Lipeäakku

Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Kiinnostaisi tietää enemmän lipeäakusta jossa on rautaelektrodit NaOH-liuoksessa. Infoa ei vaan ole löytynyt. Osaako joku neuvoa tiedon lähteille?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Kommentit (5)

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Alla olevassa paperissa käsittääkseni puhutaan reaktion ongelmista ja niiden ratkaisemisesta. Löytyiskö sieltä hakusanoja eteenpäin?

..behavior of an iron electrode in 2 N NaOH were investigated..
http://www.springerlink.com/content/k77 ... lltext.pdf

Jos et tarkoittanut tällaista, ota huomioon että kaikkia akkuja joissa elektrolyyttinä on emäs, kutsutaan lipeäakuiksi.

Rautaa käytetään koska sen ruoste ei ole myrkyllistä, toisin kuin elohopealla, nikkelillä jne..

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Vierailija

Intissä huhu kertoi että alussa oli varastolla vakituinen akkumies joka lataili lipeä akut täyteen mutta kun huomasivat että mies meni vaihtoon viiden vuoden välein niin tehtävä siirrettiin varusmiehille.......

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
simppa
Intissä huhu kertoi että alussa oli varastolla vakituinen akkumies joka lataili lipeä akut täyteen mutta kun huomasivat että mies meni vaihtoon viiden vuoden välein niin tehtävä siirrettiin varusmiehille.......



Ilmanvaihto pitäisi varmaan olla kunnossa.

Löysin wikistä artikkelin http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel-iron_battery
"No nickel-iron batteries are being manufactured in the Western world at this time (2007), but they are still manufactured in China."
vaikka :
"The ability of these batteries to survive frequent cycling is due to the low solubility of the reactants in the electrolyte. The formation of metallic iron during charge is slow because of the low solubility of the Fe3O4. While the slow formation of iron crystals preserves the electrodes, it also limits the high rate performance: these cells charge slowly, and are only able to discharge slowly.

Nickel-iron batteries have long been used in European mining operations because of their ability to withstand vibrations, high temperatures and other physical stress. They are being examined again for use in wind and solar power systems and for modern electric vehicle applications.

In many respects the nickel-iron battery was almost "too good." A battery that lasts for decades in many cases can outlast the equipment that it was originally designed to power. So from an economic standpoint lead acid, nickel-cadmium and other technologies have been deemed "good enough" and are the predominant technologies in use today even though they do not last as long as a nickel-iron counterpart."

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Uusimmat

Suosituimmat