
Sun kanssa lähtisin oitis marjaan vaikka on taidettu jostain tapellakkiin.
Siinähän kaikkois niin hirvet kuin karhut ja käärmeetkin luikertais aika kyytiä livohkaan kun alettais vängätä jostakin.
Kiukku vois tuoda puhtiakin kun adrenaliinit olis koholla ja sangot olis kukkupäin pikaisesti.
Eipäs juupas vaarin housut!

Ja lopulta hokattais ettei oikeestaan mistään alunperinkään olla oltu oikeestaan eri mieltä, asioita kun voi kattella niin monesta perspektiivistä eli näkökulmasta.

Fenolle .. eipä ne taida tsernobylilaskeumat ihan hirveyksiä vaikuttaa kun mä oon sienestänyt ja marjastanut näillä main lukuunottamatta paria vuotta just tapahtuma-aikoihin. Hengissä oon yhä ja niin on muutkin joka on syöneet täältä keräämiään luonnon anteja.
Ne kotiviinit, jotkla voi olla tehty ties missä kasvaneista marjoista ja hedelmistä, kuin kaupankin alkotuotteet, kyllä niissä riski on suurempi siinä alkoholissa sairastua ja kuolla.

Toki jos sukusolujaan aattelee ja lisääntymistä niin sitten kait pitää olla ehkä huolellisempi mutta ainakin minä joka lopetin lastenteon jo -77 niin eipä huolta.

Iahn terveitä pilttejä mä oon kyllä nähnyt syntyneen Tsernobylin jälkeen vaikka niissäkin piireissä täällä ovat popsineet metsän anteja. Yhdessä mun jälkikasvun kaverin perheessä, siis -77 syntyneellä äiskällä on kolme omaa ipanaa ja kaks ottomuksua eikä näy mitään kehitysvammoja niissä omissaan, adoptiolapset on vielä niin pikkasia ja jotain perinnöllistä muuta lie mutta ei mitään mikä vittais säteilyvaurioihin.

Itte oon aatellut kun Kangasalan alueista on puhuttu aika paljon että siellä olis ollut surempia laskeumia - niin sielläpä taitaa olla maaperässä uraania, tjms. aika runsaasti ihan luonnostaan kun jo ennen tsernobylonnettomuutta porakaivoista löytyi paljon radonia ja tiedän sen yhden metsälammen, joka on aivan outo, kirkasvetinen, täysin eliötön ja siellä on jotain sinervää pohjassa mitä tulee ilmeisesti siitä kalliosta, jonka kupeessa se on.

Vuosia sen jälkeen kun lapseni oli iso, hokasin että juuri se järvi on se mistä pentuni puhui, missä he olivat käyneet paljon uimassa niihin aikoihin kun saivat mopedit ja kruisailvat pitkin Aitolahtea, Viitapohjaa ja siellä Kangasalankin puolella, taisivat ulottaa reviiriään Orivedelle asti välillä.
Voi ziisus niitä teinixaikoja. Sydän ihan syrjällään vieläkin siitä Elämisestä!

Eikä niitten kenekään "toukilla" ole mitään säteilyvammoihin vittaavaa, tms. jotka siellä radonjärvessä molski, jotka on syöneet sen alueen vattuja, mustikoita ja hm.. miten paljon lie saaneet lyijyäkin suhailessaan autoteitä muun liikenteen seassa.
Lyijy on kans paha myrkky mutta sitä pitää saada aika paljon että se vaikuttaa.
Autotien varressa kannattaa pitää ainakin 20m:n varomatka ettei kerää. Lyijy varastoituu marjoihin ja sieniin.

Nmim. elämä on aika vaarallista mutta ei mahda mitään.

Vierailija
etunimisukunimi
Hmm. Mutu-tuntumalla voisi arvella, ettei marjoja kannata jättää metsään tuon laskeuman takia. Ei niiden vaarallisuudesta ainakaan lehdissä ole juttuja ollut, ja luulisi iltapäivälehtien muuten niistä otsikoita repivän.

Luonnossa liikkuminen on kivaa, ja marjanpoiminnasta saa siihen oivan tekosyyn. Mustikat on musta kaikista maukkaimpia marjoja, ja täällä Länsi-Pirkanmaalla näyttäisi pururadan varrellakin aika hyvin noita olevan.

Mars, metsään!

Oot siis toisella puolella kuin minä.. mää oon itäpuolella.

Mustikat on ihan huipuravintoa! Niissä on antioksidantteja. Ne on massulle terveellisiä. Ne on ravinteikkaita ja mikä parasta, meidän esivanhemmat alueellisesti on jo tottuneet niitä popsimaan.

ELÄKÖÖN MUSTIKKA!

Mustikoita voi myös kuivata.
Silloin ei tarvita mitään säilönäaineita.
Sieniäkin voi kuivata.
Menee pieneen tilaan eikä tarvita kellaria, pakastinta tms.

Templebar
Seuraa 
Viestejä1216
Liittynyt13.9.2007
Pönni
No hitto!

En kai mää oo pöntiäisen kanssa tapellunna(?)
En ainakaan muista mitään...tai sitten suostu muistamaan.

Siinähän kaikkois niin hirvet kuin karhut ja käärmeetkin luikertais aika kyytiä livohkaan kun alettais vängätä jostakin.
Kiukku vois tuoda puhtiakin kun adrenaliinit olis koholla ja sangot olis kukkupäin pikaisesti.

Mulle ei ollu koskaan niin tärkeää se ämpäreiden täyttyminen, vaan lähinnä seurailin niitä käärmeitä, kun ne yrittivät paniikissa karkuun. Naisväki inhos niitä, mutta iskää ja mua ei paljo hetkauttanu. Kerran otin metsästä lemmikiksi sellaisen hirvittävän ison "palloperse" hämähäkin. Se oli kyllä kaunis, mutta kuoli sitten pois parissa päivässä kotona lasipurkissa. R.I.P.

Vierailija
Templebar
Pönni
No hitto!

En kai mää oo pöntiäisen kanssa tapellunna(?)
En ainakaan muista mitään...tai sitten suostu muistamaan.

Ahaa.. oonkohan mä sit tulkinnut väärin? Hyvä sitten niin!

Mulle ei ollu koskaan niin tärkeää se ämpäreiden täyttyminen, vaan lähinnä seurailin niitä käärmeitä, kun ne yrittivät paniikissa karkuun. Naisväki inhos niitä, mutta iskää ja mua ei paljo hetkauttanu. Kerran otin metsästä lemmikiksi sellaisen hirvittävän ison "palloperse" hämähäkin. Se oli kyllä kaunis, mutta kuoli sitten pois parissa päivässä kotona lasipurkissa. R.I.P.

No eihän se hämppi missään lasipurkissa elä!
Se kuuluu omaan elinpiiriinsä. Mulla on melkein hämähäkkifobia. Lapsena podin sitä voimakkaana mutta oon koittanut kouluia itteeni ja yhden asunnon tuuletusikkunan yläkarmissa majaili yhden kesäne sellainen kaunis harmaankirjava lukki joka toimi itikkaportsarina. On myllä nytkin tuolla sisärappusissa joku, jonka seitti näkyy ja sapuskan jämiä mutta on niin arkalainen etten o nähnyt sitä. Pari kertaa oon imuroinut seitin muistamattani ja se kutoo uuden.

Urakalla maaninen kerääminen oli lapsuudessa tylsää.
Mä sain eräätkin assipentukohtaukset ja kiukuttelin mettässä mutta eipä tehonnut. Aikuisena sitten on oma tyyli samaa kuin omilla vanhemmilla ja oman kakaran kiukuttelut koettu aikoinaan. Ei lapset usein jaksa keskittyä sellaiseen kuin marjanpoiminta, kasvimaan kitkentä tms. Ja aikuisena niihin hommiin voi tykästyä. Tosin.. en mä jaksa ravata enää mettässä päiväkausia niinkuin nuorena. Muistan yhdenkin sunnuntain kun lähdettiin porukalla aamusta. Mulla oli muksu rinkassa selässä, rinkka kiersi välillä selästä selkään ja vasta illalla palattiin täysin sangoin. Mulla oli silloin iso pakastearkku. Se oli sitä perheenäitiaikaa se.

Mutta hoi.. eikä nyt ketään ispaa..
Täytyy laittaa fasebookkiinkin kysely.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Mikset sä laita paikallislehteen ilmoitusta? "Täti hakee nallea metsälle".

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
Saw
Mikset sä laita paikallislehteen ilmoitusta? "Täti hakee nallea metsälle".

"Jos metsään haluat mennä nyt näät sammalet myllätyt ta daa.." Äh.. valtaväestö ihmisistä tulkitsee moisen ehdotteluksi, parinestintää, yms. Mä haluun vaan "litran maitoo, en lehmää". Ei tässä nyt mitään kansainvälistä mainoskampanjaa oo luvassa. Ihan vaan ohimennen kyselen josko..

Hitto kun ei el6 o marjanpomijasarjaa. Mokomakin citynalle!
Oon jo kysyny..

Vierailija

Oli muuten mustikat eilen 6€/litra!

Kauan kerää yhtä litraa? ½ tuntia? Matkat ja vaeltaminen mettässä ku n pitää ettiäkin ne pikkupompulat.
Perkaaminen! Työlästä.
Kuskaaminen myytäväks.
Nököttäminen myymässä..
Elikkäs huono palkka!
Mutta ittelle kerättynä arvokkaita.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Enolla on kepin päässä marjaharava tai joku metallinen sellanne, sillä huitoo litran minuuteissa ku hyvä mätäs löytyy. Eno käy metässä hakemassa pajerollisen marjaa ja myy ne hyvään hintaan.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Templebar
Seuraa 
Viestejä1216
Liittynyt13.9.2007
Pönni
No eihän se hämppi missään lasipurkissa elä!
Se kuuluu omaan elinpiiriinsä.

Little did I know...I was little.

Se oli ehkä tämmönen ristihämähäkki, mutta muistaakseni vihertävä:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat