Helsingissä jaetaan jo kouluja 'hyviin' ja 'huonoihin'

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.demari.fi/content/view/4111/

Berneliuksen mukaan asuntopolitiikalla voidaan vaikuttaa merkittävästi koulujärjestelmän sujumiseen. Sosiaalisen sekoittamisen politiikka toimii, jos siihen ei pakoteta vaan annetaan porkkanoita. "Huonon" asuinalueen leima syntyy, jos maahanmuuttajien määrä ylittää tietyn kynnyksen.

– Silloin on uhkana pelkästään maahanmuuttajalähiöiden ja -koulujen syntyminen, vaikka maahanmuuttajat eivät ole sinänsä mikään ongelma, hän korostaa.

Hänen mukaansa Ruotsissa on havaittu, että jos maahanmuuttajien osuus tietyllä alueella ylittää 20 prosenttia, keskiluokkainen kantaväestö haluaa muuttaa pois. Bernelius toteaa, että Helsingissäkin kynnys on ylittymässä joissakin kaupunginosissa





Maahanmuuttajalähiöt ja koulut siis myönnetään uhkaksi vaikka maahanmuuttajat eivät ole uhka? Erittäin mielenkiintoista logiikkaa. Voisiko joku ehkä avata hieman, ts. vääntää pedagogisesti rautalankaa? Eli tarkalleen ottaen minkälainen uhka on kyseessä?

Herttoniemenrannan ala-asteen opettaja Riku Malinen tietää arkisen aherruksen, kun koulun oppilaista on 25 prosenttia maahanmuuttajia.
Hän itse opettaa 32 oppilaan ryhmää. 3-luokkalaisista kymmenen on maahanmuuttajia ja toinen kymmenen erityisoppilaita. Ala-aste on Helsingin kolmanneksi suurin. Malisen mukaan käsirysyiltä ei voi aina välttyä, kun kansallisuuksia on koulussa paljon.
– Asuntopolitiikka on tärkein ongelmien ratkoja. Maahanmuuttajia pitäisi olla jokaisella asuinalueella suhteellisen tasaisesti.
Hän laskee arjen suureksi ongelmaksi sen, että maahanmuuttajien suomen kielen opetus ei ole ajan tasalla. Koulu on kuitenkin se paras kotouttaja, mutta ilman kielitaitoa se on vaikeaa.
Helsingissä harrastetaan positiivisen diskriminaation politiikkaa eli tuetaan kouluja, joiden toimintaympäristö on haastava. Malinen ihmetteli, miksei Herttoniemenrannan koulu saa mitään.
– Raha ratkaisee hyvin paljon ongelmia, hän muistutti.




Miksi yli 20% tai suurempi osuus maahanmuuttajia jossain lähiössä saa aikaan ongelmia ja pois muuttoa? Ihanko vain rasismin vuoksi vai onko maahanmuuttajilla itsellään mitään osaa asiaan.

Entä miksi ongelmia syntyy myös koulumaailmassa? Ovatko jo pienet 3-luokkalaiset rasisteja? Jopa siinä määrin, että syntyy käsirysyjä?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Jep, me kaikki suomalaiset olemme sisäsiittoisia rasisti-fasisteja, pelkkä suomalaisen juntin rasistinen katse aiheuttaa konflikteja osapuolten välille.

Laitetaan valot pois päältä ja syytellään itseämme pimeässä ja rukoillaan äiti Thorsia.

Vierailija

Ongelma on siinä, että ihmiset yrittävät alitajuisesti kohti parempia seutuja. Ja kun osa alkup. asukkaista muuttaa pois ja maahanmuuttajia tulee todennäköisesti lisääkin kuten tuleekin, niin alkup. asukkaat vetelevät johtopäätöksiä ja alkavat muuttaa pois. Ja mitä enemmän alkup. asukkaita muuttaa pois, sen korkeammaksi maahanmuuttaja-asukasprosentti nousee ja kierre on valmis.

Lisäksi maahanmuuttajat tekevät usein halvempaa työtä jos eivät ole työttöminä, jolloin he muuttavat halvemmille alueille ja rikkaammat muuttavat sieltä sitten kalliimmille alueille. Olen lukenut myös uutisesta, että mitä suurempi työttömyysprosentti alueella on, sitä enemmän siellä tehdään rikoksia. Siis jos alue alkaa ghettoutumaan ja siellä alkaa olemaan köyhempää väkeä ja työttömiä ja halpatyöläisiä, niin eihän se hyvältä näytä -> alkup. asukkaita muuttaa pois. Alueen arvo alkaa laskea.

Jos alueella ei asu yhtään rikkaita, niin alueen siisteys ja hienous voi olla toista kuin rikkaalla alueella. Ihmisethän eivät ole samanlaisia ja helposti köyhillä alueilla kamppaillaan suurempien huolien kuin siisteys kanssa. Tällöin köyhempi alue voi jopa näyttää epäsiistimmältä siis arvottomammalta kuin rikkaampi alue. Alueen uskottavuus kärsii, jos siellä on epäsiistejä betonikortteleita hienojen rivi- ja omakotitaloalueiden sijaan. Myös ostoskeskusten siisteyksissä ja ihmisten käyttäytymisissä voi olla eroja. Hienostoihmiset ovat enemmän kuten Frasier-ohjelmasta, hillittyjä. Mutta halvemmilla alueilla meno on vähän raisumpaa. Ihmisillä on unelmia, ja jo pelkkä alueen hyvä maine vetää parempaa elämää toivovia puoleensa, vaikka päätyisivätkin siellä halvempaan asuntoon.

Mitä tulee lasten käsirysyihin, niin lapsuudessahan tappeluja vasta onkin. Lapset eivät ole vielä oppineet hillitsemään itseään aikuisten tapaan ja suuttuvat pienestäkin asiasta. Lisäksi lapset ovat helposti johdateltavissa ja tyhmyys tiivistyy porukoissa, kiusaamista voi esiintyä kuten esiintyy ilman maahanmuuttajiakin. Sitten maahanmuuttajakoulussa voi olla levottomuusprosentti suurempi senkin takia, että siellä voi olla oppilaita jotka eivät koe tärkeäksi opetella jotain kalevalaa tms. hienouksia, kun he ovat kotimaassaan mahdollisesti joutuneet kamppailemaan elämästään. Hienoudet eivät tunnu merkityksellisiltä eivätkä jännittäviltä, joten ainakin villeimmät oppilaista haukottelevat ja juttelevat tunneilla ja tahtomattaankin häiritsevät opetusta.

Yhdessä uutisessa tässä taannoin puhuttiin jopa kaavailuista, että Ruotsiin perustettaisiin eliittikouluja paremmin menestyneille. No siinähän se kansa viimeistään jakautuu kahtia.

Viinankylväjä
Seuraa 
Viestejä476
Liittynyt15.1.2009

Ruotsissa on kouluja, joissa ei käytännössä ole ruotsin kielisiä oppilaita. Tämä vaikeuttaa kielen oppimista, ja sitä kautta edesauttaa koulun kesken jättämistä.

Haluaisitko lapsesi tälläiseen kouluun?

http://martynemko.blogspot.com/2009/06/ ... is-it.html

I have been in parent-teacher conferences
that broke my heart: the child
pleading with his parents to take him
out of school; the parents convinced
their child’s fears are groundless. If you
love your child, show her you care—
not by giving her fancy vacations or a
car, but making her innocent years safe
and happy. Give her the gift of a not-heavily black
school.
Vierailija

Onkos tässä nyt mitään uutta auringon alla? Ainahan on ollut näitä huonompia ja rauhattomampia asuinalueita: Rööperi, Maunula, Jakomäki jne. Kun sitten kouluihin mennään alueittain, on maine jo valmiiksi rakennettu. Ajan kuluessa ja kaupungin kasvaessa tilanteet muuttuvat, mutta jossakin on aina se surkea ongelma-alue, jonne kukaan ei vapaaehtoisesti halua muuttaa.

Kansainvälisestikin tämä alueiden erilainen status on normaalimpi tilanne kuin tasalaatuisuus. Sen mukanaan tuomat ongelmat on tiedostettu ja keinoja niiden pienentämiseksi etsitään kuumeisesti.

Onkin sitten toinen kysymys, kuinka huono kasvuympäristö tai koulu siellä huonolla alueella tosiasiassa on. Ns. hyvilläkin alueilla on omat ei-niin-toivotut piirteensä. Itse asun hyvätuloisten ja "menestyvien" alueella, mutta poikani käy "huonon" alueen lukiota. Hän sanoo viihtyvänsä sen porukan keskuudessa paremmin kuin näiden oman asuinalueemme kyynärpäätaktiikankäyttäjien ja oman edun tavoittelijoiden parissa, jotka ovat oppineet, että raha ratkaisee kaikessa.

Toki ymmärrän, että jos luokan 30 oppilaalla on lähes yhtä monta äidinkieltä, se asettaa hieman toisenlaisia haasteita opettajalle. Siltikään en olisi valmis vielä ripottelemaan tuhkaa päähäni nykytilanteen suhteen. Taitaa asiaa kauhistelevilla opettajilla olla myös hieman politiikan tekoa lausunnoissaan.

Vierailija
Feminine
Toki ymmärrän, että jos luokan 30 oppilaalla on lähes yhtä monta äidinkieltä, se asettaa hieman toisenlaisia haasteita opettajalle. Siltikään en olisi valmis vielä ripottelemaan tuhkaa päähäni nykytilanteen suhteen. Taitaa asiaa kauhistelevilla opettajilla olla myös hieman politiikan tekoa lausunnoissaan.



Suomen Kuvalehti vieraili aikoinaan Myllypuron koulussa, ohessa PDF:nä koko artikkeli:

http://suomenkuvalehti.fi/files/library ... K0809L.pdf

Ja tässä samaan aiheeseen liittyvä juttu lehden nettiversiosta:

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa ... nmuuttajat

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa ... nmuuttajat

Aika haasteelliselta tuo kouluttaminen vaikuttaa, kyllä suomalainenkin varsin inklusiivinen koulu on näköjään aivan äärirajoillaan tuollaisilla alueilla. Ruotsissa Rosengårdissa on melkeinpä luovutettu, sillä 60 % oppilaista ei saa hyväksyttyä päästötodistusta ns avainaineissa. Paljon puhuttu Rinkebyn koulu on hyvä vain verrattuna katastrofaalisiin lähtökohtiinsa. Se loistaa erityisluokillaan, mutta toisaalta puolet oppilaista jää vaille jatkokoulutuspaikkaa. Suomen ongelmakouluissa itse asiassa oppimistulokset lienevät parempia kuin Rinkebyssä. Toki Rinkebyssä on parannusta huomattavilla panostuksilla saatu aikaan, mutta koulu on vielä alle Ruotsin keskitason.

Vierailija
Groom Lake

Miksi yli 20% tai suurempi osuus maahanmuuttajia jossain lähiössä saa aikaan ongelmia ja pois muuttoa? Ihanko vain rasismin vuoksi vai onko maahanmuuttajilla itsellään mitään osaa asiaan.



[size=150:8mewp3z5]SENKIN RASISTI![/size:8mewp3z5]

Etkö ole kuullut, että monikulttuurisuus lisää yhteiskunnan onnellisuuden tasoa ja on mitä suurin rikkaus!

Kysy vaikka vasemmisto-vihreiltä, jos et muuten usko. Ihminen on rasisti ja tyhmä, jos alkaa väittämään että monikulttuurisuudesta olisi jotain haittaa!

Vierailija
Viinankylväjä
Ruotsissa on kouluja, joissa ei käytännössä ole ruotsin kielisiä oppilaita. Tämä vaikeuttaa kielen oppimista, ja sitä kautta edesauttaa koulun kesken jättämistä.

Haluaisitko lapsesi tälläiseen kouluun?




Kyllähän se suoraan sanoen vituttaisi, jos oma lapsi joutuisi Ruotsiin kouluun. Koulumatkastakin tulisi useampi sata metriä.

Viinankylväjä
Seuraa 
Viestejä476
Liittynyt15.1.2009
Cubemon

Kyllähän se suoraan sanoen vituttaisi, jos oma lapsi joutuisi Ruotsiin kouluun. Koulumatkastakin tulisi useampi sata metriä.



Tarkoitin tuota linkin koulua. Amerikan white flight koulua.

Vierailija

Tänne sopii taannoinen uutinen Norjasta:

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1330066.ece

Erään oslolaisen koulun oppilaista 95% on taustaltaan ei-norjalaisia (arvatkaapas vain, mistä...). Niinpä koulu on vihjannut, että jäljellä olevien etnisten norjalaisten tyttöoppilaiden olisi ongelmien välttämiseksi hyvä ryhtyä käyttämään hijabia, eli ählämien huivia. Vanhemmat suhtautuivat ajatukseen jokseenkin nuivahkosti.

Vierailija
Viinankylväjä
Cubemon

Kyllähän se suoraan sanoen vituttaisi, jos oma lapsi joutuisi Ruotsiin kouluun. Koulumatkastakin tulisi useampi sata metriä.



Tarkoitin tuota linkin koulua. Amerikan white flight koulua.



Kyllähän se suoraan sanoen vituttaisi, jos oma lapsi joutuisi Amerikkaan kouluun. Koulumatkastakin tulisi useampi sata metriä.

Vierailija

Kysymys on vain fraseologian ja todellisuuden erosta.
Fraseologiaa voi suoltaa alitajunnasta, mutta todellisuuden suhteen kukin on tajuissaan.
Kantapäillä äänestämällä ihmiset ovat selvinneet monesta muustakin fraseologiasta, mm. DDR:n.
Ja meillä tuskin voidaan tehdä muureja.

Vierailija
Dredex
Ongelma on siinä, että ihmiset yrittävät alitajuisesti kohti parempia seutuja.

Kaiketi siksi Suomen rannikkoseudut ovat tänään osittain maahan muuttajien asuttamia. Vaan sitä minä ihmettelen, notta miksi ne tänne ittään päin tukkeutuu, ku sivistys on opin mukkaan lännessä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat