Öljynporauslauttojen "soihtu"?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen yrittänyt googlata, mutta tuloksetta. Ruotsin television "öljyvaltio Norja" ohjelmaa seuranneena olen kiinnostunut näiden valtavien liekkisoihtujen merkityksestä.
-Onko se porausreiän laajentunutta maakaasua?
-Miksi se poltetaan taivaalla, eikä kerätä talteen?
-Jos tuollainen ~20m liekki palaa jokaisessa maailman öljynporaustornissa ympäri vuorokauden ympäri vuoden, niin paljonkohan mahtaa mennä energiaa?

Mielettömiä määriä siinä on mentävä energiaa hukkaan. Eihän siitä toki kaikkea tarvitsisi pystyä keräämään talteen, mutta jollain sivuvirtaushanalla ehkä?

PS: kaikki kysymykset oikeastaan voidaan unohtaa jos se ei olekaan kaasua.

Sivut

Kommentit (21)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

mun käsityksen mukaan se on maakaasua. joskus jossain dokumentissa lyhyesti kerrottiin että kaasu poltetaan koska se on paljon turvallisempaa. taisi olla joku jacques-yves cousteaun monista dokumenteista. nykyisellä tekniikalla voisi olla mahdollista kerätä turvallisesti tuo kaasu talteen.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Päivän huonoin?

Tuo lukemahan tarkoittaa et polttavat 170 miljardia litraa öljyä taivaantuuliin vuosittain....yli miljardi barrelia?

Vierailija
hi3
:roll:
Päivän huonoin?

Tuo lukemahan tarkoittaa et polttavat 170 miljardia litraa öljyä taivaantuuliin vuosittain....yli miljardi barrelia?

Jos viittaat minuun niin minun mielestäni se oli hyvä

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
tiäremiäs
No miks ne paskavatkaamolla polttelee soihtua. Eiks sen metaanin vois laskee vaikkapa Tampereen keskustaan.

Hatanpään puhdistamolla sillon tällöin aina palaa soihtu.

Siellä poltetaan se ylimääräinen kaasu, mitä kaasumoottori ei pysty käyttämään. Moottorin toiminta edellyttää, että kaasua tulee hiukan liikaa kuin liian vähän.
Kuten varmaan tiesitkin, se moottori tuottaa sähköä laitokselle.

Vierailija
Norppa
Nekin voitaisiin korvata energiansäästölampuilla tai ledeillä. Säästyisi valtavasti energiaa.
Ei.
Niitä poltetaan siksi että edes jonkun parta kärähtää.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
EI TILKOO

Niitä poltetaan siksi että edes jonkun parta kärähtää.

No minkä ihmeen takia ne liekit sitten ovat korkeiden tornien päässä suljetuilla teollisuusalueilla?

Ei kai noissa liekeissä ole kyse siitä, etteikö kaasua saataisi talteen, jos se olisi jotenkin välttämätöntä, vaan siitä, että pienten öljyntuotannon sivutuotteena tulevien kaasumäärien hinta on niin pieni, ettei se riitä kattamaan keräämiseen vaadittavia laitteistoja.

Vierailija

Aika pieni lukemahan tuo onkin kokonaiskulutuksessa, mutta kyllähän sillä useammat omakotitalot lämmittäisi.

(maailman maakaasun tuotanto vuonna 2006 2 865 miljardia kuutiometriä)

Toisaalta EU-alue kuluttaa maakaasua 500 miljardia kuutiometriä vuodessa...Eli kolmannes tuosta määrästä poltellaan turhaan nykyisin.

Vierailija

Soihtu palaa öljynjalostamoilla ihan sen takia, että jos syttyy tulipalo tai tulee jokin muu vaaratilanne, niin putkistoista voi tyhjentää soihtuun palavat nesteet/kaasut ja näin polttaa hallitusti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat