Käytkö metsästämässä?

Seuraa 
Viestejä419
Liittynyt28.1.2007

Tänään siis alkoi kyyhkynmetsästys joka aloittaa metsästyskauden.

Piti itse lähteä jahtiin, mutta jouduinkin töihin tänään, joten jahdin aloitus siirtyy perjantaille. Pari viikkoa sitten näkyi jo parinkymmenen kyyhkyn parvi pellon lähellä jonka reunaan oli tarkoitus mennä väijymään. Ensi viikolla sitten pääseekin sorsajahtiin.

Sivut

Kommentit (82)

Vierailija

Minulla on metsästyskortti sekä karhuntappolupa. Satunnaisesti syksyllä on tapanani käydä metsästelemässä - en tosin ole "himometsästäjä".

asdf
Seuraa 
Viestejä11064
Liittynyt16.3.2005

Lasketaanko pulu kyyhkyksi? Pystyykö pulun erottamaan ns. aidosta kyyhkystä? Vai saako siitä tehdä metsästysaikana paistin, jos luvat on kunnossa?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Vastasin kyllä vaikka en ole metsällä käynytkään kuin pikkutyttönä ukin kanssa viimeksi. Ruukaan kuitenkin metillä kulkea, ja jos olisi luvat ja torrakko, jotka aion hankkia, niin metsästäisin. Haluaisin metsästää mehtäkanalintuja etupäässä.

Hämmentää.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8909
Liittynyt18.8.2008
Vatkain
Vastasin kyllä vaikka en ole metsällä käynytkään kuin pikkutyttönä ukin kanssa viimeksi. Ruukaan kuitenkin metillä kulkea, ja jos olisi luvat ja torrakko, jotka aion hankkia, niin metsästäisin. Haluaisin metsästää mehtäkanalintuja etupäässä.

Samat sanat, mutta en ukin kanssa ollut metsällä, enkä ole tyttö.

Nuorena nuo ilo- ja yölinnut olivat mieluista riistaa. Joskus tuli vahingossa saaliiksi myös käpyhaukka tai viskisieppo.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006
asdf
Lasketaanko pulu kyyhkyksi? Pystyykö pulun erottamaan ns. aidosta kyyhkystä? Vai saako siitä tehdä metsästysaikana paistin, jos luvat on kunnossa?

Kyllä. Pulu on aito kyyhky. Saahan pulun syödä, jos mieli tekee.

Kesykyyhky - Columba livia
Sepelkyyhky - Columba palumbus

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kyyhkyt

Sepelkyyhky Koko maassa 10.8.-31.10.
Kesykyyhky ?

http://www.riista.fi/index.php?mag_nr=13&group=00000140

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Vierailija

Nyt pitäsi vastata Kyllä, muttako minulla ei ole ikuna ollut metästyskorttia.
Ainoan luvan jonka oon saanut on ku Supru lupasi kaljapullosta minun mettästää Muddusjärven paliskunnassa.
Mettästysluvan myöntäminen tapahtui http://www.kaamasenkievari.fi/ :ssa

Kansanviisaus kaamasesta:"Viinaton juoppo on ku vituton huora!"

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Tekisi mieli näyttää jouskaria noille cityrusakoille ja -hanhille. Saisi halpaa opiskelijasapuskaa. Sanomista siitäkin vain tulisi, että jäänee ajatuksen asteelle...

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Joo ainaki hirvijä, muut on liian pieniä mitä niistä ?

Toista son hirvi repussa , ko joku pulu
No joskus on tullu pyyvettyvä enempiki, nykyvuosina
vain hirvijä ja joskus kytätty hanhija.
Linnut on kuitenki liijan pienijä ammuttaviksi, jokku hekevetin
pyyt sun muut siivekhät.
Enämpi son hapasemista ko hirven ketkahuttaa.

----------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=jc20YhulksA

olli-san
Seuraa 
Viestejä419
Liittynyt28.1.2007
Aslak
Joo ainaki hirvijä, muut on liian pieniä mitä niistä ?

Toista son hirvi repussa , ko joku pulu
No joskus on tullu pyyvettyvä enempiki, nykyvuosina
vain hirvijä ja joskus kytätty hanhija.
Linnut on kuitenki liijan pienijä ammuttaviksi, jokku hekevetin
pyyt sun muut siivekhät.
Enämpi son hapasemista ko hirven ketkahuttaa.

Hirveen on helpompi osua kun tuppaa olemaan isompi kuin pulut ja hanhet.

Tuli viikonloppuna ammuttua 3 kyyhkyä, huomenna pitäisi aamulla taas mennä kyyhkyjahtiin ja puolen päivän maissa sitten sorsastuksen aloitukseen.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Taisi olla satapäinen kyyhkyparvi tuossa puolen kilometrin päässä juuri puidulla vehnäpellolla. Äänenvaimentimen kanssa niitä siitä olisi ollut hyvä poimia. Mutta ei ole lupaa tälle alueelle.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008

Alueilla, jossa olen vuosikymmeniä metsästänyt, metsäkanalintujen kannat ovat tosi huonot. Oli taas huono alkukesä poikueitten kannalta. Taidan rauhoittaa omalta osaltani nuo kanalinnut.

Vesilintujen metsästyksen käytännössä lopetin tuon mahdottoman typerän lyijyhaulikiellon myötä.

Karhut ja sudet saavat puolestani nykyisillä tiheyksillä olla rauhassa. Elleivät päälle käy.

Jänisjahtiin varmaan tulee muutaman kerran mentyä. Kaverilla on kelvollinen koira, jonka haukkua syyskuun viileinä aamuina on mukava kuunnella.

Panostan hirvijahtiin. Hirviä näyttää riittävän ja homma jaksaa aina vaan kiinnostaa.
Sitä paitsi panos/hyöty on yleensä ollut melko mukava.
Pakastimessa alkaakin hirviosastolla jo pohja näkyä.

---

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005

Valitettavasti metäsästys on minulle nykyisellään kohtuuttoman hankalaa, koska paikallisen metsästysseuran jäsenyys vaatii joko sata hehtaaria metsää tai erityissuhteet paikallisiin maanomistajiin, eikä valtion maita ole juuri käytettävissä Etelä-Suomessa. Olen kyllä harkinnut, josko hommaisi äänenvaimentimen kivääriin ja lasauttaisi jonkun jäniksen pihalta (lain vaatimat etäisyydet naapuriin täyttyvät (ainakin melkein), mutta ei sitä viitsi alkaa ilta-aikana haulikolla ammuskelemaan), mutta aikamoinen vaiva ja rahankulu hyötyyn nähden sekin on.

Olen joskus nuorena metsästänyt jäniksiä, kyyhkyjä ja sorsia, enkä ole oikeastaan muusta kiinnostunutkaan. Hirvijahti on liian sosiaalista ja muut eläimet ovat täällä päin niin harvinaisia tai syömäkelvottomia, etten halua niitä ampua.

olli-san
Seuraa 
Viestejä419
Liittynyt28.1.2007

Onkos kellään muuten kokemuksia tinahauleista? Tuli eilen ostettua paketti 12/76 4,5mm tinahauleilla olevia panoksia kun olivat niin halpoja, pitää kokeilla millaisia ovat teräshauleihin verrattuna. Ei oikein innostanut ostaa volframipanoksia kun maksoivat lähes 4 euroa kappaleelta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat