Seuraa 
Viestejä1313

Tuli tälläinen mieleen...

Kuinka monesti nykyaikainen sukellusvene (sotavehjes) pystyy vaihtamaan syvyyttä nousematta pintaan?

Onko ballastien tyhjentäminen kompressioilmalla mahdollista loputtomasti? Hyötykäytetäänkö ballastitankkien ilma uudestaan, vai joutuuko sieltä kaikki hukkaan kun vesi puristetaan ulos? Vai käytetäänkö höyryä apuna?

Olenko täysin hakoteillä?

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Sivut

Kommentit (53)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Maalaisjärki
Tuli tälläinen mieleen...

Kuinka monesti nykyaikainen sukellusvene (sotavehjes) pystyy vaihtamaan syvyyttä nousematta pintaan?

Onko ballastien tyhjentäminen kompressioilmalla mahdollista loputtomasti? Hyötykäytetäänkö ballastitankkien ilma uudestaan, vai joutuuko sieltä kaikki hukkaan kun vesi puristetaan ulos? Vai käytetäänkö höyryä apuna?

Olenko täysin hakoteillä?




Eihän sitä ilmaa pumpata ulos, vaan puristetaan pienempiin säiliöihin ja otetaan vettä tilalle. Kun tulee tarve suuremmalle kelluvuudelle, kompressoitu ilma pumpataan takaisin painolastisäiliöihin ja vesi ulos.

En siis tiedä asiasta mitään, mutta ilman pumppaaminen suurissa määrin sukellusveneistä tuntuu jokseenkin järjettömältä jo piilossa pysymisenkin takia.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Ertsu
Onhan sukellusveneessä myös syvyysperäsin lentokoneen tapaan. Aina ei siis tarvitse pumpata vettä ulos/sisään, kun vaihdetaan syvyyttä.



Minun käsittääkseni tuo on juuri se tapa, jolla syvyyttä säädetään. Sukellusveneiden (ja painolastisäiliöiden) volyymi ei muutu (merkittävästi) syvyyden mukaan.

Pintaan tullessa painolastisäiliot puhalletaan tyhjiksi paineilmalla ja sukellettaessa vettä lasketaan painolastisäiliöhin juuri sen verran, että vene vajoaa vedessä ja syvyyden ylläpito perustuu aero- oikeammin hydrodynamiikkaan. Jos alus pysähtyy sukelluksissa, se alkaa upota ilman painolastin puhaltamista.

Tuo muuten aiheutti ilmeisimmin USS Thresherin uppoamisen v. 1963. Alus menetti ilmeisesti reaktorihäiriön vuoksi liikkumiskykynsä ja alkoi vajota. Säiliöiden hätätyhjennys ei todisteiden mukaan onnistunut, koska paineilmasta jäätynyt kondenssivesi tukki paineilmaputket...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Korpi
Eihän sitä ilmaa pumpata ulos, vaan puristetaan pienempiin säiliöihin ja otetaan vettä tilalle. Kun tulee tarve suuremmalle kelluvuudelle, kompressoitu ilma pumpataan takaisin painolastisäiliöihin ja vesi ulos.

En siis tiedä asiasta mitään, mutta ilman pumppaaminen suurissa määrin sukellusveneistä tuntuu jokseenkin järjettömältä jo piilossa pysymisenkin takia.




Ainakin sukellettaessa painolastisäiliöt kyllä täytetään avamaalla venttiilit säiliöiden yläpäässä. Mainittakoot, että nimenomaan ilman pois päästämistä varten U-veneen ulkorungossa on isot reiät.

Ja mikäli on nähnyt videoita nykyaikaisten sukellusveneiden sukelluksista, niin on varmaankin huomannut kuinka vesi suihkuaa sukeltavan veneen kannelta korkealle, tämä johtuu siitä että painolastisäiliöissä ei ole pohjaventtiileitä ollenkaan, vain reiät kölin tuntumassa, mistä syystä tyhjä painolastisäiliö on täynnä paineistettua ilmaa. Ymmärtääkseni venäläiset ovat käyttäneet myös pohjaventtiiliä, silloin ilma poistuu painolastisäiliöistä hieman rauhallisemmin, ja kuulemani mukaan säiliöt täyttyvät hieman nopeammin, mutta samalla järjestelmä on kuitenkin monimutkaisempi ja sitä kautta haavoittuvampi.

Eikä piilossa pysymistä hirveästi auta pumppujen ja kompressorien tuottama melukaan. Vähän veikkaan että jos halutaan pysyä piilossa, niin pari kuplaa versus kompressori vaihtoehdoista kuplat ovat hankalammin havaittavia. Tässä yhteydessä on hyvä muistaa, että pohjois Atlantti ei ole mikään uima-allas. Muutama kupla keskellä Atlanttia eivät juuri erotu, sen sijaan kompressorin jyrinän voisi äänimies paikantaa melko alkeellisellakin ASDIC-laitteistolla.

Mutta ellen nyt ole ihan väärin ymmärtänyt, niin trimmi-säiliöitä kyllä käytettäisiin ainakin jossain määrin ihan vaan pumppaamalla vettä ulos ja sisään.

Mainittakoot että yksi haastavimmista manöövereistä on kuulemma torpedon laukaisu, se kun saattaa keventää venettä jopa yli tonnilla per torpedo. Jos laukaisee parikin kerrallaan, niin alus kevenee aika paljon, minkä lisäksi painonmenetys tapahtuu yleensä etupäässä, eli laukaisun jälkeen trimmit ovat ihan persiillään ja alus haluaisi nousta pystyyn ja pintaan.

Unterseeboot
Muutama kupla keskellä Atlanttia eivät juuri erotu, sen sijaan kompressorin jyrinän voisi äänimies paikantaa melko alkeellisellakin ASDIC-laitteistolla.

Toisen maailmansodan aikaan eräs saksalainen sukellusvene paikansi venäläisen laivan 64km päästä. Tämä tapahtui Jäämerellä. Sen perusteella uskon että nykyään potkuriäänet havaitaan helposti yli 100km päästä.

Unterseeboot

Mainittakoot että yksi haastavimmista manöövereistä on kuulemma torpedon laukaisu, se kun saattaa keventää venettä jopa yli tonnilla per torpedo.



Ennen vanhaan torpedon laukaisu paineisti koko sukellusveneen muutamaksi sekunniksi. Oli tärykalvot kovilla.

Saksalaiset sai WW2:ssa torpedonsa toimimaan vasta 1941. Sitä ennen niissä oli suunnitteluvirhe, minkä johdosta torpedo sukelsi liian syvälle. Toimiva sensori kopioitiin brittitorpedosta.

Saksalaisten torpedokäyttöön liittyy semmoinen hauska piirre, että miehistö tykkäsi ampua torpedot pinnalta paineiskun välttämisen takia. Kansiluukut auki.

Lentokonevaaran takia (mikä oli suurempi kuin sukellusvene-, merimiina- tai laivavaara, varsinkin kun lentokoneisiin tuli tutkat) torpedot piti käytännössä ampua 1942 jälkeen sukelluksista. Taivas oli täynnä vihollisen lentokoneita.

Silloin laukaisun paineiskut alkoi jurppimaan. Mutta sen lisäksi he eivät yleensä tienneet, että upposiko kohde vaiko ei. Sillä oli myös merkitystä sodan kulkuun. Tutka ilmeisesti huomasi jopa periskoopin putken.

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1313
Maalaisjärki
Tuli tälläinen mieleen...

Kuinka monesti nykyaikainen sukellusvene (sotavehjes) pystyy vaihtamaan syvyyttä nousematta pintaan?

Onko ballastien tyhjentäminen kompressioilmalla mahdollista loputtomasti? Hyötykäytetäänkö ballastitankkien ilma uudestaan, vai joutuuko sieltä kaikki hukkaan kun vesi puristetaan ulos? Vai käytetäänkö höyryä apuna?

Olenko täysin hakoteillä?




Meinaan paikallaan ollessa sukellusta, ei liikkeessä.

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7559
Lektu-Elli
Saksalaisten torpedokäyttöön liittyy semmoinen hauska piirre, että miehistö tykkäsi ampua torpedot pinnalta paineiskun välttämisen takia. Kansiluukut auki...
Silloin laukaisun paineiskut alkoi jurppimaan.

Olisiko sulla mitään lähdettä tuolle paineiskulle ? Kuulostaa vähän oudolta, kun torpeedoputken sisempi luukku on kuitenkin suljettuna laukaisuhetkellä.

Mutta sen lisäksi he eivät yleensä tienneet, että upposiko kohde vaiko ei.

Eikö torpeedon räjähdys kuulunut sukellusveneeseen ?

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Lektu-Elli
Saksalaisten torpedokäyttöön liittyy semmoinen hauska piirre, että miehistö tykkäsi ampua torpedot pinnalta paineiskun välttämisen takia. Kansiluukut auki.



Paineen nousu sisätiloissa johtui siitä, kun torpedoputket avattiin ja täytettiin vedellä. Johonkin sen siellä olleen ilman oli mahduttava ja mieluummin niin, ettei sitä päästetä kuplimaan pintaan.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Ertsu
Lektu-Elli
Saksalaisten torpedokäyttöön liittyy semmoinen hauska piirre, että miehistö tykkäsi ampua torpedot pinnalta paineiskun välttämisen takia. Kansiluukut auki...
Silloin laukaisun paineiskut alkoi jurppimaan.

Olisiko sulla mitään lähdettä tuolle paineiskulle ? Kuulostaa vähän oudolta, kun torpeedoputken sisempi luukku on kuitenkin suljettuna laukaisuhetkellä.

Mutta sen lisäksi he eivät yleensä tienneet, että upposiko kohde vaiko ei.

Eikö torpeedon räjähdys kuulunut sukellusveneeseen ?



Torpeedon räjähtäminen ei vielä takaa uppoamista.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Maalaisjärki
Maalaisjärki
Tuli tälläinen mieleen...

Kuinka monesti nykyaikainen sukellusvene (sotavehjes) pystyy vaihtamaan syvyyttä nousematta pintaan?

Onko ballastien tyhjentäminen kompressioilmalla mahdollista loputtomasti? Hyötykäytetäänkö ballastitankkien ilma uudestaan, vai joutuuko sieltä kaikki hukkaan kun vesi puristetaan ulos? Vai käytetäänkö höyryä apuna?

Olenko täysin hakoteillä?




Meinaan paikallaan ollessa sukellusta, ei liikkeessä.



Nykyaikainenkaan sukellusvene ei käsittääkseni pysty pitämään syvyyttään täsmällisesti ilman, että se olisi hitaassa liikkeessä, enkä usko, että sukellusvenekuskit haluaisivat paljastaa sijaintiaan ilmaa edestakaisin pumppaamalla.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Lainaus:
"Paineen nousu sisätiloissa johtui siitä, kun torpedoputket avattiin ja täytettiin vedellä. Johonkin sen siellä olleen ilman oli mahduttava ja mieluummin niin, ettei sitä päästetä kuplimaan pintaan."

Eiköhän tuo putki ole melko tarkkaan täynnä silkkaa torpedoa,
kun luukku avataan.

Kun torpedo on laukaistu, niin putki on täynnä kaasua, joka nostaa keulan pintaan. Monikin saksalainen vene paljastui I Maailmansodassa, kun keula nousi näkyviin.

II Maailmansodassa asia korjattiin torpedoputken kokoisella tankilla, johon laskettiin painolastivettä.

Nuo aukot veneen kansirakenteessa eivät varsinaisesti ole ilman poistoa varten. Niitä tarvitaan onton kansirakenteen veden virtailua varten. Itse sukellusvene on poikkileikkaukseltaan suunnilleen ympyrän muotoinen. Pintaominaisuuksia, esimerkiksi kansitykin käyttöä jne. varten rungon päälle rakennettiin siltarakenne, joka on aallon harjojen yläpuolella. Ainakin toisinaan. Nykyisistä ydinsukellusveneistä ei tuota kansirakennetta löydy, kun ei ole tykkiäkään, eikä kannella tehdä töitä, kun vene on merellä. Eikä ole noita reikiä.

Suosittelen: Das Boot, se alkuperäinen versio. Ei ohjaajan leikkaus. Eiköhän tuota tarkkailemalla moni asia selkene, jos ei jaksa kirjastoon laivakirjoja selaamaan.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1313
Seppo_Pietikainen
Maalaisjärki
Maalaisjärki
Tuli tälläinen mieleen...

Kuinka monesti nykyaikainen sukellusvene (sotavehjes) pystyy vaihtamaan syvyyttä nousematta pintaan?

Onko ballastien tyhjentäminen kompressioilmalla mahdollista loputtomasti? Hyötykäytetäänkö ballastitankkien ilma uudestaan, vai joutuuko sieltä kaikki hukkaan kun vesi puristetaan ulos? Vai käytetäänkö höyryä apuna?

Olenko täysin hakoteillä?




Meinaan paikallaan ollessa sukellusta, ei liikkeessä.



Nykyaikainenkaan sukellusvene ei käsittääkseni pysty pitämään syvyyttään täsmällisesti ilman, että se olisi hitaassa liikkeessä, enkä usko, että sukellusvenekuskit haluaisivat paljastaa sijaintiaan ilmaa edestakaisin pumppaamalla.



Kyse ei ollutkaan siitä kuinka asiat pitäisi tehdä.. Syvyyden säätely ballastien pumppauksella oli pohdintani aihe.

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7559
Maalaisjärki
Kyse ei ollutkaan siitä kuinka asiat pitäisi tehdä.. Syvyyden säätely ballastien pumppauksella oli pohdintani aihe.

Eikö maalaisjärki Helsingissä sano, että koko viestiä ei tarvi lainata ? Riittää, kun lainaat oleellisen.

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1313
Ertsu
Eikö maalaisjärki Helsingissä sano, että koko viestiä ei tarvi lainata ? Riittää, kun lainaat oleellisen.



Lainaus sen takia että muutkin lukijat pysyisivät aiheen tasalla.
Useasti aiheeseen olennaista osaa lainatessa keskustelu voi rönsyillä asian viereen, koska käsiteltävän asian kokonaisuus uupuu.

Tein sen vain painottaakseni kysymyksen alkuperäistä pohdintaa.

Miten lienee oma mielipiteesi laita esimerkiksi keskustelun helpottamisesta puuttuen epäolennaisiin seikkoihin? Menetkö yhdys_sana huomautteluihin; pilkku ,ja piste virheisiin...?

Mitä tulee tunteenpurkauksiisi helsingin ja maalaisjärjen välisistä epäloogisuuksista, niin voin pettymykseksesi todeta etten ole asunut helsingissä kuin 3 vuotta. Terveisiä sinne sivistyksen pariin tampereelle.

Toivottavasti vastaukseni miellyttää sinua lainauksineen. Katsotaan kuinka keskustelu jatkuu sukellusveneiden tiimoilta...

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat