Pluto tähdistössä

Seuraa 
Viestejä119
Liittynyt10.12.2006

Missä tähdistössä Pluto oli 16.7.1991? Siis näyttikö se olevan Käärmeenkantajassa? Plutoa kun ei löydä juuri tähtitaivas ohjelmista.

Kirjoita nimesi vetoomukseen eläinoikeusjulistuksen puolesta osoitteeseen http://animalsmatter.org

Kommentit (11)

Vierailija

Cartes du Ciel-ohjelman mukaan Pluto oli tuolloin Käärmeen Päässä (Serpens Caput), se on Käärmeenkantajasta (Ophiuchus) seuraava tähdistö länteenpäin.

EDIT: Ei Hännässä, vaan Päässäpä tietenkin!
Kiitos, Neutroni.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26883
Liittynyt16.3.2005
Barbaari
Miksi kysyt?

Jos astrologiset kartat on pointtina niin lähinnä serpens caput on scorpiota.

Jos tuota tähtikarttaa katsoo, eläinradan tähdistöistä lähinnä Pluton sijantia annettuna ajanhetkenä on Vaaka (Libra). Kannattaa ehkä kuitenkin huomata, että astrologiassa tuontapaiset astronomiset tosiasiat eivät ole aina niin vakavasti otettuja.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
Neutroni
Barbaari
Miksi kysyt?

Jos astrologiset kartat on pointtina niin lähinnä serpens caput on scorpiota.

Jos tuota tähtikarttaa katsoo, eläinradan tähdistöistä lähinnä Pluton sijantia annettuna ajanhetkenä on Vaaka (Libra). Kannattaa ehkä kuitenkin huomata, että astrologiassa tuontapaiset astronomiset tosiasiat eivät ole aina niin vakavasti otettuja.

Ei ainakaan ton mun seinällä olevan kartan mukaan jos täytyy ajatella eläinrataa sellaisena kiekkona. Scorpion on suoraan Serpens Caputista etelään päin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26883
Liittynyt16.3.2005
Barbaari
Ei ainakaan ton mun seinällä olevan kartan mukaan jos täytyy ajatella eläinrataa sellaisena kiekkona. Scorpion on suoraan Serpens Caputista etelään päin.

Katso tuota spin0:n liittämää kuvaa. Se alareunasta pistävä kapea suorakaide on osa Skorpionin tähdistöä. Se on niin paljon kauempana nuolen osoittamasta Plutosta, että mikään projektiovirhe tuskin vääristää tilannetta.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
Neutroni
Barbaari

Katso tuota spin0:n liittämää kuvaa. Se alareunasta pistävä kapea suorakaide on osa Skorpionin tähdistöä. Se on niin paljon kauempana nuolen osoittamasta Plutosta, että mikään projektiovirhe tuskin vääristää tilannetta.

Ei sitä mikään vääristäkkään. Eläinrata jossa horoskooppitähdistöt sijaitsevat kulkee melkeimpä päiväntasaajaa pitkin, se on se ratataso aurinkokunnassa jossa planeetat liikkuvat.

Sen tähden horoskooppeja missä tähdistössä tietty planeetta on taivaankansi voidaan jakaa kahteentoista sektoriin näitten merkkien mukaan. Se että Scorpio on Serpens caputin eteläpuolella tekee sen samaan sektoriin. Vaaka on sen viereisessä sektorissa.

Muilla tähdistöillä ei ole merkitystä horoskoopeissa kuin eläinradan tähdistöillä, ei edes teknisesti ottaen siinä sijaitsevat Serpens caput, Opichius ja Serpent cauda. Nämä tähdistöt sijaitsevat eläinradassa pääasiassa Sagittariuksen ja Scorpionin välisellä alueella, pääasiassa Scorpion kanssa päällekkäin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26883
Liittynyt16.3.2005
Barbaari

Ei sitä mikään vääristäkkään. Eläinrata jossa horoskooppitähdistöt sijaitsevat kulkee melkeimpä päiväntasaajaa pitkin, se on se ratataso aurinkokunnassa jossa planeetat liikkuvat.

Horoskooppitähdistöistä en tiedä astrologisessa mielessä mitään, mutta Maan ratataso, eli ekliptika, on noin 23,5 astetta vinossa Maan päiväntasaajan tasoon verrattuna. Se on kyllä huomattava kulma havainnoinnin ja tähdistöjen vuotuisen näkymisen kannalta. Eläinradan tähdistöt ovat antiikin aikana ekliptikalle nimettyjä tähdistöjä. Ne, samoin kuin 23,5 asteen kulma ovat edelleen pääpiirteittäin samat (pl. Käärmeenkantaja), mutta Maan prekessio on muuttanyt kevättasauspisteen (joka on ekliptikan ja ekvaattorin leikkaussuunta) suuntaa ekliptikalla niin että nykyään Aurinko on tietyissä tähdistöissä kymmeniä vuorokausia eri aikaan kuin antiikin aikana (josta astrologiset ajanmääreet on peräisin).

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Siksi siinä lukeekin että melkeimpä...

En ole itsekkään juuri horoskooppeihin tutustunut. Olen lukenut astronomiaa mutten silti ole tähtitieteilijä vaan harrastaja ja sellaisenakin enempikin romantikko. Asian "tietellisyydestä" johtuen kiistely mokomasta on yhdentekevää.

Jos katsot tähtikarttaa kokonaisuudessaan tiedät mitä tarkoitan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26883
Liittynyt16.3.2005
Barbaari
Siksi siinä lukeekin että melkeimpä...

No joo, olkoon tuo ero sitten melko pieni.

Olen lukenut astronomiaa mutten silti ole tähtitieteilijä vaan harrastaja ja sellaisenakin enempikin romantikko. Asian "tietellisyydestä" johtuen kiistely mokomasta on yhdentekevää.

Harrastuspohjalta minäkin astronomiaa harrastan. En tosin ole huomannut mitään erityistä kiistaa. Olemme ilmeisesti puhuneet hieman eri asioista, minä astronomiasta ja sinä astrologiasta.

Jos katsot tähtikarttaa kokonaisuudessaan tiedät mitä tarkoitan.

Kyllä minä olen astronomisia tähtikarttoja katsellut ja myös ohjelmoinut tietokonepeleihin, mutta melko kaukana ne ovat siitä, mitä minulle on kerrottu astrologisista totuuksista. Nykyiset tähdistöt poikkeavat monelta osin huomattavastikin antiikin suurpiirteisesti määritellyistä tähdistöistä.

Uusimmat

Suosituimmat