Kipu kuriin kortisonilla mutta entäs haitat?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Etsin kortisoniaiheisia topikeja, pari löytyi, toinen tässä:
laaketiede-ja-terveys-f11/onko-kortisoni-steroidi-t14912-15.html?hilit=kortisoni
Toinen käsitteli piikkinä annettavaa kortisonia niveliin.

Mä oon rampannut ihan liian pitkään lääkärissä kerjäämässä apua pitkään vaivanneeseen kipuun jota on enää vaikeeta paikallistaa. Oon täälläkin asiasta jollottanut varmaan ihan kyllästymiseen asti. Lääkärissä oon rampannut tuloksetta ja kun välillä oon ollut lähes liikuntakyvytön kelpaa omahoito. Sain tutulta kortisonipillereitä ja aattelin että kokeillaas noitakin ja hokkuspokkus, nehän toimii.

Piikkinä olen saanut kortisonia niveliin muutaman kerran, ihottumiin oon käyttänyt kortisonivoiteita mutta pillereinä en oo vielä käyttänyt. Hauskaa tämä on. Melkein kun olis saanut morfiinia!

Paljon oon kuullut ihmisten puhuvan kauhujuttuja kortisonin käytöstä. Osa voi olla vain puhetta parempaa tietoa vastaan. Meillä on suvussa astmaa ja ties mitä allergioita ja kortisonilla niitä on hoideltu. Pahiten astmainen serkkupoika vietti pari ekaa vuottaan etupäässä sairaalassa. Kuollut lie olis jos ei olis "pumpattu täyteen" kortisonia ja koko lapsuusaikansa joutui käyttämään kortisonia pillereinä. Aikuistuttuaan oireet alkoivat helpottaa ja viimeks kun näin niin tupakkiahan se "henkihaukka" veteli. Siihen en nyt ota kantaa. Fyysisesti hän selviytyi ymmärtääkseni kortisonikyllästyksestä.

Onko kellään perusteltuja kauhudokkareita kortisonista?

Mä luulen että mun kauhudokkarini on siinä kun seuraavan kerran meen lääkäriin ja kerron että oon omin päin ruvennut käyttämään toisen ihmisen lääkkeitä.
Puolustukseni on kuitenkin jatkuva kipu, johon ei ole auttaneet tulehduskipulääkkeet kunnolla vaikka jonkunverran ne on auttaneet, etenkin Ibumax.

Kaikenlaiset tosijutut kelpaa myös kauhujuttujen lisäksi.
D-vitamiinia oon käyttänyt, se ei tehoa ja jonkunaikaa ehdin jo kokeilla myös alfalipoiinihappoa.. ruokavaliotani oon rukkaillut mutta ei se ole auttanut vaikka välillä jo olen luullut hiukan kivuttomampia oloja onnistuneeksi omahoidoksi.
Nyt näyttäis siltä että ainakin kipuoireeseen on löytynyt apua. Se on toinen juttu mikä on perimmäinen kivun aiheuttaja. Maallikkojärjelläni kuitenkin ajattelen niin että jos mun lisämunuaiset ei tuota riittävästi kortisonia, tai sen esiastetta niin se voi sinällään olla kivulloisuuteni syy. Ikäni olen ollut ylikipuherkkä, ei kait ole mahdottomuus että jos elimistössä on hormoniongelmia niin se voi olla myös tällainen?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija
Pönni
ja jonkunaikaa ehdin jo kokeilla myös alfalipoiinihappoa..

En osaa antaa vastausta kysymyksiisi, korkeintaan lisäkysymyksen minkälaisesta kivusta siis kärsit? Jäi vähän epäselväksi.
Sen verran luulen tietäväni, että paikallispistoksena annettava kortisoni pitäis osata antaa lähes millilleen oikeaan kohtaa ennenkuin siitä saa täyden hyödyn, esim. tulehdusvaivaan.
Nivelongelmat taas usein johtuvat nivelnesteen vähentymisestä nivelessä ("voiteluongelma") syystä tai toisesta ja jollen nyt ihan väärin muista niin kortisoni ei ole ratkaisu tähän pulmaan. Kortisoni lähinnä hoitaa tulehduksia, mutta ei poista niiden mekaanisia syitä.
Voisiko ongelma olla reumaperäinen?

Mutta lainaamaani kohtaan... minkälaista alfalipoiinihappoa olet käyttänyt? Onko se ollut stabiloitua R-alfalipoiinihappoa joka on ainoa tutkimuksissa tehokkaaksi osoittautunut muoto. Eli jos purkissa lukee vain ALA, niin todennäköisesti se on halvinta vain puolet aktiivista ainesosaa sisältävää tuotetta, joka on osoittautunut hyvinkin tehottomaksi.
Myöskään pelkkä R-ALA ei vielä ole osoittautunut toimivaksi, koska se on ollut epävakaata. Vasta tiettyyn suolaan stabiloinnilla on saatu ALA:n todennäköisiä vaikutuksia esiin.
Stabiloituja tuotteita on K-R-ALA ja uusimpana ja vieläkin tehokkaampana NA-R-ALA. Jos kiinnostaa tutustua niin käytäpä hakua noilla termeillä. Tässä yksi linkki josta voit aloittaa:
http://www.geronova.com/

Vierailija

Kiitos vastauksesta ja hiukan (perusteellista) lisätietoa..

Reumatesti oli negatiivinen. Kyse ei siis ole ainakaan varsinaisesta nivelreumasta. Vaiva ei sikstoisekseen keskity vain niveliin vaan muistuttaa sellaista koko kehossa, milloin missäkin tuntuvaa ja hyvinkin monimuotoista kivulloisuutta vihlomisista särkyihin. Välillä oon niin kivulloinen etten saa kunnolla nukuttua kun asennon vaihtaminen sattuu ja kun sit on nukuttuna katkonaiset yöunet, sängystä nouseminen on vaikeeta kun pelkän pään kääntäminenkin jo sattuu, puhumattakaan siitä että jotenkin pitää taituroida ittensä istumaan, ylös ja liikuteltua eteenpäin. Oon joutunut välillä itku silmässä liikkumaan keppien varassa.

Fibramyalgiaksihan paljon luokitellaan epämääräisiä pehmytkudoskipuja mutta se ei selitä syytä kuitenkaan ja syy voi olla vaikka mikä yksilöstä riippuen.
Jonkun flunssan jälkitauti, tms. taudin.
Vielä ei ole löytynyt vaikka joitakuita kokeita on tehty. Borrelioosi oli negatiivinen myös.
Keuhkoklamydiatestiin ei ollut labrassa fyysisiä resursseja, se tehdään tuonnempana.

Eilen juttelin yhden nivelreumapotilaan kanssa, jolla epäillään taudin puhjenneen tulehdussairauden jälkitautina kun joku ikätoverinsa oli myös sairastunut saman "flunssan" jälkitautina. Joskushan reuma on sukuvika. Tunnen yhden sukuhaaran missä se ilmaantuu välillä ja osa on ihan terveitä.
Aiheuttajiahan voi olla monia, ei vain yhtä. Joillakuilla puuttuu vastustuskyky luonnostaan, joiltakuilta se katoaa jonkun toisen vaivan yhteydessä.
Mä oon ollut kivulloinen siis alusta asti, samoin oli autistinen veljeni. Meillä on takuulla joku syntymävaluvika sukuvika autismin kautta.
Iän myötä kun elimistö rappeutuu niin vaivat sit vaan lisääntyy tietenkin.
Veljeni tappoi itsensä n. 3v. sitten. Alkoi olla niin paljon vaivoja eikä löytynyt sopivia lääkkeitä ja käytti alkoholia omahoitona. Autismissahan ongelmointi voi olla psyykkeen lisäksi fyysistä myös ja joillakin molempia ja yhdessä mielen ahdistus ja fyysinen kipu voi olla yhtä helvettiä.
Minulla ei nyt oo kyllä ollut aikoihin henkistä ahdistusta.
Kaikki olis muuten ihan ok. kun ei olis niin kipee.
Enkä mä oo alkanut lääkitä itteeni dokaamalla ja lopetin tupakoinninkin, muutenkin vexlaan ruokavaliota ja sosiaaliset suhteet säätelen mahdollisimman ideaaleiski niin ettei lähimaillakaan haahuile epämiellyttäviä ihmisiä haukkumassa ja veetuilemassa. Se puoli hoituu netissä loistavasti..

Lääkärin asenteesta olen päätellyt ettei se oikein usko puheitani. Tekee kysymyksiä joilla tavoittelee vastauksia joista kävis ilmi että vain luulottelen ja käyn vastaanotolla jostakin muusta syystä.

Minusta kun ei päällepäin aina näy sisäinen olotilani kun olen as-oireinen ja mun on vaikeaa kuvailla tuntojani asiallisesti. Meikäläiset noteerataan helposti "ihan pimeiks" ja sivuutetaan tosiasia että ihan sammallatavalla tässä ihmisiä ollaan ja apua tarvitaan kuin muutkin.

Olen myös välillä lopen kyllästynyt olemaan "työtön". Olen vajaakuntoinen ja välillä työkyvytön. Matalapalkka-alan vaikkamitäduuneja tehneenä vähävarainen ja kiereteessä, jossa itsen hoitamista haittaa jatkuva rahapula. Henk. koht. ei lohduta muitten puheet luonnonvalinnasta, liskoaivoilusta, jostakin nopeet syö hitaat pölinöistä kun oon itte kuitenkin paljon pakertanut ja helvetin halvalla niin että hyöty on mennyt muille silloin kun oon duunannut mm. terveydenhuolto, yms. julkisen sektorin aloilla ja tässä sitä on psyykkeellekkin kiitosta kun ei oteta vakavasti kun ei ole rahaa. Ihme poljäilyä yhteiskunnallisestikin mokoma vexlaaminen niin että muka on lakisääteiset määräykset hoitaa muka jonkun byrokratian nimissä mutta kaksnaamaisen kulttuurin toisessa päässä ei pädekkään muut kuin viidakon lait..

Nooh.. minä kun en oo mikään liskoaivo itte niin koitan selviytyä tästä jotenkin.
Vaihdevuosioireina, tai niitten alaoireina pidän tätä potemistani nyt. Oon 52.½v. ja reilut pari vuotta on hormoonit sahanneet sikinsokin. Estrogeenilaastari peffassa, vitamiini- ja hivenainepurkit joka aamu auki ja kiinni, särkylääkkeitä, Ibumaxia joka tehoo ja liikkuakkin koitan. Oon hoitanut kasvimaatani ja yhtä remonttiakin tässä koittanut jelppailla minkä oon kyennyt. Hampaat irvessä kun sattuu *auts*.

Alffalipoiinihapponi oli tyyristä. Bioteekin tuote.

Mulla kyllä alkaa usko hiipua noihin luontaistuotevalmisteisiin sen osalta että ne mitenkään parantais mitään vaivaa muuten kuin olemalla osa terveyttä tukevaa ravintoa.

Otaksun niinkin että jopa asperger-oireistoon voi sisältyä sisäsyntyisesti hormonaalinen vaurio, jossa elimistöni ei alunalkujaankaan ole kyennyt tarkoituksenmuaksieen hormonituotantoon.
Oireisto aiheuttaa aistihäiriöitä. Oireilun vahvuudesta riippuen kellä vakavampia, kellä lievempiä. Kipuherkkyys voi olla tuntoaistia säätelevän hormonin yli/tai alituotantoa. Ehkä lisämunuaiset on vammaiset ja kortisolia ei erity sopivasti? Siitä päätellen että kortisonivalmiste auttaa, sitä ei näämmä erity tarpeeksi. Loogista.

Ymmärtääkseni kortisoni säätelee juurikin niin että se parantaa tulehduksia, balansoi omalta osaltaan eikä se niinollen siis hoida vaan oireita vaan pistää hanttiin joillekin taudinaiheuttajille, jotka saa elintilaa kun elimistössä on epätasapaino.

Vierailija

Haittoja:

- Elimistön oma kortisonituotanto voi mennä epätasapainotilaan ja voi kestää kauan palautua.

- Silmänpainetautiriski.

- Kuunaamaisuus, elikkä se turvottaa kudoksia.

- Haurastuttaa kudoksia pitkässä käytössä.

- Haurastuttaa myös luustoa (oletan)..

- Jatkuva näläntunne..

Nyt omakohtaisesti koen miten on koko jan nälkä.. *eih*..
Niin sanoo muutkin käyttäjät kun oon jutellut.. Tuntemani reumapotilaat on aika pulskia kun käyttävät kortisonia paljon.

Vierailija

No ni ny sitte..

Eilen alkoi niin juuttaanmoinen suonenveto/krampit jaloissa. *auts*

Duodecimin tarjoilee tietoa..
Voi olla liallista kalsiumin eritystä tai sit liika D-vitamiinikin voi aiheuttaa !

Kortisoni itsessään voi "liuottaa" kalsiumia, tai edesauttaa sen erittymistä. Kortisonin haittahan voi olla luuston haurastuminen..

Tänään vain ½-pilleriä, elikkäs 10mg.

Aattelin että voisin pitää lisäravinnepaussia. Syön monipuolisesti ja ulkonakin on tullut taas oltua ja liikuttua välillä enemmältikin niin ei tarvi mitään henkihaukkavahvistusta.

Yx jota funtsin aamulla aamiaista väsätessäni että mitäköhän vois vaikuttaa tomaatti, että voisko se jotenkin korreloida suonenvedon kanssa?
Cittarissa on ollu Puolalaiset luomutomaatit alle e:n ja niitä oon mutustellut roppakaupalla. Aika vahva ravintopitoisuus niissä ja jokin ainesosa voi kans niissä edesauttaa kalsiumin imeytymistä?

Lisäcalsiumia eikä d-vitskua nyt ainakaan lähipäivinä. Sitten näkyy vaikuttaako se kramppaamiseen.
Nukkumatti ei saa kaihtaa mun öitäni kramppien takia..
Hm..
Kahvi, sitä ehdottomasti vähemmälle ja teetä kans, ruskeeta.
Nesteenpoisto voi aiheuttaa kramppeja.
Oon kyllä koittanut juoda (vettä, yms.) vaikka janontunteeni on vähä niin ja näin. Chilit yms "moska" saa minun puolestani kans olla rauhassa, kaikki mikä kiihdyttää aineenvaihduntaa, sikälimikäli kortisoni vaikuttaa siihen osastoon yhdessä muitten tekijöiden kanssa.

Terveydeks!

Vierailija

Tänään sain omalääkäriltä "siunauksen" itte aloittamalleni lääkitykselle. Saan jatkaa ja hän koittaa selvittää mikä taustalla mahtaa vaivata.

Se että kortisoni auttaa vaikuttaa siihen että aiheuttajan jäljille voi päästä helpommin.
Hyvä että rohkenin kokeilla, tai paremminkin hyvä kun niitä sattui jäämään toiselta joka antoi ne mulle!

Sanoin lääkärillekin että jotkut vetää viinaa ja röökiä ketjuna, käyttää huumeita, yms. ja minä kokeilen Kortisonia jota tiedän monien käyttävän säännöllisesti ja sanoin vielä että rupeekko ny huutaan mulle? Ei huutanu..

Mulla on ollut pitkään kivuton olo. Jee!

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Idiopaattista kipua -> idiootteja lääkäreitä.

Mittautapa Pönni 25(OH)D ihan ensteiks.

Siemeniä, pähkinöitä ja magensiumsitraattia jalkoihin ehdottomasti - ihan perusjuttuja.

Kaikki poli.fi:stä lukemasi jutut D-vitamiinista ovat häränpaskaa. Äkillinen Dee lisääminen voi paljastaa piilevän magnesiumin puutoksen, mikä korjataan lisäämällä magnesiumin saantia.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
Neonomide
Idiopaattista kipua -> idiootteja lääkäreitä.

Mittautapa Pönni 25(OH)D ihan ensteiks.

Siemeniä, pähkinöitä ja magensiumsitraattia jalkoihin ehdottomasti - ihan perusjuttuja.

Kaikki poli.fi:stä lukemasi jutut D-vitamiinista ovat häränpaskaa. Äkillinen Dee lisääminen voi paljastaa piilevän magnesiumin puutoksen, mikä korjataan lisäämällä magnesiumin saantia.

Niin varmaan joo..
Olen kuitenkin käyttänyt lisämangnesiumia jonkinaikaa ennen kramppeja. Ja olen käyttänyt todennäköisesti liikaa D-vitamiinia tai ottanut turhaan kalsiumia, tai molempia? Käytän aika paljon maitotuotteita, Hylaa, mutta silti runsaasti niin maitojuomana, jogurttina, juustona.

Ei mun kipuiluni ole kenekään lääkärin aiheuttamaa.
Mä vaan oon ollut pikkulapsesta asti kipuherkkä ja iän myötä on tullut kipuilua, sellaista jota sinulla ei vielä voi olla ainakaan vaihdevuosioireina, tjms. kun et tietääkseni täytä pikapuoliin 53v:tta.

Mulla oli sietämättömiä kramppeja jaloissa aloitettuani kortiosonin käytön. Kysyin omalääkäriltäni eilen siitäkin että voiko kortisooni "liuottaa" tjm. irrottaa kalsiumia elimistössä sisäisesti kun kortisoni kuulemma voi edesauttaa osteoporoosia eikä lääkäri arvuutteluani kumonnut, sanoi että hyvinkin mahdollista. Niin siis että lisäkalsiumin käyttö on ollut se ylimääräinen ja sain niitä kamalia kramppeja.

Kramppaaminen on nyt loppunut kun lopetin sekä D-vitamiinin, kalsiumin kuin kaikki muutkin lisäravinnevalmisteet.

Hemoglobiini mulla oli laskenut 118. Oon menossa labraan senkan tarkistukseen. Aika pitkään mulla hemoglobiini on ollut korkea, 130-140 välillä mutta lapsena mulla on ollut aika alhainen, 112 ja välillä allekkin ja nuorena aikuisena raskausaikana hemoglobiini putos 70:een.
Olletikin tupakointi on nostanut punasolujen määrää aikoinaan ja taas kun olen ollut pitkään polttamatta, nyt n. 15kk. putkeen muutamia poskarisauhutteluja lukuunottamatta, hemoglobiiniarvot on taas laskeneet. Mulla on niin reippaita ja terhakoita punasoluja että vähempi määrä kiidättelee hapet ja hoitaa muut tehtävänsä.
Eipähän ainakaan oo sukuvikaa joka veljellä todettiin ja isälläkin kait oireilee, Polystemia vera. On se testattukkin eikä sitä ole kun panikoin veriarvojen kohottua liki 140:tä ja veli oli jo sairastunut. Äitellä on ollut aina sama ongelma että punasoluarvot on alhaisia. Välillä anemiaksi luokiteltuja mutta yhä mutsi vaan elää itsenäisesti eikä ole sairastanut mitään erityistä, vakavaa ja ikää on kohta 78v.

Minä syön välillä maksaa ja veriruokia ja lisärautaakin oon välillä käyttänyt mutta taitaa olla imeytymisongelma?
Mut.. ei siitä nyt sen enempää.
Veriarvot ei ole voineet lääkekortisonin takia laskea kun mittaus on tehty ennekuin aloitin kuurin.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005
Pönni
Olen kuitenkin käyttänyt lisämangnesiumia jonkinaikaa ennen kramppeja. Ja olen käyttänyt todennäköisesti liikaa D-vitamiinia tai ottanut turhaan kalsiumia, tai molempia?

Paljonko menee Deetä + kalsiumia?

Yleissääntö on se että kalsiumin saantia alas ja Dee tappiin - ikäiselläsi 25(OH)D on yleensä luokkaa 30-40 nmol/l, siinä missä nostaminen luokkaan > 80 nmol/l parantaa kalsiumin imeytymistä noin 60%. Saat arvata, millaisen määrän siihen päästäksesi tarvitset.

Pelkkä Deen lisääminen nostaa lonkkaluuntiheyttä helposti viidenneksellä. Ilman minkään näköistä kalsiumlisää, tietenkin.

Olet kai K2:sta jo koklannut? Se alentaa edelleen kalsiumin tarvetta.

Pönni
Käytän aika paljon maitotuotteita, Hylaa, mutta silti runsaasti niin maitojuomana, jogurttina, juustona.

Otatko noiden lisäksi vielä kalsiumlisää?

Pönni
Ei mun kipuiluni ole kenekään lääkärin aiheuttamaa.
Mä vaan oon ollut pikkulapsesta asti kipuherkkä ja iän myötä on tullut kipuilua, sellaista jota sinulla ei vielä voi olla ainakaan vaihdevuosioireina, tjms. kun et tietääkseni täytä pikapuoliin 53v:tta.

Sanotko tuon saman lääkäreillesikin?

Pönni
Mulla oli sietämättömiä kramppeja jaloissa aloitettuani kortiosonin käytön.

En minäkään Prednisolonista tykännyt.

Enkä tosiaan ole sokerista tehty, vaikka ikää onkin puolet mitä sinulla.

Lienee tarpeetonsa enää mainita, että kortisoni kuluttaa 25(OH)D:ta?

Pönni
Kysyin omalääkäriltäni eilen siitäkin että voiko kortisooni "liuottaa" tjm. irrottaa kalsiumia elimistössä sisäisesti kun kortisoni kuulemma voi edesauttaa osteoporoosia eikä lääkäri arvuutteluani kumonnut, sanoi että hyvinkin mahdollista. Niin siis että lisäkalsiumin käyttö on ollut se ylimääräinen ja sain niitä kamalia kramppeja.

Tottakai ylimääräinen kalsium voi aiheuttaa kramppeja.

Eräässä tutkimuksessa futaajille annettiin kalsiumpitoista palautusjuomaa ja porukka alkoi kaatuilla ja saada kouristuskohtauksia kesken pelin. Pelin pelasti magnesiumjuoma muutamassa minuutissa.

Liika kalsium on ongelma vain siksi, että muiden ravinteiden saanti on monilla niin heikkoa. Kalsiumin saannin lisääminen paikkaa niiden puutoksia vain hyvin kapealla alueella.

Pönni
Minä syön välillä maksaa ja veriruokia ja lisärautaakin oon välillä käyttänyt mutta taitaa olla imeytymisongelma?

Kenties - saatko paljon C-vitamiinia?

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Minkä nimisestä kortisonivalmisteesta on kyse ja minkä vahvuista?
Sanoit, ettei ole sinulle määrätty. Mihin vaivaan lääke alunperin on määrätty?

Vierailija
kabus
Minkä nimisestä kortisonivalmisteesta on kyse ja minkä vahvuista?
Sanoit, ettei ole sinulle määrätty. Mihin vaivaan lääke alunperin on määrätty?

Lääkäri on jo hyväksynyt sen. Valmisteen nimi on Prednisolon, alussa otin saamaani 20mg:sta ja sitten 5mg:sta. Lääkäri sanoi että reumatyyppisissä kivunhoidoissa aloitetaan yleensä 30mg:silla.

Tuosta kalsiumista tuli mieleeni että sehän voi estää raudan imeytymistä, vaiko? Tai hidastaa? Etenkin jos sitä on liikaa?
Muistelen kuulleeni/lukeneeni jotain sellaista?

Hänelle jolta lääkkeet sain, oli toinen lääkäri sanonut Kortisonista että sen kanssa pitäis aina ottaa D-vitamiinia?
*ttu! Mikä nyt sitten on totta ja mikä ei? Maallikkoa viedään kuin kuoriämpäriä ja välillä tuntuu että on ihan yks hailee vaikka lääketiede kehittyy kun niin moni lääkevalmistaja ei piittaa muusta kuin omasta voitosta ja sama peli tuntuu vallitsevan nykyään luontaistuotepuolella.

Ei tässä oikein muu auta kuin yrittää luottaa kuitenkin siihen varmimpaan tahoon, lääkäriin jonka kuitenkin tietää läpäisseen koulutuksensa saamalla oppiarvonsa.

Voin kokeilla D-vitamiinia. Sittenhän sen kokee tuleeko kramppeja. Mitään mega-annoksia en kuitenkaan ota. Purkin kyljessä on sallitut annokset ja minä noudatan niitä. Ei mun kovia kokenut elimistöni kestä enää mitään "jehovantodistaja-annoksia"..

B-, D- ja C-vitamiinia siis voin ottaa, etenkin kun kasvimaa on nyt mullitettu ja "rehujen" kuin auringonvalon määrä vähenee ja tarve kasvaa.

Vierailija

Hei!

Oletko ajatellut kokeilla ruokavalionmuutosta? Itse olen saanut kaikki nivelsäryt kuriin karppauksella. Eli vähähiilihydraattisella, runsas rasvaisella ruokavaliolla. Kivut palaavat vain, jos erehdyn syömään hiilaripitoisia ruokia, etenkin viljaa.
Kaikille tämä ruokavalio ei tietenkään ole se optimaalinen, mutta suosittelisin ottamaan tästä ruokavaliosta selvää ja kokeilemaan vaikka kuukauden.
Siinä ajassa pitäisi jo huomata onko tällä ruokavaliolla apua kipuihisi.

Vierailija
polygon
Hei!

Oletko ajatellut kokeilla ruokavalionmuutosta? Itse olen saanut kaikki nivelsäryt kuriin karppauksella. Eli vähähiilihydraattisella, runsas rasvaisella ruokavaliolla. Kivut palaavat vain, jos erehdyn syömään hiilaripitoisia ruokia, etenkin viljaa.
Kaikille tämä ruokavalio ei tietenkään ole se optimaalinen, mutta suosittelisin ottamaan tästä ruokavaliosta selvää ja kokeilemaan vaikka kuukauden.
Siinä ajassa pitäisi jo huomata onko tällä ruokavaliolla apua kipuihisi.

Kiitos kysymästä!

Minulla on pohjina äiten suvulta peritty autistisuus hormoni- ja aistiongelmineen, myös siis tuntoaistiongelmineen ja isän puolelta yliväljät nivelet ja ties mitä. Nyt menossa kohta 53v:n kohdalla "menopaussi"..

Monenkinlaisia ruokavalioita oon ehtinyt kokeilla aikuisiälläni. Täysvegaaniuttakin elävän ravinnon muodossa. On kuitenkin valtavan vaikeaa luopua sellaisesta ravinnosta mihin on lapsuudestaan asti fixaantunut. Maalla asuneena varhaislapsuuteni kahden suvun perunapeltojen keskellä, naapurikartanon viljavainoiden keskellä, siellä missä pääsääntöisesti aamu alkoi puurolla, leipää/pullaa ja perunaa monessa muodossa oli joka aterialla ja jo pilttinä alkanut vehnäpullan suttaaminen kahviin.. Moinen on tavallaan kuin olis tuttipullosta vetänyt keppanaa ja joku tulee sitten sanomaan aikuisikäiselle hiilariratille että ookko by the way aatellu lopettaa?
No huh!

Mutta yritystä on ja nyt tuo Kortisoni vaihtunut 20mg:sta 10:neen.
Ja heti huomaan vasemman polven turpoavan jälleen, koko jalan puutuvan enemmän ja lonkassakin on aistittavissa aavistus kolotuksesta..

Saas nähdä mitä vaikuttaa pudotus 5mg:n?

Kortisoni ei kyllä ole mikään kiva kipulääke vaikka se kivut viekin.
Palleaturvotus joka välillä vaikuttaa kuin olis sydänlihaksessa hämminkiä, se on välillä aika kurja.
Toki voi tämän ikäisellä ja vasta reilu vuosi sitten tupakoinnin jättäneellä, n.35v. kessutelleella olla piilevänä vaanimassa infrakti kun toinen kinttu puutuu ja rinnasta puristaa.
Palleaturvotus on kuitenkin hiukan erilaista.

Asperiinia oon alkanut ottaa säännöllisesti, sitä mikä on nimenomaan tarkoitettu sydän- ja verisuonivaivoihin.
Verenpainetta ei ole ollut, päinvastoin mutta kortisooni aiheuttaa kyllä, vai voimistaako sitten vaihdevuosioireiluna hikipuuskia ja tuntuu välillä että verenpaine on koholla?

Stepperin tänne kiikutti jälkikasvu.
Muorille sen oli ensin vienyt, sille minua vanhemmalle mummulleen mutta sillä on jo osteoporoosi ja kintut niin huonossa kunnossa ettei ollut jaksanut steppailla.
Minä oon tykännyt. Laite kun on pelkkä akelpari ilman isompaa runkoa niin siihen on ihan kiva ohimennen nosuat askeltamaan.

Aina tuota ruokavaliota kannattaa pruuvata, niin syömisiä kuin juomisia mutta minä oon jo koklannut "atkinsin diettiä".. mutta ei ei.. Kohtuudella rasvoja, lihaa ja runsaasti kasviksia, kuituja, siemeniä, hedelmiä.. Flavonoideja, proteiinejeja, hiilihydraatteja.. mm. ohraa, ruista, tärkkelystä, kanamunia, ja hyla-valmisteina maitotuotteita.. mitä milloinkin tolkulla.
Kala on ihan ok.
Pakkasessa odottaa mm. nam nam muikkurullat.. *ah*

Stressiä pitää koittaa välttää..

Vierailija

mm, eihän tää kaikille sovi

tarkentava kysymys, millaisesta atkinssista oli kyse?
Atkins yleensä mielletään ruokavalioksi, jossa syödään vain pekonia ja rasvaa...
Karpata voi monin tavoin. Itse vaan huomaan, että viljat on se kaikkein pahin kivun aiheuttaja...

Vierailija

jaa kas...

pönnillä samaa vitutusta ku mulla...

mulla noi nivelet turpoo....
ja särky perkeleestä... persiistä...

lihan käski lääkäri jättää jo vuosia sitten....
se autto hieman...
maidon sun muut autto kans...

mutta edelleen kipu on ystävänä ..
joka vaan ei jätä ...
polviin sain piikkejä...
autto vähän aikaa... todella vähän...

huvikseni ajattelin alkaa vetää jotain
överi d vitskuu ni olis sekin kokeiltu...
mangneesiumit on kokeiltu...
(lääkkeet kuullemma kuluttaa jotenkin ihmeellisesti
mangneesiumia.. eli dexetrine lääkitys)

Vierailija
polygon
mm, eihän tää kaikille sovi

tarkentava kysymys, millaisesta atkinssista oli kyse?
Atkins yleensä mielletään ruokavalioksi, jossa syödään vain pekonia ja rasvaa...
Karpata voi monin tavoin. Itse vaan huomaan, että viljat on se kaikkein pahin kivun aiheuttaja...

Pullahiirenä huomannut tämän.
Sekä sen, että kun tarpeeksi sattuu, kykenee ilmankin olemaan.
Jostain ihmeen syystä. Kova pää tarvitsee kovat lääkkeet.

Kortisoni on lyhytkestoisena lääkkeenä yllättävänkin hyvä. Juurikin näihin 'musta tuntuu' kipuihin.
Lyhytkestoisena sen vuoksi, että elimistöllä on taipumus tottua annokseen. Vasteen saamiseksi tasoa on nostettava tai vaihdettava lääkettä.
Joskus se on mahdollista, toisinaan ei.

Haitat.
Luuston tiheyden muutokset. Ihon ja limakalvojen muutokset. Vatsakalvojen ja suoliston ärsyyntyminen. Turvotus ja rasvan kertyminen niskaan ja vatsaonteloon.
Mielialan muutokset. Ensin nostattaa ja lopulta lamaa.
Oman kortisolituotannon loppuminen - elimistö voi mennä shokkitilaan, joka voi johtaa kuolemaan.
Unihäiriöt, unettomuus.

Sekaiset ihmiset menevät entistä sekaisemmiksi. Normaalitkin sekoavat suurilla annoksilla.

Jatkuva nälkä.
Kortisoni sekoittaa elimistön niin, ettet tiedä syöneesi.

Orjuuttava heräämispakko. Lääke täytyy ottaa tiettyyn aikaan aamusta, jotta se mukailisi kehon oman kortisolin tuotantoa.

Näitä vaihtoehtoja selaillessa silloinen tällöinen pitäytyminen lihasta, varsinkin porsaan - viljoista ja sokerista tuntuu ihan kohtuulliselta.

Ite tykkään ts. kehoni kipuineen tykkää kylmästä. Avantouinti nostaa omaa kortisolituotantoa ja ilmeisesti vähän muitakin hormonitasoja ja helpotus syntyy sitä kautta.

Kehoittikohan lääkäri kokeilemaan lääkityksen ottamista joka toinen päivä? On tutkittu, että kehon oma kortisolituotanto pysyisi näin hivenen paremmin pystyssä.

On aina kiva, että annettu lääkitys tehoaa. Pitkään kipujen kanssa taiteilleelle kortisoni saattaa olla vähän ikään kuin joulu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat