Outo jalkakipu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Menin eilen illalla nukkumaan normaaliin tapaan. Aamulla herätessäni oikea jalka oli kipeytynyt niin, etten meinannut pystyä vessaan kävelemään. Kävellessä tuntuu sietämätöntä kipua pohkeessa oikealla puolella polven alapuolella ja jalkapöydässä. Mitään mustelmia tai muuta näkyvää ei ole. Kipukohdat eivät myöskään ole kosketusarkoja.

Olen levännyt tämän päivän, mutta kipu kävellessä ei tunnu hellittävän. Yritin käydä iltapäivällä kaupassa, mutta korttelin päässä piti kääntyä takaisin ja pysähtyä muutaman metrin välein. Jos tilanne ei hellitä huomenna, niin pitänee mennä lääkäriin. Onko ideoita mistä voisi olla kysymys?

Kommentit (7)

Vierailija

Menisin sinuna mahdollisimman pian lääkäriin. Päivystyksenä, jos kipu vaan jatkuu pahana. Aina on kuitenkin sekin mahdollisuus, että on laskimoveritulppa. (Ajattelin vihdoin rekisteröityä ihan kirjoittaakseni tämän, kun ei ole leikin asia tuo, jos kohdalle sattuu.)
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dlk00039

Itse sain kivuliaita kramppeja jalkoihin, kun aloitin isommalla annostuksella D-vitamiinin (syötkö itse?). Meni ohi magnesiumlisällä (sitraatti).

Vierailija

Laitan tuosta nenin linkistä tähän oleellisen:

Laskimoveritulppa:

Tyypilliset oireet ovat pohkeen turvotus, leposärky ja arkuus sekä kävellessä tuntuva kipu pohkeessa. Usein oireena on vain jokin näistä. Laskimoveritulppa voi salakavalasti olla myös kokonaan oireeton.

Samantapaisia oireita voi esiintyä muistakin syistä, minkä vuoksi kuvatut oireet eivät aina merkitse laskimotulppaa. Jos on kaikki kolme oiretta (pohkeen turvotus, särky ja kävelykipu) kymmenestä henkilöstä kuudella todetaan laskimotulppa. Jos on vain yksi oireista, laskimotulpan mahdollisuus on 1–2 kymmenestä.

Laskimoveritulpan vaarallisin seuraus voi olla keuhkoveritulppa (ks. «Keuhkoveritulppa (keuhkoembolia)» .

Mene heti aamulla lääkärille.

Vierailija

Tilanne ei ole helpottanut, joten kävin lääkärissä. Siellä todettiin että ilmeisiä ulkoisia veritulpan merkkejä ei ole, mutta kuppasivat verta, jotta asia voidaan tarkistaa verarvoista. Tulokset huomenna. Hieman ihmeteltiin, mitään ulkoista vammaa ei ole ja krampiksi hieman turhan pitkään jatkuva.

Olen oppinut hieman köpöttelemään. Siedettävää hyvin lyhyin askelin kun ei taivuta oikeaa nilkkaa eikä polvea ja on jotain mihin nojata, esim ostoskärryt. Piti käydä taksilla kaupassa.

Vierailija

Mahdollisesti veritulppa tai jonkinlainen hermoston häiriö. Kipu voi tosin hermoston ominaisuuksien vuoksi säteillä myös jostain aivan muusta. Kosketeltaessa selkeitä kipupisteitä ei siis löydy?

Vierailija
Cosmic-Fairy
Kosketeltaessa selkeitä kipupisteitä ei siis löydy?

Ei löydy. Ainoastaan niveliä taivutellessa jotenkuten. Kosketus- tai paineluarkuutta ei ole. Silti joka askel on tuskallinen. Ehkä se on alkanut hieman helpottamaan.

Uusimmat

Suosituimmat