Liikeidea vai huijaamistako?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kun puhelinlaskut kasvoivat moninkertaisiksi, minusta alkoi tuntua, että minua huijataan. En kuitenkaan yrittänyt selvittää kun en keksinyt miten näyttää toteen. Noloa valittaa, jos itse ahkerasti soittamalla kasvattaa puhelinlaskuja. Kännykkä oli ollut omassa hallussani.

Syy korkeisiin puhelinlaskuihin löytyi eilen. Internetistä tilaamani Jamban soittoääni laskutettiin puhelinlaskussa palvelupuheluna ja puheluerittelyssä sitä oli vaikea erottaa itse soittamistani puheluista.
Tämä palvelu osoittautui huomattavan kalliiksi. Soittoäänen tilaamisesta on aikaa puolisen vuotta. Sen jälkeen minulle oli lähetetty useita kertoja viikossa soittoäänitarjouksia tekstiviestinä.
Jo alussa viestejä alkoi olla riesaksi asti ja poistin niitä avaamatta. Harmittelin, että olin unohtanut mistä olin tilannut ne, eikä ollut aikaa paneutua etsimään sitä.

Vasta eilen arvasin niiden olevan puhelinlaskussa se palvelupuhelut, josta puhelinlaskut vähitellen kasvoivat. Löysin tämän palveluntarjoajan kotisivun asettamalla tekstiviestissä olleen puhelinumeron googleen. Soittoäänien tarjoilupalvelu on nyt loppunut minun kohdaltani.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija
pinklin
Vasta eilen arvasin niiden olevan puhelinlaskussa se palvelupuhelut, josta puhelinlaskut vähitellen kasvoivat. Löysin tämän palveluntarjoajan kotisivun asettamalla tekstiviestissä olleen puhelinumeron googleen. Soittoäänien tarjoilupalvelu on nyt loppunut minun kohdaltani.

Internetin ja puhelin operaattorin yhdistelmää pitää varoa erityisesti.

Itse ohitan kaikki sellaiset yhdistelmät

Tänne koloon tulee moninaita ihmisiä kyselemään samanlaisista ongelmista. En myöskään aio koskaan neuvoa millään tavoin ihmisiä, jotka ovat haksahtaneet kännykän ja internetin yhdistelmään. Sanon, että kyllä varmaan löydät jostakin vastauksen...

Vierailija
mensaani
pinklin

Internetin ja puhelin operaattorin yhdistelmää pitää varoa erityisesti.

Itse ohitan kaikki sellaiset yhdistelmät

Tänne koloon tulee moninaita ihmisiä kyselemään samanlaisista ongelmista. En myöskään aio koskaan neuvoa millään tavoin ihmisiä, jotka ovat haksahtaneet kännykän ja internetin yhdistelmään. Sanon, että kyllä varmaan löydät jostakin vastauksen...

Puhelin ja nettiyhteys ovat eri operaattoreilta. Äsken olin kerinnyt vain lähettää aloitusviestin, jossa kerroin päässeeni eroon soittoäänien tarjoilijasta kun jo kuului kännykästä tekstiviestin saapumisilmoitus.

Viestissä toistettiin samaa kuin eilen, että kaikki palvelut on lopetettu. Sitten pyydettiin tekstaamaan kirjaimet DIS. Tein niin, ja luulin sillä varmentaneeni halun lopettaa se soittopalvelujen vastaanottamisen.
Mutta minut liitettiinkin niillä DIS -kirjaimilla toisen palvelun käyttäjäksi. Sieltä tuli ilmoitus tekstiviestissä, että olin kirjautunut FUN MOBILEN DIS.

Sitten oli puhelinnumero, jonne voisi soittaa tukea tarvitessaan. Numero on 09-23114225

Taidan pyytää tukea kännykkäoperaattorilta.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Muuten on kyllä ihan laillista hommaa, paitsi että sanan DIS takaisin tekstaamisen seurauksista olisi pitänyt kertoa etukäteen. Tai olisi pitänyt kertoa, mistä saa lisätietoja siitä mitä sanan DIS takaisin tekstaaminen tarkoittaa.

Hämmentää.

el6
Seuraa 
Viestejä1457
Liittynyt12.2.2007
tuomol
pinklin

Taidan pyytää tukea kännykkäoperaattorilta.

Sanoisin, että hyppää yle se vaihe. Käänny suoraan poliisin puoleen.

Onhan se nyt saatana!
Uittu pesismaila ja pari ruminta tuttua mukaan.Mäiskis!*#per%6Yöh

.

Vierailija

Olen asettanut uuden ladattavan Sim -kortin puhelimeen. Käytän sitä, kunnes operaattori lähettää Sim -kortin, jossa on salainen puhelinnumero.

Poliisit eivät taida keritä tutkimaan pikkuasioita, jollaisena arvelen heidän pitävän tällaista. Ja olinhan aluksi itse tilannut soittoäänen (mutta vain yhden, enkä ollut pyytänyt saada kuulla niitä muita).

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
pinklin
Ja olinhan aluksi itse tilannut soittoäänen (mutta vain yhden, enkä ollut pyytänyt saada kuulla niitä muita).

Oletko varma että luit soittoääntä tilatessasi palvelun käyttösopimuksen? Sieltä todennäköisesti löytyy "keruulupa" tuolle tilaamattomalle palvelumyynnille. Varmaan on ollut jotain että "palvelun kk-maksu on x. Maksullisia viestejä lähetetään max y/kk. Kunkin viestin hinta on z. Palvelun voi lopettaa milloin tahansa ilmoittamalla siitä palveluntarjoajalle." Ja missään ei tietenkään mainita että mistä tuon palveluntarjoajan tavoittaa konkreettisesti...

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
pinklin
Ja olinhan aluksi itse tilannut soittoäänen (mutta vain yhden, enkä ollut pyytänyt saada kuulla niitä muita).

Oletko varma että luit soittoääntä tilatessasi palvelun käyttösopimuksen? Sieltä todennäköisesti löytyy "keruulupa" tuolle tilaamattomalle palvelumyynnille. Varmaan on ollut jotain että "palvelun kk-maksu on x. Maksullisia viestejä lähetetään max y/kk. Kunkin viestin hinta on z. Palvelun voi lopettaa milloin tahansa ilmoittamalla siitä palveluntarjoajalle." Ja missään ei tietenkään mainita että mistä tuon palveluntarjoajan tavoittaa konkreettisesti...

On siellä voinut olla käyttösopimus, hinnat ja kaikki ehdot, mutta eivät ihan näkösällä kun en muista niitä nähneeni. Minullahan oli tarkoitus tilata yksi vain soittoääni ja en edes vaivautunut kovin tarkkaan lukemaan.
Ne olivat oppirahoja, joita jouduin maksamaan.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
pinklin
On siellä voinut olla käyttösopimus, hinnat ja kaikki ehdot, mutta eivät ihan näkösällä kun en muista niitä nähneeni. Minullahan oli tarkoitus tilata yksi vain soittoääni ja en edes vaivautunut kovin tarkkaan lukemaan.

Joo tuo on ihan totta. Ne ei ole koskaan näkösällä. Tämä on juuri se syy, miksi vihaiset ja pettyneet vanhemmat soittelevat operaattoreilleen ja tilaavat lastensa kännyköihin kaikenmaailman estoja ja saldorajoja. Kun juniori on halunnut sen yhden soittarin tai pelin, jopa kysynyt vanhemmiltaan luvan, ja tulos on useiden kymppien lasku. Kaikki vanhemmat eivät sitten ymmärrä, että ko. toiminta ei riipu operaattorista vaan palveluntarjoajasta. Mitä näitä nyt on, Zed, Jambo, VIPSoittarit yms, jne... Tarkkana noiden kanssa! Vastasuudessa kun haluat soittarin, otat jonkun kivan biisin ja lataat sen vaikka blue toothin avulla puhelimeesi suoraan koneen tiedostosta ennemmin kuin sorrut tilaamaan. Ne on nykyään ihan "huijarifirmoja" kaikki tyynni! Lainausmerkit siksi, että kyllä niiden toiminta laillista on, palvelun käyttöehdot ja hinnat on ihan laillisesti kätketty kuluttajan näkyviltä.

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
pinklin

Joo tuo on ihan totta. Ne ei ole koskaan näkösällä. Tämä on juuri se syy, miksi vihaiset ja pettyneet vanhemmat soittelevat operaattoreilleen ja tilaavat lastensa kännyköihin kaikenmaailman estoja ja saldorajoja. Kun juniori on halunnut sen yhden soittarin tai pelin, jopa kysynyt vanhemmiltaan luvan, ja tulos on useiden kymppien lasku. Kaikki vanhemmat eivät sitten ymmärrä, että ko. toiminta ei riipu operaattorista vaan palveluntarjoajasta. Mitä näitä nyt on, Zed, Jambo, VIPSoittarit yms, jne... Tarkkana noiden kanssa! Vastasuudessa kun haluat soittarin, otat jonkun kivan biisin ja lataat sen vaikka blue toothin avulla puhelimeesi suoraan koneen tiedostosta ennemmin kuin sorrut tilaamaan. Ne on nykyään ihan "huijarifirmoja" kaikki tyynni! Lainausmerkit siksi, että kyllä niiden toiminta laillista on, palvelun käyttöehdot ja hinnat on ihan laillisesti kätketty kuluttajan näkyviltä.

Samaa mieltä kuin Vatkain, mutta vatkaan nyt vielä hiukan lisää adrenaliinikäyttöisellä vatkaimella.

Minulla oli kalliimpi kurssi kun se pääsi venymään. Ja mistä lie arvanneet, että maksaisin korkeampiakin hintoja. Muut asiat kun veivät kaiken aikani ja energiani käydäkseni tosissaan asian kimppuun.

Yöllä alkoi palautua mieleeni yksityiskohtia soittoäänen tilaamisesta ym. siihen liittyneistä asioista.
Laskutuksen aiheeksi ilmoitetun palvelun nimi ei ollut erittelyssä Jamba –soittoäänet, vaan

PALVELUNUMEROT
Yleishyödylliset palvelunumerot
Valtakunnalliset yritysnumerot
Valtakunnall. siirrettävä puhelinnumerot
(mielenkiintoisia googlesta katsellessa)

Niinpä ei tullut mieleenkään yhdistää korkeita puhelinlaskuja Jamba -soittoäänen tilaamiseeni. Katselin päiväkirjastani minkälaisten asioiden parissa olin laskua kerryttäessäni puuhannut, mutta en saanut selvää mitä asiaa minulla olisi ollut noihin palvelunumeroihin.

Nykyisin googlella puhelinnumeron perusteella avautuva Jamba -sivu on erilainen kuin se sivu, jolta tein tilauksen. Tilaussivun pohjaväri oli tumma ja siinä oli paljon räikeitä taustakuvia, joiden päällä teksti oli.
Jäin tietämättömäksi siitä mihin sitouduin paitsi mahdollisesti piilossa olevan pienen tekstin takia - myös koska sivun teksti oli englantia, enkä taida sitä niin hyvin, jotta pystyisin sillä kielellä pitämään puoliani.

Jamban lähtö oli vaikuttava.
Koneen asetukset itsenäistyivät ja teksti hyppii ylös alas monta senttiä. Se häviää välillä kokonaan ilmestyäkseen sitten monistettuna. Kännykän asetukset menivät sellaisiksi, ettei uusia nimiä ja numeroita voi enää tallentaa.

Kyllä nyt riittää pitkäksi aikaa sama soittoääni kännykässä.

Vierailija

Sain uuden Sim -kortin ja sopimuspaperin. Asetin kortin kännykkään ja soitin yhden puhelun. Se toimi. Sitten luin sopimuspaperia.

Siitä ei näkynyt, että uusi puhelinnumeroni olisi salainen, vaikka olin sellaista pyytänyt.
Oma.operaattori.fi -paikassa asioidakseni käyttäjätunnukseksi oli merkitty entinen puhelinnumeroni, se, johon Jamba oli lähettänyt soittoäänitarjouksia.
Salasana ei toiminut, joten en voinut ottaa internetissä yhteyttä operaattoriin.

Soitin ja 15 min. odotuksen jälkeen sieltä vastattiin, että
- näkyy se täällä, että numero on salainen,
- käyttäjätunnusta ei voi vaihtaa ja uusi salasana tulee tekstiviestinä kännykkään,
- entistä liittymää ei ole irtisanottu.

Sanoin hetipaikalla irti entisen liittymän.
Irtisanominen hyväksyttiin puhelimessa.

Vasta jälkeenpäin mietin, miten entinen puhelinnumero oli kerinnyt uuden liittymän käyttäjätunnukseksi. Kirjehän oli tullut ensin, ja puhelu jossa myös irtisanominen oli, se oli vasta myöhemmin.

Lisäksi tekstiviestin saatuani luin, että uudeksi salasanaksi oli laitettu sukunimeni.
En ole kokeillut, toimiiko Oma.operaattori.fi sukunimelläni. Mietin mikä vaihtoehto olisi paras irtipäästäkseni Jambasta ja hänen operaattoristaan? (tuskin olen epäillessäni erehtynyt?)

Liittymän olisi voinut palauttaa 14 vrk:n sisällä muuten, mutta kun sitä on käytetty. Sitä ja sopimuspaperia olisi siis saanut katsella, mutta ei kokeilla toimiiko se.

Vierailija

Saunalahti pyytää verkkopalvelutunnuksia siinä tapauksessa, että salasana ei toimi ja asiakas haluaa silti ennen toimivan salasanan hankkimista käyttää oma.saunalahti.fi -osoitetta asioimiseensa.
Tietenkään verkkopalvelutunnuksia ei ole pakko antaa.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Tuo saunalahden oma.saunalahti.fi on ihan kätsä mutta sekava. Käyttäjätunnus on aina muotoa gsm1234567. Eli siis gsm + oma puhelinnumero ilman operaattoritunnusta 040, 050, 045, 046 jne...

Salasanan voi pyytää verkkopankkitunnuksilla. Palvelu on luotettava. Olen itse tehnyt niin.

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Siis jos numerosi on muuttunut, laita käyttäjätunnukseksi gsm*uusi numero ilman operaattoritunnusta* ja tilaa salasana verkkopankkitunnuksilla selaimen ohjeen mukaan.

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
Tuo saunalahden oma.saunalahti.fi on ihan kätsä mutta sekava. Käyttäjätunnus on aina muotoa gsm1234567. Eli siis gsm + oma puhelinnumero ilman operaattoritunnusta 040, 050, 045, 046 jne...

Salasanan voi pyytää verkkopankkitunnuksilla. Palvelu on luotettava. Olen itse tehnyt niin.

Vain pari päivää sitten soitin Saunalahdelle ja kerroin Jambasta puhelinlaskuihin liittyen. Saunalahti ei voinut puuttua siihen asiaan, eikä minulle annetut neuvotkaan kovin hyvin toimineet. Eikä se tietysti heille kuuluva asia olekaan, jos eivät itse toimi niinä soittoäänikauppiaina.

Vähän myöhemmin soitin uudestaan ja kerroin tahtovani uuden puhelinnumeron ja sen salaiseksi.
Puhelinnumeron vaihtaminen ei käynyt kun niitä liittymiä ei enää kaupata, mutta minulle suositeltiin lähinnä vastaavaa liittymää ja siihen salainen puhelinnumero. Otin sen.

En nyt tiedä mihin uskoa. Voi olla, että olen tullut turhankin epäileväksi ja varovaiseksi, mutta kun näyttää sille, että huijareista on vaikea päästä eroon.

Luin jostain Jamban sivulla olevista suomenkielisistä tarjouksista, että "ei Soneran liittymiin". Tämän jälkeen tuntuu, että Sonera taitaisi sopia minulle.

Mutta juuri nyt en osaa päättää mistään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat