Kulkeeko?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jotkut väittävät että voidaan tehdä laite joka kulkee myötätuuleen nopeammin kuin tuulee. Miten tämän laitteen voisi energian käytön kannalta perustella?

Kommentit (15)

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007
Lyde
Jotkut väittävät että voidaan tehdä laite joka kulkee myötätuuleen nopeammin kuin tuulee. Miten tämän laitteen voisi energian käytön kannalta perustella?



Laitteeseen asennetaan moottori.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Tuulen synnyttämät paine-erot purjeen pinnassa johtavat nettovoimaan, joka tekee työtä paatin liike-energian lisäämiseksi. Ei tämä kuitenkaan kovin hyödyllinen vastaus ollut.
Jos mennään viistosti myötätuuleen, niin voiko tuulen suunnan mukainen nopeuskomponentti ylittää tuulennopeuden? Viistosti mentäessä kokonaisnopeus voi ylittää tuulennopeuden ja suoritettaessa pikainen pienikitkainen käännös tuulen suuntaan onnistunee tuulennopeuden ylitys hetkellisesti?

asdf
Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005
petsku
Tuulen synnyttämät paine-erot purjeen pinnassa johtavat nettovoimaan, joka tekee työtä paatin liike-energian lisäämiseksi. Ei tämä kuitenkaan kovin hyödyllinen vastaus ollut.

Eiköhän kyse ole juuri tuosta. Uusimmassa Tiede-lehdessä on tästä hyvin selkokielinen juttu "Miten voi purjehtia tuulta nopeammin?" (s. 11).

Vierailija
Lepakko
Purjekelkalla jäällä homma onnistuu venettä helpommin.



Joo, toki. Mutta kun väittävät että kevyesti pyörillä tuulen nopeudella kulkeva laite voisi ottaa pyörästä liike-energiaa ja sillä pyörittää potkuria jolloin nopeus kasvaisi pysyvästi yli tuulen nopeuden.

http://www.youtube.com/watch?v=xHsXcHoJu-A

Vierailija
Lyde
Lepakko
Purjekelkalla jäällä homma onnistuu venettä helpommin.



Joo, toki. Mutta kun väittävät että kevyesti pyörillä tuulen nopeudella kulkeva laite voisi ottaa pyörästä liike-energiaa ja sillä pyörittää potkuria jolloin nopeus kasvaisi pysyvästi yli tuulen nopeuden.

http://www.youtube.com/watch?v=xHsXcHoJu-A[/quote]
Tuossa on melkoisesti suomalaista innovaatiota.

Kevättalvella 1923 Sigurd Savonius oli kiinnostunut saksalaisen insinöörin Anton Flettnerin rakentamasta roottorilaivasta, jota kuljetti eteenpäin kahden valtavan, konevoimalla pystyakselinsa ympäri pyöritettävän sylinterin aikaansaama magnus - ilmiöön perustuva voima, jota Savonius kutsui syrjäpaineeksi.
Voisiko laiva kulkea pelkästään tuulen voimalla? Entä jos sylinterit halkaistaisiin?

http://www.sanomat.net/cafemax/cmkertomukset.htm

Valitettavasti en nyt tähän hätään löydä noita alkuperäisia kuvia Espoon Kivenlahdelta...mutta vene kulki ja kokka kohisi!

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
Lyde
Jotkut väittävät että voidaan tehdä laite joka kulkee myötätuuleen nopeammin kuin tuulee. Miten tämän laitteen voisi energian käytön kannalta perustella?



Kyllä se on mahdollista.
Kysyit aikaisemmin samaa asiaa toisessa ketjussa, saamatta kunnon vastausta.

Tilanne on helpompi hahmottaa, jos kuvittelee tyynen ilman ja kiskot, jotka kulkevat tietyllä nopeudella. Sanotaan vaikka kiskot kulkevat nopeudella 10m/s ja pyörät ottavat tehoa 100w.
Tällöin kohdistuu pyöriin yhteensä voima 10N. Nyt täytyy rakentaa potkuri, jolla on suurempi työntövoima kuin 10N ja joka kuluttaa vähemmän tehoa kuin 100w.(mekaaniset häviöt huomioiden noin 50w) Ei mikään vaikea tehtävä.
Sama konstruktio toimii tietenkin myös, jos ilma liikkuu ja kiskot ovat paikallaan.

Vierailija
Jorma
Lyde
Jotkut väittävät että voidaan tehdä laite joka kulkee myötätuuleen nopeammin kuin tuulee. Miten tämän laitteen voisi energian käytön kannalta perustella?



Kyllä se on mahdollista.
Kysyit aikaisemmin samaa asiaa toisessa ketjussa, saamatta kunnon vastausta.

Tilanne on helpompi hahmottaa, jos kuvittelee tyynen ilman ja kiskot, jotka kulkevat tietyllä nopeudella. Sanotaan vaikka kiskot kulkevat nopeudella 10m/s ja pyörät ottavat tehoa 100w.
Tällöin kohdistuu pyöriin yhteensä voima 10N. Nyt täytyy rakentaa potkuri, jolla on suurempi työntövoima kuin 10N ja joka kuluttaa vähemmän tehoa kuin 100w.(mekaaniset häviöt huomioiden noin 50w) Ei mikään vaikea tehtävä.
Sama konstruktio toimii tietenkin myös, jos ilma liikkuu ja kiskot ovat paikallaan.



Jos nyt kuvittelemme että pitäisi liikkua
tuulta nopeammin myötätuuleen, niin tiedämme että
se ei toimi, jolloin tiedämme että liikkuvakisko konstruktio
ei toimi.

Vaikkakin oli uskottavasti perusteltu että toimisi, niin eipä
kumminkaan toimi.

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
jartsa
Jorma
Lyde
Jotkut väittävät että voidaan tehdä laite joka kulkee myötätuuleen nopeammin kuin tuulee. Miten tämän laitteen voisi energian käytön kannalta perustella?



Kyllä se on mahdollista.
Kysyit aikaisemmin samaa asiaa toisessa ketjussa, saamatta kunnon vastausta.

Tilanne on helpompi hahmottaa, jos kuvittelee tyynen ilman ja kiskot, jotka kulkevat tietyllä nopeudella. Sanotaan vaikka kiskot kulkevat nopeudella 10m/s ja pyörät ottavat tehoa 100w.
Tällöin kohdistuu pyöriin yhteensä voima 10N. Nyt täytyy rakentaa potkuri, jolla on suurempi työntövoima kuin 10N ja joka kuluttaa vähemmän tehoa kuin 100w.(mekaaniset häviöt huomioiden noin 50w) Ei mikään vaikea tehtävä.
Sama konstruktio toimii tietenkin myös, jos ilma liikkuu ja kiskot ovat paikallaan.



Jos nyt kuvittelemme että pitäisi liikkua
tuulta nopeammin myötätuuleen, niin tiedämme että
se ei toimi, jolloin tiedämme että liikkuvakisko konstruktio
ei toimi.

Vaikkakin oli uskottavasti perusteltu että toimisi, niin eipä
kumminkaan toimi.


Vielä pieni lisäys. "Tuulta nopeammin myötätuuleen" vaatii konstruktion, joka voi ottaa energiaa nopeuserosta maa ilma. Esim purjekelkalla ei onnistu, muuta kuin hetkittäin, suunnanmuutoksen yhteydessä.

Vierailija
Jorma

Tilanne on helpompi hahmottaa, jos kuvittelee tyynen ilman ja kiskot, jotka kulkevat tietyllä nopeudella. Sanotaan vaikka kiskot kulkevat nopeudella 10m/s ja pyörät ottavat tehoa 100w.
Tällöin kohdistuu pyöriin yhteensä voima 10N. Nyt täytyy rakentaa potkuri, jolla on suurempi työntövoima kuin 10N ja joka kuluttaa vähemmän tehoa kuin 100w.(mekaaniset häviöt huomioiden noin 50w) Ei mikään vaikea tehtävä.
Sama konstruktio toimii tietenkin myös, jos ilma liikkuu ja kiskot ovat paikallaan.



Eikö tuossa pyörät jarruta vaunua teholla 100W? Ja eikö potkurin pyöritys lisää jarrutustehoa?

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
Lyde
Jorma

Tilanne on helpompi hahmottaa, jos kuvittelee tyynen ilman ja kiskot, jotka kulkevat tietyllä nopeudella. Sanotaan vaikka kiskot kulkevat nopeudella 10m/s ja pyörät ottavat tehoa 100w.
Tällöin kohdistuu pyöriin yhteensä voima 10N. Nyt täytyy rakentaa potkuri, jolla on suurempi työntövoima kuin 10N ja joka kuluttaa vähemmän tehoa kuin 100w.(mekaaniset häviöt huomioiden noin 50w) Ei mikään vaikea tehtävä.
Sama konstruktio toimii tietenkin myös, jos ilma liikkuu ja kiskot ovat paikallaan.



Eikö tuossa pyörät jarruta vaunua teholla 100W? Ja eikö potkurin pyöritys lisää jarrutustehoa?



Pyörät jarruttavat 10N se riittää antamaan 100w, se on sama 100w, joka pyörittää potkuria, ei sitä kahteen kertaan tarvitse laskea jarruttavaksi.

Vierailija
Jorma

Tilanne on helpompi hahmottaa, jos kuvittelee tyynen ilman ja kiskot, jotka kulkevat tietyllä nopeudella. Sanotaan vaikka kiskot kulkevat nopeudella 10m/s ja pyörät ottavat tehoa 100w.
Tällöin kohdistuu pyöriin yhteensä voima 10N. Nyt täytyy rakentaa potkuri, jolla on suurempi työntövoima kuin 10N ja joka kuluttaa vähemmän tehoa kuin 100w.(mekaaniset häviöt huomioiden noin 50w) Ei mikään vaikea tehtävä.
Sama konstruktio toimii tietenkin myös, jos ilma liikkuu ja kiskot ovat paikallaan.



Ok, minua hieman kummasttuttaa se että tässä mallissa laite kulkee ilman mitään tehontarvetta tuulen nopeudella. Ei taida olla mitenkään mahdollista käytännössä?

Vierailija

Ottaahan se 100 wattia tehoa kulkeakseen, parahin Lyde. Jorma vain ei hoksaa, mistä tuo energia tulee (kiskon- ja tuulennopeuden erotus) ja kuvittelee pystyvänsä loihtimaan energiaa tyhjästä.

Vierailija

Suomeksi asiasta keskusteltu esim näissä linkeissä :
http://www.plaanaa.com/phpBB/viewtopic.php?f=1&t=2960
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8821686
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8821666
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8834226

Englannin kielellä tarkka teknistieteellinen analyysi laitteen onnistuneen toiminnan edellytyksistä maailman tunnetuimman aerodynamiikan professorin toimesta :
http://www.boatdesign.net/forums/attach ... d-ddw2.pdf

Blogi englanniksi ison laitteen (=ihminen mahtuu kyytiin) rakentamisesta ja testauksesta :
http://www.fasterthanthewind.org/

Kenttä_koe ko. isolla laitteella :
http://www.youtube.com/watch#!v=7SYvg40 ... re=channel
http://www.youtube.com/watch#!v=aDzWh9J ... re=channel
http://www.youtube.com/watch#!v=c5VlX-x ... re=channel

yksinkertaistettu toimintaperiaate näissä neljässä linkissä olevassa kuvasarjassa englanniksi toimintaperiaatteen opetukseen :
http://www.google.com/url?sa=D&q=http:/ ... d-sail-les
http://www.google.com/url?sa=D&q=http:/ ... d-sail-les
http://www.google.com/url?sa=D&q=http:/ ... d-sail-les
http://www.google.com/url?sa=D&q=http:/ ... d-sail-les

Eli yhteenvetona kyllä kulkee juuri niinkun luvataankin ja 3-kertaisen tuulen nopeuden saavuttamisen ratifionti virallisen purjevoimalla kulkevien ajoneuvojen ennätyksiä kirjaavan ja valvovan järjestön toimesta enää vain viikkojen kysymys. Ja kyseessähän on siis NALSA-niminen järjestö.
= North American Land Sailing Association

Uusimmat

Suosituimmat