Pyromania

Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
Wiki
Pyromania tarkoittaa erityistä himoa tulipaloihin ja niiden sytyttelyyn. Pyromaani saa toiminnastaan jonkinlaista psyykkistä mielihyvää
...
Pyromania on sairaus. Pyromaanilta puuttuu rikollinen motiivi tulipalojen sytyttämiseen.

Pyromaanit on näitä kavereita, joiden "leikeistä" syntyy miljoonien eurojen tuhot. Usein, tai aina, tulipalojen sytyttely lasketaan tosiaan leikiksi, eikä todellista sairautta havaita lainkaan.

Itse nautin tulesta, ja tulen sytyttämisestä. Asuminen kerrostalossa, lähiöalueella, rajoittaa nautintoani. Mutta, pahoina hetkinä olen vessan lavuaarissa pitäny tulta, poltellut etanolia astioissa... Julkisissa tiloissa sytyttely on helpompaa. Himo on tyydytettävä, ja kiinnijäämisriski on olematon sillä ei kukaan minusta uskoisi terroristiksi. Suurta vahinkoa en ole aiheuttaut, joten en tässä ole mitään tunnustusta tekemässä.

Onko teillä kokemuksia todellisista pyromaaneista? Mielipiteitä pyydän, onko pyromania sairaus vai pelkkä heikko selite aikuisen miehen tulitikkuleikeille?

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Kommentit (13)

Vierailija
Saw
Onko teillä kokemuksia todellisista pyromaaneista? Mielipiteitä pyydän, onko pyromania sairaus vai pelkkä heikko selite aikuisen miehen tulitikkuleikeille?

Kaikki normaalista poikkeava käytös on enemmän tai vähemmän sairasta. Erityisesti kaikki sellainen, mistä voi aiheutua haittaa muille. Niin se vaan nyky-yhteiskunnassa menee. Mutta samalla se tekee sellaisen toiminnan mahdolliseksi; syy ei ole tekijän, vaan sairauden. Eli siis, mielenkiinnon luokitteleminen sairaudeksi antaa yhteiskunnallisesti hyväksyttävän tekosyyn toteuttaa halujaan, mutta kun niistä alkaa koitua vahinkoa, voidaan "potilas" toimittaa "hoitoon".

Vierailija
Saw
Wiki
Pyromania tarkoittaa erityistä himoa tulipaloihin ja niiden sytyttelyyn. Pyromaani saa toiminnastaan jonkinlaista psyykkistä mielihyvää
...
Pyromania on sairaus. Pyromaanilta puuttuu rikollinen motiivi tulipalojen sytyttämiseen.

Itse nautin tulesta, ja tulen sytyttämisestä. Asuminen kerrostalossa, lähiöalueella, rajoittaa nautintoani.

Tiedät, että vaihtoehtoja on.
Etkö voi sytytellä tulia leirintäalueiden tulisijoissa tai muuttaa asuntoon, jossa on takka? Ja onhan niitä kokonaan puulämmitteisiä mökkejäkin, jollaisessa asuessasi saisit sytytellä tulia kyllästymiseen asti, talvisin olisi pieni pakkokin sytytellä uuniin tulta.
Monet metsien omistajat antavat ottaa metsistään ilmaiseksi niitä puita, jotka haittavaat hyötypuiden valon ja ravinteiden saantia.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Mitä vikaa on wanhoissa kunnon kynttilöissä?

Olisiko juuri siksi, että yleensä miesten mielestä kynttilöiden polttaminen on jotenkin akkamaista touhua, pyromaanit yleensä ovat miehiä ja heidän jäljiltään tulee niin paljon vahinkoa? Kun on pakko pykätä notski keittiön lattialle, viis siitä että asuu muovimattoisessa kerrostaloluukussa.

Vai onko kyse siitä että isot roihuavat liekit nyt vaan ovat niin hienoja? Myönnän kyllä tuon, kokko on aina yhtä säväyttävä asia etenkin jos sen on päässyt sytyttämään itse, ja silkassa avonuotiossakin on aina sitä jotakin. Kuitenkin yhdessä pienessä liekissäkin on paljon kiehtovaa. Ja voihan kynttilöitäkin laittaa koko pöydällisen - kunhan katsoo vähän, miten lähekkäin ja minne.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Kynttilän liekki ei oikein käyttäydy kunnon tulen tavalla. Se on liikkumaton ja rauhallinen. Kynttilässä on tunnelmaa, mutta ei samanlaista kuin nuotiossa.

Onhan se nautinto paistaa makkaraa avotulella. Ei niinkään sen makkaran takia, vaan itse tulen kanssa tuhertelun vuoksi. Vaikka makkarakin on hyvää. Siinä tulee jonkunlainen hypnoottinen fiilis seuratessa liekkien leikkiä puiden lomassa ja tuntea nuotiosta hohkava lämpö naamalla. Savu vain perhana tahtoo mennä silmiin. Se on kyllä kumma, että se tulee aina juuri sinne, missä minä istun. Vaikka vaihtaisi kuinka puolta nuotion ympärillä, niin aina se hakee juuri minun silmät... Ja sääsket minun nahan. Omituista.

Tuo minun juttu oli enempi tunnelmointia. Omat kokemukseni pyromaaneista ovat enempi tuholaisia. Torniossa oli muuan vuosi takaperin oikein riesana yksi pyromaani. Yritti polttaa vanhoja historiallisia maalaisrakennuksia keskustan likeltä. Samana tai lähikesänäköhän oli, sai poltettuakin yhden puisen kyläkaupan siitä nelostien varresta. Liekö sama tyyppi vai eri?

Kysymys on sitten seuraava. Saako pyromaani nautinnon siitä tulen aiheuttamasta hävityksestä, kun ei takka tai nuotio kelpaa? Kaupunkien nuotiopaikoilla saa ihan luvan kanssa nauttia tulesta ja onhan nuita vähän puolivirallisia nuotiopaikkojakin pitkin rantoja.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Taloudellinen tilanne ei mahdollista muuttoa takka-taloon. Toki käyn sukuloimassa uunilämmitetyissä taloissa ja puukiuassaunoissa. Mukavaa puuhaa sekin on. Ja sieltä saattaa kiinnostukseni tuleen olla peräisin, jo naperona olen saanut lämmittää saunaa, ja polttaa risuja.

Mutta ei takkatuli ole läheskään niin nautinnollista kuin uudenlaisen asetelman kyhääminen, saaminen liekkeihin ja pitkäkestoiseen tuleen ja lopulta tuhkaksi palamiseen. Nautinto ei siis tule vain tulesta, vaan koko järjestelystä kokonaisuudessaan. Voisin verrata pyromaniutta vaikkapa julkisella paikalla naintiin.

Vierailija

Eikö liene olemassa sellainen teoria että uskonnot olisivat saaneet alkunsa siitä että ihmiset tuijottivat tuleen leirinuotioiden ympärillä? Alkoivat transsitilassa nähdä kenties näkyjä ja sitten tuli kaikenlaisia "henkisiä" mieleenjohtumia ja lopulta vaikka mitä...?

Toinen tie uskontoihin on tietenkin psykoaktiivisten kasvien käyttö, mm. ensialkuun ehkä puolivahingossa nautitut sienet kuten Psilosybiini.

Onhan tuli maaginen juttu, minunkin mielestäni. En tiedä onko pyromaani automaattisesti jos on kiinnostunut tulesta, vai pitääkö haluta että jotain tuhoutuu, vai pitääkö saada seksuaalinen kiihottuneisuustila että on virallinen pyromaani?

Itse lapsena pelkäsin tulta, enkä siihen vieläkään luota. Mutta turvallisissa puitteissa seuraan tulenlieskojen leikkiä mielelläni ja pidän palavan puun tuoksusta.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Pyrofiilit ovat niitä seksuaalista nautintoa saavia.

Pyromania on verrattavissa tavanomaisempiin mielitekoihin. Kusemiseen suihkussa, pakonomaiseen varasteluun...

Niin, saattaa olla myös mulla joku oireyhtymä kun on tarvetta terroriin, näpistelyyn ja valehteluun. Jo "parempana" oppilaana koulussa tein melkoista tuhoa. Pikkutulia pulpetissa, vessanpöntön tukkimista... ja en tietenkään jäänyt kiinni. Lukiossa sitten roihahti vähän isompi tuli. Mutta senkin ratkaisin heitämällä sytkärin oikealla hetkellä kaverin kouraan.

Joku päivä tässä lenteli muovipussi tuulen mukana. Otin sen kiinni ja sytytin. Paloi ja lenti vielä kauas.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Ah, polttelen kynttilöitä Halloweenin kunniaksi. Piti ihan kokeilun iloksi polttaa myös sytkäri. Komeasti kärysi ja sitten posahti.

Tuli sitten osaa olla hieno asia.

Meillä oli kerran rappukäytävässä nuotio. Ei ollut mun kasaama, mutta ihan nätti se silti oli. Sytyttäjälle tuli nätit sakot ja korvaukset.

Yksi parhaimpia luomuksiani on ollut 4 metriä korkea pahvilaatikkokasa nesteillä kostuteltuna säkkipimeänä yönä. Houkuttelisi myös käydä kokemassa rekkaparkin takana oleva lavakasa... sopivalla sytykkeellä tulisi melkoinen roihu.

Tuli on myös vaarallista. Tiedän pojan joka valeli itsensä bensalla ja tuikkasi palamaan. Kitui 3 kuukautta teholla, ja sitten hautaan. Satuttaa ja kivuliaasti!

Romuauton poltto on yksi viihdyttävimmistä bilebuustereista! Suosittelen.

Unelmani on polttaa luvallisesti talo. Olisko jollain talo purussa?

Vierailija

Tuli on toki mukava asia joskus. Tulta on mukava katsoa ja pidän jonkin verran tulen kanssa "leikkimisestä". En kuitenkaan sytyttele tuollaisia riskialttiita paloja. Se lämpö ja valo on kieltämättä mukava juttu.

Pyromaniasta mainitaan wikipediasta: "Kaikkia pyromaaneja yhdistää itsetuhoisuus, halu kuolla, joka myös voi purkautua tulipalojen sytyttämisenä. Suuri osa pyromaaneista onkin yrittänyt tai vakavasti harkinnut itsemurhaa. Syitä pyromanian syntyyn on useita, eikä sitä laukaise yksi ainoa tapahtuma. Todennäköisin syy on lapsuudessa tapahtunut onnettomuus tai trauma johon liittyy tuli. Nuoret pyromaanit vetäytyvät tietoisesti pois muiden ihmisten seurasta, mikä edesauttaa manian kehitystä. "

Hyvin mielenkiintoista.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Melko rauhallista ollut pyromaanien keskuudessa näinä päivinä. Vai potevatkohan kaikki pyromaanit possua...

Pimeät säät kyllä houkuttelisivat ulos tekemään isoja roihuja.

[size=50:2deibbww]666 ![/size:2deibbww]

Vierailija
Saw
Wiki
...

Pyromaanit on näitä kavereita, joiden "leikeistä" syntyy miljoonien eurojen tuhot. Usein, tai aina, tulipalojen sytyttely lasketaan tosiaan leikiksi, eikä todellista sairautta havaita lainkaan.

Itse nautin tulesta, ja tulen sytyttämisestä. Asuminen kerrostalossa, lähiöalueella, rajoittaa nautintoani. Mutta, pahoina hetkinä olen vessan lavuaarissa pitäny tulta, poltellut etanolia astioissa... Julkisissa tiloissa sytyttely on helpompaa. Himo on tyydytettävä, ja kiinnijäämisriski on olematon sillä ei kukaan minusta uskoisi terroristiksi. Suurta vahinkoa en ole aiheuttaut, joten en tässä ole mitään tunnustusta tekemässä.

Sun tarvis saada talo, jossa on puulla toimiva keskuslämmitys, sauna puukiukaalla takka olohuoneessa ja mahdollisesti vielä keittiössä sähköhellan vieressä puusellanen.
Voin monenkymmenen vuoden kokemuksella sanoa, että moinen yhdistelmä vie pyromanian himot, jos niitä koskaan on ollutkaan, en tiedä.
Tulen sytyttäminen, palamisen yltyminen, puhumattakaan lämmön leviämisestä ovat nautinnollisia kokemuksia. Varsinkin keskuslämmityskattilan sytyttäminen, kun joutuu odottamaan tovin, ennenkuin voi tönäistä kääntöpellin sytytysasennon suorasta vedosta lämmitysasentoon. Tuo tovi on kuin bussin odotus pysäkillä. Hätäily ja säntäily eivät edistä asiaa vähääkään, saa ajatella, katsella, tuumailla.

Uusimmat

Suosituimmat