Olen ollut pakkohoidossa

Seuraa 
Viestejä465
Liittynyt14.12.2005

Kyllä. Näin on näreet.

Syynä siellä olooni oli, minulle kerrotun mukaan, tarkkailtava oleminen. Ajankohta oli sumeasti sanottuna "ei lähiaikoina", mutta "vuoden sisällä kuitenkin". Lauritsalan (Lappeenranta) iltalukion rehtori oli käytännössä lähetyttänyt minut (ystävällisten) poliisiherrojen kotonta noutamana lääkäriin ja sieltä kuulemma varmuuden vuoksi pidempijaksoiseen tarkkailuun. Alkuperäisenä syynä oli yksi omilla koulun käyttäjätunnuksilla suojattuun verkkoon kirjoittamani viesti, jossa mainitsin vertauksenomaisesti siitä kuinka ihmisillä on pahan ja hyvän käsitteet menneet siinä määrin sekaisin, ettei pahuus saisi heissä aikaan samoja tunnereaktioita kuin silloin pahuus oli vielä "puhdasta pahuutta" (jos sellaista aikaa varsinaisesti olikaan). Esitin siinä yhteydessä vertauksen, että jos siinäkin koulussa tapahtuisi niin sanottu kouluammuskelu, ei se kovin kauaa nykynuoria hetkauttaisi. En tosin näillä sanoilla sitä sanonut ja paino on sanalla vertaus.

Sittemmin olen keskustellut kyseisen rehtorin kanssa asiasta, eikä minulla ole tällä hetkellä intresseissäni käsitellä hänen toimintaansa kovin pitkällisesti. Nyt tiedän varmuudella hänenkin tietävän, että kirjoittelen runsaasti, eikä minun kirjoituksistani kannata sellaisenaan käydä panikoimaan.

Kuitenkin tuo kolme viikkoa suljetulla osastolla olivat monessakin mielessä erittäin hyödyllinen kokemus. Se oli erinomainen esimerkki siitä kuinka amatöörimäisesti ja neuvottomasti kaupungin toimintaan liittyviä asioita hoidetaan jälleen yhdessä paikkaa, sekä yhteen paikkaan kohdistuen. Nyanssit ovat tärkeintä mitä on. Jos niistä ei huolehdita, millään ei ole mitään väliä. Ei olisi ollenkaan mahdotonta kehittää se jälleen sellaiseksi kuin hyvä, rauhaisa ja jopa minun hyväksymiäni tuloksia tuottava hoitolaitos voisi olla, mutta se voi vaatia kaupunginvaltuuston, lautakuntien jäsenten ja muiden asioista päättävien tai kantaaottavien vaihtoa tai lobbausta.

Positiiviset ja mielekkäät osuudet tuosta kokemuksesta jätän toistaiseksi kertomatta, jotta ne säilyisivät mielessäni "puhtaampina".

--

Sitä mukaa kun minulle kertyy tietoa ja ymmärrystä, minun tekee mieli rakentaa aina vain muhkeampia selityskokonaisuuksia. Niin tästäkin asiasta, mutta ei pelkästään tästä asiasta, eikä edes kaikesta tästä asiasta.

Olen harjoituksen vuoksi kirjoittanut 16 toisiinsa liittyvää lyhyttä kirjoitusta, joilla on useita tarkoituksia. Osa näistä tarkoituksista käy ilmi väitelauseiden muodossa teksteistä itsestään, mutta se mikä jää suoraan sanomatta on ilmennettävä toisin. Eräs olennainen pyrkimys näiden kirjoituksien luomisessa onkin ollut pohdiskella sitä kuinka esittää lukijalle valtavan laajan kokoisia selityksiä mahdollisimman selkeästi ja ymmärrettävästi. Ajattele asiaa vaikkapa niin, että yritin selittää koko maailman, mutta lopetin kesken 16 kirjoituksen jälkeen.

http://harjoittelunmaailma.tumblr.com (kirjoitetut ja puhutut versiot)
http://www.youtube.com/user/markoseppaseen (puhutut versiot)

Poimintoja otsikoista:

- Puoluepoliittisesti sitoutumaton lehti
- Tietokanta kuljeskelusta
- Oraakkelilääkäri ja Seroquel
- Rekisteritiedoista huolehtiminen
- Ei-suomenkieliset lääkärit
- Luottamus siihen miltä asiat näyttävät

Tässä vaiheessa mielesi todennäköisesti löysi (kehitti) yhteyksiä otsikoiden välillä, mutta et varmaankaan saanut sovitettua niitä tässä lyhyessä ajassa mihinkään tiettyyn tarinaan, minkä olet kuullut ennenkin? Itseasiassa mitään perinteistä yhtenäistä kertomusta alulla, keskiosuudella ja lopulla varustettuna ei edes ole tulossa.

Käsittelen näissä esille laittamissani kirjoituksissa mm. samanmielisyyttä, teknologiaa, verkostoja, natseja, massatapahtumia, lääkäreitä, tietokantoja, ihmismieltä, Internetiä, tietoa, nyansseja, strategioita, ulkomaalaisuutta, moderointia, rahoitusta, politiikkaa, vilppiä, psykologiaa, oraakkeliliutta, raportteja ja absurdiutta. Sanoinko jo nyansseja? Taisin sanoa.

Nämä kirjoitukset on kirjoitettu seuraavanlaisen prosessin kautta kulkien:

- aamulenkin aikana mietiskelty sopivia kerronnan alkusiemeniä ja kirjoitettu niitä ylös 18 kappaletta
- kirjoitettu läppärillä nämä 18 ideaa "auki"
- luettu kaikki tekstit webkameralle
- hylätty 2 kirjoitusta
- tagitettu tekstit
- kokeiltu Excelillä (kuva) ja MindRaiderilla (kuva), josko niiden avulla saisi esitettyä kirjoitusten väliset yhteydet (ei hyödyttänyt suuresti, joten seuraavaksi syötän kirjoitukset tageineen harjoituksen vuoksi semanttisille tietokannoille)

Kirjoituksien välisten yhteyksien osoittaminen on vielä vaiheessa, mutta niitä esittämistapaa on mielenkiintoista miettiä, sillä palkinto eli pystyminen esittämään useista eri aihealueista ammennettuja sisältöjä ymmärrettävästi, muistettavasti, niitä yhteyksiä pois jättämättä ja paljon uutta kertoen, on tai ainakin olisi erittäin hyödyllinen taito.

Riippuu suuresti esitystavasta, kuinka pian ja kuinka paljon lukija unohtaa lukemastaan tai muulla tavoin havainnoimastaan.

Ai niin, jäi mainitsematta, että pääsin sieltä osastolta pois, kun eivät havainneet minussa mitään jatkotarkkailun tarvetta. Sentään se maininta oli päätynyt noihin raportteihinkin. Muilta osin nuo raportit ovatkin kovin aukkoisia, mistä eräs noista kirjoituksista kertookin.

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Minä olen kuullut vastaavia tarinoita ennenkin, siksi uskon tarinaasi. Kouluammuskelujen jälkeen tuli ilmeisesti tavaksi sulkea "epäilyttäviksi" luokiteltuja, etenkin nuoria miehiä psykiatrisille osastoille. Sitä voi kutsua hätävarjelun liioitteluksi. Yksi julkisuudessa ollut tapaus oli eräs nuori nainen, joka opiskeli taidekoulussa. Siitä oli muistaakseni juttua tälläkin palstalla. Häntä alettiin taiteensa vuoksi pitää mahdollisena kouluammuskelijana.

smarko:

Ajankohta oli sumeasti sanottuna "ei lähiaikoina", mutta "vuoden sisällä kuitenkin".

Uskomatonta. Miten henkilöä voidaan pitää pakkohoidon tarpeessa olevana, jos se toteutetaan " vuoden sisällä." Pakkohoidon tarkoitushan on olla hoitoa akuuttiin tarpeeseen.

Ihmettelen myös, jos tarkkailuun määrättiin kolmeksi viikoksi. Yleensä tarkkailun tulisi kestää vain pari päivää, jos mitään ei ilmene.

smarko:

Ai niin, jäi mainitsematta, että pääsin sieltä osastolta pois, kun eivät havainneet minussa mitään jatkotarkkailun tarvetta. Sentään se maininta oli päätynyt noihin raportteihinkin.

Saitko mitään diagnoosia tai lääkitystä? Saitko lääkitystä ilman diagnoosia?

Vierailija

Suomesta on hyvää vauhtia tulossa poliisivaltio. Kiitos hysteerikko vouhottajien.

Asiat pitää laittaa oikeisiin mittasuhteisiin, myös kouluammuskelut.

Vierailija
Reijo Realisti
Suomesta on hyvää vauhtia tulossa poliisivaltio. Kiitos hysteerikko vouhottajien.

Asiat pitää laittaa oikeisiin mittasuhteisiin, myös kouluammuskelut.

Varovasti nyt Reijo.

Vierailija

Niin, mielipiteitä ei enää kohta uskalla esittää. Sensijaan edelleen hyväksytään käsiaseiden omistajuus, niillekin jotka eivät ampumista missään seurassa harrasta. Kaksinaismoralismia.

smarko
Seuraa 
Viestejä465
Liittynyt14.12.2005
väläys
smarko:
Ajankohta oli sumeasti sanottuna "ei lähiaikoina", mutta "vuoden sisällä kuitenkin".

Uskomatonta. Miten henkilöä voidaan pitää pakkohoidon tarpeessa olevana, jos se toteutetaan " vuoden sisällä." Pakkohoidon tarkoitushan on olla hoitoa akuuttiin tarpeeseen.

Pakkohoito on tässä yhteydessä siitä mielenkiintoinen ilmaisu, että en varsinaisesti missään vaiheessa ollut hoidossa minkään "löydöksen" vuoksi, vaan olin niin sanotussa "vapaaehtoisessa pakkohoidossa". Piruilin tästi hoitohenkilökunnalle useampaankiin kertaan. Pakko-sana tuli siitä, että minulla ei ollut ulospääsyoikeutta, mutta muuten olin ikäänkuin "omasta vapaasta tahdostani" siellä. Tarkkailtavana. Viikko kerrallaan.

Suostuin mielestäni pakotetusti allekirjoittamaan viimeisellä viikolla sopimuspaperin, jossa luovuin mm. kommunikaatio-oikeuksistani (kännykästä siis) siksi aikaa kunnes lääkäri taas joutaa osastolla kiertämään ja esittämään jonkin uuden näkemyksen. Koen pakotteen syntyneen mm. niistä kahdesta seikasta, että

1. kun jahkailin ensinnä tarjotun standardilomakkeen kanssa, jossa oli valitusoikeus mukana, hän kirjoitutti personoidun version, josta valitusoikeus oli poistettu ja jossa lupauduin olemaan neuvottelematta sopimuksen ehdoista jälkeenpäin. Ja
2. hän totesi minulle vastauksena kysymykseeni "entä jos en allekirjoita" seuraavanlaisesti: "sitten me teemme kuitenkin kuten tässä sopimuksessa on kerrottu". Eikä hän sanonut sitä huumorilla höystäen.

Nuo kaksi seikkaa rapauttivat ainakin jossain määrin halukkuuttani luottaa hoitohenkilökuntaan. Varsinkin kun kyseinen henkilö oli yleensä lupsakka ja hänen kanssaan sinänsä ihan mukava jutella. Tämä tapaus sai minut miettimään mihin hän itse olisi valmis, jos häneen kohdistuisi jokin pakote. Tapauksesta on kuitenkin jo niin kauan aikaa, että en tätä asiaa käsittele mitenkään tunteikkaasti. Nostin asian esille ikäänkuin siivotakseni mielestäni turhaa tauhkaa pois ennen koulun alkua.

väläys
Ihmettelen myös, jos tarkkailuun määrättiin kolmeksi viikoksi. Yleensä tarkkailun tulisi kestää vain pari päivää, jos mitään ei ilmene.

Mihin tämä "yleensä" tässä perustuu?

smarko
Seuraa 
Viestejä465
Liittynyt14.12.2005
smarko
väläys
smarko:

tarpeessa olevana, jos se toteutetaan " vuoden sisällä."

Siis.. prosessihan lähti liikkeelle siten, että kirjoituksen esille laittamisen jälkeen kesti pari päivää ennen kuin mitään tapahtui. Kyse oli hiljaisesta kemian kurssin keskustelufoorumista. Myöhemmin sain tietää, että edes tuon kurssin opettajaa ei oltu informoitu siitä, että olin ollut jonkin syyn nojalla poissa. Hän kertoi myöhemmin minulle pitäneensä viestiäni "hieman outona, mutta ei mitenkään hälyyttävänä".

On kuitenkin niinkin, että se viesti kokonaisuutena oli hyvinkin helposti tulkittavissa uhkaavaksi ja minun olisi valita kirjasiteeraukseni toisin. Voisi sanoa, että osittain kyse oli omasta mokasta. Olisi pitänyt jättää viittaamatta esim. Nietzchen Eccen Homo -kirjassaan mainitsemiin psykologisiin tuntosarviin, joilla hän tunnistaa saastan, joka joissakin ihmisissä esiintyy. Filosofian tai psykologian opettajieni konsultoiminen olisi voinut olla parempi vaihtoehto kuin asian delegointi muuanne.

Vierailija

smarko:

Mihin tämä "yleensä" tässä perustuu?

Tässä tietoa. Mahdettiinkohan sinun kohdallasi noudattaa lakia.

http://www.laakariliitto.fi/uutiset/jul ... 0206121049

Hoitoon määräämisprosessi
Hoitoon määrääminen toteutuu neliportaisena tutkimus- ja päätöksentekoprosessina:

sairaalatutkimuksia varten tarkkailuun lähettäminen,
sairaalassa tarkkailuun ottaminen,
tarkkailulausunto ja
päätös.
Jokaisen vaiheen käynnistäminen ja siitä edelleen seuraavaan vaiheeseen siirtyminen ovat lääkärin ratkaistavia. Tahdosta riippumattoman hoidon aloittamista edeltää täten aina neljän riippumattoman lääkärin arvio hoidon aiheiden täyttymisestä. Hoitoon määräämisprosessin eri vaiheissa laadittaville lääkärinlausunnoille on olemassa sosiaali- ja terveysministeriön vahvistamat lomakkeet (M 1, M 2 ja M 3), joita lääkärin tulee käyttää. Lomakkeet on uudistettu 1999, ja uusia lomakkeita tulee käyttää 1.4. 1999 alkaen.

Tarkkailulähete
Tarkkailulähetteen voi kirjoittaa laillistettu lääkäri. Tavallisimmin kyseeseen tulee perusterveydenhuollon lääkäri, joka kohtaa väestön hoidon tarpeen ensimmäisessä portaassa.

Tarkkailulähetteen kirjoittamisen edellytyksenä on, että lääkäri esittää M I lomakkeelle perustellun kannanottonsa siitä, että hoitoon määräämisen lakisääteiset edellytykset todennäköisesti toteutuvat.

Tarkkailuun ottaminen
Hoitoon määräämisprosessin toisessa vaiheessa potilas otetaan korkeintaan kolme päivää vanhan tarkkailulähetteen perusteella enintään neljäksi päiväksi tarkkailuun sairaalaan. Tarkkailuun ottamisesta päättää sairaalan poliklinikan lääkäri tai päivystävä lääkäri. Hänen on omalta osaltaan edelleen varmistettava, että hoitoon määräämisen edellytykset todennäköisesti toteutuvat.

Tarkkailulausunto
Viimeistään neljäntenä päivänä tarkkailuun ottamisesta sairaalassa tarkkailusta vastaavan lääkärin on annettava kirjallinen tarkkailulausunto (M 2). Lausunnon tulee sisältää perusteltu kannanotto siitä, ovatko hoitoon määräämisen edellytykset tahdosta riippumatta olemassa.

Jos tarkkailun aikana ilmenee, että edellytykset eivät toteudu, potilas on heti poistettavissa sairaalasta hänen sitä halutessaan.

Päätös
Päätöksen tahdosta riippumattomasta hoidosta (M 3) tekee sairaalan psykiatrisesta hoidosta vastaava ylilääkäri tai hänen ollessaan estynyt, tehtävään määrätty ensisijaisesti psykiatrian erikoislääkäri.
Ennen päätöksen tekoa on selvitettävä tarkkailuun määrätyn oma mielipide. Myös alaikäisen potilaan huoltajille on mahdollisuuksien mukaan järjestettävä mahdollisuus tulla kuulluiksi.

Päätös on annettava potilaalle tiedoksi viipymättä.

Vierailija
smarko
Pakkohoito on tässä yhteydessä siitä mielenkiintoinen ilmaisu, että en varsinaisesti missään vaiheessa ollut hoidossa minkään "löydöksen" vuoksi, vaan olin niin sanotussa "vapaaehtoisessa pakkohoidossa". Piruilin tästi hoitohenkilökunnalle useampaankiin kertaan. Pakko-sana tuli siitä, että minulla ei ollut ulospääsyoikeutta, mutta muuten olin ikäänkuin "omasta vapaasta tahdostani" siellä. Tarkkailtavana. Viikko kerrallaan.

Tyypillisiä selityksiä huomionhakuiselle persoonalle. Heti kun aletaan syynäämään jotain tarkkaan, niin mikään ei olekaan sitä, mitä hän alunperin väitti ja kaikkien pitäisi odotella jotain oivailluksia jännäkakka pyllystä kurkistaen.

Jos olet sinne laitokseen oikeasti joutunut, niin ei ole tämän jälkäisen esityksen jälkeen mikään ihme.

Vierailija

Shriek:
Tuon tekstin kirjoitti smarko, ei Reijo Realisti. Hän kertoi, ettei ollut hoidossa minkään löydöksen vuoksi, mikä on käsittämätöntä, ellei jopa lainvastaista. Vai oletko smarko alaikäinen? Silloin voi olla eri perusteita.
Huomiohakuinen persoona ei myöskään ole peruste pakkohoidolle.

Vierailija
väläys
Shriek: Tuon tekstin kirjoitti smarko, ei Reijo Realisti. Hän kertoi, ettei ollut hoidossa minkään löydöksen vuoksi, mikä on käsittämätöntä, ellei jopa lainvastaista. Vai oletko smarko alaikäinen? Silloin voi olla eri perusteita. Huomiohakuinen persoona ei myöskään ole peruste pakkohoidolle.

Korjasin lainauksen.

Tuo pakkohoito on selvästi hänen oma keksintönsä. Ei hän ole mihinkään pakkohoitoon joutunut, vaan todennäköisesti vain tutkittavaksi. Joku asiasta tietämätön on voinut sanoa hänelle hänen kysyessään, että hän on joutumassa pakkohoitoon, kun on halunnut ilmaista pidätystä jollain sanalla. Henkilö on voinut myös pelotella tai ei ole osannut rehellisesti sanoa, mihin smarko on joutumassa.

Ei tietenkään ole, mutta kyllä tuollainen tempaus herättää kouluauktoriteettien huomion. Opettajien kannalta on selvää, ettei yhtäkään kiinnostaa joutua ammutuksi näiden teinien johdosta, jotka kuvittelevat jossain hurmoksellisessa tilassa löytäneensä ratkaisut ties mihin asioihin. Mielipiteen ilmaisua tulisi harjoittaa vähän toisenlaisella tavalla ja jos henkilö ei tällaisia toimintatapoja noudata, niin hän saa mitä tilaa.

Vierailija
smarko
Olisi pitänyt jättää viittaamatta esim. Nietzchen Eccen Homo -kirjassaan mainitsemiin psykologisiin tuntosarviin, joilla hän tunnistaa saastan, joka joissakin ihmisissä esiintyy.

Olen muistavinani aiemman säikeen jossa tunnustauduit kuuluvasi erääseen minoriteettiseen viiteryhmään?

Voisiko se olla vaikuttanut kokemaasi kohteluun. Jos esimerkiksi ulkoinen esiintyminen on hyvin persoonallinen, niin tietämättömät voivat tehdä siitä virheellisiä johtopäätöksiä sisäisen mielenrauhan osalta.

Vierailija
Shriek
Tuo pakkohoito on selvästi hänen oma keksintönsä. Ei hän ole mihinkään pakkohoitoon joutunut, vaan todennäköisesti vain tutkittavaksi.

Itse asiaan.. Niitten kirjoitusten perusteella mitä minä oon lukenut Smarkolta en ihmettele että joistakin on voinut tehdä tulkinnan että kyseessä on psykoosivaihe.. mutta en jaksa nyt penkoa tätä tapausta niin voi olla hätävarjelun liioittelua?
Mutta..
Voihan ne olla lukeneet ikivanhojakin juttuja. Oot kirjoittanut kuitenkin jo vuosikausia.
Valitettavasti yksilön etu ei aina mene ohi yhteisen ja jollakinlailla viranomaisten täytyy suojella myös yhteisöä ja kouluampumistapaukset on olleet ihan hirveitä, samoin kuin oli se Myyrmanninkin.

Aika selkeästi asperger-oireilutyyppiset on yliedustettuina tmäntyyppisissä epäsosiaalisuuskäyttäytymisissä ja ihan syystäkin meikäläisiä kannattaa kytätä enemmän, samoin kuin skitsofreenikoita.
Eikä se poissulje etteikö kyse voi olla uhreista.
Voi olla koulukiusattu, voi olla muitten huonon kohtelun seurauksesta "vinksahtanut", yms.

Oletan että teveydenhuoltopuolella kuin poliisissa on kuitenkin ammattitaitoa, psykologista osaamista, minkä takana on valtavat määrät kokemusta, siis niin ettei ne nyt ihan summautikassa vaan tai piruuttaan kyttää tietyntyyppisiä, poikkeavasti käyttäytyviä.

Kun asioista uskalletaan puhua avoimesti niin sitäkautta myös koulukiusaamiseen päästään paremmin käsiksi. Siihen voidaan vaikuttaa ja sitäkautta myös ns. normaalisti käyttäytymään kykenevien kaksinaamaisten sosiopaattien, narsistien yms. kiusaamista voidaan saada kuriin.

Nyt ollaan ikäänkuin yhä kivikautisella tasolla mutta ei se oo kirkossa kuulutettua etteikö kehtystä yhä voi tapahtua ja asiat voi ajautua paremmalle tolalle. Ei narsismi ja psykopatia kuitenkaan mikään ainoa ja paras selviytymiskeino ole vaikka heikäläiset niin väittäis kivenkovaan.
Aika surkeita kohtaloita heillä myös.

Paras persoonallisuus on sellainen sopusuhtainen, malttavainen, vähään tyytyväinen, reilu, rehellinen, jne.

Vierailija
Pönni
Itse asiaan.. Niitten kirjoitusten perusteella mitä minä oon lukenut Smarkolta en ihmettele että joistakin on voinut tehdä tulkinnan että kyseessä on psykoosivaihe.. mutta en jaksa nyt penkoa tätä tapausta niin voi olla hätävarjelun liioittelua?

Niin minäkin olisin ehkä aiemmin ajatellut, mutta uutisissa on ollut niin paljon noita skitsoilutapauksia niiden koulusurmien jälkeen, että olisi kai realistisempaa sanoa, että suurinosa pelkää oikeasti. Pelko ei ole hävinnyt mihinkään ajan myötä. Siitä syystä ei jää muuta vaihtoehtoa kuin yrittää tutkia jokainen epäilyttävä tapaus perusteellisesti.

Oletan että teveydenhuoltopuolella kuin poliisissa on kuitenkin ammattitaitoa, psykologista osaamista, minkä takana on valtavat määrät kokemusta, siis niin ettei ne nyt ihan summautikassa vaan tai piruuttaan kyttää tietyntyyppisiä, poikkeavasti käyttäytyviä.

Kouluampumiset ovat olleet aika ainutkertaisia tapahtumia suomessa, joten ei ole muuta mahdollisuutta hankkia kokemusta kuin se, että tutkitaan epäilyttäviä tapauksia ja luodaan niiden perusteella pikkuhiljaa käsitystä siitä, millaiset tapaukset ovat todellisia uhkia.

Vierailija

Kun alkuperäistä viestiä ei ole näkyvillä, on aika vaikeaa arvioida kuinka pahasti kouluhenkilökunta ylireogoi. Kouluissa pelätään, ollaan neuvottomia ja ahdistuneita. Sellaisia toimivia rakenteita, joilla voitaisiin oikeasti estää kouluväkivaltaa ei ole vielä kehitetty, joten tällaisia tapahtuu.

Viestiketjun aloittaja teki mielestäni suuren tyhmyyden, kun ei ollenkaan huomioinut millaiseksi viestin konteksti väistämättä muotoutui. Mikä tarkalleen ottaen oli tuon viestin tavoite? Se jäi minulle epäselväksi.

Vierailija
tippa

Viestiketjun aloittaja teki mielestäni suuren tyhmyyden, kun ei ollenkaan huomioinut millaiseksi viestin konteksti väistämättä muotoutui. Mikä tarkalleen ottaen oli tuon viestin tavoite? Se jäi minulle epäselväksi.

Saahan sitä vapaassa maassa kirjoitella lämpimikseen, joka tuntuukin olevan ketjun aloittajan harrastus.

Minusta koko juttu oli melkoista hysteriaa, mutta toisaalta ymmärrän kyllä rehtoriakin. Jos ketjun aloittaja olisikin ollut ammuskelija, rehtori olisi ollut ensimmäisenä syytettyjen penkillä.

Niin kai se on nähtävä, että vapauden väärinkäyttöä seuraa vapauden menetys, niin surullista kuin se onkin. Tällä en siis tarkoita smarkoa, vaan suomalaista yhteiskuntaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat