Avaruussukkulan kulutus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Discovery+pääsi+vihdoin+matkaan/1135248897095

Paljonko lähtösatsi polttaa polttoainetta (ja mitä?) nousun aikana sekunnissa, minuutissa tai yhteensä?

Julmettu määrä "löpöä" siinä kuitenkin palaa maasta nousuun

Kommentit (9)

Vierailija

Se mihin se kuluttaa on kiintoisempaa. Ensin se kuluttaa polttoainemassan kiihdyttelyyn siihen nopeuteen että ilmanvastus vie pääosan. Tankki ja apuraketit pudotetaan matkasta, kun päästään ohueeseen ilmaan, jolloin niiden vastus ei aiheuta kulutusta.

Vierailija
Leuka
Paljonko lähtösatsi polttaa polttoainetta (ja mitä?) nousun aikana sekunnissa, minuutissa tai yhteensä?

Julmettu määrä "löpöä" siinä kuitenkin palaa maasta nousuun


Saturnus 5 polttaa 15tonnia sekunnissa nestemäistä, joten suunnilleen samaa luokkaa tuon sukkulan kulutus -- Kiinteää polttoainetta sisältävien apurakettien polttoainetilavuus on kai luokkaa satatonnia arvaus

Suuren tankin tilavuus kai 15sataa tonnia. Laskee siitä sitten ajan sekunneissa siihen hetkeen, kun ne irtoavat. Jos esim polttoainetta olisi 2 miljoonaa litraa, joka palaa viidessä minuutissa, niin sekunnissa se tekee julmetusti

Vierailija
mensaani
Saturnus 5 polttaa 15tonnia sekunnissa nestemäistä, joten suunnilleen samaa luokkaa tuon sukkulan kulutus -- Kiinteää polttoainetta sisältävien apurakettien polttoainetilavuus on kai luokkaa satatonnia arvaus



Nasa
Each SRB weighs approximately 1,300,000 pounds at launch. The propellant for each solid rocket motor weighs approximately 1,100,000 pounds. The inert weight of each SRB is approximately 192,000 pounds.



kalkulaattori väittää SRB:n polttoaineen painoksi 499 metristä tonnia, kummassakin.

The Space Shuttle weighs more than 4.5
million pounds at launch — over 3.5 million
pounds are propellants entirely consumed
in the next eight and a half minutes



Pikaisten laskutoimitusten perusteella sukkula painaa lähdössä ~2000 tonnia, siitä lähes 1600 tonnia on erilaisia polttoaineita ja happea.

Mutta Saturn-V rakettia en ihan noin hätäisesti rinnastaisi sukkulaan. Saturn-V taitaa kuitenkin olla tehokkain raketti mitä on tähän mennessä rakennettu, mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin pelkästään ensimmäinen vaihe käyttää polttoainetta sellaiset 2000 tonnia, eli suurin piirtein sukkulan painon verran, ja sen jälkeen on vielä kaksi vaihetta lisää. Ymmärtääkseni toisen vaiheen jälkeen Saturn-V onkin jo matalalla kiertoradalla, ja jäljellä on vielä kolmas.

Eli Saturn-V on ihan eri luokan alus kuin sukkula.

Vierailija
Unterseeboot
Pikaisten laskutoimitusten perusteella sukkula painaa lähdössä ~2000 tonnia, siitä lähes 1600 tonnia on erilaisia polttoaineita ja happea.

Litroina polttoainetta enemmän kuin 1600 kuutiota

offmind
Seuraa 
Viestejä14568
Liittynyt19.8.2008
Unterseeboot
Eli Saturn-V on ihan eri luokan alus kuin sukkula.

Koska se kiertoradalle saatu massa oli siinä rakettivaihe ja kuualukset. Avaruussukkulahan ei kiertoradalta enää minnekään muualle pääse kuin takaisin alas.

Jos itse sukkulan korvaisi koteloon sijoitetulla rakettivaiheella kuten vaikka Side Mount Launch Vehicle -versiossa on suunniteltu, niin kovin paljoa eri luokasta ei ole enää kyse. Noin 80-90 tonnia LEO:lle olisi aika paljon sekin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Shuttle-De ... ch_Vehicle

“He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher...or, as his wife would have it, an idiot.” Douglas Adams

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Muistelisin että sukkulan joko vety tai happipumpun akseliteho olisi 70 000 hv.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija
vihertaapero
Muistelisin että sukkulan joko vety tai happipumpun akseliteho olisi 70 000 hv.

Varmaan tuota luokkaa, jotta 2000000 litraa voitaisiin polttaa viidessä minuutissa.

Saturnus viitosen teho n. 160miljoonaa hevosta, eli noin pari kertaa kaikkien Suomessa olevien autojen yhteenlaskettu teho

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Piti aivan kaivella tietoja. Sukkulan oma voimansiirto pitää sisällään seuraavia tietoja:

-Polttoaineen matalapainepumppu (Low Pressure Oxidizer Turbopump, LPOTP) tuuppaa nestemäistä happea n. 29 bar paineella korkeapainepumpulle (High-Pressure Oxidizer Turbopump HPOTP) joka puolestaan puskee ensin n. 300 bar paineella rojut samaisen pumpun toisiopuolelle missä paine kasvaa 510 bar kieppeille.

-Vedyllä puolestaan paine on makeimmillaan "vain" 450 bar.

-Kun ylläolevat liemet sekoitetaan, nousee startissa toistasataa astetta pakkaselle jäähtyneen moottorin lämpötila hyvin nopeasti 3300 asteen paikkeille ollen jotain ihan muuta kuin minkälaisiin kylmäkäynnistyksiin automme talvella joutuvat.

-Vedyn varastointilämpötila tankeissa -253 astetta.

-Sekoittunutta polttoaineseosta sukkula polttaa n. 3,9 kuutiota, sekunnissa. Normi uima-altaallinen vettä siirtyisi tämmöisillä pumpuilla 25 sekunnissa.

-Moottori painaa vain 3,2 tonnia.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Uusimmat

Suosituimmat