tiäremiähen vinkit lasten kasvatukseen.

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Lapsen kasvatus ei ole vaikeaa. Hyväksyy vain lapsen sellaisena kuin se on ja yrittää ohjeistaa sitä niin että ei siitä tuu vajakki tai joku ihme kriminaali.

Lapsilla ei kannata olla liikaa harrastuksia eikä niitä kannata pakottaa mihinkään. Vaan ainoastaan opastaa ja neuvoa.

Jos mukula ei tajua jotain hyödyllistä, niin lieneen jotenkin vajakki tai kasvatuksessa vikaa.

Kuitenkin kaikenlaisia idiootteja esiintyy luonnossa, vaikka kaikki osaa kasvattaa lapsia jos tajuaa. Itsellä ei ole mukuloita eikä tule olemaan. mutta olen perehtynyt silti asiaan ja ihmisten kasvattamiseen.

Vähä järkisten lapsien kohdalla pitää menetellä sitten erinlailla ja jos on toivotonta, niin suhtuminen on tärkeää. että lapsi ei liikaa ahdistu muottiiin puristamisesta.

Äkäsiä mukuloita ei kestä erkkikään ja onkohan edes ite lapsellekkaan terveellistä.

Sivut

Kommentit (42)

Viinankylväjä
Seuraa 
Viestejä476
Liittynyt15.1.2009

Lapset on siitä jänniä, että niistä voisi kasvattaa millaisen haluaa.

"Erikoista Kamalassa oli se, että hänen hajuaistinsa oli yliherkistynyt niin, että hän pystyi haistamaan raa'an lihan hajun jopa 50 metrin päästä. "
http://fi.wikipedia.org/wiki/Villilapsi

Nykyisin tuollainen taito on aika hyödytön, mutta pari tuhatta vuotta sitten olisi ollut kovaa huutoa.

Vierailija
tiäremiäs
Lapsen kasvatus ei ole vaikeaa. Hyväksyy vain lapsen sellaisena kuin se on ja yrittää ohjeistaa sitä niin että ei siitä tuu vajakki tai joku ihme kriminaali.

Lapsilla ei kannata olla liikaa harrastuksia eikä niitä kannata pakottaa mihinkään. Vaan ainoastaan opastaa ja neuvoa.

Jos mukula ei tajua jotain hyödyllistä, niin lieneen jotenkin vajakki tai kasvatuksessa vikaa.

Kuitenkin kaikenlaisia idiootteja esiintyy luonnossa, vaikka kaikki osaa kasvattaa lapsia jos tajuaa. Itsellä ei ole mukuloita eikä tule olemaan. mutta olen perehtynyt silti asiaan ja ihmisten kasvattamiseen.

Vähä järkisten lapsien kohdalla pitää menetellä sitten erinlailla ja jos on toivotonta, niin suhtuminen on tärkeää. että lapsi ei liikaa ahdistu muottiiin puristamisesta.

Äkäsiä mukuloita ei kestä erkkikään ja onkohan edes ite lapsellekkaan terveellistä.

Kyllä tässä ollaan oikeilla jäljillä. Ei lasten kasvattaminen ole mitään tähtitiedettä.

Vierailija

Ja sallivan kasvatuksen ansioista meillä on nyt maa täynnä mamuja.

Miten kasvatuksemme eroaa itämaisesta? Se ero lahjoitti maamme muukalaisille.

Vierailija

Useamman lapsen vanhemmat tietävät, että kukin tarvitsee erilaista kasvatusta eikä kaikista lapsista tule mallikansalaisia kai millään kasvatuksella.

Kasvatus muokkaa lasta jonkin verran, mutta jokainen on myös itsenäinen yksilö omine tahtoineen ja taipumuksineen.

Tiäremiähen vetämissä päälinjoissa on perääkin.

Vierailija

On se hauskaa, kun lasten kasvattamisesta selkeimmät ja varmimmat mielipiteet on niin usein just niillä, joilla omaa kokemusta asiasta ei ole pätkääkään. Ulkoapäin katsoen homma näyttää heille niin yksinkertaiselta.

Sitten kun itse on oikeasti "kädet savessa" tajuaa, ettei hyvää tarkoittavilla ohjeilla tai rautalankamallin yksinkertaistuksilla välttämättä joka tilanteessa selviäkään. Lapset ovat ihan mestareita löytämään omien vanhempiensa heikot kohdat ja "aukot puolustuksessa". Ovat kai jotenkin niin vauvasta asti viritettyjä aistimaan vanhempiensa tunnelataukset, ettei kukaan muu niin taitava olekaan.

Lasten kasvatuksen vaativin puoli on se kasvaminen, jota vanhemmilta siinä tarvitaan. Miten jaksaa olla kärsivällinen, johdonmukainen ja rakastaen ohjaava silloinkin, kun väsymys painaa ja lapsi "kääntää puukkoa haavassa" kokeillakseen rajojaan? Miten jaksaa aina siirtää omat tarpeet syrjään, kun lapsella on akuutti tilanne päällä? Miten olla tasapuolinen useamman lapsen kanssa, joita ei kuitenkaan voi kohdella ihan samoin erilaisten luonteiden ja kehitysvaiheiden erojen takia? Usein vanhemmuus tuo esiin sellaisia asioita, joita itsellä on jäänyt käsittelemättä oman aikuistumisprosessin aikana.

Onneksi lapset ovat yleensä todella sitkeitä ja virheet anteeksiantavia. Vain harvoin ns. väärä kohtelu johtaa epätoivottuihin tuloksiin. Silti niitäkin tapauksia aina mahtuu joukkoon. Useinhan silloin on kysymys myös siitä, että tietyt ongelmat kulkevat sukupolvelta toiselle eli vanhemmillakin on omasta lapsuudestaan saadut huonot eväät.

Ei lasten kasvattaminen kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole. Tietyt perusasiat riitävät ja niissä tuskin mitään suurta tietoaukkoa kellään onkaan. Mutta se tunnepuoli kun tulee mukaan, niin kaikki ei enää olekaan niin helppoa. Onhan sitä parisuhteessakin yleensä ihan erilaiset väännöt kuin vaikkapa työkavereiden kanssa. Samoin vieraiden lapsien ohjaajana tai opettajana pääsee yleensä paljon helpommalla. Näin ainakin kertoo omakohtainen kokemukseni sekä vanhempana että opettajana.

Vierailija
Feminine
Ei lasten kasvattaminen kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole.

Eipäs vääristellä.

Jonkinlaisena "asiantuntijana" molemmista (toisesta enemmän, toisesta vähemmän) on sanottava, että "rakettitieteet" ovat huomattavasti lasten kasvatusta helpompia ja suoraviivaisempia.

Vierailija

Tasavertaisuudesta:

Jokunen aika sitten käppäilin pojan kanssa rattailla isossa tavaratalossa. Pysähdyin pankkiautomaatille nostamaan rahaa.
Poika oli silloin noin 8kk ja istu rattaissa ja seurasi ympäristöä sillä välin kun räpläsin automaatilla.

Viereen putkahti mies kahden lapsen kanssa. Ajattelin että jonottaakohan tuo automaatille, mutta oli jotenkin epävarman olonen suunnastaan. Isompi poika oli kai noin neljän viiden vanha ja nuorepi noin parivuotias. Pikkupoika katseli mun tenavaa, otti rattaissa narulla kiinni olevia leluja ja jostain syystä salamannopeesti yritti kynsästä poikaani naamasta. Isompi poika kerkes väliin ja nappasi pikkuveljeään kädestä kiinni juuri viimehetkellä. Isä alkoi sättiä englanniksi isompaa poikaa jotakin siihen suuntaan, että mähän oon sanou sulle että älä koske häneen. Siihen isompi poika yritty hämillään puolustautua, noku se meni ton pikkupojan naamalle, lopulta isä taisi kuitenkin oivaltaa että siitä todella oli kysymys kun mä kattelin huuli pyöreenä sen edesottamusta. Äijä lähti lapsineen eikä tullut automaatille, mikäli se oli ollut alkuperäinen tarkotus.

Jotenki tuli mieleen että isompi poika ei ollu sen oma pentu ja pikkukersa oli kaikki kaikessa jonka varjossa isompi joutu kärvistelemään ja toisinaan sietämään epäoikeudenmukaisuutta.

Vierailija

Suosittelen kaikille aiheesta kiinostuneille kirjaa Frank Bunker Gilbreth, Jr. Tusinoittain halvemmalla.

Siis kirjaa en sitä typerää idioottikomediaa.

Gilbrethin motto tai lempisanonta oli "Aluksi minulla oli tusinoittain lastenkasvatusteorioita,eikä yhtään lasta ja lopuksi tusina lapsia, eikä yhtään teoriaa."

Saattaako sitä selkeämmin sanoa.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8916
Liittynyt18.8.2008
tiäremiäs

Jahas. Sitä on tainnut löytyä lopulta se nainen, jota täällä on kyselty.

Ja taitaa olla heti pieniin päin, jos oikein tulkitsin.

Noi ohjeet on ihan hyviä. Muistaa nyt kuitenkin opastaa myös ehkäisyasioissa.

Vierailija

Pitima sanoa se minkä armitage sanoi... epäilen vahvasti, jotta armitagekin on kvanttinickini... en muista käyttäneeni tosin kun yhtä nickiä... pah... unohtaminen on tärkeämpää kuin muistaminen...

Lapset todellakin kasvattavat aikuisia... ilmiötä ei tapahdu havaittavissa määrin toiseen suuntaan. Lapset eivät kuvittele olevansa aikuisia, aikuiset kuvittelevat...Toki... aika usein lapset epäonnistuvat kasvattamisessa... ja toki kuvitella saa mitä hyvänsä.

Patologisille lasten kasvattajille... valehtelijoille... kuolema on pelastus. Elämän ansa, viimeinen selätys... madoille ruokaa... minä lähden mato-ongelle.

T:Saa tuhkata...

Vierailija
Armitage
Jokainen lapsi kasvattaa vanhempansa eri tavalla.

Nyt osuit asian ytimeen. Minulla on kolme kouluikäistä tyttölasta, jotka kasvattavat minua joka päivä.

Itse olen huomannut että omat elämisen arvot joutuvat jatkuvasti puntarille. Lapsille tärkeät asiat muuttuvat tärkeiksi myös vanhemmille. Saatat tulla työpaikalta jostain raskaasta kokouksesta, yt-neuvotteluista kotiin pähkäilemään lasten kiiltokuvien ja harrastusten kanssa ja joudut päivittäin vetämään 4-vaihteen totaalisesti pakille.

Toisaalta se on ihan kivaa ja antaa perspektiiviä elämän tosiasiolle etkä jää helposti pähkäilemään "aikusten" aika idioottimaisia asioita.

Suosittelen lasten hankkimista ihan oman mielenterveyden kannalta.

Vierailija

"Älä tee niin kuin minä teen, tee niin kuin minä sanon."

Tämä tärkeä opetus tuottaa lapselle moraalisen ristiriidan joka opettaa häntä ymmärtämään maailmaa. Sillä maailmahan on yksi suuri moraalinen ristiriita.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat