Jumalanpilkkalain U-kaari

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hieman historiaa:

1734 Jumalanpilkasta Suomessa lain mukaan kuolemantuomio

1823 Kuolemantuomiot jäi lakiin, mutta sovellettiin käytännössä antamalla karkotuksia (Keisarin määräys)

1998 Jumalanpilkka poistetaan laista eli se sallitaan

2009 Jumalan- ja Profeetan pilkka palaa lain soveltamiseen, vaikkei vielä itse lakiin

2010 Jumalan- ja Profeetan pilkka on ennakkotapausten johdosta de-facto laki taas.

U-kierto

Kommentit (6)

Vierailija

"julkinen Jumalan, samoin kuin muidenkin uskonnollisten yhdyskuntien pyhinä pitämien asioiden pilkkaaminen loukkaamistarkoituksessa, on laitonta."

Menkää nyt julkisesti repimään ja pyyhkimään perseellä jokainen maailman pyhä kirja vaikka Senaatintorille. Ilmoittakaa aikeestanne jossain lehdessä, jotta paikalle tulee näitä vastustajia. Katsotaan minkä kirjan "häpäisystä" se äläkkä nousee.

I dare you

Kaikkihan vastauksen tietävät, mutta jos joku sen sanoo, on ulkomaalaisvihaaja ja rasisti.

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008
thuga101
Kaikkihan vastauksen tietävät, mutta jos joku sen sanoo, on ulkomaalaisvihaaja ja rasisti.

Pötyä. Minä voin sanoa: koraaninrepimisshowsta tulee ensimmäisenä sanomista. En silti ole ulkomaalaisvihaaja enkä rasisti. Luulenpa että moni muslimi itsekin vastaisi kysymykseen samoin. Entä sitten?

We're all mad here.

Vierailija
abskissa
thuga101

Pötyä. Minä voin sanoa: koraaninrepimisshowsta tulee ensimmäisenä sanomista. En silti ole ulkomaalaisvihaaja enkä rasisti. Luulenpa että moni muslimi itsekin vastaisi kysymykseen samoin. Entä sitten?

Nyt otat sen aivonystyrän käyttöön ja mietit uudelleen, mitä kirjoitukseni tarkoitti.
En minäkään ole rasisti enkä ulkomaalaisvihaaja, vaikak moni täällä niin luulee. Minulla on varmaan kymmenittäin enemmän ulkomaalaistaustaisia ystäviä kuin täällä ihmisiä rasisteiksi haukkuvilla.
Mutta kuitenkin, kuten jo kirjoitin, koitappa lukea uudelleen kirjoitukseni ja ajattele...

Ok

Ihan sinua varten muutan lauseen.

"on ulkomaalaisvihaaja ja rasisti" >> "sinua pidetään rasistina."

Tajuaako?

D'oh
Seuraa 
Viestejä281
Liittynyt17.3.2005
abskissa
thuga101

Se osoittaa että metakan nostavalta ihmisjoukolta puuttuu 2000-luvun Euroopassa vitaalinen kyky hyväksyä se etteivät kaikki kunnioita sitä vakaumusta jota he kunnioittavat.
Mikäli joku provosoituisi moisesta todistaisi se että kyseessä on henkisesti alemmalla kehitystasolla oleva henkilö, joka lisäksi pelkää ettei hänen vakaumuksensa oikeasti ole kovin hyvä. Muutenhan hän voisi vain todeta että omapa on menetyksensä jos ei löydä tätä tietä.

Jos Suomeen roudattaisiin jostain kymmeniä tuhansia patrioottisia kiljuskinejä jotka ovat muuten ihan ok, paitsi tappavat sinut ja sytyttävät kaupungin tuleen mikäli koskaan pilkkaat Mannerheimia, niin eikö tässäkään olisi mitään ongelmaa? Mannerheimin pilkkaaminen, oli se kuinka tarpeetonta tai lapsellista tahansa, on asia joka pitää voida uskaltaa tehdä ilman pelkoa jonkun luupäisen maailmankatsomusjämähtäneen rajatapauksen tappamaksi tulemista.

Lisäksi, koska ihmiset asettuvat yleisesti Gaussin normaalijakaumalle erilaisten taipumusten esiintyvyyden suhteen, millaisia johtopäätöksiä voidaan tehdä ihmisryhmästä joka on keskimäärin huomattavasti muita alttiimpi väkivaltakäytökseen yhdessä asiassa?
Jonkun kirjan häpäiseminen on mitä ilmeisimmin pelkkä jäävuoren huippu.

Alennuskoodi ensitilaajille @ iherb.com: RIX283

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008
thuga101

Ok

Ihan sinua varten muutan lauseen.

"on ulkomaalaisvihaaja ja rasisti" >> "sinua pidetään rasistina."

Tajuaako?

Kiitos. En silti usko, että kukaan erehtyy minua pitämään rasistina. En, vaikka kaikki nystyrät (pluraalin voi kyseenalaistaa!) ovat käytössä.

We're all mad here.

Uusimmat

Suosituimmat