Margariinia, voita vai mitä leivän päälle?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos välttämättä haluaa voidella leipänsä niin kumpi on terveellisempää leivän päällä? Onko transrasvojen määrissä eroja eri margariineilla ja entä voi. Jotku sanoo, että voi on terveellisempää ja toiset taas huutelee, että paskanmarjat ja vedotaan terveysviranomaisten laskelmiin joiden mukaan margariini on terveellisempää, koska voissa on korkeampi tyydyttyneen ja transrasvan kokonaispitoisuus.

Vähän lainauksia mitä netistä löytyy:

”Rasvapoliittiseksi perushokemaksi on hyväksytty käsitys, että tyydyttyneet rasvat nostavat veren kolesterolitasoa ja tyydyttymättömät laskevat sitä.

Tyydyttymättömillä rasvahapoilla voi kuitenkin olla kaksi erilaista avaruusrakennetta, joita kutsutaan cis- ja trans-muodoiksi. Cis-muoto on tavallisesti taipunut ja trans-muoto suora.

Trans-muodot ovat yleensä cis-muotoja ”kovempia” eli niiden sulamispiste on korkeampi. Cis-rasvahapoilla on toivottuja vaikutuksia ihmiskunnan terveyteen. Trans-rasvahapot käyttäytyvät elimistössä tyydyttyneiden rasvahappojen tapaan. Trans-rasvahapot näyttävät nostavan veren LDL-tasoa ja laskevan HDL-tasoa sekä kohottavan veren lipoproteiini-A-tasoa, mitä pidetään sydäntautiriskinä.

Trans-rasvahappoja on luonnostaan jonkin verran maidossa, kasveissa sekä pötsillisten eläinten lihassa. Tärkein trans-rasvahappojen lähde ovat kuitenkin kasviöljyjä kovettamalla tehdyt margariinit, paistorasvat ja salaatinkastikkeet. Noin 80 % ravinnosta saatavista trans-rasvahapoista on peräisin prosessoiduista kasviöljyistä. Ainoastaan 1-2 % ruoan trans-rasvahapoista on eläinperäisiä.”




”Lisäksi elintarviketeollisuus muuntaa hyviä juoksevia kasviöljyjä puolikovaan muotoon, jolloin terveelliset rasvahapot muuttuvat vaarallisiksi transrasvahapoiksi. Ne tuottavat soluissamme pahoja eikosanoideja ja kovettavat valtimoita yhtä lailla kuin tyydytetyt rasvat. Transrasvahapot heikentävät myös insuliiniherkkyyttä ja lisäävät diabeteksen vaaraa ja kenties syöpätautien riskiä.”



”Kun öljynpuristuksessa käytetään apuna kuumennusta, rasvahapot menettävät luonnollisen notkeutensa ja muuttuvat luonnottoman jähmeiksi transrasvoiksi. Siksi manipuloidut rasvahapot ovat varsin sopimattomia elimistön hormonituotannon raaka-aineeksi tai solukalvojen rakenneaineeksi. Trans-rasvahapoista muodostuneet solukalvot ovat jäykkiä, toimivat paljon normaalia huonommin ja vanhenevat nopeammin. Margariinikin on epäterveellistä, sillä se sisältää paljon transrasvahappoa. Margariinin öljyjä on tietoisesti käsitelty hydraamalla, niin että rasvahapot ovat muuttuneet tyydyttyneiksi ja joustamattomiksi (suoriksi).”

”Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että transrasvojen ja varsinkin margariinin käyttö lisää sydän- ja verisuonisairauksien riskiä.”




Mitä sanoo margariiniteollisuus:
Tietoja Suomessa käytettyjen margariinien ja rasvaseosten transrasvapitoisuudesta 10 – 15 vuotta sitten ei löydy. Vuonna 2004 Suomessa Margariinitiedotuksen verkkosivujen taulukoissa mainitaan margariinien, kasvirasvalevitteiden sekä leivonta- ja ruoanvalmistusmargariinien transrasvamääräksi vähemmän kuin 1 g sataa grammaa kohti. Leipomomargariineissa ja paistorasvoissa transrasvojen määräksi todetaan sama, ja kaulintamargariinissa 7 grammaksi sadasta grammasta. Syväpaistoöljyjen transrasvamääriä ei ole mainittu. Tätä nykyä Suomessa keskimääräiseksi transrasvojen saanniksi lasketaan noin 0.5 – 1 g päivässä.




Lopulta:
Kuuttatoista Euroopan maata koskevassa transrasvatutkimuksessa (TRANSFAIR) analysoitiin eri ruoka-aineryhmien transrasvapitoisuudet sydän- ja verisuonitautien tutkimuksen yhteydessä. Niihin kuului sata ruoka-ainetta kustakin maasta: vilja- ja maitotuotteita, öljyjä ja rasvoja, lihatuotteita, eineksiä, jne.

Korkeimmat transrasvapitoisuudet havaittiin ranskalaisissa perunoissa, esikypsennetyissä ja pakastetuissa leivonnaisissa, margariineissa, kakuissa ja pakastetuissa voitaikinoissa. Alhaisimmat pitoisuudet todettiin raffinoiduissa auringonkukka- ja oliiviöljyissä, paistoöljyissä ja joissakin kaupallisissa pikkuleivissä ja jäätelöissä. Puhtaassa suklaassa ja kaakaojauheessa niitä ei havaittu.





Ruotsissa margariinien käyttö on vähentynyt merkittävästi kuin myös sydänkohtausten määrä:
http://blogg.passagen.se/matfrisk/entry ... h_d%C3%B6d

Mikä on totuus...kumpaa leivän päälle, margariinia vai voita?

Sivut

Kommentit (23)

Piha6
Seuraa 
Viestejä907
Liittynyt26.8.2008

Sen "totuuden" suhteen en rupea tässä mitään väittämään.

Niin tai näin, itse aloin käyttää erästä f:llä alkavaa margariinia
jo "uskomattoman" kauan sitten.

Sittenmin siirryin k-margariiniin, siinä kun oli niitä omega kolmosia ja kuutosiakin. (myöhemmin kai muissakin).

Lapsena vetelin voita leivän päälle, ja ehkä sitten margariiniin siirryttäessä hivenen oudoksuin sen makua. Se meni kuitenkin niin nopeasti ohi, että paluuta entiseen ei ollut enää makuasianakaan.

Eikä meillä voita muutenkaan koskaan osteta, vaan ruuan valmistuksessa käytetään rypsiöljyä.

Kokonaiskolesterolini on huidellut siellä 3,3 - 4,3 välillä, ja HDL:n ja LDL:n suhde ollut aika lailla ok. Ei tietenkään se "notkeista" rasvoista yksin johdu, mutta osittain, niin uskon.

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

jep.voita.Mutta ilman leipää.Eli juustohöylällä voilastu,salaatinlehti,paprikaa,juustosiivut kummallekkin puolelle+(ehkä metwurstia ym).

Virallisterveellinen hokema väittää "ettei leipä lihota,vaan ne päälliset"...aloin miettiin tässä että mikä tappaa tehokkaimmin,voi,margariini vai se leipä..kallistun jälkimmäiseen...ehkä siksi,että keskimmäistä ei pirukaan syö ilman sitä leipää

Vierailija
Ding Ding
Keinotekoisia elintarvikkeita kuten margariinia kannattaa välttää ja suosia sen sijaan oikeata ruokaa.



Aivan. Eikö margariini ole tutkitusti aika kamalata myrkkyä. Jotkut käyttää sitä edelleen leivän päällä.

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

"Aivan. Eikö margariini ole tutkitusti aika kamalata myrkkyä. Jotkut käyttää sitä edelleen leivän päällä.[/quote]


-riskaabelimpaa on käyttää leipää siellä levitteensä alla

Vierailija
RaahenTiikeri

-riskaabelimpaa on käyttää leipää siellä levitteensä alla




Niin, se luo tarpeen levittää levitettä.

Vierailija

Äänestyksestä tosiaan puuttuu se ei leipää -vaihtoehto. Kuvitellussa tilanteessa valitsisin voita tai rasvaseoksen, joka sisältää sekä maitorasvaa että kovettamatonta kasviöljyä. Keinorasvojen turvallisuudesta ei ole mitään takuuta.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Voita laitoin, nyt en enää laita mitään. Olen ollut kesän alusta lähtien vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja syön aamuisin kahden munan munakkaan ja pekonia. Päivällä menee kanaa ja vihanneksia, kastikkeessa voita ja kermaa, kun kantarelleja tupsahtelee maasta ihan hullun lailla. Ja paino pysyy hyvänä, vähän taas jopa aleni. Mutta muuten näytän paljon paremmalta kuin keväällä! Mistä lie sekin johtuu... Lihakset ovat kasvaneet -ilman liikuntaa.

Vierailija

"Ennen pantiin mirrit multaan, nyt ne pannaan Suvikultaan." Tällä vanhalla margariini"mainoksella" minusta on kasvatettu vannoutunut margarinisti. Voin pehmenemistä levittämiskelpoiseksi ei vain jaksa odotella. Jopa Voima...eikun Oivariini on jääkaapista otettuna liian kovaa.

Mieheni päätti jo vuosia sitten jättää levitteet kokonaan pois. Ihan hyvä ratkaisu sekin, mutta kun paahdetun ruisleivän päällä joku levite vaan maistuu niin mukavalta.

Onkohan olemassakaan sellaista ruoka-ainetta, josta ei saataisi näitä varoitusuutisia aikaiseksi? Tässä oltiin juuri taannoin julkisuudessa huolestuneita siitäkin, että ihmiset juovat epäterveellisen paljon VETTÄ.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
Kulaushaikara
Ja paino pysyy hyvänä, vähän taas jopa aleni. Mutta muuten näytän paljon paremmalta kuin keväällä! Mistä lie sekin johtuu... Lihakset ovat kasvaneet -ilman liikuntaa.

Vähähiilihydraattisella käy usein niin, että läski vaihtuu lihakseksi. Foorumeilta löytyy kertomuksia (kuvien kanssa), joissa karppaamaan ryhtyneen ihmisen vyötärönympärysmitta on pienentynyt, keho kiinteytynyt ja paino noussut useita kiloja. Sehän on tietysti vain luonnollista, kun kalorimäärä, proteiinimäärä ja rasvan määrä ruokavaliossa nousee.

Vierailija

Duunin ruokalaan on tullu leipäkorin viereen voita lautaselle! Ei ole ennen näkynyt voita siellä. Vain margariineja on aiemmin ollu tarjolla.

On kyllä aika suolatonta voita...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat