Alaselän kipu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Alaselkä ollut n. 3 kuukautta kipeä. Kipu aiheutui alunperin rantalentopallosta ja ei ole parantunut. Kipu on ajoittain pahempaa ja ajoittain lievempää, mutta aina kumartuessa alaspäin sattuu.
Harrastan painonnostoa ja salilla usein venyttelen selkääni,(esim. rekkitangolla roikkuminen jne. ) mutta siitä ei ole hyötyä ollut. Juoksulenkeilläkin olen välillä käynyt, ja se on auttanut hetkellisesti kipuun, mutta ei ole tarjonnut pitempiaikaista ratkaisua.
Pitäisi varmaankin fysioterapeutille raahautua, mutta ajattelinpa kysyä ensiksi täältä jos jollain olisi samanlaisia kokemuksia. Eli miten saan selän terveeksi ?

Sivut

Kommentit (79)

Vierailija
Tietämätön hölmö
Eli miten saan selän terveeksi ?

Käy lääkärissä. Minulta tilttasi selkä vuosikymmenen alkupuolella, kipu säteili jalkoihin. Syyksi löytyi jumiutuneet alanikamat. Olin mielestäni erittäin hyvässä kunnossa. Lääkäri kielsi ensi töikseen lenkkeilyn. Jalkojen hakkaava rytmi ei ole välttämättä lainkaan hyväksi kipeälle alaselälle. Sain lähetteen fysioterapeutille. Kun otin siellä ensimmäisen kerran paidan pois, hän rupesi nauramaan ja sanoi minun olevan yksi liikkuva virheasento. Piti muuttaa kävelytyyliäkin. Sain selän kuntoon. Ilman ammattiohjausta ei olisi onnistunut. En osannut kuvitellakaan nikamissani olevan jotain vikaa.

Vierailija
Riäpäle
Pidä taukoa tuossa painonnostossa. Äläkä venytä selkääsi rekkitangossa roikkuen koko painollasi.



Roikkuminen voi auttaa jos nikamien välilevyt jumittaa, istuminen tai alaselän rasittaminen painojen avulla pahentaa asiaa varsinkin jos on välilevytyrä. Nikamat pitää saada liikkumaan, kävely on aika hyvä keino siihen. Välilevyt haurastuvat, nopea liike voi saada välilevyn repeytymään, mistä aiheutuu tyrä.

Vierailija

Ei säteile jalkoihin eikä muuallekaan. Pelkästään alaselkä kipeänä.
Olen jossain välissä taukoa pitänytkin, mutta eipä hyödyttänyt.

Vierailija

Itsekkin olen salilla hajoittanut alaselän vuosi sitten. 3käyntiä kiropraktikolla helpotti, mutta nyt kun kesä tuli ja olen käynyt salilla vain 1krt viikossa, selkä on taas kipeänä eli selkä kaipaa pientä rasitusta.

Itselläni helpottaa paljon alaselän nikamien naksauttelu, joka onnistuu näin. Mene kyljelleen lattialle, käännä ylempi jalka kohtisuoraan eteenpäin, koita painaa yläselkää kiinni lattiaan ja samalla voit ylemmällä kädellä osoittaa vastakkaiseen suuntaan kuin jalalla. Eli koitat kiertää kehoa. Voi vaatia pientä pumppaamista, että rupeaa naksahtelemaan.

Salilla kannattaa penkki tehdä sotilaspenkkinä ja kaikki seisomaliikkeet esim. hauiskääntö tehdäkkin istualtaan.
Minulla menee alaselkä kramppiin jos sitä reenaan jollain täsmäliikkellä, siksi teenkin ne alaselkäliikkeet tyttöjen painoilla.

Vierailija
kompu
olen käynyt salilla vain 1krt viikossa, selkä on taas kipeänä eli selkä kaipaa pientä rasitusta.




Niin tai sitten selkäsi ei kestä rasitusta.

Vierailija

Eiks fysiatrin vastaanotto olisi oikea paikka, eikä keskustelupalsta?

Siellä selässä voi olla vaikka mitä, eikä kukaan täällä sitä osaa kertoa varmasti.

Mulla pari kaveria, joilla välilevyn pullistuma. "Aktivoituu" todellä kipeäksi aina välillä, vaikka todettiin jo vuosia sitten eli ei se parane vissiin ikinä ?

Kummallakaan ei silti säteile jalkoihin, joten sinuna olisin nyt ihan rauhassa, jotta et tee enempää hallaa selällesi, ennenkuin se on kunnolla tutkittu.

Kävellä voi ja venytellä varovasti. Ne ovat kaikkein turvallisempia kipeään selkään.

Vierailija
Tietämätön hölmö
Alaselkä ollut n. 3 kuukautta kipeä. Kipu aiheutui alunperin rantalentopallosta ja ei ole parantunut. Kipu on ajoittain pahempaa ja ajoittain lievempää, mutta aina kumartuessa alaspäin sattuu.

Tuntuuko se selkärangasta vaiko sen sivusta?
Jos kipuilu on selkärangan sivussa, niin sitten vaan tavallista liikuntaa - ja aina välillä hieman kipua vastaan, muutoin mennään kiroilupraktikon puolelle.

Vierailija
Tietämätön hölmö
Alaselkä ollut n. 3 kuukautta kipeä. Kipu aiheutui alunperin rantalentopallosta ja ei ole parantunut. Kipu on ajoittain pahempaa ja ajoittain lievempää, mutta aina kumartuessa alaspäin sattuu.



Jos kyseessä on jokin vaurio, seuraavassa esitetty ei varmaankaan ole sopiva neuvo sen korjaamiseksi.

Tavanomaiset alaselän vihlaisut yms. kuitenkin loppuvat usein seuraavalla toisessa ketjussa kuvailemallani yksinkertaisella keinolla, jolla kuitenkin on syvällinen aivofysiologinen perusta:

laaketiede-ja-terveys-f11/niska-selka-jumissa-t40587-30.html

Välilevyt saadaan hypoteesini mukaan tasapainoon ärsyttämällä vastaavat "vatsapuolen tumakkeet" sykkimään yhtä kiivaasti, mikä saadaan aikaan vatsapuolen lihaksia rasittamalla.

Keino on aina auttanut itseäni ja olen suositellut sitä monille selkä- tai niskasärystä kärsivälle tuttavilleni varoittaen kuitenkin etunostojen vaaroista. Jokin lievempikin vatsapuolen lihaksia rasittava harjoitus voi auttaa yhtä hyvin.

Etunostoja tehdessä saattaa riittää, että voimistelumatolla jalat koukussa selällään maaten kohotetaan vain vähän päätä ja ylävartaloa tarvittaessa käsillä auttaen. Tärkeintä on saada aikaan yksipuolinen vatsapuolen lihaksiston rasitustila.

Vierailija
Riäpäle
Pidä taukoa tuossa painonnostossa. Äläkä venytä selkääsi rekkitangossa roikkuen koko painollasi.



Mihinkäs tämä neuvo perustuu?

Siihenkö, että selkärangan niksauttamista ei suositella hoitomuodoksi? Sanoisin, että muutama niksautus tuskin tekee isompia vaurioita, jos se tehdään varovasti. Itse taas olen varsin usein venytellyt selkää leuanvetotangossa, jossa voi venyttää pituussuunnassa sekä kiertää molemmille sivuille.

Tietämätön hölmö
Ei säteile jalkoihin eikä muuallekaan. Pelkästään alaselkä kipeänä. Olen jossain välissä taukoa pitänytkin, mutta eipä hyödyttänyt.



Vaihda MAVE toistaiseksi istuttavaan selkätreenilaitteeseen. Sen lisäksi kohdistetun alaselän treenin voisit vetää siihen tarkoitetussa penkissä. Jos ei auta, niin kokeile ottaa kokonaan taukoa treenistä.

Vierailija
P.S.V.
Tietämätön hölmö
Alaselkä ollut n. 3 kuukautta kipeä. Kipu aiheutui alunperin rantalentopallosta ja ei ole parantunut. Kipu on ajoittain pahempaa ja ajoittain lievempää, mutta aina kumartuessa alaspäin sattuu.



Jos kyseessä on jokin vaurio, seuraavassa esitetty ei varmaankaan ole sopiva neuvo sen korjaamiseksi.

Tavanomaiset alaselän vihlaisut yms. kuitenkin loppuvat usein seuraavalla toisessa ketjussa kuvailemallani yksinkertaisella keinolla, jolla kuitenkin on syvällinen aivofysiologinen perusta:

laaketiede-ja-terveys-f11/niska-selka-jumissa-t40587-30.html

Välilevyt saadaan hypoteesini mukaan tasapainoon ärsyttämällä vastaavat "vatsapuolen tumakkeet" sykkimään yhtä kiivaasti, mikä saadaan aikaan vatsapuolen lihaksia rasittamalla.

Keino on aina auttanut itseäni ja olen suositellut sitä monille selkä- tai niskasärystä kärsivälle tuttavilleni varoittaen kuitenkin etunostojen vaaroista. Jokin lievempikin vatsapuolen lihaksia rasittava harjoitus voi auttaa yhtä hyvin.

Etunostoja tehdessä saattaa riittää, että voimistelumatolla jalat koukussa selällään maaten kohotetaan vain vähän päätä ja ylävartaloa tarvittaessa käsillä auttaen. Tärkeintä on saada aikaan yksipuolinen vatsapuolen lihaksiston rasitustila.




Vatsalihasten treenaaminen onnistuu kätevämmin seisomalla, nojautumalla taaksepäin ja keinuttelemalla lantiota samalla sivusuunnassa ja kiertämällä jonkin verran ylävartaloa. Lisää tehoa saa laittamalla kädet niskan taakse tarvittaessa lisäpainon kanssa.

Vierailija
fenomenologi
kompu
olen käynyt salilla vain 1krt viikossa, selkä on taas kipeänä eli selkä kaipaa pientä rasitusta.




Niin tai sitten selkäsi ei kestä rasitusta.




Mitä vähemmän salia, sitä kipeämpi selkä..

Vierailija
kompu

Mitä vähemmän salia, sitä kipeämpi selkä..

Tai toisinpäin. Aina ei vika korjaannu rehkimällä. Se voi jopa pahentua.

Suosittelisin käymään vaikka kiropraktikolla, hyvällä sellaisella. Joku fysiatrikin voisi osata auttaa. Tavalliset lääkärit tuskin ymmärtää mekaanisia vikoja joista suurin osa selkävaivoista johtuu.

Monet urheilijat käy kiropraktikoilla (tai vastaavilla) kun selkä vaivaa. Maailmanmestari Jani Rainela, bodarit (Janne Käyhty), fittnessurheilijat (Anu Kiiveri), pyöräilijät (Mira Kasslin) vain joitakin mainitakseni. Myös Kalle Palander, Micaela Inberg, Johanna Manninen, Virpi Kuitunen, Tommi Mäkinen, Matti Mononen, Marko Kiprusoff, Eva Wahlström, jne. Vain muutamia lisäksi mainitakseni.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat