Niska/selkä jumissa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Voisko joku kertoo jotain hyviä venyttelyliikkeitä, jolla sais niskan/selän "kuntoon". (Kuvia/sanallisia selityksiä/videoita venytysliikkeistä)

Sivut

Kommentit (136)

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005

Yleensä en terveysvinkkejä netissä jakelekkaan, mutta...

Kärsin useita vuosia (työperäisistä) yläselän / niskan kivuista ja jumittamisesta.

Sitten eräänä kesänä tein kämpässä pientä pintaremppaa. Keittiön kaapit, jotka on sisäänrakennettu (vuosimallia 1939), olivat hyvin hankalasti maalattavat.

Jouduin suti kädessäni kurkottelemaan ja vääntyilemään yrittäessäni saada maalia erillaisiin loukkoihin.

Pari päivää operaation jälkeen olevani kivuton ja joustava yläkropastani. Kivut eivät nyt moneen vuoteen ole palanneet.

Ainoa riski tässä "terveysvinkissä" on hahdollisuus pudota keittiöjakkaralta tuhoisin seurauksin.

Vierailija

Kun yläselän ja niskan lihakset kramppaavat, kaularanka oikenee ja puristaa hermoja, mikä aiheuttaa lisukekramppeja lihaksiin.
Älä ole kauan samassa asennossa ja yritä pitää pää normaalissa paikassa, eteenpäin työnnettynä/etukenokannattelussa lihakset alkavat jumittamaan kaularangan nikamien välilevyjä.
Krampit olisi hyvä laukaista lihasrelaksanteilla ennen kun tyhtyy venyttelemään tai sitten tulehduskipulääkkeitä.
Googleta kaularankaoireyhtymä.
http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kayp ... s=hoi20010

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14026
Liittynyt23.6.2005

D3.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

D3-vitamiinia tarkoitti hän. Mutta ihmettelen nyt vähän. Ei se kai niskajumiin auta? Luulisi että pikemminkin magnesium, sillä se ainakin ehkäisee lihaskramppeja.

Vierailija
PeterH
D3-vitamiinia tarkoitti hän. Mutta ihmettelen nyt vähän. Ei se kai niskajumiin auta? Luulisi että pikemminkin magnesium, sillä se ainakin ehkäisee lihaskramppeja.



Neonomide luulee D-vitamiinin olevan ihmelääke joka vaivaan, siksi hän nielee niitä purkillisen päivässä.
Selkärangan jumittamiseen tehokkain lääke on käveleminen, mikä lisää rangan liikkuvuutta ja vähentää lihaskramppeja.

Vierailija

Venyttelyn ja jumpan lisäksi itse suosin näitä:

"After 1 year, improvement was reported by 80% of the bone setting and 28% of the control patients. CONCLUSION: In this study, manual therapy had a measurable effect on the mobility of cervical spine at 5 weeks and an effect on pain that lasted for at least half a year."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16182025

"Traditional bone setting, which is a soft manual mobilization technique focusing on the muscles, joints, and ligaments, appears to be effective in cNP."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17693333

Ja muutama muu poiminto:

Manual Therapy Best Alternative Treatment for Neck Pain Relief
http://www.medscape.com/viewarticle/434223

Manual Therapy Eases Neck Pain, Cheaply Hands-On Approach Effective, and More Cost-Effective, than Traditional Treatments
http://www.webmd.com/back-pain/news/200 ... in-cheaply

Manual physical therapy can offer pain relief for acute and chronic back pain
http://www.spine-health.com/treatment/p ... ain-relief

Chiropractic spinal manipulation beneficial for neck pain
http://www.news-medical.net/news/2007/05/04/24681.aspx

Vierailija

Kuntosali ja kannabis auttavat kramppeihin. Mielellään molempia säännöllisesti niin ei ikinä kramppaa mikään. Lihasten elohiiriin auttaa magnesium. Aivoihin lihakset ovat suoraan kytköksissä. Mitä enemmän lihaksia, sitä enemmän aivojakin. Kreatiini tärkeä osa Evoluutiota. Lukekaa.

Jos istuu ja tuijottaa ruutua, yleensä huonossa asennossa, krampit tulevat ja joskus niin pahasti että pitää mennä lääkäriin. Teette itsellenne todella hirvittävän karhunpalveluksen kun ette harrasta mitään fyysista toimintaa koskaan.

Turha selitellä ja lässyttää, niin se vaan on.

Vierailija
fenomenologi
PeterH
D3-vitamiinia tarkoitti hän. Mutta ihmettelen nyt vähän. Ei se kai niskajumiin auta? Luulisi että pikemminkin magnesium, sillä se ainakin ehkäisee lihaskramppeja.



Neonomide luulee D-vitamiinin olevan ihmelääke joka vaivaan, siksi hän nielee niitä purkillisen päivässä.
Selkärangan jumittamiseen tehokkain lääke on käveleminen, mikä lisää rangan liikkuvuutta ja vähentää lihaskramppeja.



Väittäisin että todella paljon tehokkaampi on maastaveto raskailla painoilla ja ylätalja raskailla painoilla. Avainsana on se, että lihakset revitään rikki ja annetaan levon kautta kasvaa uudestaan.

Mietitte liikaa teorioita ja unohdatte että olette fyysisiä olentoja, joiden aivot ovat teidän fyysisessä olemuksessanne kiinni. Olet mitä syöt ja teet.

Sanonta "suoraselkäinen" mies ei tarkoita kynällä taituroivaa RKP:n muinaisjäännettä vaan se tarkoittaa Suomalaista miestä joka repii metsässä suuria selkälihaksia ja hauiksia käyttäen puita kumoon.

Vierailija
hajonta
...tarkoittaa Suomalaista miestä joka repii metsässä suuria selkälihaksia ja hauiksia käyttäen puita kumoon.

Heistäkin on moni päätynyt sairaseläkkeelle nuorena. Ehkä jopa muita useammin?

Vierailija
hajonta
fenomenologi
PeterH
D3-vitamiinia tarkoitti hän. Mutta ihmettelen nyt vähän. Ei se kai niskajumiin auta? Luulisi että pikemminkin magnesium, sillä se ainakin ehkäisee lihaskramppeja.



Neonomide luulee D-vitamiinin olevan ihmelääke joka vaivaan, siksi hän nielee niitä purkillisen päivässä.
Selkärangan jumittamiseen tehokkain lääke on käveleminen, mikä lisää rangan liikkuvuutta ja vähentää lihaskramppeja.



Väittäisin että todella paljon tehokkaampi on maastaveto raskailla painoilla ja ylätalja raskailla painoilla. Avainsana on se, että lihakset revitään rikki ja annetaan levon kautta kasvaa uudestaan.




Selkäkivut johtuvat usein välilevytyrästä. Vaivasta saa varmasti pysyvän jos lähtee repimään suurilla painoilla, selkäytimessä on hapanta hyytelöä, joka paineen kasvaessa pääsee ärsyttämään hermoja.
Välilevyt rappeutuvat kun ikää tulee lisää, raskaita painoja ei kannattaisi nostella turhaan yli 35 vuotiaana,
Kuten parantunut jo kertoikin, menetelmälläsi ei pääse selkäkivuista, pääsee kuitenkin sairaseläkkeelle.
Tässä kaularangan välilevytyrästä,
http://www.pulssi.fi/sv/artiklar/neurok ... a_leikata/

Vierailija
fenomenologi

Selkäkivut johtuvat usein välilevytyrästä.

Tai aika harvoin. Lääketiede kertoo itsekin, että n. 85% selkävaivoista jää kivun syy tuntemattomaksi. Ja noin 10%:lla löydetään "jotain" tyränpoikasta jollaisia aivan oireettomillakin löytyy (rangan kulumia on jo suurimmalla osalla 20-vuotiaista)
Silti, koska muutakaan ei keksitä, ilmoitetaan löydös kivun syyksi vaikka se ihan hyvin voisi olla sama kuin niillä muilla 85%:lla.

Eikä ne tyrätkään ilman syytä pullistele ja repeile. Kyseessä on luultavasti ollut selkärangan mekaaninen häiriö (lukko), joka on aiheuttanut luonnotonta painetta välilevylle.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Omakohtaisia kokemuksia:

Usein yläselkäkivut johtuvat pään ja käsien staattisesta asennosta ja pyrstöllään istumisesta. Kyllä, lantiosta juontaa monet ongelmat, jotka esiintyvät sitten olkapäässä tai niska-hartiaseudulla. Pahinta itselleni on hiiren jatkuva käyttö.

Harpo portaita ylös kaksi porrasta kerrallaan, se aukaisee selän nikamia. Laita lantio liikkeelle! Ja kurottele käsiä kohti tähtiä. Venyttely on hyvästä, mutta paremmin vielä toimii pieni hikijumppa, jolloin saadaan lihakset kunnolla lämpimiksi.

Uinti tai kuntosali voivat myös pahentaa tilannetta... Liikkeet pitää tehdä oikein.

Magensium ensihätään relaksantiksi, mutta ei auta kroonistuneeseen kipuun.

Käynti homeopaatilla tai jäsenkorjaajalla voi auttaa, tai auttoi ainakin minua. Lääkäriltä saa vain kipulääkettä.

Ehkäisynä toimii vain liikunta ja venyttely.

Vierailija
parantunut
fenomenologi

Selkäkivut johtuvat usein välilevytyrästä.

Tai aika harvoin. Lääketiede kertoo itsekin, että n. 85% selkävaivoista jää kivun syy tuntemattomaksi. Ja noin 10%:lla löydetään "jotain" tyränpoikasta jollaisia aivan oireettomillakin löytyy (rangan kulumia on jo suurimmalla osalla 20-vuotiaista)
Silti, koska muutakaan ei keksitä, ilmoitetaan löydös kivun syyksi vaikka se ihan hyvin voisi olla sama kuin niillä muilla 85%:lla.

Eikä ne tyrätkään ilman syytä pullistele ja repeile. Kyseessä on luultavasti ollut selkärangan mekaaninen häiriö (lukko), joka on aiheuttanut luonnotonta painetta välilevylle.




Höpöhöpö jälleen, selkäkivut johtuvat yleensä lihaskireydestä, joka aiheuttaa mm. välilevyjen jumittumista, selkärangan rappeutuminen tietysti voi pahentaa vaivoja.
Kun välilevyt rappeutuvat, niihin voi tulla repeytymiä jo pienestäkin rytkäytyksestä, vrt. Holman koipirytkäytys.
Jos joku yksittäinen lääkäri kertoo jotain, ei kannata välttämättä olettaa että se on kaikkien muidenkin käsitys asioista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat