Miksi linnut rentoutuvat/nukkuvat yhdellä jalalla seisten?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Luulisi, että kahdella jalalla seisoen olisi mukavampi ja vakaampi olla, mutta ei. Miksi näin?

Kommentit (12)

Vierailija

Saapahan ainakin toinen jalka levätä. Ja se pysyy lämpimämpänäkin, kun sitä voi pitää vartaloa vasten irti kylmästä maasta tai oksasta. Ja jos niitä lepuuttaa vuorotellen, niin ehkä siinä jää voitolle.

Vierailija

Flamingo seisoo yhdellä jalalla, koska se viettää paljon aikaa vedessä ja vesi viilentää. Paikallaan seistessä kannattaa lämmittää jalkoja vuorotellen.
Uutinen

Vierailija

Veikkaan että esim. lokit saa koiven "lukkoon" eikä se siinä asennossa vie paljoa energiaa vaan pysyy oikosena itekseen. Vetäsee sitten toisen lämpöseen ja ottaa tirsat.

Tai sit se on suojamekanismi.
Ettei nuku liian sikeesti ja tuu syödyks. Jos alkaa uni liikaa maistuu ni kaatuu kyljellee ja herää.

Vierailija
Rasputin

Tai sit se on suojamekanismi.
Ettei nuku liian sikeesti ja tuu syödyks. Jos alkaa uni liikaa maistuu ni kaatuu kyljellee ja herää.

Moses Leone
Saapahan ainakin toinen jalka levätä. Ja se pysyy lämpimämpänäkin, kun sitä voi pitää vartaloa vasten irti kylmästä maasta tai oksasta. Ja jos niitä lepuuttaa vuorotellen, niin ehkä siinä jää voitolle.

Ei ne vaiha jalkaa välillä.

Vierailija
sjk
Ei ne vaiha jalkaa välillä.

Oletko montakin tuntia kerrallaan seurannut?

Itse veikkaisin syyksi tuota lämmönhukan optimointia: jalat menettävät paljon lämpöä, ja paikallaan oleva lintu tuottaa sitä vähemmän kuin liikkuva, joten lämmönhukkaakin on hyvä pienentää. Toisaalta höyhenpeite on vaikkapa turkkiin verrattuna valtavan hyvä lämmöneriste, joten molempien koipien jemmaaminen höyhenten sekaan (siis käytännössä vatsallaan makaaminen) voi taas tehdä olon liiankin kuumaksi. Lisäksi tällaisesta makuuasennosta lentoon pääseminen on hitaampaa, joten jos lepääminen onnistuu valmiusasennossakin, niin varmasti tehdään.

Vierailija

Kyllä mä oon mun lemmikkipapukaijaa viimeset 10 vuotta seurannu. Jos se alkaa nukkuu vasemmalla jalalla seisten, niin ei se mun tietääkseni sitä jalkaa vaihtele, tai jos vaihtelee, niin jonku yli 3h välein.

Sisätiloissa se toinen jalka tuskin kylmenee niin paljon, että se pitäis ottaa lähelle kehoa välillä.

Varmaan se jalanvaihtelu on myös lajikohtaista... emt.

Vierailija
sjk
Kyllä mä oon mun lemmikkipapukaijaa viimeset 10 vuotta seurannu. Jos se alkaa nukkuu vasemmalla jalalla seisten, niin ei se mun tietääkseni sitä jalkaa vaihtele, tai jos vaihtelee, niin jonku yli 3h välein.

Sisätiloissa se toinen jalka tuskin kylmenee niin paljon, että se pitäis ottaa lähelle kehoa välillä.

Varmaan se jalanvaihtelu on myös lajikohtaista... emt.

Ok. Omien lemmikkien seuraamisesta voikin saada tietoa, jota on muualta vaikea saada. Voihan se olla, ettei jalan lepuuttaminen olekaan tuossa yhdellä jalalla nukkumisessa olennaista, jolloin jalkojen paikanvaihtoa ei tarvita. Tai se riippuu lämpötilasta, ja jalkaa vaihdetaan vain kylmällä säällä.

Vierailija

Juuri äsken TV:ssä sanottiin, etteivät linnut koskaan nuku kokonaan, vaan nukkuessa toinen aivopuolisko on aina hereillä. Ilmeisesti ne lepuuttavat puoliskojaan vuorotellen.

Vierailija

Kerran kaksi pulua olivat niin, että toinen oli toisen pulun päällä.
Tuskin nukkuivat niin ? Ehkä näköala oli parempi toisen selästä?

Vierailija
sapetix
Kerran kaksi pulua olivat niin, että toinen oli toisen pulun päällä.
Tuskin nukkuivat niin ? Ehkä näköala oli parempi toisen selästä?

Sitä sanotaan polkemiseksi. Ihmiset polkee pyörää ja joskus satulasta saa pyyhkiä pulun kakkoja pois, joten oletettavasti pulut yrittää polkee myös...

Uusimmat

Suosituimmat