Karhut

Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Tässä on nyt raivailtu omaa mettää, ja ihmetelty.
Mulla on eelliseltä mettän omistajalta peritty 5 ha
taimikko , jota olen varovasti raivaillu jo useana vuotena.
Pakkaa kortto pukkaamhan koivupöheikköä, joka estää männyntaimien kasvun. Hakanhet joskus pöljät tuon aukeaksi.

Se mitä olen ihmetelly on karhun touhut, son koranus kaivanu kaikki ampiaispesät ja mettiäisen pesät.
On sillä kortolla hyvät aistit, tuskin yhtään on jääny löytämättä.
22 aukikaivettua pesää löytyy tuolta 5 ha:n alueelta.
Ja miten sen kuono on kestäny ampiaisten pistot ?

Sitte se on seurannu minun touhuja pikkusen kauempaa, etujalat mättään tai kannon päällä seisoen, siis vähän ylempää kurkistellu. Vaikka olen yrittäny sitä vilkuilla, eipä ole silmhin osunu.
Mustikoita oli kortto syöny ihan minun asentopaikan vieressä.
Siis vain parin metrin päässä repusta. Enkä korttoa havainnu.

Yhen vanhan kannon oli hajottanu, ja muurhaiset ja toukat oli syöny, silläaikaa ko mie kokosin toisaalla mustikoita, pirkele että onki rohkea ja ovela otus.
Toishalta son hyväki että asustellee siinä , hirvet pysyvät vähä eempänä.
Pittää ottaa kamera matkhan ensikerralla , ja napsia kuvia sen touhuista.
Vishin son nuori karhu, jäljistä päätellen.
Vähä toistakymmentä senttiä etutassun leveys.
Ihmetellä kuitenki saapi miksikä ei karkaa eemmäs minua,
offille haisevaa turjaketta ?
Vishin son alkanu tuttunans pitämhän.
Harvinaisen kesy alju son kuitenki, saattaapa vielä jopa näyttääkki ittensä.

-----------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=jc20YhulksA

Sivut

Kommentit (34)

kaiketikenties
Seuraa 
Viestejä629
Liittynyt4.10.2008

Alju, Kuobza, Karhu, Otso, Nalle, Mesikámmen, Metsán Kuningas, Oksi, .. miten monta nimeá lóytyy tálle mahtavalle olennolle joka metsissámme samoilee, reviirinsá merkkaa, omii ja hallitsee.

Pidá saitti ajan tasalla otson liikkeistá. Samaten pidá itse varasi, tuo mesikámmen on joko laajentamassa reviiriáán tai puolustamassa omaansa.

Puedes imaginar un mundo sin música............

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

Soita hyvä mies Espoon poliisille, niin sieltä tilataan rajavartioston helikopteri kuskaamaan sinut turvallisesti mustikkapaikalta kotiin.

Tällainen ihmistä pelkäämätön karhu on selvästi häiriintynyt ongelmatapaus, joka on ehdottomasti eliminoitava.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Aslak
Vishin son nuori karhu, jäljistä päätellen.

Jos se on niin nuori että ei älyä sinua pelätä? Ja niin nuori että ei vielä uskalla mieliä ukkoa välipalaksi. Saattaa sillä olla ens keväänä toinen aatos jos niille suduille jääpi talven yli kortteeraamaan.

Hämmentää.

Vierailija
Aslak
En tiijjä mikä tuota nallea vaivaa?
Uteliaisuus ,vai mikä?

No ei se tuollamenolla lumia näje.

-------------------------------------

Hehe, kuulostaa melko veijarilta. Ehkä jääny ilman emoo pentuna tai muuten eristyksiin normaalista kasvusta ja ottanu sut miehen malliks... siis otson malliks täs tapaukses. Tiedä vaik tulis teille talveks tupaan kaveriks pitää seuraa ja sudet loitolla.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Vau...

No, minun "ongelmani" on tuttavalliseksi käyvä punarinta täällä lounaisrannikolla, pakoetäisyys on enään n. 1.5 metriä, eikä ole kiljunut varoitus-"tikityksiään" pitkään aikaan...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
kairamo

Tällainen ihmistä pelkäämätön karhu on selvästi häiriintynyt ongelmatapaus, joka on ehdottomasti eliminoitava.

Näin on, kun karhu tulee Muotkatunturi, Muddusjärvi ja Paatsjoki paliskuntien linjalle niin se on käytännössä kuollut elukka. Näin minulle on isot pojat kertoneet kaamasen kievarissa.....

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Joo kylläse vaikuttaa "ihmekarhulta" saattaapa jopa olla
emostaan erhonjoutunut nuori karhu, korkeintaan kolmivuotijas.

Siinä minusta viinhan olkhon, en mie sitä ala vainoamhan.
Eikä koko seuvulla ole hirviä, eikä poroja että häätyy solla
marjakarhu, joka on mettiäisten ja ampiaisten perhän.

Paskaako se minusta vanahasta ukosta, sitkas son "Asla" pureskeltavaksi.
Mutta mustikoita sille piisaa, ei sinne eksy kiinalaisten näköset marjastajat, eikä Ukrainalaiset viitti niin kauvas kävellä.
Molempija kansallisuuksija nyt mettissä piisaa.
Joka toinen vasthantulija on joku thaimaalainen tai valkovenäläinen, tai mitä ne nyt liekhän ?
Ei ne ihmisten kieltä ossaa puhuva.
Molottavat miten sattuu, no siinä vain.

-----------------------------------------------

asdf
Seuraa 
Viestejä11066
Liittynyt16.3.2005
Dark Shade
Kuulostaa ongelmatapaukselta, tuo karhu ei selvästikään pelkää ihmisiä siinä määrin kuin normaalisti.

Sanoo ihminen, joka ei ole karhua koskaan nähnyt ja kokee sen pelottavana. Karhut saattavat eksyä välillä ihmisten asuinalueille, mutta ne lähtevät sieltä omia aikojaan, kun huomaavat, ettei tämä ole enää heidän reviiriään.

Vierailija
asdf

Sanoo ihminen, joka ei ole karhua koskaan nähnyt ja kokee sen pelottavana. Karhut saattavat eksyä välillä ihmisten asuinalueille, mutta ne lähtevät sieltä omia aikojaan, kun huomaavat, ettei tämä ole enää heidän reviiriään.

En minä karhuja pelkää. Aslak itse sanoi karhun oleskelleen näköetäisyydellä, kuvatussa ympäristössä siis n. 10 metrin päässä korkeintaan. Ja vaikka se varmasti huomaa ihmisen, se ei ole paennut.

Normaali karhu pakenee huomatessaan ihmisen. Mikäli karhu ei näin tee, sen käytös ei enää ole normaalia.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Joo korpit ronkku vähä eempänä, niimpä lontsin kattomhan, että
mistä son kyse ?
No kisura soli siellä "kypsymässä", sammalia ja hakkuutähtheitä
oli haalinu päälle peitoksi.
Sama tuttu nalle soli ollu.
Samankokoset jäljet , 10 senttiä leveä tassu suunnilhens.
Semmonen pienonen nuori karhu.
Poron oli kuitenki saanu hengiltä, olkhon jos se yhthen tyyttyy, mutta annappa jos himo poronlihhan tullee, niin katoaa kortto.

Sievästi soli tappanu , ei mithän isompia jälkiä ollu, mitäny oli vähä repiny ja pureskellu, eikä vahinko ollu iso. Näytti olevan
Muoniolaisten poro, piruako nuista ?
Soli suunnilhens nuin vajaan kilometrin päässä minun mettästä, naapurin hakuun laijassa.
Jäljistä päätellen oli tappanu poron eempänä, ja vetäny siihen
paikhan , ja peitelly risuilla ja hakkutähtheillä ( latvuksilla), ja
oli se sammaltaki nakannu sekhan.
No huonosti oli peittäny, mutta ei siihen korppi pääse.
Ne ronkkukki nälissäns vesi kielellä, siemenpuuksi jätetyn männyn lalvassa.

---------------------------------

Vierailija

eipä näkyis minua moisessa paikassa...

"e..en oo k...käynyt siellä... ju..ju..julistan sen
lu..lu..luonnonsu..su..su..suojelualueeksi..."

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat