Q

Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Nyt ei näy ikkunasta enää Jupiteria, mutta kuu näkyy aivan mahtavasti!!!

Kysyisinkin nyt tästä kenties tunnetuimmasta optisesta harhasta, että miksi kuu näyttää alempana horisontissa isolta kakseuroselta ja kun se kipuaa taivaalla ylemmäs niin näyttää pieneltä kymmensenttiseltä?

Kun eihän se ole sen kauempana ollesaan "korkeammalla" taivaalla. Mutta silti näyttää pienemmältä. Miksi?

Hämmentää.

Kommentit (11)

Vierailija

Tämä on joku psykologinen juttu. Korkealla kuu on ihan yksinään pienenä isossa tyhjyydessä, mutta horisontin lähellä kuulle löytyy pienempiä vertailukohtia ja se näyttää isolta. Ainakin jos kuu nousee esim. metsän reunasta. En muista tarkasti, mutta jossain tiedelehdessä tätä on kysytty.

Vierailija

Horisontin vertailukohta. Kun se on lähellä horisonttia sitä kykenee vartaamaan johonkin tunnettuun kohteeseen ja siksi se näyttää suuremmalta. Kun se on ylempänä vertailukohtaa ei enää ole ja se pienenee.

Pienenee kuin kuu maailmanlopun edellä, vanha sanonta.

[size=50:qncj68st]On muuten sitten varmaan lyhin otsikko, jossa kuitenkin on jotain järkeä.[/size:qncj68st]

Vierailija
Phony
Pienenee kuin kuu maailmanlopun edellä, vanha sanonta.

Pienenee kuin pyyparvi maailmanlopun edellä?

Olisko joku näkövammaisten versio?

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
Pönni
Tota..
Onks meitin kiertorata muka pyäree?
Ettei se o ellipsi?
Sen mä tiän ettei maa kai o pannukakku.

Kaikki kiertoradat ovat ellipsejä tarkkaan ottaen. Maapallo on lähinnä aurinkoa talviaikaan. Kylyys johtuu akselin kieroudesta.

Maapallo on pyöreä ellipsoidi eli napa-alueilta hieman litistynyt.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

No kiitos! Selvispä tämäkin. Siis se, että se ei ole selvinnyt

Jännin oli tieto, että kaikki ihmiset eivät koe kuuilluusiota lainkaan!

Hämmentää.

Vierailija
Barbaari
Pönni
Tota..
Onks meitin kiertorata muka pyäree?
Ettei se o ellipsi?
Sen mä tiän ettei maa kai o pannukakku.

Kaikki kiertoradat ovat ellipsejä tarkkaan ottaen. Maapallo on lähinnä aurinkoa talviaikaan. Kylyys johtuu akselin kieroudesta.

Maapallo on pyöreä ellipsoidi eli napa-alueilta hieman litistynyt.

Juu.. niin olen antanut itseni ymmärtää..
En o päässy testaamaan itte.

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007
Vatkain

Näin joidenkin on raportoitu kokevan. Tarkoittaako se nyt, että Vatkain kuuluu "normaaleihin"?

Mulgeron

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Alveron
Vatkain

Näin joidenkin on raportoitu kokevan. Tarkoittaako se nyt, että Vatkain kuuluu "normaaleihin"?

En tiiä siitä mutta enemmistöön ainakin kuulun. Oli tuossa wikilinkissä, että 90 % kokee kuuilluusion, 5 % ei ja loput 5 % kokee sen niin että kuu on yhtä kaukana kuin olisi korkealla taivaalla mutta alempana se on isompi.

Hämmentää.

Vierailija

Visuaalinen illuusiohan siinä on kyseessä, tosin ei ole yhtä selittävää teoriaa siitä, miten illuusio syntyy, kuten Wikissäkin todettiin. Aivan kaikki eivät sitä paitsi tosiaankaan koe tuota ilmiötä. Itse asiassa sama pätee moniin muihinkin visuaalisiin illuusioihin.

Itse olen kerran hätkähtänyt aika lailla, kun yhdellä metsästysreissulla nouseva kuu näytti ilmeisesti repaleisten pilvien ja harvan metsän takia olevan ihan lähellä. Luonnossa esiintyvistä visuaalisista illuusioista ehkä ällistyttävimpiä ovat tieosuudet, joilla pysäköity auto lähtee vierimään mukamas vastamäkeen (olettaen tietysti ettei vaihde tai käsijarru ole päällä). Tosiasiassa kyseessä on tietenkin myötämäki, minkä voi todeta vaikka vatupassilla. Ympäristö vain luo visuaalisen harhan. Kolmiulotteisia visuaalisia illuusioita käytetään myös monissa huvipuistoissa olevissa hassuissa huoneissa, joissa harhautetaan aisteja tajuamaan väärin huoneiden kaltevuus- ym mittasuhteita. Sellainenhan on tai ainakin oli Lintsin Vekkulassakin. Siellä tuntuu kuin oudot voimat tarttuisivat vierailijaan, kun hän tulkitsee väärin huoneen ulottuvuuksia ja eteneminen muuttuu koikkelehtimiseksi.

Tässä mielenkiintoisia visuaalisia illuusioita. Niistäkään ihan kaikki eivät toimi kaikilla havainnoijilla tuntemattomista syistä.

http://www.michaelbach.de/ot/

Uusimmat

Suosituimmat