Väkivalta'viihde', ihmisen pimeä puoli ja sukupuoli

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tästä tulee valitettavasti kovin henkilökohtaiselta tasolta ponnistavaa materiaalia, joten skipatkaa jos laatuvaatimuksiinne kuuluu asiapitoisempi ja persoonaa kaihtava tyyli!

Ensimmäinen muistoni tv:tä koskien on sellainen että äitini sai yhtäkkiä päähänsä että seuraavan yön elokuvaa en saa katsoa koska se on niin väkivaltainen. Pinnasängyn pinnojen välistä kuitenkin katselin salaa tv:tä ja näin miten mies kohotti veitsen iskeäkseen naista. Tämä ei todellakaan ollut ensimmäinen väkivaltaviihdepätkä jonka olin siihen ikään mennessä nähnyt (ikääni en tiedä, arvelen että se oli väliltä 4 - 6 v), mutta se jäi ainoana mieleen koska en olisi saanut sitä nähdä.

Sittemmin tajuntaan on tullut tungettua kaikenlaista kakkaa. Olen jotenkin onnistunut kuitenkin välttämään pahimman kaman esmes 70-luvulta, ja sen vuoksi olin taannoin aika tyrmistynyt nähtyäni elokuvan Cannibal Holocaust. Suostuin sen katsomaan koska oletin sen käsittelevän "vain" ihmissyöntiä, sitä että siinä raiskataan mennen tullen en tiennyt. Ja minähän en voi sietää raiskauselokuvia, en pätkääkään. En huolimatta siitä että raiskausfantasiat kuuluvat olennaisena osana omaan repertuaariini luovana ja materiaalia tuottavana ihmisenä ja kirjoittajana.

Mietiskeltyäni asiaa syvällisesti tulin siihen tulokseen että "omat raiskaukseni" ovat aina väkisinmakuita joissa nuori neito pakotetaan mukaan seksuaalisuuteen, eikä niissä satuteta kuin neitseyden riiston verran. Omistin aikoinani SM-lesbojen koostaman kirjan ja kyseiseen kirjaan sisältyi sellaista kamaa johon tuskin itse omissa seksifantasioissani voisin ikinä päätyä (siihen että ihminen pistetään kirjaimellisesti lihoiksi). Kauhua tms. kirjoittaessani voisin hyvinkin antaa ihmiskehon palasteltavaksi, mutta siitähän on erotiikka kaukana (vai onko?)

Olen As-piirteisenä ihmisenä sillä tavalla poikkeava yksilö itse että minulle oikeudenmukaisuus on Jumala, lait, filosofiat, uskonnot ja kaikki mitä ihmiset ylipäätään elämässään tärkeänä ja superlatiiveina pitävät. Koska koen elämän kaoottisena, pelottavana ja järjettömänä, nautin suunnattomasti asioista jotka luovat sille hahmotettavat ja loogiset puitteet.

Tajusin tänään tuon kaiken kun mietin minkä vuoksi naisenrääkkäyselokuvat välillä saavat minut raivoihini. Jippo on siinä että suurimmassa osassa elokuvia joissa naisia silvotaan, murhataan ja raiskataan nämä naiset ovat täysin syyttömiä, viattomia uhreja. Se että jossakin halpisleffassa nainen on jonkun retkun tyttöystävä tai seksuaalisesti aktiivinen ei mielestäni ole tarpeeksi hyvä syy tuomita nainen kärsimään ja kuolemaan.

Olen itse Dexter-sarjan fani, ja tämä tietenkin siksi että jokainen tyyppi jonka Dexter tappaa on ansainnut osansa. On aivan sama mitä sukupuolta Dexterin uhrit edustajat. Useimmiten nämä ovat miehiä, mistäköhän johtuisi?

Olen joskus ollut havaitsevinani että miehet kauhistuvat elokuvia joissa joku nainen alkaa kostaa kokemuksiaan ja laittaa miesväkeä kylmäksi. Muutama vuosikymmen sitten puhuttiin vielä kuiskaillen ja kauhistellen elokuvista joissa nainen tappoi tai kastroi miehiä, kun kuitenkin samaan aikaan oli jo aivan tavallista että lähes jokaisessa vähänkin väkivaltaisemmassa elokuvassa psykopaattimies tappoi niin monta naista kuin suinkin ehti.

Kirjoitettuani peilikuvajuttuja joissa nainen kohtelee miehiä kuten miehet 1000 x useammin kohtelevat naisia (fiktiossa) olen saanut kuulla miehiltä kauhistuneita kommentteja tyyliin älä tämmöistä kirjoita. Miksen kirjoittaisi? Onko mies kehoineen niin pyhä ja puolijumaluus ettei häntä saa kohdella, ei ainakaan nainen, täsmälleen samoin kuin lukemattomissa "luovuuden" hedelmissä vuosikymmenestä toiseen?

Se mitä miehenä ei voi tietenkään hyväksyä on ajatus kostosta. Ajatus siitä että naiset maksaisivatkin potut pottuina. Mutta useimmiten kovaksi ryhtyvät naiset eivät suinkaan ala rustailla mitään miehenkidutus ja -tapposaagoja, vaan ryhtyvät kohtelemaan omassa fiktiossaan muita naisia aivan kuten miehet jo valmiiksi kohtelevat. Osoittaakseen olevansa mucho macho pitää aina olla valmis käymään naisen tai naiseuden kimppuun. Pehmeyttä ja tunteellisuutta pitää polkea lokaan, avuttomuus ja sen sellainen on ehdottomasti kielletty. En minäkään pidä siitä että Dexter-sarjassa Dexter ei aina pysty olemaan tilanteen herra - ja samaan aikaan en pidä siitä että en pidä. Miksi sairaalloisen miehuuden yliherruus on niin vaikeaa nujertaa?

Miksi väkivalta viihdyttää ja kiihdyttää? Itse en edes pysty ajattelemaankaan että kuluttamani viihteen tilalle voisi ottaa halinalleja ja muuta roskaa, siis kertakaikkiaan haluan päivittäisen tai edes viikottaisen murhanirharääkkiannokseni. Ajoittain vain alan ihmetellä miksi minun pitää se saada ja miksi väkivaltaviihde noin ylipäätään haluaa uhriuttaa nimenomaan naisen. - Nykypäivänä tilanne tosin on tasoittuneempi, ja esim. 70-luvun pimein kausi lienee jo ohi. Tässä mielessä taidan liikkua hivenen jälkijunassa?

Tietenkään en kannata kuolemanrangaistusta - älköön nyt kukaan niin ajatelko jos ilmaisen että rääkkääjää saa rääkätä (puhuessani oikeudenmukaisuudesta). Mutta ehkä osa psyykestäni on jäänyt niin lapsenomaiselle tasolle että mielelläni näkisin hyvän voittavan ja pahan saavan turpaansa. Kun muut puhuvat elämän runollisuudesta ja monimutkaisuudesta jne. silloin kun kyse on siitä että ihmiset eivät voi olla olematta toistensa kimpussa, koen että se kaikki on tekofilosofista horinaa jolla jokainen petomainen ihminen yrittää peitellä itseltään sitä että nauttii muiden kärsimyksistä. Sanotaan että on realismia että ihmiset kärsivät, mutta mikä tai kuka pakottaa ihmiset laittamaan muut kärsimään?

Sivut

Kommentit (65)

Vierailija

(Helpotuksen huokaus.)

Oli pakottava tarve paapottaa tuokin teema jonninlaiseen oordninkiin, mutta nyt kun siihen ei kukaan ole vielä reagoinut otsasuoniaan pullistellen, niin voinen levätä hetkosen rauhassa ja todellakin häippäistä palstalta vaihteeksi muiden aktiviteettien pariin. Välillä tosiaankin tulee sellainen fiilis että alkaa ottaa päähän kaikki maailman shaisse ja koska en kuvittele olevani ihmiskuntaa erityisesti ylempänä, niin tottahan sekin ihmetyttää että tällaistako tämän elämän on tosiaan pakko olla meillä kaikilla - ihmispsyyke millin päässä totaalisesta hirviöstä. Tietenkin monien mielestä otan asioita liian vakavasti, mutta mitäs sitten? Eivät kaikki pysty olemaan pintaliitoperhosia (vaikkakin tämän hetkisestä avataristani voisi muuta päätellä...)

Ja se että miksi sen pitää olla nainen mitä mies viihteessä kiusaa ja joissakin maissa livenäkin? Paskahousumaisuutta; ei pärjätä oman sukupuolen kusipäille niin mennään naisten kimppuun, jotkut jopa lasten. Kai sitä pitää sille omalle tasolleen päästä vaikka väkisin; jos rääkkäät heikkoja ja itseäsi pienempiä, olet itse heikko ja olet pienisieluinen. Tottakai olen mairea siitä että rääkki ei ole länsimaissa niin konkreettista todellisuutta, mutta viimeaikoina olen ihmetellyt miksi se on pesiytynyt viihteeseen ja miksi minäkin sitä seuraan "itsestäänselvänä asiana" että ihminen pitää aina silloin tällöin laittaa telkassa tai elokuvissa lihoiksi. Eikö kulttuurimme muuhun kykene?

Jätän asian hautumaan, olenhan vain huutava ääni erämaassa ja muutenkin totuuden TORVI - ainakin se torvi jos en totuudesta mitään tiedä. See ya!

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
Qadesha

Sittemmin tajuntaan on tullut tungettua kaikenlaista kakkaa. Olen jotenkin onnistunut kuitenkin välttämään pahimman kaman esmes 70-luvulta, ja sen vuoksi olin taannoin aika tyrmistynyt nähtyäni elokuvan Cannibal Holocaust. Suostuin sen katsomaan koska oletin sen käsittelevän "vain" ihmissyöntiä, sitä että siinä raiskataan mennen tullen en tiennyt. Ja minähän en voi sietää raiskauselokuvia, en pätkääkään. En huolimatta siitä että raiskausfantasiat kuuluvat olennaisena osana omaan repertuaariini luovana ja materiaalia tuottavana ihmisenä ja kirjoittajana.

Mietiskeltyäni asiaa syvällisesti tulin siihen tulokseen että "omat raiskaukseni" ovat aina väkisinmakuita joissa nuori neito pakotetaan mukaan seksuaalisuuteen, eikä niissä satuteta kuin neitseyden riiston verran.

Omistin aikoinani SM-lesbojen koostaman kirjan ja kyseiseen kirjaan sisältyi sellaista kamaa johon tuskin itse omissa seksifantasioissani voisin ikinä päätyä (siihen että ihminen pistetään kirjaimellisesti lihoiksi). Kauhua tms. kirjoittaessani voisin hyvinkin antaa ihmiskehon palasteltavaksi, mutta siitähän on erotiikka kaukana (vai onko?)

Olen As-piirteisenä ihmisenä sillä tavalla poikkeava yksilö itse että minulle oikeudenmukaisuus on Jumala, lait, filosofiat, uskonnot ja kaikki mitä ihmiset ylipäätään elämässään tärkeänä ja superlatiiveina pitävät. Koska koen elämän kaoottisena, pelottavana ja järjettömänä, nautin suunnattomasti asioista jotka luovat sille hahmotettavat ja loogiset puitteet.

Tajusin tänään tuon kaiken kun mietin minkä vuoksi naisenrääkkäyselokuvat välillä saavat minut raivoihini. Jippo on siinä että suurimmassa osassa elokuvia joissa naisia silvotaan, murhataan ja raiskataan nämä naiset ovat täysin syyttömiä, viattomia uhreja. Se että jossakin halpisleffassa nainen on jonkun retkun tyttöystävä tai seksuaalisesti aktiivinen ei mielestäni ole tarpeeksi hyvä syy tuomita nainen kärsimään ja kuolemaan.

Olen itse Dexter-sarjan fani, ja tämä tietenkin siksi että jokainen tyyppi jonka Dexter tappaa on ansainnut osansa.

Ehkä sinulla on rankka oikeudenmukaisuuden tunto, johon kosto kuluu oleellisena osana. Nuori neito taas pakotetaan seksuaalisuuteen, jolloin hänet vihitään naisen maailmaan; samalla hän saa koston avaimet itselleen. Tapauksesta ei luultavasti kuitenkaan jää seksuaalisuutta turmelevaa traumaa? Silloinhan kyseessä ei enää ole kevyt viihde, vaan yhteiskunnallisesti kantaa ottava draama; tai jopa taide. Jonkin formaatin tiukka noudattaminen kuuluu pikemminkin käsityöläisyyden kuin taiteen piiriin.

Qadesha
On aivan sama mitä sukupuolta Dexterin uhrit edustajat. Useimmiten nämä ovat miehiä, mistäköhän johtuisi?

Olen joskus ollut havaitsevinani että miehet kauhistuvat elokuvia joissa joku nainen alkaa kostaa kokemuksiaan ja laittaa miesväkeä kylmäksi. Muutama vuosikymmen sitten puhuttiin vielä kuiskaillen ja kauhistellen elokuvista joissa nainen tappoi tai kastroi miehiä, kun kuitenkin samaan aikaan oli jo aivan tavallista että lähes jokaisessa vähänkin väkivaltaisemmassa elokuvassa psykopaattimies tappoi niin monta naista kuin suinkin ehti.

Kirjoitettuani peilikuvajuttuja joissa nainen kohtelee miehiä kuten miehet 1000 x useammin kohtelevat naisia (fiktiossa) olen saanut kuulla miehiltä kauhistuneita kommentteja tyyliin älä tämmöistä kirjoita. Miksen kirjoittaisi? Onko mies kehoineen niin pyhä ja puolijumaluus ettei häntä saa kohdella, ei ainakaan nainen, täsmälleen samoin kuin lukemattomissa "luovuuden" hedelmissä vuosikymmenestä toiseen?

...Mutta useimmiten kovaksi ryhtyvät naiset eivät suinkaan ala rustailla mitään miehenkidutus ja -tapposaagoja, vaan ryhtyvät kohtelemaan omassa fiktiossaan muita naisia aivan kuten miehet jo valmiiksi kohtelevat. Osoittaakseen olevansa mucho macho pitää aina olla valmis käymään naisen tai naiseuden kimppuun. Pehmeyttä ja tunteellisuutta pitää polkea lokaan, avuttomuus ja sen sellainen on ehdottomasti kielletty. En minäkään pidä siitä että Dexter-sarjassa Dexter ei aina pysty olemaan tilanteen herra - ja samaan aikaan en pidä siitä että en pidä. Miksi sairaalloisen miehuuden yliherruus on niin vaikeaa nujertaa?

Luovuuden puutetta ja laiskuutta, kuljetaan valmiiksi laskettuja latuja. Muiden tunteiden esiintuominen luo likaa tasoja kirjoittajan, ohjaajan ja katsojan käsiteltäväksi.

Se mitä miehenä ei voi tietenkään hyväksyä on ajatus kostosta. Ajatus siitä että naiset maksaisivatkin potut pottuina.

Eivät monet naisetkaan hyväksy vastaavaa. Naisiin kohdistuvaa kostoa vain käsitellään 1000 x useammin, joten siihen on paremmin totuttu.

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
Qadesha
Välillä tosiaankin tulee sellainen fiilis että alkaa ottaa päähän kaikki maailman shaisse ja koska en kuvittele olevani ihmiskuntaa erityisesti ylempänä, niin tottahan sekin ihmetyttää että tällaistako tämän elämän on tosiaan pakko olla meillä kaikilla - ihmispsyyke millin päässä totaalisesta hirviöstä.

Jos ei huomioida aivovaurioita, niin riippunee paljolti kunkin arvoista ja ohjailtavuudesta. Mikäli joku on herkkä hyväksymään ympäristönsä arvomaailman, niin hänet voidaan helposti manipuloida hirmutekoihin. Mitä paremmin pitäytyy sisäisessä arvomaailassaan, sitä vaikeampaa manipulointi on. Kyse on osaltaan siis itsehallinnasta, eli oikeastaan aikuisuudesta.

Toisaalta joillakin sisäinen arvomaailma saattaa hyväksyä hirmuteot, jolloin olisi toivottavaa että he olisivat helposti manipuloitavissa hillittyyn käyttäytymiseen. Tässä tapauksessa arvomaailmaa olisi pitänyt muokata edulliseen suuntaan nuorena, jolloin he olivat taipuvaisempia hyväksymään ulkopuolisen vaikutuksen.

Vierailija

Offtopic:
Qadesha kirjoitti:

Tästä tulee valitettavasti kovin henkilökohtaiselta tasolta ponnistavaa materiaalia...

Kas kummaa. Etkö sinä vastikään ollut aikeissa pitää taukoa kirjoittelusta?

...jos laatuvaatimuksiinne kuuluu asiapitoisempi ja persoonaa kaihtava tyyli!

Eivät ole toisiaan poissulkevia lähestymistapoja.

Vierailija
Sakarias
Offtopic:
Qadesha kirjoitti:
Tästä tulee valitettavasti kovin henkilökohtaiselta tasolta ponnistavaa materiaalia...

Kas kummaa. Etkö sinä vastikään ollut aikeissa pitää taukoa kirjoittelusta?

Kannattaa olla tyytyväinen, että meillä on tällainen sikariporrasta palveleva naisyksilö täällä viihdyttämässä. Qadeshan rimpuilua liessaan, ja kun hän siihen välillä väsyy, on mukava katsella.

Vierailija

Offtopic:
Shriek kirjoitti:

Kannattaa olla tyytyväinen, että meillä on tällainen sikariporrasta palveleva naisyksilö täällä viihdyttämässä.

Vittuimaiset Eliittisovinistisiat Ry:ltä tuli vihdoin se kauan odotettu jäsenlahja: miesten ja naisten välistä kommunikaatiota helpottamaan tarkoitettu tasa-arvotyökalu. Käyttöohjeita ei ole matkassa, koska miehet osaavat kasata esimerkiksi Ikean huonekalujakin ilman niitä; tiedät varmaan jo luonnostaankin, miten ja mihin tarvittavat anturit asennetaan.

Vierailija
Sakarias
Käyttöohjeita ei ole matkassa, koska miehet osaavat kasata esimerkiksi Ikean huonekalujakin ilman niitä; tiedät varmaan jo luonnostaankin, miten ja mihin tarvittavat anturit asennetaan.

Tuttua ja turvallista. Tietoliikenneprotokollanakin taitaa toimia se vanha kunnon In-Out-In-Out(Cro-Magnon), jolloin ei tarvitse turhautua siihen, että vastaanotin ei reagoisi?

Vierailija

Offtopic

Sakarias

Vittuimaiset Eliittisovinistisiat Ry:ltä tuli vihdoin se kauan odotettu jäsenlahja: miesten ja naisten välistä kommunikaatiota helpottamaan tarkoitettu tasa-arvotyökalu. Käyttöohjeita ei ole matkassa, koska miehet osaavat kasata esimerkiksi Ikean huonekalujakin ilman niitä; tiedät varmaan jo luonnostaankin, miten ja mihin tarvittavat anturit asennetaan.

No huh huh. On se Äijä!
Kuten todettua, itsellä ei ole tällä hetkellä mitään mahiksia pystyä samaan.

Voisinko kehittyä? Miten pitäisi toimia?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
anomalia
No huh huh. On se Äijä!
Kuten todettua, itsellä ei ole tällä hetkellä mitään mahiksia pystyä samaan.

Voisinko kehittyä? Miten pitäisi toimia?

Voit aloittaa postaamalla oheisen kuvan foorumille...

... ja julistamalla olemalla samaa mieltä kyseisen humoristiseksi tarkoitetun kuvan kanssa.

Hämmentää.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5100
Liittynyt6.5.2007

Minusta on tärkeätä, että joku tekee tarinoita, missä nainen vaihteeksi lahtaa miehiä, ihan vaan sen takia, että miehet osais "aatella omalle kohalle". Muistaisivat, että kolikolla on toinenkin puoli.

Mitä taas seksuaalisiin fantasioihin niin seksiinhän liittyy voimakkaita tunteita ja mikä tahansa, mihin liittyy voimakkaita tunteita, voidaan liittää seksiin. Kipu, häpeä, voiman huuma, viha.. Jopa pelko, vaikkakin vaatimuksena on usein turvallinen pelko.

Per se

Vierailija
Reiska
Minusta on tärkeätä, että joku tekee tarinoita, missä nainen vaihteeksi lahtaa miehiä,.

miksi ?
ukkojahan yleensä leffoissa lahdataan...
ei suinkaan naisia...
montako miestä kuolee commandossa
ja rambossa.. vs naisuhrien määrä ?

miten se omalle kohdalle ajattelu
muuttuu kun liipasimesta vetääkin nainen...
en tajua... en .. en en...

Vierailija

omena kirjoitti:

haistan hieman katkeruutta
miehiä kohtaan...
*nuuhkii ilmaa*

...ehkäpä Qadeshan olisi pitänyt rajata aihepiiriä hieman selkeämmin ja jättää köökkipsykologisointia sekä tarpeetonta omaelämäkerran esiintuomista vähemmälle - toisaalta, sittenhän kyseessä ei välttämättä olisi ollut Qadeshan viesti.

Vierailija
Sakarias
omena kirjoitti:
haistan hieman katkeruutta
miehiä kohtaan...
*nuuhkii ilmaa*

...ehkäpä Qadeshan olisi pitänyt rajata aihepiiriä hieman selkeämmin ja jättää köökkipsykologisointia sekä tarpeetonta omaelämäkerran esiintuomista vähemmälle - toisaalta, sittenhän kyseessä ei välttämättä olisi ollut Qadeshan viesti.

Jos hän etsii henkilökohtaisesti miellyttävintä selitystä asialle, niin kai hän osaisi itsekin valita, mutta kun ei vain osaa. Tässä tulee väistämättä sellainen vaikutelma, että Qadeshan patsas on tipahtanut lattialle ja pirstoutunut sirpaleiksi, ja hän vaatii muita korjaamaan itsensä.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5100
Liittynyt6.5.2007
omena
Reiska
Minusta on tärkeätä, että joku tekee tarinoita, missä nainen vaihteeksi lahtaa miehiä,.

miksi ?
ukkojahan yleensä leffoissa lahdataan...
ei suinkaan naisia...
montako miestä kuolee commandossa
ja rambossa.. vs naisuhrien määrä ?

miten se omalle kohdalle ajattelu
muuttuu kun liipasimesta vetääkin nainen...
en tajua... en .. en en...

Viittasin tällä avauksessa mainittuun seikkaan, jossa sanottiin naisen olevan se uhri ja miehen se rikollinen. Näin siis yleensä. Kyllä miehiä usein ammutaanki, mutta nää kuolevat miehet onki usein pelkkiä sivuhahmoja ja tärkeämmissä osissa olevat naiset sitten on niitä heikkoja uhreja joita kaapataan yms.. Mikä on ollu naisten rooli Rambossa ja Commandossa?

Ja tärkeätähän tuo on sen takia, että muistetaan, että naiset ovat yhdenvertaisia miesten kanssa.

Per se

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat