Sukhoi SU35 - nopeus 2M - heittoistuin käytössä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onkos tässä mitään perää vai onko vain hienosti shopattuja kuvia? Nopeutta yli 2 Mach, kuomu auki ja sitten vielä heittoistuimen laukaisu. Testi tehty elokuvan stuntiksi.

"Otin hanskan pois kädestä ja nostin esiin. Sormi kuumeni nopeasti ilmavirran kitkassa." !

Koneen esittelyvideo.

Lisää kuvia ja juttua.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Ylisonisessa kuvassa pitäisi näkyä tiivistys- ja harvennusaalto.

Esim tämä on oikea valokuva, ei millään tavalla käsitelty.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009
Phony
Onkos tässä mitään perää vai onko vain hienosti shopattuja kuvia? Nopeutta yli 2 Mach, kuomu auki ja sitten vielä heittoistuimen laukaisu. Testi tehty elokuvan stuntiksi.

"Otin hanskan pois kädestä ja nostin esiin. Sormi kuumeni nopeasti ilmavirran kitkassa." !

Koneen esittelyvideo.

Lisää kuvia ja juttua.




Ei näy jälkipoltin olevan päällä eli Sukhoissa on maailman edistynein supercruise Korkeusperäsimen ja siivekkeiden asento viittaa telineellään seisovaan koneeseen.

Ihmiskeholle tapahtuu jänniä asioita jos käytetään heittoistuinta yliääninopeuksissa, tulee vähintään pahoja vammoja.

Too many protest singers, not enough protest songs...

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Mielenkiintoinen juttu kerrassaan.

Lektu-Elli
Ylisonisessa kuvassa pitäisi näkyä tiivistys- ja harvennusaalto.



Ei pitäisi näkyä, vaan näkyy jos kone lentää lähi- tai ylisoonisella nopeudella ilmankosteuden ollessa riittävän suuri tai tarkemmin ilman lämpötilan ollessa riittävän lähellä kastepistettä.

Mitä tulee heittoistuinkuvaan, en itsekään katsonut kuvaa ensin riittävän tarkasti. Korkeusvakaimen asennosta kuitenkin näkee aika selvästi, että kaverilla pitäisi ilmeisesti olla sauva työnnettynä ja kone ei olisi ainakaan missään tapauksessa suorassa vaakalennossa.

Edit: mikään ei kuitenkaan estä etteikö korkeusvakaimen asento voisi olla hetkellinen fly-by-wire-järjestelmän suorittama kompensaatio äkillisesti kevenevälle koneelle.

Vierailija
Phony
Juu, ihan selvästi joku phoshopannut tuohon kentän ja mäntymetsän taustaksi. Selvä huijjaus.

Ja selvästi se joku on unohtanut poistaa kuomun etuosan läpi näkyvän metsän lentokuvasta. Tässä on tullut esille muutamia huomioita. Vielä yksi: lentokuvassa koneen runko on epäluonnollisesti mutkalla ohjaamon takana, kun sitä vertaa alkuperäiseen.

Itse asiassa nuo kaksi kuvaa on todella samasta koneesta platalla. Ainoa ero on erilainen kuvakulma. Ilmeisesti tapahtumaa on ollut kuvaamassa joukko toimittajia rivissä, ja tuo photoshopattu kuva on peräisin muutaman metrin enemmän vasemmalla olleen toimittajan kamerasta.

Vierailija

Hieman sellainen tunne, että tuosta ei todennäköisesti selviä..

Vertailukohdaksi mainittakoon, että esim. MiG-21:n ensimmäisissä versioissa heittoistuin on rakennettu sillä tavoin, että se laukaisun tapahtuessa kiskaisee kuomun mukaansa. Kuomu taittuu istuimen eteen ja suojaa lentäjää niin, että heittoistuinhypyn voi suorittaa yliääninopeuksilla(kin).

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Lektu-Elli
Laskusiivekkeetkin taitaa olla ala-asennossa.



Ei, mutta korkeusvakaaja on "full-down"! Photoshoppaaja oli ilmeisesti hieman laiska.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

pkinnunen
Seuraa 
Viestejä450
Liittynyt6.5.2009
Babek
Hieman sellainen tunne, että tuosta ei todennäköisesti selviä..

Vertailukohdaksi mainittakoon, että esim. MiG-21:n ensimmäisissä versioissa heittoistuin on rakennettu sillä tavoin, että se laukaisun tapahtuessa kiskaisee kuomun mukaansa. Kuomu taittuu istuimen eteen ja suojaa lentäjää niin, että heittoistuinhypyn voi suorittaa yliääninopeuksilla(kin).




Ja olikos se nyt F-111,kun kaikki(muistaakseni kolme) lähtee kabiinin kanssa pois,ja sitten erkanevat istuimien kanssa,Duxfordissa muistaakseni on irrallaan se kabiinkin.

L
Seuraa 
Viestejä7878
Liittynyt17.3.2005

T-bolt

Kirjoitit:

Ihmiskeholle tapahtuu jänniä asioita jos käytetään heittoistuinta yliääninopeuksissa, tulee vähintään pahoja vammoja.

Onko tosiaan niin, että heittoistuinta ei voi turvallisesti käyttää yliääninopeuksissa?

Hieman ihmetyttää. Jos olisi näin, niin olisi olettanut, että ainakin Lännessä olisi kehitelty kaikkiin yliäänihävittäjiin irtoava kabiini.

No, nimimerkistä päätellen keskustelen ilmailuihmisen kanssa, joten väärässä lienen. Ja ehkäpä poistuminen yliääninopeudessa ei ole kovinkaan oleellista missään realistisessa skenaariossa. Käsittäisin, että jos yliääninopeudessa tulee noutaja, tulee se ohjuksen muodossa ja jos koko kone räjähtää heti, eli hyppyä ei tarvita, ja jos ei räjähdä heti, niin rajusti muuttunut aerodynamiikka ja kadonnut moottoriteho varmaankin hidastaa nopeuden alle äänen hyvinkin vikkelään.

Vierailija
Heksu

Edit: mikään ei kuitenkaan estä etteikö korkeusvakaimen asento voisi olla hetkellinen fly-by-wire-järjestelmän suorittama kompensaatio äkillisesti kevenevälle koneelle.



Luulenpa että mach2 nopeudessa korkeusperäsin tuossa asennossa lennettäsessä korkeusperäsin repeytyisi irti tai kone hajoaisi muuten.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat