Pari kysymystä tutkijuudesta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minua kiinnostaisi tietää, kuinka eri alojen tutkijat kokevat oman tutkijuutensa ja tutkijana olemisen arjen. (Oletus on, että tällä foorumilla kuitenkin pyörii ammatikseen tiedettä tekeviä ihmisiä.) Olen jo pidemmän aikaa vellonut jonkinlaisessa identiteettikriisissä: olen valmistumaisillani oleva opiskelija ja oman alani (kotimainen kirjallisuus) pääaineopiskelijat sijoittuvat paljolti opettajiksi, murto-osasta tulee tutkijoita ja loput tekevät sitten jotain. Olen tehnyt opettajahommaa sen verran paljon, että tiedän alan itselleni ainakin ööh...haastavaksi. Tutkijuus houkuttaa kovasti, mutta opettajavaihtoehtoon nähden tutkijana oleminen on ainakin taloudellisesti kovin epävarmaa.

Eli vastatkaahan tutkijat pariin kiintoisaan kysymykseen:

1. Minkä alan tutkijana toimit?
2. Kuinka päädyit tutkijaksi? Hakeuduitko määrätietoisesti kohti kutsumusammattiasi vai ajauduitko esimerkiksi jatko-opintoihin olosuhteiden pakosta?
3. Mikä työssä on mielestäsi vaativinta?
4. Millaiseksi kuvailisit työhistoriaasi? (Oletko edennyt suoraviivaisesti uralla ylöspäin vai onko kokonaisuus ehkä repaleisempi)
5. Millaisia kykyjä & psyykkisiä ominaisuuksia tutkijana toimiminen sinusta vaatii?
5. Suosittelisitko tutkijan uraa omille lapsillesi?

Kommentit (1)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
tippa
1. Minkä alan tutkijana toimit?

Puolijohdefysiikan.

2. Kuinka päädyit tutkijaksi? Hakeuduitko määrätietoisesti kohti kutsumusammattiasi vai ajauduitko esimerkiksi jatko-opintoihin olosuhteiden pakosta?

Kyllä minulla on ollut jonkinlainen näkemys lapsesta asti, että voisin olla tiedemies (astronomi tai kemisti). Lopullisesti homman ja alan ratkaisi kuitenkin ajautuminen. Satuin pääsemään kesähommiin tutkimuslabraan. Tein sinne diplomityön, ja kun tarjottiin paikkaa jatko-opiskelijana, se oli helpompi valinta kuin työnhaku muualta.

3. Mikä työssä on mielestäsi vaativinta?