Muoti

Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

Miksi meillä on muoti?

Oma käsitykseni on, että muoti palvelee kuuluvuutta. Voit helposti pukeutumalla saavuttaa kuuluvuuden ryhmään, joka voi olla vähän epämääräinen. Ilman muotia kuuluvuus olisi kyseenalainen. Muoti auttaa kiertämään ryhmän normaalin muodostusprosessin. Näin siis tavallisten kuluttajien kannalta. Määrittelijän kannalta muoti on sitäkin houkuttelevampi.

Jos muodista ajatellaan kuuluvuus-tekijänä, on voi sen seuraamattomuus luoda sosiaalisia paineita, jossa kuuluvuus kyseenalaistuu ja olo on epävarmempi. Eikö näin myös ole?

Voisi ajatella, että mitä enemmän kuuluvuutta ryhmän välillä on, sitä vähemmän muoti merkkaa. Kuuluvuus toteutuu toisella tapaa. Käytännössä tietty samaan ryhmään kuuluvat voivat pukeutua hyvinkin samanlaisesti, mutta vaikuttavana kannustajana on enemmäkin yhteenkuuluvuus kuin yhteenkuulumattomuuden torjunta.

?

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Eiköhän muoti ole alunperin tarkoittanut sitä, että ketkä ovat herroja ja ketkä taas eivät. (vaatteiden kohdalla)

Toope
Seuraa 
Viestejä23172
Liittynyt23.7.2006
Javert
Eiköhän muoti ole alunperin tarkoittanut sitä, että ketkä ovat herroja ja ketkä taas eivät. (vaatteiden kohdalla)

Muodilla ilmaistaan, kuka on ylempää luokkaa, erotuksena alemmasta luokasta (muotia harrastavan näkökulmasta siis).

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija
Toope
Muodilla ilmaistaan, kuka on ylempää luokkaa, erotuksena alemmasta luokasta (muotia harrastavan näkökulmasta siis).
Kyllä. Ja tyylit sitten erittelevät rahvaan omiin ryhmiinsä.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

Mitä mieltä ylipäätään olette muodin olemassaolosta?

Itsestäni ilmiö on kiusallinen. Voin rikkoa koodeja, jotka eivät kiinnosta itseäni juurikaan. Haluan pukeutua edullisesti ja ennenkaikkea mukavasti. Tyylikkyys on tietty ihan hyvä lisä.

En edes tiedä, että mihin ryhmään kuulun. Työtön olen, mutta ei se mistään ryhmästä käy.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Vierailija

Muoti != tyyli. Tyylikäs voi olla olematta muodikas.

Muoti kuuluu harvalla jokapäiväseen pukeutumiseen. Tietty se vähän vaikuttaa, jos kaupasta saa vain tietynlaisia retkuja. Mutta uusimman muodin mukaan ei tarvitse pukeutua kuin jonkun likkaporukan pintaliipparien.

Tyylirikkeet sen sijaan on anteeksiantamattomia. Ne paskaset farkut, huonosti istuvat, ei ole oikea valinta kodin ulkopuolelle. On myös tärkeää, että väreissä löytyy aina vastinkappale. Siniselle luomivärille sininen toppi jne.

Vierailija
Toope

Jep jep, tuota (huonosti ilmaistuna) tarkoitinkin.

Vierailija
Olli V
Muoti != tyyli. Tyylikäs voi olla olematta muodikas.

Muoti kuuluu harvalla jokapäiväseen pukeutumiseen. Tietty se vähän vaikuttaa, jos kaupasta saa vain tietynlaisia retkuja. Mutta uusimman muodin mukaan ei tarvitse pukeutua kuin jonkun likkaporukan pintaliipparien.

Tyylirikkeet sen sijaan on anteeksiantamattomia. Ne paskaset farkut, huonosti istuvat, ei ole oikea valinta kodin ulkopuolelle. On myös tärkeää, että väreissä löytyy aina vastinkappale. Siniselle luomivärille sininen toppi jne.

Et siis arvosta alempikastisia ja haluat kuulua ylempään hierarkiaan?

Mä tunnen jokusia oikeesti varakkaita ja oppineita, proffatasoa.. nukkavieruja ihmisiä joista ei päälleppäin uskois että ovat oikeesti jotain.

Muoti on nousukasjuppien juttu!
Se siitä.

Vierailija

Professorien tuleekin olla persoonallisesti pukeutuneita, jotta erottuvat wannabiitutkijoista. Meillä on duunissa avustajana proffa, kyllä se on paikan rähjäsin ukko.

Pönni
Et siis arvosta alempikastisia ja haluat kuulua ylempään hierarkiaan?
Se on tää sosiaalinen paine... ei tutuilla koskaan ole peräkkäisinä päivinä samoja vaatteita... aina saatanan hyvännäköset kuteet. Ja sit täytyy koittaa viihdyttää tyttöjä. Mulla oli joskus viitta. Sillä sai teinikissat kehräämään.

Mutta siis, mä pidän tyylit kohdallaan, muodista en ole koskaan välittänyt. En edes tiedä, miten tänä syksynä tulisi pukeutua. Itse aion pukeutua lämpimästi.

Vierailija
Olli V

Ai, mulle kun on nimenomaan sanottu, ettei koskaan saa laittaa samanväristä toppia ja luomiväriä, koska nimenomaan se on tyylitöntä. Mitähän sitä nyt sitten uskoisi.
Ja farkuthan myydään nykyään valmiiksi likaisina ja rikkinäisinä. Kaippa sen on sitten oltava ainakin tämänhetkisen muodin mukaista.

Mitä muotiin sinänsä tulee, en ole koskaan oikein ymmärtänyt koko ilmiötä. Käsitän, että muodikkaalla pukeutumisella ilmeisesti haetaan sosiaalista hyväksyntää, mutta luulisi sitä saavan halvemmallakin. Itse olen heti pahemmista teinivuosista selvittyäni pukeutunut tasan tarkkaan itseäni miellyttäviin vaatteisiin, vaikka niiden löytäminen onkin aika hankalaa niinä vuosina kun mikään sen tapainenkaan ei ole muotia - eihän niitä silloin myydä missään.
Eräs kaverini, jonka kanssa olemme kasvaneet yhdessä ala-asteajoista saakka, on sen sijaan koko sen ajan seurannut muodin oikkuja ja vaihtanut vaatemakunsa lisäksi kenkämakua, meikkaustapaa, musiikkimakua ja elokuvamieltymyksiä, kiinnostuksen kohteitaan, jopa miesmakuaan, sen mukaan mikä kulloinkin on ollut pinnalla (ainakin keväällä teemana oli Japani, en tiedä onko se tähän mennessä jo menneen talven lumia). Hän myös ailahtelee ja kyllästyy ihmisiin samalla tavalla kuin muoti-ilmiöihinkin, joten vaikutelma on aika pinnallinen. En edelleenkään kykene ymmärtämään.

Vierailija
Mei long
Ai, mulle kun on nimenomaan sanottu, ettei koskaan saa laittaa samanväristä toppia ja luomiväriä, koska nimenomaan se on tyylitöntä. Mitähän sitä nyt sitten uskoisi.
Joo, se olis oikeesti hirmunen tyylimoka. Jos joku niin tekee, sehän nauretaan lyttyyn. Heitin vaan esimerkin aattelematta miltä sellainen näyttäis.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Mielestäni käsittelette muotia aika yksioikoisesti vaatemuotina. Muotia ovat kaikki muutkin trendit. Kaikessa kulttuurissa on muotinsa tai virtauksensa, miten sen haluaa nimittää.

Vierailija
Kulaushaikara
Mielestäni käsittelette muotia aika yksioikoisesti vaatemuotina. Muotia ovat kaikki muutkin trendit. Kaikessa kulttuurissa on muotinsa tai virtauksensa, miten sen haluaa nimittää.
Mutta eroako vaatetrendi oleellisesti vaikkapa matkailutrendistä?

Vierailija
Olli V
Mutta eroako vaatetrendi oleellisesti vaikkapa matkailutrendistä?

ei...
urpot matkustaa sinne minne jokin
"guru" opastaa menemään...
parivuotta sitten oli brasilia in juttu...
nauroin silloin jo että MITEN NIIN...

itte haluisin tulla niin rikkaaks että
pääsisin islantiin joskus...

Vierailija
omena
parivuotta sitten oli brasilia in juttu...
Joo, paksut latinoperseet oli muotia. Mutta sit ne huomas että sellasia näkee lähimmässä kapakassa ihan tarpeeksi.

Vierailija

Olen samaa mieltä siinä, että muodilla pyritään osoittamaan kuuluvuutta tiettyyn alakulttuuriin, yhteiskuntaluokkaan tms. Ja yleensä nimenomaan ylemmät yhteiskuntaluokat pyrkivät erottumaan alemmista...

Erityisen mielenkiintoiseksi muoti muuttuu silloin, kun alunperin alempien sosiaaliluokkien keskuudessa alkunsa saaneet ilmiöt leviävät kaikkialle. Esimerkiksi käy vaikkapa 90-luvun alun resuinen grunge-tyyli, joka piti sisällään musiikin, pukeutumisen, tietynlaisen aatemaailman. Keskiluokka pyrkii erottautumaan kopioimalla köyhälistöä?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat