Melankolia

Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Melankolia on nykymerkityksessään alakuloisuutta, raskasmielisyyttä tai epämääräistä masennusta. Siihen liittyy aloitekyvyttömyyttä ja haluttomuutta tehdä mitään, tai kyvyttömyyttä innostua asioista.

Sana melankolia tulee kreikan termistä melaina kholee, joka tarkoittaa mustaa (melas) sappea (kholee). Alkujaan melankolia oli nimitys mustan sapen aiheuttamalle mielisairaudelle: humoraaliopin mukaan melankolia johtui mustan sapen ylituotannosta. Nykyisin melankolia mielletään depressioksi, suruksi, maniaksi tai nostalgiseksi ikäväksi.

Taiteessa ja kirjallisuudessa melankolia on innoittanut muun muassa Albrecht Düreria ja J. W. Goethea

--------------------------------------------------------------------------

Itse vielä melankoliasta:
Itse olen aina tavallaan tykännyt melankolisesta musiikista. Oma musiikkini on usein synkkää ja surullista mutta samalla viehättävältä kuulostavaa kamaa. Siihen kun vähän lisää Poweria ja rytmiä niin nautinto yltyy entisestään.

Mun veli sanoi vähän aikaa sitten että musiikkini on surullista ja onhan se niin hyvin usein. Mun musa taitaa olla nykypäivän melankoliaa mutta mietin että onko ihmisiä jotka karttaa synkkää ja surullista musaa ja kuuntelee mielellään iloista musaa?

Kuitenkin tiedän sen että Suomessa on melankolinen musa ollut hyvin suosittua. Miten siis koet melankoliaa?

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Kommentit (12)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

"On romanttista murjottaa..."

Melankoliasta voi nauttia vain jos ei ole masentunut. Englannin kielessä on aika hyvin kuvattu kun sanovat että "feelin' blue."

Kun ulkona sataa, voi laittaa kynttilöitä ja kuunnella melankolista musiikkia.

Hämmentää.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005
Vatkain
"On romanttista murjottaa..."

Melankoliasta voi nauttia vain jos ei ole masentunut. Englannin kielessä on aika hyvin kuvattu kun sanovat että "feelin' blue."

Kun ulkona sataa, voi laittaa kynttilöitä ja kuunnella melankolista musiikkia.

Juu ja talven pimeyskin antaa melankolialle jalansijaa.

Huomasin kun olin psykoosissa että surullinen kama on super-nautinnollista.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Vierailija

Musiikissa minun mieli melankoliaani on blues. Se ei ole duurissa eikä mollissa. Se kulkee seiskasoinnuilla, rikkoo harmoniaa, mutta samalla luo sitä toisella tasolla; pohtii ja toteaa, ei sure suoraan, mutta itkee kuitenkin. Tekstillä ei ole minulle merkitystä, vaan soitolla; kitaran tai huuliharpun vähäeleisillä kuvioilla.

Jurpula
Seuraa 
Viestejä722
Liittynyt1.12.2006

Yleisesti ottaen melankolia taitaa olla voitolla meikäläisen soittolistalla, Viikate nyt vaikka päällimmäisenä, ja muutenkin tykkään enemmän pimeästä ja märästä, eli syksystä. Ja muukin musiikki mitä stereoista ulos tulee on synkillä vesillä seilailua(Amon Amarth, Verjnuarmu, The Coffinshakers, Misfits jne.)

Ite ajattelen että melankolia on ihan siellä jokaisen omassa mielessä, se miten se näkyy ulospäin on jokaisen omassa hallinnassa, mulle tulee vain parempi mieli mitä synkempi ralli soi...

Ja tosiaan, kuten Luuttu totesi, kunnon Blues tuo sitä aamuyön hetkeä...

You just made the list, buddy.

Vierailija

Parhaiten melankolia sopii klassiseen poppiin, josta huokuu nostalgiaa tai jotain menetetyksi koettua. Vartavasten synkistelevää musiikkia en voi sietää, enkä usko yhdenkään oikean musiikinystävän hyväksyvän musiikin väärinkäyttöä ahdistuksen levittämiseen. www.youtube.com/watch?v=rfxqW9QwOSI

Uusimmat

Suosituimmat