Valtion veropolitiikka

Seuraa 
Viestejä5100
Liittynyt6.5.2007

Valtion uusi arvonlisäveroratkaisu on kyllä kohtalaisen mielenkiintoinen. Ruuan alv puotetaan viidellä yksiköllä 12 % mutta hetikohta nostetaan 13%. Mikä pointti tässäkin nyt oli? No, ainaski ravintoloista saa tästedes ruokaa, eikä palvelua.

Jos lisää verotuloja kaivataan, niin miksei nosteta pääomaveroa? Nykyinen 28% ei niin kauhean kova ole, varsinkin jos vertaa tuloveroon. "keskituloinen" n. 2500 € kuukaudessa tienaava maksaa tuloveroa vuodessa noin 36 %. Eikä tuo nyt niin paljoa ole.

Omistaminen kannattaa.

Per se

Sivut

Kommentit (66)

Vierailija
Reiska

Jos lisää verotuloja kaivataan, niin miksei nosteta pääomaveroa?

Olen palkkatyössä ja maksan veroja saamastani palkasta. Sitten jos sijoitan nämä vähäiset rahani, joudun maksamaan veroja tästä pääomatulosta. Millä oikeudella valtio saa verottaa minun ansaitsemaa rahaa ja vielä kahdesti?

Mitä enemmän hallituksille annetaan rahaa, sitä enemmän ne keksivät niille käyttöä. Valtion tehtävä on suojella kansalaisiaan, suojelu tarkoittaa maanpuolustusta, poliisia, palokuntaa ja terveydenhuoltoa. Kaikki muu on rahan tuhlausta ja maan johtoon kivunneiden kontrollifetissistien halua käyttää minun omalla työlläni ansaitsemia verorahoja. Am I right or am I wrong?

Vierailija
Skeptikko

Millä oikeudella valtio saa verottaa minun ansaitsemaa rahaa ja vielä kahdesti?

Valtio on eri väkevä instanssi, joka tekee pääasiassa mitä lystää.

Perusteluina on mm. kuolematon lause "jos ei kelpaa, mene sinne Venäjälle, jos kerran rakastat sitä niin paljon".

Järki on hyvin pienessä osassa Suomeen liittyvässä päätöksenteossa.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5100
Liittynyt6.5.2007
Skeptikko
Reiska

Olen palkkatyössä ja maksan veroja saamastani palkasta. Sitten jos sijoitan nämä vähäiset rahani, joudun maksamaan veroja tästä pääomatulosta. Millä oikeudella valtio saa verottaa minun ansaitsemaa rahaa ja vielä kahdesti?

Mitä enemmän hallituksille annetaan rahaa, sitä enemmän ne keksivät niille käyttöä. Valtion tehtävä on suojella kansalaisiaan, suojelu tarkoittaa maanpuolustusta, poliisia, palokuntaa ja terveydenhuoltoa. Kaikki muu on rahan tuhlausta ja maan johtoon kivunneiden kontrollifetissistien halua käyttää minun omalla työlläni ansaitsemia verorahoja. Am I right or am I wrong?

Hanki muutama kämppä ja elä niiden vuokratuloilla. Maksat niistä sitten tuon 28 % siitä hyvästä,että istut perseelläs. Jos tekisit jotain tuotavaa, niinkuin työtä ja saisit saman rahan palkkana, niin maksaisit enempi veroa.

Pointtina oli se, että ne jotka tuottavat maksavat enemmän, kuin ne jotka vaan omistavat. Tietty omistavilla on sitte enempi aikaa kuluttaa rahojaan ja muut saa enempi työtä..

Per se

Vierailija
Reiska

Hanki muutama kämppä ja elä niiden vuokratuloilla. Maksat niistä sitten tuon 28 % siitä hyvästä,että istut perseelläs.

Kuten jo kysyin, millä oikeudella valtio verottaa tätä tuloa? Olen jo maksanut riistokorkean tuloveron, ja näistä käteeni jäävistä rahoista olen osan sijoittanut ja valtio haluaa taas verottaa samaa rahaa toisen kerran.

Reiska

Jos tekisit jotain tuotavaa, niinkuin työtä ja saisit saman rahan palkkana, niin maksaisit enempi veroa.

Asunnon antaminen vuokraa vastaan on tuottavaa työtä. Se, että palkkatulosta maksetaan enemmän veroa kuin pääomatuloista ei ole järkevä selitys miksi pääomatulosta pitää maksaa veroa.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5100
Liittynyt6.5.2007

Pääomavero ei edellytä sitä, että olet tehnyt työtä. Yhtähyvin olet voinut saada verovapaata perintöä jonka olet sitten sijoittanut. Turha sanoa, että joku siitäkin on verot maksanu. Kaikesta, paitsi pimeästä rahasta, on.

Per se

Vierailija
Reiska
Pääomavero ei edellytä sitä, että olet tehnyt työtä. Yhtähyvin olet voinut saada verovapaata perintöä jonka olet sitten sijoittanut.

Jolloin jälleen kyseessä on kaksoisverotus, ensin perintövero ja sitten pääomavero.

Kysyn edelleen: millä oikeudella valtio verottaa minun ansaitsemaa euroa useaan kertaan? Yhden veron hyväksyn valtion välttämättömien kulujen kattamiseksi mutta kaikki tästä yli menevä on vero-orjuuttamista.

Eikä muuten palkkatulokaan edellytä, että olet tehnyt töitä. Olet saattanut vaan maata työpaikan kahvilassa.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009
Skeptikko
Eikä muuten palkkatulokaan edellytä, että olet tehnyt töitä. Olet saattanut vaan maata työpaikan kahvilassa.

Varman joissakin kunnissa suojapaikkatöiset virkamiehet istuvatkin. Olisi joskus hyvä vähän eheyttää yhteiskunnan virkoja, niin saisi varmasti 10% säästöt. Valitettavasti se lisäisi työttömyyttä, mutta se olisi oikein muita työntekijöitä kohtaan. Valitettavasti kuitenkin monissa paikkakunnissa ennemmin säästellään lasten ruoasta ja mielenterveyshoidosta kuin katuvalaistus- ja hidastetöyssysuunnitelijaryhmäläisten 3000 euron palkoista. Omassa paikkakunnassani on muuten varastossa iso pöntöllinen alkoholitahroille suunniteltua pesuainetta.

Vierailija
Skeptikko
Reiska

Miksi ei saisi?

Jotkut maksavat useampaakin veroa eivätkä ruikuta siitä.

Vierailija
Skeptikko

Kysyn edelleen: millä oikeudella valtio verottaa minun ansaitsemaa euroa useaan kertaan? Yhden veron hyväksyn valtion välttämättömien kulujen kattamiseksi mutta kaikki tästä yli menevä on vero-orjuuttamista.

Jos valtio verottaisi jokaista euroa vain kerran, niin rahaa ei riittäisi mihinkään. Jos rahaa saisi verottaa vain kerran sen jälkeen kuin se painokoneesta ulos tupsahtaa, niin valtion täytyisi painaa jumalattomat määrät lisää rahaa ja jakaa sitä ilmaiseksi. Zimbabwen kohtalo lähestyisi kiihtyvää vauhtia.

Kaksoisverotuksesta ja muusta paskasta puhuminen on vain poroporvarillista propagandaa, jolla pyritään pääsemään irti kaikesta vastuusta heikompia ja vähävaraisia kohtaan.

Vierailija
Skeptikko

Tuo on erittäin kestämätön argumentti. Sitä käyttävät lähinnä ne, jotka haluaisivat perintö-, osinko- ja pääomaveron pois.

Kaikki raha on moneen kertaan verotettua. Ja senkin jälkeen kun nettotulollasi ostat jotain, niin siinä mukana maksat välillisiä veroja.

Templebar
Seuraa 
Viestejä1216
Liittynyt13.9.2007
Skeptikko
Kuten jo kysyin, millä oikeudella valtio verottaa tätä tuloa? Olen jo maksanut riistokorkean tuloveron, ja näistä käteeni jäävistä rahoista olen osan sijoittanut ja valtio haluaa taas verottaa samaa rahaa toisen kerran.

Samaa rahaa? Eihän valtio sitä "samaa" rahaa tuossa tapauksessa verota, vaan sijoittamillasi rahoilla ansaittua voittoa.

Vierailija
Asiamies

Miksi ei saisi?

Koska se on minun rahaa! Sitä kutsutaan yksityisomaisuudeksi johon minulla on omistusoikeus. Jos sinä otat sen pois minulta kyseessä on varkaus. Jos valtio ottaa sitä pois minulta sillä on parasta olla hyvä syy ja tarkoitus, ja mitä enemmän valtio sitä minulta ottaa sitä paremmat on perusteiden oltava.

Jos olet eri mieltä voit tehdä lahjoituksen valtiolle, anna ihan niin paljon ylimääräistä kun haluat.

Vierailija
googeli

Jos valtio verottaisi jokaista euroa vain kerran, niin rahaa ei riittäisi mihinkään.

Ellet ole huomannut, valtiolla ei koskaan tunnu raha riittävän mihinkään. Tiedätkö miksi? Anteeksi retorinen kysymys, vastaan itse: koska mitä enemmän valtiolla on tuloja, sitä enemmän se kehittää itselleen menoja. Ainoa ratkaisu katkaista tämä kierre on leikata veroja ja leikata kuluja.

googeli

Jos rahaa saisi verottaa vain kerran sen jälkeen kuin se painokoneesta ulos tupsahtaa, niin valtion täytyisi painaa jumalattomat määrät lisää rahaa ja jakaa sitä ilmaiseksi. Zimbabwen kohtalo lähestyisi kiihtyvää vauhtia.

Kerroit juuri argumentin miksi valtiot ovat huonoja käsittelemään rahaa. Eli toisin sanoen, miksi verotuksen pitäisi olla mahdollisimman kevyttä ja valtion kulujen mahdollisimman pieniä.

googeli

Kaksoisverotuksesta ja muusta paskasta puhuminen on vain poroporvarillista propagandaa, jolla pyritään pääsemään irti kaikesta vastuusta heikompia ja vähävaraisia kohtaan.

Olipas heikko argumentti. Tässä yhtä laadukas vasta-argumentti: puhut vasemmistolaista propagandaa jolla pyritään pääsemään irti järjen käytöstä ja kohti diktatuuria.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat