Kasvikset ruuansulatuksessa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tämä ei ole koprofiileille, vaikka alaa sivuaakin. Minulla epäiltiin anemian syyksi suolistoverenvuotoa ja kehotettiin viikon ajan tarkkailemaan ulosteen väriä ja rakennetta. Tuli ensimmäisen kerran eläissäni kurkittua sinne pönttöön, että mitähän sitä tuli tehtyä.

Merkkejä verenvuodosta ei onneksi löytynyt, mutta huomasin yhden minusta hieman oudon piirteen. Olen syönyt viime aikoina paljon salaatteja ja totesin, että ainakin lehtisalaatti ja paprika menevät sellaisenaan läpi, väri vain hieman muuttuu. Jos niitä pureskelee kunnolla, niin tulevatpahan ulos vain hieman hienommaksi jauhettuna. Tuon luulisi olevan aika tehotonta ravinnonkäyttöä.

Eli onko minulla aivan normaali ruuansulatus ja saako niistä jotakin ravinteita vaikka ulkomuoto pysyy samana?

Kommentit (9)

Vierailija
Bombt Kneder
Tuli ensimmäisen kerran eläissäni kurkittua sinne pönttöön, että mitähän sitä tuli tehtyä.

Taidat olla erityisen hieno mies.

Vierailija
Shriek
Bombt Kneder
Tuli ensimmäisen kerran eläissäni kurkittua sinne pönttöön, että mitähän sitä tuli tehtyä.

Taidat olla erityisen hieno mies. :P

No, siis jatkuvasti, huolellisesti ja järjestelmällisesti. En tiedä omista harrastuksistasi, mutta koprofiliasta mainitsin jo tuossa aloituksessa. Jätetään se ulkopuolelle. Ukko Freudilla oli muuten muistaakseni hupaisia teorioita ihmisen kiinnostuksesta omiin ulosteisiinsa.

Vierailija
Bomt Kneder
Shriek
Bombt Kneder

Taidat olla erityisen hieno mies.

No, siis jatkuvasti, huolellisesti ja järjestelmällisesti. En tiedä omista harrastuksistasi, mutta koprofiliasta mainitsin jo tuossa aloituksessa. Jätetään se ulkopuolelle. Ukko Freudilla oli muuten muistaakseni hupaisia teorioita ihmisen kiinnostuksesta omiin ulosteisiinsa.

Haha. Arvasin, että otat tämän puheeksi.

Olen miettinyt joskus samaa, että miten voi edes havaita, jos ulosteessa on verta. Värjäytyykö kenties wc-pytyn vesi punertavaksi?

Itse en keksi kuin pari asiaa, jotka muuttavat ulosteen väriä selvästi. Salmiakki ja punaviini, mutta nuo eivät kuitenkaan värjää vettä millään tavalla.

Vierailija
Shriek
Olen miettinyt joskus samaa, että miten voi edes havaita, jos ulosteessa on verta. Värjäytyykö kenties wc-pytyn vesi punertavaksi?

Sain asiasta hyvän briiffauksen. Kirkas puna viittaa lähinnä peräpukamiin tai vastaaviin. Ne kuulemma kyllä muistuttavat muutenkin olemassaolostaan. Suolistovuoto värjää ulosteen mustaksi. Kroonisesti musta ja löysä uloste on perusteltu syy epäillä jotain olevan suolistossa pielessä, etenkin jos on anemia.

Vierailija
Shriek

Itse en keksi kuin pari asiaa, jotka muuttavat ulosteen väriä selvästi. Salmiakki ja punaviini, mutta nuo eivät kuitenkaan värjää vettä millään tavalla.

Suolensisäinen verenvuoto värjää ulosteen mustaksi. Rautatableteilla taisi olla myös samantyylinen vaikutus.

E: Bomt ehtikin ensin.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Kaverilla on krooninen peräsuolentulehdus, mikä ei ole kiva tauti. Koko ikänsä se on paskonut verta. Kerran puhuttiin aiheesta ja se oli todella hämmästynyt kun kerroin, etten minä ole paskantanut verta koskaan. Se oli luullut, että kaikki tekevät joskus niin.

Chilit menevät joskus läpi sellaisenaan. Muut ruoka-ainekset näyttäisivät kyllä sulavan. Kerran ruotsinristeilyn jälkeen ulostin edellisenä iltana syömäni paahtopaistivoileivän, jonka kaikki ainesosat pystyi edelleen tunnistamaan. Veikkaanpa, että alkoholilla oli osuutensa asiaan.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb

Chilit menevät joskus läpi sellaisenaan. Muut ruoka-ainekset näyttäisivät kyllä sulavan. Kerran ruotsinristeilyn jälkeen ulostin edellisenä iltana syömäni paahtopaistivoileivän, jonka kaikki ainesosat pystyi edelleen tunnistamaan. Veikkaanpa, että alkoholilla oli osuutensa asiaan.

Alkoholi tuntuu kyllä jotain vaikuttavan. Kuvittelisin, että suolen sulatuskyvylle on myös olemassa jokin maksimi, mutta en tiedä mikä se olisi. Varmaan riippuu suolen pituudestakin, joka ei ole kaikilla ihan sama.

Vierailija
Bomt Kneder

Olen syönyt viime aikoina paljon salaatteja ja totesin, että ainakin lehtisalaatti ja paprika menevät sellaisenaan läpi, väri vain hieman muuttuu. Jos niitä pureskelee kunnolla, niin tulevatpahan ulos vain hieman hienommaksi jauhettuna. Tuon luulisi olevan aika tehotonta ravinnonkäyttöä.

Eli onko minulla aivan normaali ruuansulatus ja saako niistä jotakin ravinteita vaikka ulkomuoto pysyy samana?

Saman olen pannut joskus merkille ja myös ravinteiden imeytymistä joskus miettinyt. Uskon että on normaalia.

Itse luulen että sulamiseen vaikuttaa eniten läpimenoaika.

Eli jos syö vähän niin läpimenoaika pitkittyy ja sulaminen tehostuu. Jos taas syö paljon niin läpimenoaika nopeutuu ja sulatusteho heikkenee. Tuupin toisesta päästä sisään mätettävä uusi setti määrää tahdin. Nesteen ja rasvan määrä vaikuttaa myös. Paljon voin syöminen myös liukastaa ulosteta.

Luulen, en siis tiedä, että ulosteessa on alkuperäisen ravinteen arvoista vielä suuri osa jäljellä.

Uusimmat

Suosituimmat