Eläinrasva vs tiskikone

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Huomasin tänä aamuna tiskikonetta tyhjentäessä, että rasian, jossa minulla oli ollut possunkylkeä, pohjalle oli jäänyt sitkeää mähnää possunrasvan jäljiltä. Se piti pestä jälkeenpäin ihan perinteisesti harjalla ja tiskiaineella. Saman ilmiön olen huomannut kun olen tehnyt pekonia mikrouunissa: lautasen pohjalle jää steariinimaisia tahroja jotka eivät lähde kuin saippualla.

Miksei rasva lähtenyt tiskikoneessa, ja sen sijaan muuttui tällaiseksi tahmaksi? Onko kyseessä samanlainen korkean lämpötilan polymeroitumisilmiö kuin paistinpannulla joskus käy, erityisesti tyydyttymättömien kasvirasvojen kanssa?

Kommentit (4)

Vierailija

Olisikohan koneen lämpötila ollut liian kuuma eläinrasvalle? Vanha neuvo esim. maito- ja piimälasien puhdistukseen on kuumien lämpötilojen välttäminen, lämpö kuulemma hitsaa eläinvalkuaiset kiinni juomalasiin.

Tässähän on myös oiva vasta-argumentti eläinrasvoja vastaan: jos muuntuu/hitsautuu pesukoneessa, mitä se tekee suolistossasi. Varo, varo!!

Ei vaineskaa, eläinrasva on HYVÄÄ

Vain yksi näkökulma asiaan - toivottavasti kotitalouskemiaa tarkemmin tuntevat löytävät tämän...

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Miss Baker
Tässähän on myös oiva vasta-argumentti eläinrasvoja vastaan: jos muuntuu/hitsautuu pesukoneessa, mitä se tekee suolistossasi. Varo, varo!!

Ei vaineskaa, eläinrasva on HYVÄÄ

Niinpä. En usko että suolistossani on ihan niin kuumaa, vaikka aikamoinen kuumakalle olenkin.

Tuo korkea lämpötila lienee loogisin selitys. Käytän automaattiohjelmaa, joten en ole itse asiassa aivan varma kuinka kuumaksi se kohoaa. Matalammallakin varmaan pärjäisi.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
PeterH
Huomasin tänä aamuna tiskikonetta tyhjentäessä, että rasian, jossa minulla oli ollut possunkylkeä, pohjalle oli jäänyt sitkeää mähnää possunrasvan jäljiltä. Se piti pestä jälkeenpäin ihan perinteisesti harjalla ja tiskiaineella

Olet valmistanut saippuaa. Konetiskiaine on erityisen emäksistä, ja se reagoi lämpimässä helposti rasvan kanssa.

Vanha jäärä

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

joskus aikoinaan pekka puskan suuruuden päivinä p-karjalaprojektin jälkimainingeissa oli koululaisille demonstroimaan letkuista kyhätty "suonisto" jolla näytettiin mitä se paha eläinrasva....ja kaikki kova rasva(joka tarkoittaa kiinteätä jääkaappilämmössä)..ha..ihmisellä lienee kehon ollessa jääkaappilämmössä muitakin murheita..

Uusimmat

Suosituimmat