Kemian tehtävään apuja

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

[size=85:ctu1k9hc]Tehtävä kuuluu siis näin:

"Dikromaatti-ionit reagoivat happamassa liuoksessa kloridi-ionien kanssa, jolloin syntyy kloorikaasua. Tasapainota oheinen reaktioyhtälö ja laske kuinka monta millilitraa klooria syntyy 25 C:n lämpötilassa normaalissa ilmanpaineessa, kun sekoitetaan keskenään 8,0 ml dikromaattiliuosta (c=0,10 mol/l) ja 12,0 ml kaliumklordiliuosta (c=0,20 mol/l)."

Onnistuin tasapainottamaan yhtälön joka on tasapainoituksen jälkeen seuraava:

Cr2O7 (2-) +6Cl (-) + 14 H(+) ==> 2Cr (3+) + 3Cl2 + 7H20
Laitoin varaukset sulkeisiin

Käsittääkseni tarkoitus on laskea ensin ainemäärät konsentraation ja tilavuuden avulla ja sen jälkeen selvittää kloorikaasun ainemäärä vertaamalla yhtälön kertoimia ja sitten kaasun yleisen tilanyhtälön avulla selvittää tilavuus. Vastaukseni on kuitenkin kaksi kertaa liian iso, mitä kirjan takana oleva oikea vastaus on. Mitä siis pitäisi tehdä?[/size:ctu1k9hc]

Kommentit (7)

Vierailija
JaakkoFagerlund
Oletko tarkistanut, että kumpi aineista loppuu ensin kesken ja laskenut sen mukaan?

Mielessä on käynyt, mutta onnistuuko se, koska kaliumkloridi ei osallistu reaktioon ja täten en voi muodostaa verrantoa dikromaatti- ja kaliumkloridiliuosten välille. Ts. kaliumkloridi ei ole reaktioyhtälössä ja näin ollen kerroin ei ole tiedossa.

Vierailija
JaakkoFagerlund
Oletko tarkistanut, että kumpi aineista loppuu ensin kesken ja laskenut sen mukaan?

Eikös aika hirvee höpötys oo kyseessä, neuvo sä jos jaksat, mä voin antaa jotain vinkkejä yv:nä, mut en usko et tarviit. hoida homma, opit jotain uutta jälleen..

Vierailija

Mitäköhän mä nyt oikee höpöttelen, voi tulla väärinkäsityksiä. ei oo kukaa laittanu yveitä, dämmältä(älä käsitä väärin) olis tervetulleita.

Vierailija

Sainkin tehtävän ratkaistua itse. Tehtävssä pitikin selvittää aluksi selvittää rajoittava tekijä. Sen jälkeen ratkaista reaktioyhtälön avulla kloorikaasun ainemäärä ja lopuksi ratkaista tilavuus kaasujen yleisen tilanyhtälön avulla.
Vastaus tuli sattuman kautta aluksi tuplana, koska reaktioyhtälön kertoimet sattuivat juuri sopivasti.

Kiitoksia neuvoista

Uusimmat

Suosituimmat