Sivut

Kommentit (270)

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5063

Kun kaikenlaista pohditaan maailmankaikkeuden synnystä, eikä matemaattisesti päästä yksiselitteiseen tulokseen niin tietysti vika on kaavoissa.

Suhteellisuusteoriassa on aika(nopeus) ja massa, mutta miten se määrittelee paikan?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Jyri T.
Seuraa 
Viestejä1356
ROOSTER
Kun kaikenlaista pohditaan maailmankaikkeuden synnystä, eikä matemaattisesti päästä yksiselitteiseen tulokseen niin tietysti vika on kaavoissa.

Suhteellisuusteoriassa on aika(nopeus) ja massa, mutta miten se määrittelee paikan?

Että paikka on... ömmmmm... suhteellinen?

Suosikkiurheilulajini on nojatuolisarkasmi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5063

Lueskelin tässä avaruustähtitiedeprofessorin Kaiken käsikirjaa.

Hauskaa oli huomata, että hänkin otti kantaa sykkivään kaikkeuteen, valitettavasti vain muutaman rivin verran 212 sivun tajunnanvirrassa.

Mielelläni olisin lukenut aiheesta enemmänkin kuin:

Esko Valtaoja
On turha kainostella:moni kosmologi on ollut ihastunut ikuisen maailmankaikkeuden ajatukseen, koska silloin ainakin olisi päästy kertaheitolla eroon siitä epäilyttävästä "luomisesta". Myös sykkivä maailmankaikkeus, jossa luhistuminen kääntyy uudeksi laajenemiseksi ja kosmos pomppii ikuisesti ylös ja alas kuin kumipallo, poistaisi korkeampien voimien tarpeen.

s.60 https://kirja.elisa.fi/ekirja/kaiken-kasikirja

Goswell
Seuraa 
Viestejä15161

Tuollainen sykkivyys ei oikein selity havaintojen kautta, kiihtyvä laajeneminen kun potkii vastaan.

Mutta kun tilaa on tarpeeksi, energiaa muuallakin ja paljon paljon, käsittämättömän paljon enenmmän kuin voidaan nähdä, lisäksi mahdollisesti erilaissa muodoissa, alkaa sykkivyyskin toimia aivan uudella tavalla. Aina jossakin päin äärettömyyttä sitä kertyy tarpeeksi yhteen kasaan uuden "alkupaukun" luomiseen.

Minun mielestä noin.

xork
Seuraa 
Viestejä384

Kiihtyvä laajeneminenhan puhuu sykkimisen puolesta, ainakin sellaisessa tapauksessa, että universumi on "pallo" joka laajenee ja supistuu. Siitä on erotettavissa neljä vaihetta:
- Laajenemisen 1. vaihe, jossa se on kiihtyvää
- Laajenemisen 2. vaihe, jossa se on hidastuvaa
- Supistumisen 1. vaihe, jossa se on kiihtyvää
- Supistumisen 2. vaihe, jossa se on hidastuvaa
Eli avaruus olisi kimmoisa möykky. Pimeä aine voisi selittyä sillä, että avaruus on paikallisesti enemmän tai vähemmän kimmoinen johtuen materiasta.

Goswell
Seuraa 
Viestejä15161

Siinä on vain sellainen juttu, että tuo vetovoima heikkenee tosi nopeasti etäisyyden kasvaessa, toisaalta kaukaisimmat kohteet karkaa jo tosi lujaa, siellä on nopeudessa sellaisia energioita säilöttynä että ei tämä koskaan supistu takaisin "alkuun". Tämä kuitenkin kasautuu aikanaan kaikkialla oleviin mustiin "aukkoihin" ja ne kasaantuvat edelleen suuremmiksi ja suuremmiksi paikallisessa avaruudessaan. Joskun joku niistä jossain päin kaikkeutta saavuttaa "ylensyömisen tilan", kosmisen ähkyn, hirvittävän vyötärölihavuuden ja sylkee sisuksensa äärettömään tilaan hurjana 3D yrjönä, muodostaen uuden "alkupaukun".

Minun mielestä noin.

Goswell
Seuraa 
Viestejä15161

Mistä on kaikkeus tehty, ikuisesta energiasta äärettömässä tilassa, sekä isoista ja pienistä paukuista.
Jos levität energiaa jossakin, niin toisaalla taas supistat ja sitten taas levität.

Kovasthan nuo suuret herrat toista väittää, mut mie en välitä hittoikaan. Monimaailmoja, tyhjäst syntymisiä, virtuaalii, pyh, kosmologias miä teen mitä pittää, mut leikkimään mie en ala.
Miun pitäs tiäl hypätä herrain ajatuksiin mukkaa just ko koira, Gossu istu, Gossu paikka, ei tuu mittää. Se on nyt sellanen juttu et ne häviää tän väännön ennemmin tai myöhemmin, niilt on jo melkeen kaik mänt ja se vähä mikä niil vie on, se männöö kohtsiltään.
Korantkiin kaivelee parraillaan maata alta vanhoilt höpinöilt.

Siäkin Jees, siä oot nuor ukko vielä, siul on elämä eessäs, muista, myö ei olla tääl leikkimäs vaan miettimäs, sillon kun on paikka, harkitse, harkitse ja mieti tarkkaan ja sit lasauta, älä pelkää, etutikki on puolvoittoa.
Kun siä piät pääs ja seuraat fysiikanlakeja ja logiikkaa, minkä hyö mahtaa, siä jos annat periks ja lähet leikkimään tyhjästä syntymisil ja äärettömil olevaises, ei tuu mittään, fysiikanlait kampee vastaan kaiken aikaa ja mistään ei tuu mittään.

Niin, semmone se on.tää ikuisen kaikkeuven ratekia. Mut nyt miä lähen lyylin luo laskeen mukulat.

Minun mielestä noin.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
mensaani
Goswell
Mistä on kaikkeus tehty, ikuisesta energiasta äärettömässä tilassa, sekä isoista ja pienistä paukuista.

Tuossa on totuutta. Avaruus kaikkine ilmiöineen on todellakin tehty.
URL: Rakenteellisuus on universumin ominaisuus

Vai että avaruus kaikkine ilmiöineen on todellakin tehty... Miten kukaan missään milloinkaan voi mennä höläyttämään jotain noin typerää. Kuka perkele sen sitten muka teki, kun kaikki havainnot viittaavat ihan muuhun kuin johonkin universumintekijä seppään! Tästä taitaa ollakkin jo ketju olemassa, keskustelu evoluutiosta ja id:stä tai jotain sinnepäin.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Goswell
Seuraa 
Viestejä15161
Astronomy
Vai että avaruus kaikkine ilmiöineen on todellakin tehty...

Mistä on pienet pojat tehty, samaa analogiaa.
Kaikkeus kierrättää ikuista energiaansa loputtomasti olomuodosta toiseen, uudelleen ja uudelleen, luonnonlait määrää miten se tapahtuu. Ikuista energiaa ei tarvitse tehdä, se on ikuisesti, eikä äärettömän kokoa tarvitse määrätä, kuinka voisikaan. Se mitä me voimme havaita on lähes olematon osa kaikkeutta, se energia joka nähdään on itse mitättömyys kokonaisuuden rinnalla, prosenteissa 99,9999... kaikkeudesta on piilossa ja pysyy pilossa aina.
Hajaantuu, kasaantuu, hajaantuu...uudelleen ja uudelleen eripaikoissa, mitä muuta tarvitaan, ei mitään.

Minun mielestä noin.

Astronomy
mensaani
Tuossa on totuutta. Avaruus kaikkine ilmiöineen on todellakin tehty.
URL: Rakenteellisuus on universumin ominaisuus

Vai että avaruus kaikkine ilmiöineen on todellakin tehty... Miten kukaan missään milloinkaan voi mennä höläyttämään jotain noin typerää. Kuka perkele sen sitten muka teki, kun kaikki havainnot viittaavat ihan muuhun kuin johonkin universumintekijä seppään! Tästä taitaa ollakkin jo ketju olemassa, keskustelu evoluutiosta ja id:stä tai jotain sinnepäin.

Mitkä kaikki havainnot? Kaikki uudet havainnot yllättävät sellaiset tiedemiehet, jotka ovat omassa päässään kehittäneet sadun sattuman luomasta kaikkeudesta.

Eikö se nyt vielä mennyt perille, että kaikkeudesta on tehty havaintoja rakenteista? Mitä ovat ne rakenteiden väliset alueet? Roskarakenteita, tietysti, of koorse, jotka eivät mitenkään ole voineet vaikuttaa rakenteiden syntyyn. Mun äly mene vielä kauemma; Kaikkeus ja sen liikkeet on älyllisesti ohjattu.

Kuten tiedemiehet löysivät geenit, niin geenien välit eivät tietysti voineet olla geenejä, vaan rooskageenejä, eikä geenit eikä roskageenit ole älyllisiä, vaikka esim. P.S.T. jotain muuta puhuukin.

On totuus,että kaikkeudessa on rakenteita, on totuus,että muuan pikkupoika löysi juuri hiljattain linnunradan liikkeistä säännönmukaisuutta, joka myös yllätti ateistitieteen tutkijat täysin, koska heille ei voinut tulla mieleenkään, että kaikkeuden liikkeitä voitaisiin kuvailla muutoin kuin satunnaistermein.

Täysin kiistattomasti ateistinen ote tutkimuksessa ei salli tutkijan tekevän rakenteellisia havaintoja, ja havaintoja, joissa olisi mukana jotain loogisuutta. Sellaiset tulevat aina yllätyksenä.

Kumma juttu, että itse en ole lainkaan yllättynyt näistäkään uusista havainnoista, ja odotan mielenkiinnolla lisää uusia havaintoja ja lisää niiden todisteita, kuten viime vuonna esitettiin havainto pyörivästä kaikkeudesta; Sillekin tulee lisää varmennuksia lähiaikoina, kun saadaan uudet laitteet radoilleen jne.

MUOKS: Unohtui vastata siihen kysymykseen, kuka prkl sen on sitten luonut.
Varmaan itse Prkl pystyy vastaamaan asiaan tyhjentävämmin kuin minä, koska kai nyt itse Prkl:llä on ollut pidempi aika sitä asiaa ajatella ja hän on varmaan voinut jopa tavata kyseisen luojan itse teossa

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
jees
Isoja paukkuja ja sykkiviä kaikkeuksia.. Onkohan tää nyt ihan varmasti kosmologiaa?

Ja "ateisti-tiedettä ja -tutkimusta" ja "älykästä linnunradan suunnittelua"... Onhan tää nyt ihan varmasti astrologiaa?

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Goswell
Seuraa 
Viestejä15161

Jos Jumalaa etsitte, luononlait on Jumala joka määrää mitä tapahtuu ja minne mennään. Aina voi kuitenkin kysyä kuka määräsi luonnonlait, kuka voi luoda ikuisen energian. Ei Jumalasta eroon pääse mitenkään kukaan koskaan 100% varmasti, ei vaikka minkälaista laskentaa ja kaavan vääntämistä harrastaisi, homma on saletti.

Minun mielestä noin.

Goswell

Kovasthan nuo suuret herrat toista väittää, mut mie en välitä hittoikaan. Monimaailmoja, tyhjäst syntymisiä, virtuaalii, pyh, kosmologias miä teen mitä pittää, mut leikkimään mie en ala.
Miun pitäs tiäl hypätä herrain ajatuksiin mukkaa just ko koira, Gossu istu, Gossu paikka, ei tuu mittää. Se on nyt sellanen juttu et ne häviää tän väännön ennemmin tai myöhemmin, niilt on jo melkeen kaik mänt ja se vähä mikä niil vie on, se männöö kohtsiltään.
Korantkiin kaivelee parraillaan maata alta vanhoilt höpinöilt.

Siäkin Jees, siä oot nuor ukko vielä, siul on elämä eessäs, muista, myö ei olla tääl leikkimäs vaan miettimäs, sillon kun on paikka, harkitse, harkitse ja mieti tarkkaan ja sit lasauta, älä pelkää, etutikki on puolvoittoa.
Kun siä piät pääs ja seuraat fysiikanlakeja ja logiikkaa, minkä hyö mahtaa, siä jos annat periks ja lähet leikkimään tyhjästä syntymisil ja äärettömil olevaises, ei tuu mittään, fysiikanlait kampee vastaan kaiken aikaa ja mistään ei tuu mittään.

Niin, semmone se on.tää ikuisen kaikkeuven ratekia. Mut nyt miä lähen lyylin luo laskeen mukulat.

Onpa mukava törmätä täällä tällaiseenkin ajatuksenkulkuun, kiitos Goswell!!

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976

Kun valmistautuu liian myöhään eikä hoida leiviskäänsä hyvin, etsikkoaika menee umpeen ja seurauksena voi olla itku ja hammasten kiristys. Sillä hedelmistään puu tunnetaan. Ja tässä suhteessa voidaan todeta vuosi vuodelta: ei mitään uutta auringon alla. Jokainen kai yrittää tulla omalla uskollaan autuaaksi.
Sillä etsivä löytää [Matt. 7:7-8], ja työmies on palkkansa ansainnut [Luuk. 10:3-7].
Mitä vielä?
EDIT: Ja kolkuttavalle avataan?

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

viitmar
Seuraa 
Viestejä336
ROOSTER

Onko maailmankaikkeus siis sykkivä ja kaikki palautuu keskipisteen suurimpaan mahdolliseen aukkoon kunnes taas pamahtaa?

Lainaus sivulta: "Mihin avaruus loppuu?"
Avaruus kaareutuu niin, että kun lähdet "itään" niin ennenpitkää tulet "lännestä" lähtöpisteeseen. Vähän kuin avaruus olisi maapallon pinta, jossa luulet kulkevasi suoraan mutta et sitten kuitenkaan kulje.

Jos tämä pitäisi paikkaansa, niin sittenhän gravitaation ei tarvitsisi pysäyttää laajenemista, vaan avaruuden kaareutumisen johdosta kaikki läjähtäisi jokupäivä kasaan...

- AIVAN MIELENVIKAST LÄPPÄNDEEROST! -

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5063
Euroopan avaruusjärjestö on juuri julkistanut kauan odotetut Planck-luotaimen tulokset.

Planck on koonnut tarkimman koskaan luodun kartan niin sanotusta kosmisesta taustasäteilystä. Kyseinen säteily on jäänne alkuräjähdyksestä.

...

Vaikka kartta on hämmästyttävän yhtenevä kosmologien ennusteiden kanssa, suuressa mittakaavassa tulokset eivät täysin vastaa oletettua.

Kummallisuuksien selittäminen on vielä pitkälti spekulaatiota, mutta tutkijoiden mukaan Planckin tuloksissa saattaisi näkyä muun muassa todisteita syklisestä kosmoksesta ja tietoa omaa maailmankaikkeuttamme mahdollisesti edeltäneestä universumista (tuloksista lisää Tähdet ja avaruus -lehdessä 3/2013).

http://www.avaruus.fi/index.php?id=5011

Sykkivyys selittäisi varmaan suuren osan kummallisuuksista...tosin uutta ihmeteltävää tulisi...

ROOSTER

Sykkivyys selittäisi varmaan suuren osan kummallisuuksista...tosin uutta ihmeteltävää tulisi...

En itse löytänyt uutisesta viitteitä, jotka tukisivat väitettäsi. Onko väitteellesi perusteita, vai onko se vain toiveajattelua oman "teorian" puolesta?

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5063
PeP
ROOSTER

En itse löytänyt uutisesta viitteitä, jotka tukisivat väitettäsi. Onko väitteellesi perusteita, vai onko se vain toiveajattelua oman "teorian" puolesta?

Kyllä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat