Dominoivat & Alistuvat ihmistyypit

Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

On ihmisiä jotka on dominoivia ja toiset alistuvia.
Kyse on siitä että miten sosialisoidessa ihminen käyttäytyy eri tilanteissa. Dominoiva ihminen on yleensä keulassa ja esillä kun taas alistuva ihminen on taka-alalla ja varovainen.

Dominoiva ihminen on aloitekykyisempi ja rohkeampi määräämään muita mutta alistuva taas yhteistyökykyisempi.

Itse olen alistuva ihmistyyppi ja tavallaan on vaikeaa kuvitella että voisin dominoida muita. Se ei tarkoita ettenkö osaisi tai voisi eri tilanteissa olla johtohahmo mutta taktisesti varmaan minä olen kevyempi keulakuva kuin dominoiva henkilö.

Olin mutsin luona ja siellä oli myös enoni joka aina on tykännyt määräillä muita - se käski mun hakea keittiöstä sitä ja tätä ja kokeilin tehdä itse saman ja sanoin sille että tuo mulle kalja, se jotenkin yllättyi siitä että mäkin oon pompottamassa sitä tekemään niin kuin mä haluan ja huomasin että se ei tykkää siitä.

Ootko sä dominoiva vai alistuva ihminen?

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Sivut

Kommentit (29)

Elmeri
Seuraa 
Viestejä99
Liittynyt19.2.2007

Itellä riippuu kyllä täysin siitä, että missä seurassa oon.

Osaan olla molempia, mutta en pysty ite vaikuttamaan kumpi oon missäkin tilanteessa. Se tulee automaattisesti, riippuen siitä onko mun seurassa oleva ihminen mua itsevarmempi vai ujompi.

"I'm not in jail for committing murder. I'm in jail partly because I'm a black man in America,where the powers that be will only allow a black man to be an entertainer or a criminal." - Rubin Carter, Penthouse Interview, 1975.

Vierailija

En ole oikeastaan kumpaakaan. Osaan olla yhteistyökykyinen, kun niin vaaditaan, tai komennella muita, kun niin vaaditaan.

Tilanne ratkaisee, minkä roolin ottaa/saa.

Vierailija
Elmeri
Itellä riippuu kyllä täysin siitä, että missä seurassa oon.

Osaan olla molempia, mutta en pysty ite vaikuttamaan kumpi oon missäkin tilanteessa. Se tulee automaattisesti, riippuen siitä onko mun seurassa oleva ihminen mua itsevarmempi vai ujompi.

Mistä kaikesta nuo johtunevatkaan . . .

Lapsuudessa olin mieluummin itseäni vanhempien serkkujeni seurassa, joilta opin paljon uutta. Jos jouduin tyytymään nuorempien sisarusteni seuraan, minä ehdotin mitä tehdään ja yleensä sisarukseni suostuivat.
Aikuisena olen seurannut mielelläni niitä, jotka ovat minua edellä minua kiinnostavissa asioissa, mutta mielelläni jaan myös muille sitä mitä olen itse oppinut.

Yleensä en rupea puskemaan ketään pelkän vallanhimon takia. En tarvitse valtaa (johtajuutta) siinä mitä en itse osaa.

Vierailija

Alistuvasta tulee dominoiva, jos toinen onkin vielä alistuvampi. Ja dominasta tulee vastaavasti alistuvainen, kun sattuu vielä kovempaan seuraan.

Roolit on suhteellisia, ei absoluuttisia.

Vierailija

En osaa sanoa kumpiko olen, tavallaan en sovi täysin kumpaankaan muottiin.

Osaan dominoida ja johtaa muita mutta en tykkää muiden pompottamisesta, aivan kuten en pidä siitä että minua pompotetaan.

Olen enemmänkin itsenäinen (ja ehkä itsepäinen) persoonallisuus ja odotan itsenäisyyttä - joskus liikaakin - myös muilta.

Vierailija

Yleisesti olen varmaan alistuvaa tyyppiä. Riippuu tosin tilanteesta, mutta yleensä annan ohjat sille joka ne haluaa.

Mitenkäs onko muilla tilanteita että käyttäytyy täysin poikkeavasti jotain tiettyä henkilöä kohtaan?

Minulla esimerkiksi on hyvin dominoiva suhde yhteen kaveriini. Saatan tietyissä tilanteissa vahvasti käyttää määräysvaltaa välittämättä hänen mielipiteistään, kun taas en voisi kuvitellakkaan alistuvani hänen komenneltavaksi. Usein sitten omatunto moittii siitä että olen käyttäytynyt törkeästi häntä kohtaan.

Vierailija

Väittäisin että lähes hyvin usein tilanteissa on jonkinlainen jännite, mutta on eri asia huomaako sitä. Lisäksi luonnollisessa ja tasapainoisessa kanssakäymisessä tämä jonkinlainen dominanssi vaihtelee osapuolelta toiselle. =kukaan ei dominoi jatkuvasti eikä alistu.
Lisäksi on sellainenkin ilmiö että joku luulee dominoivansa ja on ihan voimansa tunnossa, mutta muut näkevät tilanteen eivätkä oikeasti alistu.

pizze
Seuraa 
Viestejä602
Liittynyt16.3.2005
Lektu-Elli
Alistuvasta tulee dominoiva, jos toinen onkin vielä alistuvampi. Ja dominasta tulee vastaavasti alistuvainen, kun sattuu vielä kovempaan seuraan.

Roolit on suhteellisia, ei absoluuttisia.

Samaa mieltä. Mutta. Itse uskon, että jokaisella on tietty määrä dominointia luontaisesti ja riippuu seurasta ja päivästä(mielentila ja hormonit yms tuovat vähän vaihtelua siihen) että oletko dominoiva vai alistuva.

Olisi hienoa nähdä kun dominoivia ihmisiä testattaisiin tällä tavoin ja aina vähemmän dominoivat pudotettaisiin pois. Lopuksi jäljelle jäisi yksilö joka olisi kaikkein dominoivin. Eihän dominoivin voi ketään pakottaa mihinkään, mutta kyllähän se näkyy kuka dominoi heti kun pistetään kolme tai useampi mies samaan ryhmään.

Sitten kun löytyisi dominoivin ihminen, voitaisiin avata hänen päänsä sisään ja tutkia mitä siellä liikkuu. Monet johtajat varmaan ovat tämmöisiä äärimmäisen dominoivia. Itse ainakin uskon, että esim. Stalin oli aivan äärimmäisen dominoiva...

Vierailija
pizze

Olisi hienoa nähdä kun dominoivia ihmisiä testattaisiin tällä tavoin ja aina vähemmän dominoivat pudotettaisiin pois. Lopuksi jäljelle jäisi yksilö joka olisi kaikkein dominoivin. Eihän dominoivin voi ketään pakottaa mihinkään, mutta kyllähän se näkyy kuka dominoi heti kun pistetään kolme tai useampi mies samaan ryhmään.

Sitten kun löytyisi dominoivin ihminen, voitaisiin avata hänen päänsä sisään ja tutkia mitä siellä liikkuu. Monet johtajat varmaan ovat tämmöisiä äärimmäisen dominoivia. Itse ainakin uskon, että esim. Stalin oli aivan äärimmäisen dominoiva...

Jos sinä olisit ollut Stalinin sijassa tekemässä ratkaisuja maailmanlaajuisessa sodassa fasismia vastaan, suojannut omaa (vain parikymmentä vuotta vanhaa) yhteiskuntajärjestelmää vastavallankumouksellisilta ja tietysti pysyäksesi hengissä, olisitko ollut dominoiva siinä maailmantilanteessa?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat