Optimal Diet

Seuraa 
Viestejä90
Liittynyt14.8.2009

Onko kenellekään teistä tuo Optimal Diet tuttua?
Tuossa hiukan sen kehittelijästä:
http://homodiet.netfirms.com/misc/cv_jk.htm
(oli ehdolla nobelistiksikin)

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Ainakin melko hupaisia määriä rasvaa suositellaan, 80% energiasta?
Diabetesta on ainakin hoidettu menestyksekkäästi vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, joten sen suhteen tässä ei ole mitään pyörää keksitty. En sitten tiedä mitä kaikkea tällä on parannettu.

Vierailija
RaahenTiikeri
"Ainakin melko hupaisia määriä rasvaa suositellaan, 80% energiasta?"
-mikä tuossa on hupaisaa?



No, en ole ainakaan tuollaisia suosituksia koskaan ennen nähnyt. Joillakin VHH-dieeteillä jopa 65-70%, mutta tuo taitaa tehdä enkat.

Valtz0r
Seuraa 
Viestejä96
Liittynyt5.5.2008

Tuohan on tavallaan aika lähellä Atkinsia. Isoimmat erot siinä, että tässä Kwasniewski Optimal Dietissä pätee

1) Proteiinirajoitus: yleensä proteiinia syödään noin 1g per (oma pituus sentteinä - 100) ja tuosta poiketaan tarvittaessa 10% johonkin suuntaan. Eli 175cm pitkä syö päivässä 75 (+- 10%) grammaa proteiinia. Muita aineita syödään proteiinimäärän mukaan:

Hiilareita 50-80% proteiinin määrästä eli jos proteiinia 60g (160-senttisen ihmisen tapauksessa) niin hiilareita 30-50g.

Rasvaa 250-350% proteiinin määrästä eli 160cm pitkä söisi 150-210g.

2) Ruoka-ainesuositukset: Kwasniewski suosii eläinrasvoja, erityisesti maitorasvaa (voi) ja possunrasvaa. Proteiininlähteeksi taisi sitten sisäelimiä (esim. maksa) suositella. Ja hiilarinlähteeksi mieluiten tärkkelystä (peruna, riisi, (jauhot)). Nykyäänhän tuo vähäfruktoosisuus näyttääkin saavan aika suurta tukea tutkimuksiltakin. Omenaa Kwasniewski taitaa pitää hiilarilähteistä kaikkein pahimpana.

http://high-fat-nutrition.blogspot.com/ Kwasniewski Optimal Dietiä noudattavan fysiologin/(eläinlääkärin) blogi, jossa pohditaan näitä ravitsemusjuttuja melko laajasti. Bloggaaja itse kertoo tekevänsä aamupalakseen yleensä kuusi keltuaista 40 grammassa voita. Toisessa artikkelissa hän toteaa, että kasviksia ei kannata syödä terveysruokina. Lähdeviitteet mukana.

Noudatin itse tuota kesällä, mutta en saanut syötyä rasvaa riittävästi, joten jäin hieman miinuskaloreille. Syynä näyttäisi aika varmasti olevan ns. adrenaliiniriippuvuus, josta mm. Diana Schwarzbein (myös yksi aika arvostetun VHH-ruokavalion kehittäjä) kirjoittaa kirjassaan. Nykyään menen ruoka-aineiden puolesta edelleen Optimal Dietillä, mutta tärkkelystä tulee enemmän ja rasvaa runsaasti vähemmän kuin OD:llä.

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

"No, en ole ainakaan tuollaisia suosituksia koskaan ennen nähnyt. Joillakin VHH-dieeteillä jopa 65-70%, mutta tuo taitaa tehdä enkat."
-suosituksista en tiedä mitään.itse syön vähähiilihydraattisesti ilman mitään kiveen hakattua "tyylisuuntausta" ja kyllä mulle taitaa joskus tulla ihan huomaamatta päivän energioista rasvasta 80%.Etenkin köyhinä aikoina,kun ei ole varaa satsata laadukkaisiin ja hyvänmakuisiin proteiinituotteisiin.

Vierailija
Puudeli
Ainakin melko hupaisia määriä rasvaa suositellaan, 80% energiasta?
Diabetesta on ainakin hoidettu menestyksekkäästi vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, joten sen suhteen tässä ei ole mitään pyörää keksitty. En sitten tiedä mitä kaikkea tällä on parannettu.



Hiilihydraatteja on paljon useimmissa ruokatarvikkeissa. Mutta hiilihydraattiakin on monenlaista. Nykyään ei erikoisemmin kielletä syömästä hiilihydraatteja vaikka olisikin saanut diapeteksen. Nykyään suositellaan syömään usein, vähän ja monipuolista lauatsmallin mukaan ja ja itse tarkkailemaan sokeriarvojaan jotta oppii ajan kanssa että minkälainen ruoka nostaa enempi sokeria ja näin olisi vältettävä tai vähennettävä ruokavaliosta.

Tuon lisäksi on erittäin tärkeää liikkua jotta sillä tavalla opettaa elimistönsä polttamaan kaloreitam, nopeuttamaan aineenvaihduntaansa, tasaiseen tahtiin. Kaksi puolen tunnin reipasta kävelyä päivässä niin että hiki nousee otsalle ja hengitys nopeutuu. Tuo reipas kävely auttaa erittäin hyvin tasoittamaan sokeriarvoja. Nimittäin jos verrataan kahta hekilöä jotka kumpikin kävelee saman matkan. Toinen nopeasti ja toinen hitaammin niin molemmat kuluttavat yhtä paljon kaloreja. Hitaasti kävelevän aineenvaihdunta ei kuitenkaan muutuu siitä mutta nopeasti kävelevän aineenvaihdunta jatkuu vielä kävelynkin jälkeen tasaiseen tahtiin ja näin henkilö jolla on diabetes, miksi ei terveempikin henkilö, pystyy tasoittamaan sokerikäyräänsä.

Painon pudostus on myös tärkeää jos on hankkinut liikakiloja.

Tämä meni hieman aiheen sivusta, tai noh ehkä ei. Aloittajan mainitsemasta dietistä en ole koskaan kuullutkaan.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Mielenkiintoinen ruokavalio. Mitenköhän käy munuaisten, kun lääkäri varoitteli jo VHH-dieetin runsaan proteiinin vaarantavan munuaisten toiminnan..? Hyvin tuntuvat vielä pelaavan. Vai eikö rasva olekaan munuaisille ongelma?

Saanko udella, Valtz0r, miksi tuo ruokavalio?

Vierailija
Donna
Hiilihydraatteja on paljon useimmissa ruokatarvikkeissa. Mutta hiilihydraattiakin on monenlaista. Nykyään ei erikoisemmin kielletä syömästä hiilihydraatteja vaikka olisikin saanut diapeteksen. Nykyään suositellaan syömään usein, vähän ja monipuolista lauatsmallin mukaan ja ja itse tarkkailemaan sokeriarvojaan jotta oppii ajan kanssa että minkälainen ruoka nostaa enempi sokeria ja näin olisi vältettävä tai vähennettävä ruokavaliosta.



Ei kukaan hiilihydraatteja kiellä syömästä. Kyse on laadun lisäksi myös määrästä. Tällä hetkellä diabetikoille suositellaan (siis diabetesliitto suosittelee) vähärasvaista - eli suurihiilihydraattista ruokavaliota. Tämä dieetti sisältää väkisinkin paljon viljoja. Vaaleat viljat ovat tietysti huonompia kuin täysjyvät, mutta ennen kuin lähdetään suosittelemaan diabetikoille täysjyvään perustuvaa ruokavaliota, niin suosittelen vilkaisemaan esimerkiksi tätä tutkimusta, jossa vertaillaan välimerellistä (paljon täysjyvää) ja paleo dieettiä (ei viljoja, papuja, maitotuotteita) tyypin 2 diabetesta ja sepelvaltimotautia sairastavien hoidossa.

http://wholehealthsource.blogspot.com/2 ... rials.html

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14024
Liittynyt23.6.2005
Kulaushaikara
Mielenkiintoinen ruokavalio. Mitenköhän käy munuaisten, kun lääkäri varoitteli jo VHH-dieetin runsaan proteiinin vaarantavan munuaisten toiminnan..? Hyvin tuntuvat vielä pelaavan. Vai eikö rasva olekaan munuaisille ongelma?

Eihän metsästäjä-keräilijöilläkään yleensä protskut yli 20% ole olleet, jos ne ovat olleet terveitä. Rasvojen määrä sen sijaan on ollut usein aika hurjaa tasoa.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14024
Liittynyt23.6.2005
Puudeli
Ei kukaan hiilihydraatteja kiellä syömästä. Kyse on laadun lisäksi myös määrästä. Tällä hetkellä diabetikoille suositellaan (siis diabetesliitto suosittelee) vähärasvaista - eli suurihiilihydraattista ruokavaliota. Tämä dieetti sisältää väkisinkin paljon viljoja. Vaaleat viljat ovat tietysti huonompia kuin täysjyvät, mutta ennen kuin lähdetään suosittelemaan diabetikoille täysjyvään perustuvaa ruokavaliota, niin suosittelen vilkaisemaan esimerkiksi tätä tutkimusta, jossa vertaillaan välimerellistä (paljon täysjyvää) ja paleo dieettiä (ei viljoja, papuja, maitotuotteita) tyypin 2 diabetesta ja sepelvaltimotautia sairastavien hoidossa.

http://wholehealthsource.blogspot.com/2 ... rials.html


Oheisen loistavan Whole Health Sourcen kirjoittaja Stephan on myös todennut, että mikä tahansa dieetti jossa on vehnää, on enemmän tai vähemmän perseestä.

Vehnätuotteet ja jossain määrin muut viljat ovat huonointa hiilaria mitä voi kuvitella, maissisiirapin kaltaisten fruktoosipommien ohella.

Tarkempia syitä voi katsoa AP-blogista, mm. noita 14 postausta lukemalla pitäisi homman juju kiteytyä aika nopeasti.

Kuten kardiologi William Davis on sanonut:

[list:3jf6tbg7]What do you think of these chains of logic?

Cyanide is a potent lethal poison; carbon monoxide is a less lethal poison.
Therefore: plenty of carbon monoxide is good.

Having uterine cancer is a bad thing. Having uterine fibroids is a less bad thing.
Therefore: plenty of uterine fibroids are good.

These are obvious examples of seriously flawed logic. Students of logic and philosophy will recognize the above erroneous sequences as examples of the twisted arguments often used to persuade an argumentative opponent of the logic of a premise. As long ago as 335 B.C., Greek philosopher, Aristotle, recognized the pitfalls of thinking in such arguments. You think we’d know better by now.

Try this one:

White enriched flour is a bad for health; whole grains are less bad for health.
Therefore: plenty of whole grains are good for health.

Ouch! [/list:u:3jf6tbg7]

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14024
Liittynyt23.6.2005
Donna
Hiilihydraatteja on paljon useimmissa ruokatarvikkeissa. Mutta hiilihydraattiakin on monenlaista. Nykyään ei erikoisemmin kielletä syömästä hiilihydraatteja vaikka olisikin saanut diapeteksen.

Ja se on valtava virhe.

Donna
Nykyään suositellaan syömään usein, vähän ja monipuolista lauatsmallin mukaan ja ja itse tarkkailemaan sokeriarvojaan jotta oppii ajan kanssa että minkälainen ruoka nostaa enempi sokeria ja näin olisi vältettävä tai vähennettävä ruokavaliosta.

Jep, ihan kuin herätyskello - tosi "loogista". Terveillä tuossa ei ole mitään järkeä - pari kolme kertaa viikossa tehtävä paasto sen sijaan tiputtaa verenpainetta tehokkaammin kuin mitkään tunnetut lääkkeet ja auttaa myös insuliinisensitiivisyyttä. Samaan pitäisi kakkostyypin diabteeikoidenkin pyrkiä vähä vähältä.

Donna
Tuon lisäksi on erittäin tärkeää liikkua jotta sillä tavalla opettaa elimistönsä polttamaan kaloreitam, nopeuttamaan aineenvaihduntaansa, tasaiseen tahtiin.

Ei toimi.

Donna
Kaksi puolen tunnin reipasta kävelyä päivässä niin että hiki nousee otsalle ja hengitys nopeutuu. Tuo reipas kävely auttaa erittäin hyvin tasoittamaan sokeriarvoja. Nimittäin jos verrataan kahta hekilöä jotka kumpikin kävelee saman matkan. Toinen nopeasti ja toinen hitaammin niin molemmat kuluttavat yhtä paljon kaloreja. Hitaasti kävelevän aineenvaihdunta ei kuitenkaan muutuu siitä mutta nopeasti kävelevän aineenvaihdunta jatkuu vielä kävelynkin jälkeen tasaiseen tahtiin ja näin henkilö jolla on diabetes, miksi ei terveempikin henkilö, pystyy tasoittamaan sokerikäyräänsä.

Vaihtelevat intervallit ja nopeat pyrähdykset ja mm. kuntosalipohjainen tabata-harjoittelu hyvin matalan sykkeen huoltava liikunnan ohessa ovat diabeetikoille paljon parempi vaihtoehto kuin nykyinen nylkyttämisuskonto. Samalla rasva palaa yli 5 kertaa tehokkaammin eikä keho päädy metaboliseen hormonilimboon.

Donna
Painon pudostus on myös tärkeää jos on hankkinut liikakiloja.

Se ei tuolla kuvaamallasi metodilla onnistu juuri ikinä.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
Puudeli
Donna
Hiilihydraatteja on paljon useimmissa ruokatarvikkeissa. Mutta hiilihydraattiakin on monenlaista. Nykyään ei erikoisemmin kielletä syömästä hiilihydraatteja vaikka olisikin saanut diapeteksen. Nykyään suositellaan syömään usein, vähän ja monipuolista lauatsmallin mukaan ja ja itse tarkkailemaan sokeriarvojaan jotta oppii ajan kanssa että minkälainen ruoka nostaa enempi sokeria ja näin olisi vältettävä tai vähennettävä ruokavaliosta.



Ei kukaan hiilihydraatteja kiellä syömästä. Kyse on laadun lisäksi myös määrästä. Tällä hetkellä diabetikoille suositellaan (siis diabetesliitto suosittelee) vähärasvaista - eli suurihiilihydraattista ruokavaliota. Tämä dieetti sisältää väkisinkin paljon viljoja. Vaaleat viljat ovat tietysti huonompia kuin täysjyvät, mutta ennen kuin lähdetään suosittelemaan diabetikoille täysjyvään perustuvaa ruokavaliota, niin suosittelen vilkaisemaan esimerkiksi tätä tutkimusta, jossa vertaillaan välimerellistä (paljon täysjyvää) ja paleo dieettiä (ei viljoja, papuja, maitotuotteita) tyypin 2 diabetesta ja sepelvaltimotautia sairastavien hoidossa.

http://wholehealthsource.blogspot.com/2 ... rials.html




Kiitos huomautuksesta mutta satun tietämään. Itse olen jo aikani elänyt tuolla dieetillä ja pakko elää lopunikääni. Ei valittamista sillä ihan hyvältä maistuu ja ja ei ole ksokaan huutava nälkäkään. Olo on hyvä ja jalka nousee nykyään hyvin kevyesti. Sokeriarvot tasoittuivat, kunto parani ja 16 kiloa putosi paino. En tarvitse diabetslääkkeitä. Iän mukana voin silti joutua vielä syömään diabeteslääkkeitä jos en kykene liikkumaan tarpeeksi ja elimistön toimintakin iän mukana taantuu. Ruokavalion uskon pystyväni hoitamaan jos vaan järki pysyy päässä .

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat