Kumpi on voimakkaampi, sana vai kuva?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Veijo Hietala kirjoittaa uusimmassa artikkelissaan,
( Tiede/8/2009) että meitä vaivaa ikonofobia, kuvan pelko suhteessa televisioon, joka liittyy syvällisemmin tunteen pelkoon.

Sain Hietalan tekstistä sellaisen käsityksen, että hänestä television kuvan herättävät voimakkaampia tunteita kuin kirjat tai muu painettu media? Mitä mieltä olette? Minusta kuva on pikemminkin nykyaikana menettänyt merkityksensä, koska siihen kuvien vyöryyn vähitellen turtuu. Tästä syystä maalaustaiteessakin on vaikea keksiä mitään uutta, joka todella erottuisi joukosta. Itse koen sanallisen viestinnän voimakkaammin vaikuttavana, koska siihen voi itse osallistua. Television katselusta puuttuu tämä osallistumisen ulottuvuus, siksi se menettää suosiotaan Internetille.

Joilla on uusin lehti, millaisia tunteita teissä herättää artikkelin yhteydessä oleva kuva nälkää näkevästä Mogadishussa?

Kommentit (3)

Vierailija
väläys
Veijo Hietala kirjoittaa uusimmassa artikkelissaan,
( Tiede/8/2009) että meitä vaivaa ikonofobia, kuvan pelko suhteessa televisioon, joka liittyy syvällisemmin tunteen pelkoon.

Sain Hietalan tekstistä sellaisen käsityksen, että hänestä television kuvan herättävät voimakkaampia tunteita kuin kirjat tai muu painettu media? Mitä mieltä olette? Minusta kuva on pikemminkin nykyaikana menettänyt merkityksensä, koska siihen kuvien vyöryyn vähitellen turtuu. Tästä syystä maalaustaiteessakin on vaikea keksiä mitään uutta, joka todella erottuisi joukosta. Itse koen sanallisen viestinnän voimakkaammin vaikuttavana, koska siihen voi itse osallistua. Television katselusta puuttuu tämä osallistumisen ulottuvuus, siksi se menettää suosiotaan Internetille.

Ajan myötä ajan myötä kiinnostukseni television katseluun ja jopa elokuviin on vahvasti hiipunut. Tosin telkkarin ääressä en koskaan ole paljon aikaa käyttänyt, mieluummin olen lukenut. Itse asiassa minulla ei enää ole edes toimivaa televisiota Suomessa. Brasiliassa, jossa asun suurimman osan vuotta, minulla kylläkin on oikein LCD-telkkari, jota pakotan itseni katsomaan lähinnä kielen oppimisen vuoksi.

Kyseessä on pitkälti turtuminen/kyllästyminen kuvatulvaan ja toisaalta internetin nopeus ja interaktiivisuus viestinnässä. Kuitenkin mielestäni asioiden taustojen valottajana sanoma- ja aikakauslehdet puhumattakaan kirjallisuudesta (jos haluaa asioihin todella perehtyä) ovat edelleenkin ylivoimaisia. Ikonofobiaa tai ei, mutta oletan internetin edelleenkin syövän TV:n asemaa. Tuskin perinteinen lehdistö tai kirjallisuuskaan ihan heti menettävät asemiaan, vaikka tekninen media saattaa niiden kohdalla muuttua. Minulla oli tilaisuus kokeilla Amazonin myymää kirjojen lukulaitetta. Kokemus oli jo melkein kuin olisi lukenut oikeaa kirjaa.

Vierailija

olisko nyt kuitenkin niin että
viestin tasollakin on jotain merkitystä ...
sisältökin voisi ratkaista jotain...

salatut elämät vs "joku kirjallisuuden helmi"
tahi toisin päin...

Uusimmat

Suosituimmat