Judo, karate, taekwondo, defendo ja jujutsu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Piti laittaa tällänen juonne pystyyn, kun syyspuolella alkaa noita ns. itsepuolustuslajien kursseja.

Ei harmainta aavistusta, miten mikään mulle sopii ja missä
Mielenkiintoa olisi kuitenkin kokeilla

Mitä asiasta tietävät voisivat tästä minulle ja muille kertoa?
Jos jossakin Alppila, Sörnäinen, Kallio -seudulla olisi täällä Hesassa alkeita...

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

Judossa heitetään, tehdään lukkoja ja sidontoja, muistuttaa painia, erkaantui jujutsusta omaksi lajikseen. Karatessa taas riippuu tyylisuunnasta, että mitä osuuksia painotetaan. Taekwondo on potkupainotteista, käsiä ei niinkään käytetä, lähinnä suojaamiseen. Defendo on hieman vieraampi, jujutsu on lajina tietääkseni monipuolinen.

Vierailija
mensaani

Mielenkiintoa olisi kuitenkin kokeilla

Paljon riippuu siitä mitä lajilta haet...
Jos haet kokonaisvaltaista itsepuolustuslajia, mutta otteleminen ei kiinnosta, ni suositten Kraw magaa.

Jos taasen haluat kamppailemaan, pitäisi tietää että haluatko kamppaila pystyssä, matossa vai molemmissa ja haluatko kamppaila "taputtelulajeissa" vai täyden kontaktin lajeissa.

Täyteen kontaktiin suosittelisin:
pystyssä: thaiboxing, nyrkkeily
pystyssä ja matossa: vapaa-ottelu

Taputteluun esim:
Pystyssä: karate, potkunyrkkeily (voi toiki otella myös täydellä kontaktilla)
Molemmissa: hanmoodoo

ja sitte on vielä hyviä lajeja mattoon esim. (brassi) jujutsu, paini jne.

kannattaa katastaa lajit täältä: www.kamppailulajit.net

Vierailija

Mensaani kirjoitti:

Viestiketjusi tosin on väärässä aihepiirissä ja kuuluisi vapaaseen sanaan, kuten monet muutkin avaamistasi ketjuista. Edistystä sinänsä, ettet aloittanut viestiketjua evoluutio- ja fossiilit -osiossa.

Mitä mahdollisesti itse haluat ja haet harrastukseltasi? Tämä on se kaikkein oleellisin asia. Pelkkä nimike karate tai jujutsu eivät sinänsä kerro paljoa suositeltavuudesta. Tyylisuuntien nimet voisivat kyllä antaa osviittaa, itselläni kun jonkinverran alan tietämystä on tarjota.

Jos pitkäaikaista ja vaativaa harrastusta haet, niin suosittelen noita itämaisia lajeja - judo, taekwondo, jujutsu sekä karate. Niissä on enemmän kuin silmä tapaa, vaikkakin tietyissä tapauksissa voivat korostua kilpailulliset aspektit.

Defendo on käsittääkseni pelkästään nykyaikaiseen itsepuolustukseen keskittyvä laji, mutta muidenkin lajien harrastaminen kyllä kehittää näitä valmiuksia - riippuen tietystikin harrastajan aktiivisuudesta ja lajin tarjoamista mahdollisuuksista.

Vierailija

Hapkido olisi varsin monipuolinen laji. Aika suoraviivainen ja sen lisäksi lukot heitot, keppijumppaa, useaa vastustajaa vastaan harjoittelemista jne. Tosin en tiedä mistä stadissa löytää kursseja.

Sörnäisissä olisi metroaseman vieressä Combat Academy, jossa ainakin thai- ja potkunyrkkeilyä, wing tsunia (kung-fu), ju-jutsua, vapaaottelua ja krav magaa. Hintava paikka tosin.

Krav maga on varsin käytännöllinen itsepuolustuslaji, mutta pitkän aikaa koulutus on "potku munille ja haneen" -tyyppistä.

eteenpäin
Seuraa 
Viestejä1591
Liittynyt25.6.2009

Itse olen päätynyt sellaiseen tulokseen, että se on paikallinen seura ja opettaja, joka merkkaa eikä laji. Tai voi se lajikin merkata mutta vasta toissijaisesti.

Onhan noita lajeja suunnilleen miljardi, mene kokeilemaan vaan rohkeasti. Kunnon ja terveen itsetunnon nousu on niissä tärkeintä. Kyky itsepuolustukseen pahoissa tilanteissa on päästä kiinni eikä opituista tekniikoista.

Matsaaminen on kyllä hienoa hommaa. Kunnolla kun päät kolisee, niin kyllä tekee gutaa. Mutta mattopaini on ihan perseestä, hyi helvetti . Montaa kertaa en ole kokeillut, mutta ei semmoista ähellystä pidättyväinen heteromies kestä

Vierailija

Paini on mielestäni paras kontaktilaji. Ei ehkä niin eksoottinen kuin muut hienonimiset lajit, mutta kropan saa takuulla puskemaan fyysisiin rajoihin ja suhteellisen turvallisesti.

Itsepuolustuslajeissa tulee helposti haavereita. Muistan kun itse harrastin kamppailulajeja niin aina vähän väliä jollekin sattui jotakin. Kerran eräs ottelija sai aimo kierrepotkun kasvoihinsa (minä en onneksi liittynyt tapaukseen). Kyseiseltä henkilöltä lähti nopeasti motivaatio harrastukseen.

Vierailija

eteenpäin kirjoitti:

Itse olen päätynyt sellaiseen tulokseen, että se on paikallinen seura ja opettaja, joka merkkaa eikä laji. Tai voi se lajikin merkata mutta vasta toissijaisesti.

Varsin käytännönläheinen lähtökohta lajivalintaan. Sosiaalisetkin tekijät tuossa tulee huomioitua.

Matsaaminen on kyllä hienoa hommaa. Kunnolla kun päät kolisee, niin kyllä tekee gutaa.

Ei se kyllä ainakaan aivoille "gutaa tee". Ottelu on mielenkiintoista ja piristävää soveltavaa harjoittelua - kunhan vain löytyy tarpeeksi hyvät suojat kovalle kontaktille.

Mutta mattopaini on ihan perseestä, hyi helvetti...

Itse pidän "mattorandorista", kunhan vain on puku päällä, ettei mene tyystin homostelulinjalle. Tietenkin, pidemmän päälle pelkkä painiminen voi käydä tylsäksi.

Poison dart frog kirjoitti:

Ei ehkä niin eksoottinen kuin muut hienonimiset lajit, mutta kropan saa takuulla puskemaan fyysisiin rajoihin ja suhteellisen turvallisesti.

Olen paljolti samaa mieltä, mitä tulee tuohon fyysisyyteen ja turvallisuuteen - toisaalta, myös perinteisesesti harjoitellut budolajit voivat olla samaan aikaan sekä hyvin fyysisiä ja turvallisia. Sitäpaitsi, "fyysisesti hajottavien lajien" harjoittelu "itsepuolustusmielessä" on vähintäänkin ironista: maksaa valtavat kurssimaksut, joutuu hakattavaksi salilla, venähdyksiä, ruhjeita ja mustelmia. Helpommalla ja halvemmalla varmasti selviäisi ojentamalla katuryöstäjälle lompakon nätisti, jos joskus näinkin ikävä tilanne sattuisi kohdalle osumaan.

Vierailija

Judo voisi olla ihan omiaan, siinä opetetaan tuo alastulo, liukkailla keleillä ihan hyödyllistä osata tuo taito..

Vierailija
Syfilis
Jos haet kokonaisvaltaista itsepuolustuslajia, mutta otteleminen ei kiinnosta, ni suositten Kraw magaa.

Jos taasen haluat kamppailemaan, pitäisi tietää että haluatko kamppailla pystyssä, matossa vai molemmissa ja haluatko kamppailla "taputtelulajeissa" vai täyden kontaktin lajeissa.

Pystyssä on tarkoitus pysytellä.
Ei mitään hikistä äheltämistä, varsinkaan maaten.
Ei myöskään ole tarkoitus kamppailla, vaan tilanteen tullen hoitaa asia niin kuin Miyagi san
Mieluummin väistöliikkeitä kuin lyöntiä.

Itseluottamukseen kai tähtään, En ole koskaan kokeillut edes nopeuttani, osaisinko jo nyt väistää tai kiilata toisen hyökkäyksen syrjään.

Itse olen opettanut, ettei ihmisen tule pelätä eläimiäkään, koska käsitykseni mukaan ihminen on nopeampi kuin mikään toinen eläin. Olisi siis ihan kiva elää niin kuin sanon

Tossa on vain yksi lukemattomista näytöistä ihmisen nopeudesta:
http://www.youtube.com/watch?v=U951R_r-3fM

ps. Inhoan kaikenlaisia kontakteja

Vierailija
mensaani
Ei myöskään ole tarkoitus kamppailla, vaan tilanteen tullen hoitaa asia niin kuin Miyagi san

Aikido on kaiken ikäisille ja kokoisille, aktiivisille ihmisille sopiva budolaji. Aikidossa harjoitellaan taistelutaitoa, jonka avulla voi torjua hyökkäyksen vahingoittamatta hyökkääjää pysyvästi. Ajatus perustuu vastustajan voiman hyväksikäyttöön, tasapainon horjuttamiseen ja pyöreään, spiraalinomaiseen liikkeeseen.

Aikidon varsinainen päämäärä ei kuitenkaan liity itsepuolustukseen vaan itsensä voittamiseen. Lajin tarkoitus on ymmärtää väkivallan mielettömyys ja etsiä rauhallisia tapoja ratkaista ristiriitoja. Aikidon tarkoitus on suojella elämää, eikä vahingoittaa muita.

el6
Seuraa 
Viestejä1457
Liittynyt12.2.2007
mensaani
Syfilis

Jos taasen haluat kamppailemaan, pitäisi tietää että haluatko kamppailla pystyssä, matossa vai molemmissa ja haluatko kamppailla "taputtelulajeissa" vai täyden kontaktin lajeissa.

Itseluottamukseen kai tähtään, En ole koskaan kokeillut edes nopeuttani, osaisinko jo nyt väistää tai kiilata toisen hyökkäyksen syrjään.

Itse olen opettanut, ettei ihmisen tule pelätä eläimiäkään, koska käsitykseni mukaan ihminen on nopeampi kuin mikään toinen eläin. Olisi siis ihan kiva elää niin kuin sanon

Tossa on vain yksi lukemattomista näytöistä ihmisen nopeudesta:
http://www.youtube.com/watch?v=U951R_r-3fM

ps. Inhoan kaikenlaisia kontakteja

Hanki tämmönen:

http://tbn1.google.com/images?q=tbn:WRz ... ture38.jpg

9mm Beretta.

.

Vierailija

el6 kirjoitti:

9mm Beretta.

Tämä on parempi

Halavatun kouluammuskelijat, itselläni oli tarkoitus ostaa järeämpi tykki .22 kaliiperisen puoliautomaatin tilalle - siis vähintään 9mm käsiase. Nyt niitä saa todennäköisesti vain mannemustalaisilta enkä tunne ainoatakaan .

eteenpäin
Seuraa 
Viestejä1591
Liittynyt25.6.2009
Matsaaminen on kyllä hienoa hommaa. Kunnolla kun päät kolisee, niin kyllä tekee gutaa.

Ei se kyllä ainakaan aivoille "gutaa tee". Ottelu on mielenkiintoista ja piristävää soveltavaa harjoittelua - kunhan vain löytyy tarpeeksi hyvät suojat kovalle kontaktille.

Juu sparrauksen pitää olla hallittua hommaa. En mitään jokaviikkoista Fight Clubia meinnannut vaan sitä, että joskus välillä on mahtavaa antaa kaikkensa. Vähän ehkä suppeasti asian ilmaisin

Mensaanille javert suosittelikin tuota aikidoa. On ollut muuten rankka äijä tuo lajin kehittäjä, Morihei Ueshiba. Elämänkerta kannattaa lukea.

Siitä sosiaalisesta puolesta vielä, että mikään ei ole niin masentava yhdistelmä kuin hyvä laji ja paska seura. Hyvät treenikaverit ja opettaja sen sijaan saavat melkein lajista kuin lajista mielekästä. En nyt tarkoita, että hyvä seura on hyvä pelkästään siksi, että siellä on mukava käydä (vaikka voi tämäkin olla jollekkin se tärkein syy), vaan hyvä seura ja opettaja antavat mahdollisuuden keskittyä täysillä lajiin ja siinä kehittymiseen.

Vierailija
Sakarias
el6 kirjoitti:
9mm Beretta.

Tämä on parempi

Kalliit panokset.

Sakarias

Halavatun kouluammuskelijat, itselläni oli tarkoitus ostaa järeämpi tykki .22 kaliiperisen puoliautomaatin tilalle - siis vähintään 9mm käsiase. Nyt niitä saa todennäköisesti vain mannemustalaisilta enkä tunne ainoatakaan .

Koska aiheesta on epäkorrektia vääntää vitsiä, jätän sen sinulle ja tyydyn vain toteamaan, että äkkiäkös sinä supliikkimiehenä muutamaan mustalaiseen tutustut ja varmaan esittelevät sulle myös mutkaa.

Joku epäili defendoa karkuunjuoksulajiksi, en ole kokeillut, mutta tämän perusteella se ei sitä ole.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat