Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos asentaa ohjelman ulkoiselle kovalevylle, toimiiko se ihan normaalisti? Vai onko sitä jotenkin hitaampi käyttää, kuin jos ohjelma olisi asennettu koneen omalle kovalevylle?

Kommentit (15)

Vierailija
pete.piraatti
Jos asentaa ohjelman ulkoiselle kovalevylle, toimiiko se ihan normaalisti? Vai onko sitä jotenkin hitaampi käyttää, kuin jos ohjelma olisi asennettu koneen omalle kovalevylle?

Olen pelannut WoW:ia joskus ulkoiselta levyltä, enkä huomannut mitään eroa.

Euphemos
Seuraa 
Viestejä793
Liittynyt16.3.2005

Takuuvarmasti on hitaampaa käyttää, mikäli ulkoinen kiintolevysi ei ole kytketty eSATA-liitäntään. Muutenkin fyysisten levyjen (sekä kiintolevyosioiden) välillä tiedonsiirto on hitaampaa verrattuna siihen, että kaikki ohjelmat olisi asennettu samalle osiolle kuin käyttöjärjestelmä.

Nervus rerum

Major_Breakthrough
Seuraa 
Viestejä10265
Liittynyt13.3.2017

Iisakki kirjoitti:
Eivät kuulemma suosittele sitä, jois aikoo nimittäin jotain tallentaa.

Siirsin juuri 550 megatavuta dataa ulkoiselle..kuvia ja muuta...se helpottaa kovasti tietokoneen toimintaa. Meni 20 minuuttia.

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !
- M. King Hubbert

apassi
Seuraa 
Viestejä511
Liittynyt2.12.2011

Kuten tässä aikaisemmin kirjoitettuun, väylätekniikka vaikuttaa asiaan. Esim USB väylässä kirjoitus ja lukuoperaatiot ovat hitaampia.

Ohjelman suoritusnopeuteen taas vaikuttaa se, onko ohjemalla tarve lukea / kirjoittaa ajon aikana, ja jos, niin minne.  Koneen temppiin vai väylän kautta ulkoiseen muistiyksikköön..

Muutenhan varsinainen ohjelma luetaan koneen muistiin vain kerran, mistä sitä ajetaan. Jos prosessia käynnistellän uudestaan ajon jälkeen, säilyy se myös hyvin varmasti välimuistissa jos välissä ei tehdä mitään, ts. sitä ei lueta uudestaan ulkoisesta muistista.

apassi
Seuraa 
Viestejä511
Liittynyt2.12.2011

Major_Overhaul kirjoitti:
Iisakki kirjoitti:
Eivät kuulemma suosittele sitä, jois aikoo nimittäin jotain tallentaa.

Siirsin juuri 550 megatavuta dataa ulkoiselle..kuvia ja muuta...se helpottaa kovasti tietokoneen toimintaa. Meni 20 minuuttia.

Mä olen säilyttänyt vuodesta 2006 lähtien kuitit ja muut roippeet erinlaisissa pilvissä, niin on sit myös heti käytössä puhelimilla ja uusilla koneilla yms.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä12900
Liittynyt16.3.2005

Euphemos kirjoitti:
Takuuvarmasti on hitaampaa käyttää, mikäli ulkoinen kiintolevysi ei ole kytketty eSATA-liitäntään. Muutenkin fyysisten levyjen (sekä kiintolevyosioiden) välillä tiedonsiirto on hitaampaa verrattuna siihen, että kaikki ohjelmat olisi asennettu samalle osiolle kuin käyttöjärjestelmä.

Minun tietokoneessani ei ole muita kiintolevyjä kuin emolevy ja powerikortti. Jos kovalevymuistin levy muuttuisi kiintolevyksi, niin tulisi suru puseroon.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

apassi
Seuraa 
Viestejä511
Liittynyt2.12.2011

o_turunen kirjoitti:
Euphemos kirjoitti:

Minun tietokoneessani ei ole muita kiintolevyjä kuin emolevy ja powerikortti. Jos kovalevymuistin levy muuttuisi kiintolevyksi, niin tulisi suru puseroon.

Etäpäätteiden latenssi on aika rasittava jos haluaa vähänkää grafiikkaa pyörittää.

apassi
Seuraa 
Viestejä511
Liittynyt2.12.2011

Major_Overhaul kirjoitti:
Ohjelmaa tuskin kannattaa sinne tallentaa ?

Jos pilveen, niin kyllä mulla on tietyt ohjelmat, joiden versioissa haluan pysyä, kotihakemiston synkronoidussa hakemistossa.

Sit kun tulee uusi läppäri käyttöön, synkronoin tuon hakemiston uudelle koneelle, ja pystyn jatkamaan työskentelyä tutuilla työkaluilla, eikä tarvitse käydä joka kerta asennusrumbaa läpi.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3378
Liittynyt7.7.2013

Mietin vähän että hankkisin verkkolevyasemman. Mutta miksi hommaisin yhden uuden laitteen kotiverkkoon kun datan voi talettaa myös pilvipalvelusta ostettuun levytilaan? 

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28900
Liittynyt16.3.2005

o_turunen kirjoitti:

Kyllä se minulle sopisi, että kovalevy muuttuisi käsissäni kiintolevyksi. Kovalevy on rakennuslevyä, sitä kovetettua paksua pahvia, joka maksaa muutaman euron neliö ja kiintolevyt, ne tietotekniset tallennuslaitteet, maksavan mansikoita.

Nuo mainitsemasi ovat piirilevyjä. Eiköhän ne ole nykyään epoksia ja lasikuitua eikä kovalevyn tapaista pertinaxia.

Keijona
Seuraa 
Viestejä9307
Liittynyt13.3.2015

Lainaus:
Mietin vähän että hankkisin verkkolevyasemman. Mutta miksi hommaisin yhden uuden laitteen kotiverkkoon kun datan voi talettaa myös pilvipalvelusta ostettuun levytilaan? 

Joku tietoturva asia voisi olla syynä. Ei oo kotiverkossa oo levyjä tullut käytettyä pilvipalveluiden myötä.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28900
Liittynyt16.3.2005

Lyde19 kirjoitti:

Siksi, että voit itse hallinnoida dataa ja tietää koko ajan, että se on olemassa. Pilvestä ei koskaan tiedä kenelle data jaetaan tai koska se tuhoutuu ja tallennusfirma levittelee käsiään.

Jos data ei ole erityisen arkaluontoista, se kannattaa tallentaa molempiin. Pilven etu on siinä, että jos talo palaa tai murtoveikko vie kamat, data säilyy fyysisesti eri paikassa. Minulla on kaksi ulkosta kovalevyä, joista toinen on korona ja toinen työpaikan laatikossa. Yhden megan uppikaistalla pirukaan ei leiki pilvien kanssa, joten se on pois suljettu. Jos olisi kunnon netti, halpa pilvi voisi olla lisävarmistus, koska datallani ei ole niin väliä jos joku muu saa sen.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä12900
Liittynyt16.3.2005

Neutroni kirjoitti:
o_turunen kirjoitti:

Kyllä se minulle sopisi, että kovalevy muuttuisi käsissäni kiintolevyksi. Kovalevy on rakennuslevyä, sitä kovetettua paksua pahvia, joka maksaa muutaman euron neliö ja kiintolevyt, ne tietotekniset tallennuslaitteet, maksavan mansikoita.

Nuo mainitsemasi ovat piirilevyjä. Eiköhän ne ole nykyään epoksia ja lasikuitua eikä kovalevyn tapaista pertinaxia.

Onneksi minun kovalevyasemassani huristeleva ja vinhaan käyvä ja pyörivä kovalevy ei ole mitään kuttaperkkaa eikä pertinaksia.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat