Tule pelaamaan yhteiskuntasimulaattoria-eRepublik-selainpeli

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen pahoillani että rekisteröin foorumille vasta nyt kertoakseni teille eRepublikista, mutta olen lukenut foorumia vieraana ja tiedän että yhteiskunnallisesti valveutuneelta foorumilta löytyy varmasti useita uusia pelaajia.

eRepublik - Yhteiskuntasimulaattori

Simulaattoreita on tehty ties millaisista aiheista. On ajosimulaattoreita, lentosimulaattoreita ja jopa farmisimulaattoreita. Itse pelaan netissä mielenkiintoista selainpohjaista politiikka-, talous-, ja sotasimulaattoria, eRepublikia. Pelin ideana on siis mallintaa yhteiskuntaa: mukana on tällä hetkellä n. 60 maailman valtiota, ja Suomessa asuu tällä hetkellä noin 1500 pelaajaa joista päivittäin aktiivisia on 400.

Pelissä jokainen pelaaja vastaa yhdestä maailman kansalaisesta. Yhteensä maailman asukkaita on jo yli 150,000. Kansalaisella on pelin alussa hyvin rajoitetusti tekemistä, mutta kasvaessaan ja kehittyessään hän voi perustaa oman yrityksen, sanomalehden tai vaikkapa puolueen. Pelin hienous on siinä, että sen välttämättömimmät toiminnot hoitaa 10 sekunnissa päivässä, mutta peliin saa upotettua aikaa juuri niin paljon kuin haluaa vaikuttamalla pelissä tai sen rinnalle rakennetuilla foorumeilla sekä sadoilla IRC-kanavilla.

Peliin on sisälletty monia yhteiskunnan osa-alueita. Talousmalli on erinomainen ja toimii sulavasti, kun pelaajat työskentelevät joko toisten pelaajien omistamissa yhtiössä ja ostavat näiden tuotteita - tai omistavat itse yrityksiä vaikka ympäri maailman. Monet harrastavat myös pörssikeinottelua. Kuitenkin pelin kannalta antoisimmat osa-alueet ovat politikointi ja sotiminen. Voit pyrkiä eduskuntaan, puolueen puheenjohtajaksi tai jopa maan presidentiksi. Presidentti sitten nimittää itselleen hallituksen, joka toimii hyvin pitkälti kuin oikeassakin elämässä.

Pelissä eletään täysin omavaraisesti - pelaajien luotsaama valtio päättää esim. rahan painamisesta ja eduskunta tekee lakiesityksiä. Pelillä on aktiivinen pelaajayhteisö, joka kokoontuu vilkkaasti ircissä ja foorumilla. Suurin osa pelaamisesta tapahtuukin itse pelin ulkopuolella. Foorumilla keskustellaan uusista lakialoitteista, valtion toimintasuunnitelmista ja strategioista esim. maanpuolustuksen suhteen. Kaikki tämä vaatii paljon huolellista työtä, joten eRepublik ei ole mikään läpihuutojuttu. Pelin peruselementit opettelee päivässä, mutta aina vain kehittyneemmistä elementeistä kuten sotastrategoista löytyy uutta opeteltavaa kuukausiksi. Monissa Itä-Euroopan maissa kuten Romaniassa, Unkarissa, Serbiassa, Puolassa ja Kroatiassa peli on noussut niinkin kuuluisaksi, että maan tapahtumia pelissä seurataan aktiivisesti niin sanomalehdissä kuin televisiossakin. Itä-Euroopan maissa onkin pelin kasvukeskus.

Suomi on pelissä pienehkö, mutta varteenotettava maa. Sotajoukot ovat hyvät ja tehokkaat ja maa on noussut monesti pelin uutisotsikoihin. eRepublikissa kaikki on mahdollista, ja imperiumit nousevat ja kaatuvat kuten oikeassakin historiassa. Onpa Suomikin kunnostautunut valloitussodissa ratkiriemukkaalla tavalla, hallitsimme nimittäin Karjalan sekä Moskovan alueita kaksi kuukautta ennen kuin hyökkäsimme Latviaan ja valloitimme sieltä kaksi aluetta. Valitettavasti olemme joutuneet tässä kuussa palaamaan taas omille rajoillemme.

Tällä hetkellä Maailma kouristelee kolmannen maailmansodan hyöyissä, kaksi puolustusliittoa taistelee Yhdysvaltojen puolesta, sillä heitä vastaan hyökätään neljältä taholta. Ranska hyökkäsi Kanadaan, Indonesia taas teki hyökkäyksen Japanin kautta Havaijille ja sitä kautta Kaliforniaan aina Texasiin asti, Venäjä valloitti Alaskan ja rynnistää nyt Keskilännessä ja Portugali hyökkäsi ensin Tennesseen ja sitten Kentuckyn osavaltioihin. USA:n 50 osavaltiosta on jäljellä enää 26, ja tälläkin hetkellä raivoisia taisteluita käydään Mississippissä ja Alabamassa.

eRepublikin vahvuus on juuri vaihtoehtoinen historia. Se on maailma, jossa Romania oli entinen supervalta, jossa Unkari hallitsee mm. Skotlantia ja Tanskaa, jossa Ruotsi sotii ( ! ) ja jossa Suomi on vain yksi pelinappula kansojen ja liittojen taisteluissa ja yhteiselossa.

Omasta mielestäni peli on hyvin mielenkiintoinen ja vaikka onkin kyseessä vain peli, on mm. politiikassa toimiminen siitäkin huolimatta hyvin antoisaa ja monipuolista. On mielenkiintoista seurata, millä tavalla politiikka ja talous pelissä elävät omaa elämäänsä ja noudattavat silti tosielämän lainalaisuuksia. Suosittelen lämpimästi vähintään kokeilua.

Minun referer-linkkini.
Pyydän sinua rekisteröitymään tämän linkin kautta. Saavuttaessasi tason kuusi saat 5 kultaa, (maailman yhteinen rahayksikkö, jokaisella maalla on myös oma valuutta. Suomella markka ) ja myös minä saan 5 kultaa. Et menetä mitään jos rekisteröidyt linkkini kautta, päinvastoin lupaan auttaa sinua kaikissa peliin liittyvissä kysymyksissä henkilökohtaisesti. Lähetä vain viestiä pelissä nimimerkille Sossu.
Linkki pelin etusivulle
Linkki suomalaiselle foorumille
Suurin suomalainen kanava toimii @quakenet #erepublik.fi. Liikun siellä nimimerkillä LeFt.

Tervetuloa!

Kommentit (1)

Uusimmat

Suosituimmat