Aiheellinen mustasukkaisuus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mustasukkaisuudesta puhutaan usein sairautena ja luonteen vinoutena. Oman kokemukseni mukaan mustasukkaiset henkilöt enimäkseen kuitenkin ovat mustasukkaisia aivan aiheesta.
Partneri on usein mulkku joka aivan tietoisesti aiheuttaa mustasukkaisuutta, tekee temppunsa ja syyttää sitten toista omasta flirtistään. Saattaapa nostaa asian julkisuuteenkin ja ystäväpiirissään korostaa että oma ystävä on niin mustasukkainen vaikka on tilanteen aiheuttanut omilla pikku tempuillaan.

Mustasukkaisuuden aiheuttaja, siis se toinen osapuoli, onkin usein itse se sairas henkilö.

Sivut

Kommentit (96)

Vierailija

Ei kannata paljastaa arimpia kipupisteitä ellei luota täysin. Niin ensimmäiseksi isketään jos halutaan vahingoittaa.

Tekemällä etäisyyttä, näkee välittääkö vai voiko vain häipyä.

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005

Se on ihan omasta itsetunnosta kiinni se mustasukkaisuus.

Jos partneri haluaa olla jonkun muun kanssa, sitten on ehkä olemassa parempi ihminen hänelle. Sellaista se on.

Ihmisiä ei omisteta, niitä lainataan.

Same shit, different day...

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009

No jaa... jos itsetunto ei kestä toisen pientä flirttailua niin huonossa jamassa ollaan. On kokemusta näistä tyypeistä jotka selittävät mustasukkaisuuden olevan osoitus oikeasta rakkaudesta... bullshit. Rakkaussuhde ei ole mikään omistussuhde.

Toinen juttu on jos partneri on oikeasti kiinnostunut muista enemmän tai haluaa olla hellä koko luomakunnalle. Jakorasialle tekee palveluksen laittamalla kiertoon.

Too many protest singers, not enough protest songs...

asdf
Seuraa 
Viestejä11064
Liittynyt16.3.2005

Eipä ole hirveästi kokemusta aiheesta, mutta aika lailla samaa mieltä asiasta olen, kun jotkut ovat kirjoittaneet. Itse tiedän kaksi pariskuntaa, joissa mies oli mustasukkainen.

Toisella kertaa se oli tietääkseni aivan hänen omaa hölmöilyään; ei ilmeisesti osannut luottaa toiseen eikä itseensä. Hän esim. vaati, ettei nainen meikkaa töihin mennessään ja tarkasti auton trippimitarin, ettei nainen ollut käynyt jossain omilla teillään.

Toinen tapaus oli melkein teinirakkaus, poika kai 20 ja tyttö 17 ja siinä tämä nuori nainen kiusasi ihan tahallaan ja aina kännissä. Halusi ilmeisesti kokeilla, kuinka pahasti voi poikaa pyöritellä.

Nuo molemmat suhteet loppuivat, ensin mainittu muistaakseni parin vuoden jälkeen, jälkimmäinen noin puolen vuoden.

Itse olen aina ajatellut, ettei mustasukkaisuutta tarvitse kestää. Jos toiseen ei voi luottaa, ei suhdetta kannata jatkaa. Noin siis periaatteessa. Hankala sanoa, miten oikeasti tuossa tilanteessa toimisi. Kun on yhteisiä lapsia, lainaa ja jos on kuitenkin ihan aitoa rakkauttakin vielä pelissä, lienee aika korkea kynnys laittaa jonkun mokan takia koko asetelmaa paskaksi. Jos vähääkään vaikuttaisi, että suhde on pelastettavissa, varmaankin haluaisi yrittää.

Vierailija
asdf
Itse tiedän kaksi pariskuntaa, joissa mies oli mustasukkainen.

Toisella kertaa se oli tietääkseni aivan hänen omaa hölmöilyään; ei ilmeisesti osannut luottaa toiseen eikä itseensä. Hän esim. vaati, ettei nainen meikkaa töihin mennessään ja tarkasti auton trippimitarin, ettei nainen ollut käynyt jossain omilla teillään.

Toinen tapaus oli melkein teinirakkaus, poika kai 20 ja tyttö 17 ja siinä tämä nuori nainen kiusasi ihan tahallaan ja aina kännissä. Halusi ilmeisesti kokeilla, kuinka pahasti voi poikaa pyöritellä.

Nuo molemmat suhteet loppuivat, ensin mainittu muistaakseni parin vuoden jälkeen, jälkimmäinen noin puolen vuoden.

Tuossa kuvasit kaksi klassista tapausta. Toisessa oli selvää että temppukone oli tahallisesti mustasukkaisuuden aiheuttanut, toisessa epäselvempää. Mahdollisesti myös naisen syy alun perin.
Ehkä jotkut sanomiset ja teot ovat sen lopultakin aiheuttaneet. Ehkä miehellä ei ollut todellakaan syytä luottaa.
Ehkä oli syytä epäillä.

Itse uskon että mustasukkaisuuden takana on useimmiten ihan todelliset syyt. Joillain se tulee ilmi typerinä tekoina jota kai mustasukkaisuudeksi kutsutaan. Muutoin sitä kai ei mustasukkaisuudeksi edes tunnistaisi.

Vierailija

Minäkin tiedän jokusen tapauksen, joissa mies on ollut mustasukkainen, tarkastanut auton matkamittaria, tehnyt yllätyssoittoja yms. todella typeriä tempauksia. Ainakin yhdessä tapauksessa tunnen naisosapuolen sen verran hyvin, että tiedän ettei yllyttämisestä varmasti ole ollut kyse. Nämä ovat siis olleet keski-ikäisiä tuttavapariskuntia.

Toisaalta vastaan on tullut myös jokunen tapaus nuoremman väen (yläasteelta yliopistoon) keskuudessa, jossa poikaystävä on jutellut tytölle (tai pahimmassa tapauksessa erehtynyt jopa halaamaan vanhaa tuttua) ja tyttöystävä on ollut vähällä käydä "kilpailijansa" kimppuun. Osaavat tuon pelin siis molemmat sukupuolet aivan mainiosti.

Mielestäni mustasukkaisuus - siis aiheeton sellainen - on omistamisenhalua, eikä sillä juuri ole tekemistä rakkauden kanssa. Toisaalta myös toisten kanssa flirttailu ja muu kumppanin mustasukkaisuudella leikkiminen on vallanhimoa, ja sinällään julmaa. Jotkut tuntuvat kaipaavan elämäänsä jompaa kumpaa, mutta minusta puolisoaan pitäisi kunnioittaa niin paljon ettei sellaiseen alentuisi.

Rasputin

Itse uskon että mustasukkaisuuden takana on useimmiten ihan todelliset syyt. Joillain se tulee ilmi typerinä tekoina jota kai mustasukkaisuudeksi kutsutaan.

En kyllä olisi omien ja tuttavien kokemusten perusteella tästä ihan samaa mieltä. Tuo ensin kertomani tapaus on yksi sellainen. Minullakin on ollut yksi mustasukkainen poikaystävä, joka kulki perässäni vartijana ja uhkasi pahoinpidellä miespuolisia tuttaviani - enkä ollut taatusti antanut moiseen mitään aihetta. Sattuneesta syystä kyseinen teiniromanssi jäi lyhytaikaiseksi.

Äidilläni on teoria, että ne jotka itse ovat taipuvaisia pettämiseen (tai flirttailuun tms.) luulevat helposti kaikkien muidenkin olevan samanlaisia, ja ovat siksi mustasukkaisia. Jos itse hyppäisi vieraan kaunokaisen sänkyyn heti tilaisuuden tullen, miksei vaimokin jonkun komistuksen? Tuo oma eksäni tuki tätä teoriaa sikäli, että seikkaili itse netissä sinkuksi tekeytyneenä flirttailemassa, ja olipa jopa aikeissa kutsua näitä nettityttöjä luokseen yökylään.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Mulla on kans tuota Mei Longin tarinaa sivuava kertomus. Olin itse lyhyen aikaa suhteessa, jossa mies kyttäsi tekemisiäni ylimustasukkaisesti. En antanut siihen aihetta, vietin normaalia elämää. Jotenkin kuvaavaa, että suhde kaatui loppujen lopuksi hänen pettämiseensä. Tyyppi kyttääsi milloin olen/en ole messengerissä, urkki selville lukujärjestykseni ja järjesteli kohtauksia jos olin menossa yhtään minnekkään. Esmes oli kamalaa jos kävin alakerrassa kaverini luona kahvilla ja iltaa istumassa. Raukalla oli vaikeaa koska opiskelujen takia asuimme eri paikkakunnilla. Näin jälkikäteen jateltuna onneksi...

Hämmentää.

Vierailija

Kaksi naista jo ilmoittautunut joilla on ollut sairaaloisen mustasukkaset poikaystävät ja he itse puhtosia pulmusia ilman osuutta asiaan.
Löytyykö lisää?

Vierailija
Rasputin
Kaksi naista jo ilmoittautunut joilla on ollut sairaaloisen mustasukkaset poikaystävät ja he itse puhtosia pulmusia ilman osuutta asiaan.
Löytyykö lisää?

Tuskinpa täysin puhtaita pulmusia, mutta enpä ainakaan kenenkään muun kanssa flirttaillut (poikaystävän nähden tai näkemättä), eikä minulla miespuolisia kavereitakaan tuolloin ollut kuin jokunen puolituttu. En koskaan myöskään puhunut mitään, minkä voisin kuvitella mustasukkaisuuteen yllyttäväksi.
Toki saatoin joskus tervehtiä luokkakaveripoikia, lieneekö siinä tarpeeksi syytä? Niin, ja kerran mainitsin saaneeni sähköpostia pojalta, joka tietenkin heti uhattiin hakata.

Myöskään yksikään muista poikaystävistäni ei ole ollut vähääkään mustasukkainen, enkä ole tietääkseni käyttäytynyt tämän yhden kohdalla merkittävästi eri tavalla, joten olisin kyllä taipuvainen pitämään ensisijaisena syynä mustasukkaisuuteen pojan asenteita enkä omaa käytöstäni.

asdf
Olisko tässä nyt vähän aistittavissa "jos et ole samaa mieltä, olet väärässä tai puhut paskaa" -ajattelua?

Vähän sellainen olo minullekin tässä totta puhuen tuli.

Vierailija
toisten kanssa flirttailu ja muu kumppanin mustasukkaisuudella leikkiminen on vallanhimoa, ja sinällään julmaa.

Flirttailu oman kumppanin nähden on julmaa (ellei ole yhteisesti muuta sovittu), mutta jos on pakko flirttailla, tekee sen omalla ajallaan.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Joo en minäkään antanut aihetta mustasukkaisuuteen. Toki minulla oli useita miespuolisia ystäviä, mutta kaikki esittelin poikakaverilleni ja meillä olikin osittain sama ystäväpiiri. En ollut tekemisissä miesten kanssa, joiden esittely olisi tuntunut minusta kiusalliselta. Pelasin avoimin kortein vaikka se aiheuttikin raivokohtauksia, marttyyriesityksiä ja syyttelyä. Flirttailua en harrastanut. En ylipäätään juurikaan harrasta sitä. Jotkut vain ovat mustasukkaisia.

Hämmentää.

Vierailija

Mustasukkaisuus on mielestäni usein merkki huonosta itsetunnosta tai väärästä kumppanin valinnasta eikä juuri muusta. Naiset kyllä haluavat tehdä miehensä mustasukkaiseksi ja saavat sairasta nautintoa tästä. Entiset heilat ovat tämän "salaisuuden" paljastaneet mutta auta armias jos annat heidän maistaa omaa lääkettään. Paras tapaus oli missä eräs seurustelukumppani oli niin varma että hänen kumppani tulee pettämään häntä että "kosti tämän ennakkoon" Kyllä se mustasukkaisuus voi sairauskin olla.

Vierailija

Otsikko on absurdi. Ei ole olemassa aiheellista mustasukkaisuutta. Mustasukkaisuutta kyllä.

Mustasukkaisuus on tila, johon ei liity muita kuin se joka siinä on. Kenelläkään muulla ei ole siihen tilaan mitään osallisuutta. Puhun tarkoituksellisesti tilasta. Mustasukkaisuus ei ole tunne.

Jokainen on vastuusa tunteistyaan ja myös tiloistaan. Jos olet mustasukkainen, olet itse itsesi siihen tilaan ajanut. Se, että ihminen on mustasukkainen huolimatta siitä, onko mustasukkaisuuden kohde paikalla vai poissa todistaa sen, että se on itse luotu tila.

Mustasukkaisuus on varmsti yleisempää silloin kun kohdehenkilö on poissa. Pelkoa siitä mitä saattaa olla tapahtumassa. Siitä jo tietää, että tila on oman pään tuotoksia. Kiusaaminen on ihan eri asia, ja julmaa kuten joku jo sanoikin.

Sen lisäksi, että mustasukkaisuus on turhaa se on myös vahingollista. Miksi ajaa itsensä sellaiseen tilaan, kun sen voi hrlposti välttää.

Vierailija
Phony
Mustasukkaisuus ei ole tunne.

Jokainen on vastuusa tunteistyaan ja myös tiloistaan. Jos olet mustasukkainen, olet itse itsesi siihen tilaan ajanut. Se, että ihminen on mustasukkainen huolimatta siitä, onko mustasukkaisuuden kohde paikalla vai poissa todistaa sen, että se on itse luotu tila.
... ...
Sen lisäksi, että mustasukkaisuus on turhaa se on myös vahingollista. Miksi ajaa itsensä sellaiseen tilaan, kun sen voi helposti välttää.

Et tämäkään nyt ihan kohdalleen satu.

Mustasukkaisuus on hyvin syvältä (ehkä sieltä Pönnin yleisselityksenä käyttämistä liskoaivoista) tuleva tunne ja se ei ole aina järjen ja tietoisuuden kontrolloitavissa. Mustasukkaisuutta voi tuntea vaikka ei edes haluaisi ja tekisi mitä sen tukahduttamiseksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat