Ruumiinavauspöytäkirjat julkiseksi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksei ruumiinavauspöytäkirjat ole julkisia dokumentteja ?

Paljonko se niiden "omistajaa" enää kiinnostaa ?

Tarvisin noita terveysalan tutkimukseen, missä tutkitaan julkkisten alkoholinkäyttöä eri vuosikymmeninä. Hehän ovat monille esimerkkinä, esim Jone Nikula, Risto Kuisma ja Matti Nykänen.

Kommentit (12)

Vierailija
U.Boltin jänis

Tarvisin noita terveysalan tutkimukseen, missä tutkitaan julkkisten alkoholinkäyttöä eri vuosikymmeninä. Hehän ovat monille esimerkkinä, esim Jone Nikula, Risto Kuisma ja Matti Nykänen.

Omaisia voi kiinnostaa vaikka jos joku on tehnyt itsemurhan. Lisäksi muiden henkilökohtaiset asiat ei kuulu muille vaikka olisikin kuollut. Tietojen julkaisusta voisi olla monenlaista haittaa.

Vierailija
U.Boltin jänis
... esim Jone Nikula, Risto Kuisma ja Matti Nykänen.

Ymmärrän kyllä, miksi ei noiden julkkisten ko. kirjoja julkisteta.

Vierailija

Tässäpä vaaliteema piraattipuolueelle, jonka mielestä jopa elokuvat, musiikki ja tietokoneohjelmat kuuluu olla vapaasti levitettäviä, koska tieto on luonteeltaan julkista.

Antavatko he omat terveystietonsa nettiin julkiseksi ?

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005

Nuorempana rahoitin opiskelujani ruumiinavausten parissa. Siinä saa ihmisen elämästä hyvin henkilökohtaista tietoa. Asioita joita eivät tiedä läheisimmätkään ihmiset, tai edes itse.

Ehdottoman salassapidettävää tietoa.

Pieni kevennys: Minulla oli tapana (reilun parinkympin iässä) sanoa, että ruumiinavaus on maailman paras duuni. Ikinä ei ole kiire, eivätkä asiakkaat valita. No, pari vuotta sitten heitin tämän kommentin kaverille joka (reilun parinkympin iässä) rahoitti opiskelujaan samalla tavalla. Hänen vastauksensa oli: Ei pidä enää paikkaansa. En tosin kysynyt, että oliko kiire lisääntynyt, vai asiakkaat ruvenneet valittamaan.

Vierailija

Oliko sulla lupa tehdä niitä ruumiinavauksia?

Kuka muuten maksoi palkkasi ? Joku naapurin Fritz, joka toimitti myös ruumiit ?

Toisaalta luvan voinee kysyä ruumiilta. "Onko sulla mitään sitä vastaan että vilkaisen?"

Vierailija

Olen aikoinani tilannut kopion ruumiinavauspöytäkirjasta isävainaan ruumiin osalta. Minusta oli ihan hyvä tietää mihin hän kuoli. Ja olen netissä lörpötellyt siellä täällä niitä näitä tästä kuolemasta, mutta voihan se olla että joku muu hänen läheisensä ei välttämättä haluaisi asiasta puhua. Oman perheeni jäsenten ollessa kyseessä olettaisin ettei voisi vähempää kiinnostaa puhutaanko vai ei, mutta on niitä sellaisiakin ihmisiä jotka eivät halua rääpöstellä kaikkia asioita julkisesti. Ja sellaisia kuolemia ja ruumiita joista ei kaikkea kannata kertoa.

Nykyään julkisuusvouhotus on mennyt jo niin pitkälle että kaikki puolijulkut ovat kuin karjaa jota saa käsitellä miten tahansa. Aina vedotaan siihen että itsehän hankkiuduit julkkikseksi. Noh, jos kyse on ihmisistä jotka joskus märkäkorvina parikymppisinä keksivät ryhtyä idoleiksi, niin onko oikein että heitä jahdataan vielä 20 v myöhemmin kun he kenties ovat jo muuttaneet mieltään koko julkisuuden suhteen? Itse jos erehdyn(!) jotain paskalehteä joskus plaraamaan ja näen että joku tuikituntematon on taas tehnyt sitä ja tätä ajattelen aina ensimmäiseksi ärtyneenä että KUKA PERKELEEN se-ja-se, nevö hööt ov. Mielestäni vain ihan oikeasti tälle maalle merkittävistä ihmisistä pitäisi puhua, eikä heistäkään tarvitsisi koko sukupuolielämän koko saldoa ja kirjoa rääpiä, jos eivät itse vartavasten tahdo.

Ja sitten ei saisi raatokaan olla rauhassa? Juu, kyllä minuakin salaisuudet ärsyttävät ja olen heti ensimmäisenä haluamassa tietää mihin joku kuukahti, mutta jos ei se minulle kuulu niin ei se minulle kuulu. Pitää vaan jaksaa elää mysteerin kanssa. Kuten esmes omalla kohdallani exäni itsari että oliko se sitä vai vahinko vai mitä hemmettiä.

Vierailija
Siinä saa ihmisen elämästä hyvin henkilökohtaista tietoa. Asioita joita eivät tiedä läheisimmätkään ihmiset, tai edes itse.

Ehdottoman salassapidettävää tietoa.

Juu ja tulee oikeujuttu ruumis haastajana, eikö?
Voisitko yksilöidä noita itsetietämättömiä sosiaalisesti arkoja asioita.

Vierailija
fenomenologi
U.Boltin jänis

Omaisia voi kiinnostaa vaikka jos joku on tehnyt itsemurhan. Lisäksi muiden henkilökohtaiset asiat ei kuulu muille vaikka olisikin kuollut. Tietojen julkaisusta voisi olla monenlaista haittaa.

Sukututkimuksessa raja on 100 vuotta henkilön syntymästä. Sitä nuorempia kirkonkirjoja ei julkaista.

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009
U.Boltin jänis
Tässäpä vaaliteema piraattipuolueelle, jonka mielestä jopa elokuvat, musiikki ja tietokoneohjelmat kuuluu olla vapaasti levitettäviä, koska tieto on luonteeltaan julkista.

Antavatko he omat terveystietonsa nettiin julkiseksi ?

Mikäli mitään olen piraattipuolueen tavoitteista sisäistänyt, niin he pyrkivät helpottamaan kulttuurin leviämistä. Henkilökohtaiset terveystiedot tuskin ovat kulttuuria. Toisaalta voisin kyllä uskoa, että tutkimuskäyttöön haluaisivat jollakin tapaa helpottaa terveystietoihin käsiksi pääsemistä.

Vierailija
petsku
Toisaalta voisin kyllä uskoa, että tutkimuskäyttöön haluaisivat jollakin tapaa helpottaa terveystietoihin käsiksi pääsemistä.

Ruumiinavaustietoja ja ruumiista otettuja näytteitä säilytetään jatkotoimenpiteitä ja mm. tutkimuskäyttöä varten reilu 30 vuotta sairaaloiden arkistoissa. Mitä hyötyä näytteen alkuperän nimen julkistaminen toisi niiden avulla tehtävään tutkimukseen? Vastaan itse: ei mitään. Ketjun aloittajan turhaa humanistista nollatutkimusta voitaisiin tehdä myös ilman nimien mainitsemista. Tällöin tosin katoaisi tutkimuksen ainoa sisältö, eli toisten asioiden tirkistely.

Uusimmat

Suosituimmat