Pyykinpesukoneiden nykyinen kunto?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen ehtinyt elämäni varrella ostaa vasta kaksi pyykinpesukonetta. Päälle parikymppisenä ostamani oli muistaakseni Whirlpool, päältä täytettävä, ja näppärä masiina aina siihen asti että erään kerran kylppäriin kurkatessani näin tulenlieskan loimottavan koneen persauksista. Oma vika varmaankin, sillä siihen aikaan huuhtelin vesiletkulla koneesta joka kolon ja ilmeisesti myös väärät paikat joita ei olisi saanut kastella? Tämä vielä saatiin jotenkin kuntoon, mutta jäi elon myllerryksissä exälle ja palautui sitten minulle lopulta sellaisessa kunnossa ettei sillä tehnyt enää mitään ja piti suurin piirtein vetää kirveellä ja hävittää.

Toisen koneeni merkkiä en muista. Alusta asti kummallisuutena oli että se ei suostunut ottamaan pyykkipulveria pulverilokerosta. Myin aparaatin naapurille joka sanoi että tuollaisia ne koneet nykyään ovat kun mainitsin siitä että pulverin joutuu laittamaan suoraan rumpuun.

Sen jälkeen eli reilun vuosikymmenen olen käyttänyt taloyhtiöiden koneita ja pyykkitupia. Täytyy sanoa että välillä touhu ottaa päähän, varsinkin istua ankeassa pyykkituvassa lukien jotain kakkalehteä aikansa kuluksi, odottaen että pyykki valmistuisi ja toivoen että kukaan ei tulisi sössöttämään jotain asiaa josta en kuitenkaan saa selvää (olen hivenen melukuuro eli en saa selvää puheesta jos taustameteliä). Puhumattakaan sitten siitä että saa jännätä saako ne rättinsä mahtumaan kuivatustiloihin.

Ei niitä märkiä vaatteita kyllä kiva olisi asunnossaan pyöritelläkään, mutta hyödyttääkö muutenkaan haaveilla ikiomasta pesukoneesta ihan vain sen vuoksi ettei jaksa vanua siellä pyykkituvassa (tai raahata sitä #¤%& pyykkikassia hevon kuuseen asti nyt kun asun pesutuvasta loitompana...)? Ovatko nykykoneet luotettavia vai hajoavatko heti tahi sen jälkeen kun takuu on ohi? Olen tällaisissa asioissa pirun pihi ja luonnollisesti ostaisin halvimman mahdollisen mikä markkinoilta löytyy, sillä edellytyksellä tietenkin ettei se vie älyttömästi tilaa kun kissojen makkipakitkin pitää saada kylppäriin sopimaan.

Hivenen kyllä mietityttää että josko arat kissani alkavat kuseskella nurkkiin jos vessaan ilmestyy joku hyppivä pomppiva mölypesä...

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija

Kandee ostaa 30 v mummon pyykkejä pessyt laatukone ennemmin. Ne ei linkoa hyvin mutta muuten ne ei häviä mitenkään uusille.

Vierailija

Oma B**ch merkkinen rupesi täristämään noin vuoden käytön jälkeen. Huoltomies kiristeli takuutyönä osaset. Nyt on 3 vuotta ikää. Zeoliittipesuaineista on luovuttu, kuka nyt savea haluaisi koneeseensa.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

indesidit on olleet hyviä. toinen kone menossa 10 vuoden aikana. ns. halpamerkki mutta ostaessa nykyisen oli mm. wöörpuulillalla siemenssillä presis samanlainen kone mallistossa. hintaeroa vain vaivaiset 300 euroa.

edellinen konen putkistot lahosivat ja tuli halvemmaksi ostaa uusi.

toisen polven pilkkuvirhe

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Qadesha
Toisen koneeni merkkiä en muista. Alusta asti kummallisuutena oli että se ei suostunut ottamaan pyykkipulveria pulverilokerosta. Myin aparaatin naapurille joka sanoi että tuollaisia ne koneet nykyään ovat kun mainitsin siitä että pulverin joutuu laittamaan suoraan rumpuun.

Mitäs tuollainen vika nyt haittaa ? Itse laitan pesuaineen aina suoraan rumpuun kaikissa pyykkikoneissa, vaikka kone ottaisikin sen pesuainelokerosta. Siihen kotelon ympärille kun tuppaa muuten jäämään sitä pesuainetta kuitenkin.

Vierailija

Vai että putketkin voivat hajota... Huh.

Juu, kyllähän minä tämän taloyhtiön pesukoneenkin kanssa toimin niin että rumpuun tulee ne pulverit tungettua (tai siis lähinnä kotoa lähtiessä tuikkaan satsin tyynyliinaan tms. ettei tarvitse sitä koko pulveripyttyä mukanaan raahata).

Välillä vähän mietityttää että mitäköhän kaikkea ne pesevät siinä koneessa. Kerran kun hain pyykkejäni illalla kuivatushuoneesta oli joku tuonut sinne omat riepunsa kuivamaan ja huoneessa haisi silkka ehta KUSI. Ne olivat ne tuntemattoman märät vaatteet jotka sille haisivat, ja lemu oli tarttunut omiinkin, jo kuivuneisiin vaatteisiini. Jouduin asettelemaan niitä kotona sinne tänne levälleen että haju haihtuisi.

Jos laskee vaikka sängyssä alleen niin huuhtaisisi ensin vähän kotona ja laittaisi nyt herrajjestas kunnolla sitä pulveria sekaan!

- En jaksa oikein uskoa että hinnalla on niin väliä, eli että itsensä kipeäksi maksamalla saisi jotenkin paremman masiinan. Miten lienee.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

1996 tehdyn remontin yhteydessä on meidän huusholliin viimeksi ostettu pyykinpesukone. On ainakin tähän asti suorittanut moitteettomasti pari kertaa viikossa saamansa tehtävän.

Hyvää tuuria?

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

ei mikään ikuisuuksia kestä.

upo pesukarhu kyllä löytyy mökiltä. putket vaihdettu viimeisen 30 vuoden aikana 5 kertaa ja ohjain kortti nupikoineen kahdesti kerran vetohihna. vieläkin pesee ja myös rumpuaa.

Vierailija

Uudemmat taitaa kuluttaa sähköä vähempi.
Yksinkertanen on mun mielestä parasta. Korkeintaan kaks namikkaa. Toisesta säädetään lämpötila ja toisesta pesuaika tai ohjelma ja ei muuta ku menoks. Usein ne kallimmat on vaan varustettu turhilla hilavitkuttimilla, mutta lopputuloksen kannalta aivan sama.

Vierailija

Meille ostetti jotain 2,5V sitten uusi pesukone.

Kerrankin osasin pitää suuni kiinni ja annoin asiantuntevan naismyyjän veikonkoneessa jutella rauhassa vaimoni kanssa ja hyvä tuli.

Ostos oli jotain yli 350€, pesee max 7kg pyykkiä kerralla, linkoo max1400, eli lähes kuivaksi. Ohjelmia on käsipesusta siihen valkopesuun. Ajastimet käynnistävät koneen haluttuun aikaan.

Se mitä olen erityisesti edistyksenä pitänyt on vedenkäyttö. Kone ottaa vettä vain tosivähän, näyttää että se lutraa nitä lähes kuivana ja huolellisesti. Jos koneeseen laitat yhdet villasukat niin se ottaa vettä vain villasukkien tarvitseman verran ja lämmittää näin ollen sen pienen vesitilkan eikä koko 4 sankollista kuten ne kehutut vanhat.

Kun menet kauppaa niin toivonpa totisesti että saisit tuollaisen asiantutevan myyjän itsellesi, koneita on nykyään moneen lähtöön kunhan vain valinta osuisi kohdalleen.

Ystävällisesti
Teuvo
Turku

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006
Teuvo
Meille ostetti jotain 2,5V sitten uusi pesukone.

Kerrankin osasin pitää suuni kiinni ja annoin asiantuntevan naismyyjän veikonkoneessa jutella rauhassa vaimoni kanssa ja hyvä tuli.

Ostos oli jotain yli 350€, pesee max 7kg pyykkiä kerralla, linkoo max1400, eli lähes kuivaksi. Ohjelmia on käsipesusta siihen valkopesuun. Ajastimet käynnistävät koneen haluttuun aikaan.

Se mitä olen erityisesti edistyksenä pitänyt on vedenkäyttö. Kone ottaa vettä vain tosivähän, näyttää että se lutraa nitä lähes kuivana ja huolellisesti. Jos koneeseen laitat yhdet villasukat niin se ottaa vettä vain villasukkien tarvitseman verran ja lämmittää näin ollen sen pienen vesitilkan eikä koko 4 sankollista kuten ne kehutut vanhat.

Kun menet kauppaa niin toivonpa totisesti että saisit tuollaisen asiantutevan myyjän itsellesi, koneita on nykyään moneen lähtöön kunhan vain valinta osuisi kohdalleen.

Ystävällisesti
Teuvo
Turku

sponsored by:

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Käytössä ollut Boschin perukone-kuivausrumputorni vuodesta 2004 asti. Vielä toimii. Tosin käyttö ei ole kovin raskasta, yhden hengen talouden pyykkejä sillä pestään. Ja kuivausrummussa kuivaan vain sukat ja alkkarit, muut kuivuu hyvin telineessäkin (ei vaan jaksa ripustella sukkia ja alkkareita kuivumaan yksitellen, tylsää semmoinen).

James Dyson suunnitteli joku aika takaperin pesukoneen jonka rumpu oli jaettu kahteen vastakkaisiin suuntiin pyörivään osaan, tällä saatiin kuulemma aikaiseksi puolitoista kertaa tehokkaampi pesuliike ja pesunopeus, ts kone ei paisko pyykkiä sisällään yhtenä myttynä vaan se tuljuu tasaisesti joka puolelta. Vedettiin pois markkinoilta joku aika takaperin koska oli liian laadukas (ts liian kallis valmistaa ja kuluttajahinnaltaan liian korkea), mutta on kuulemma tulossa takaisin. Hilavitkutinhörhönä mun on tiätty pakko saada se.

Vierailija

Itseäni kiinnostaisi erityisesti varsin kuivaksi vaatteet paukuttava masiina, koska olen kyllästynyt siihen että saan odottaa iät ajat että vaatteet kuivavat (siinä tapauksessa että kuivatushuoneessa ei olekaan tilaa ja joudun raahaamaan rätit asuntooni).

Toisaalta oman koneen 2 t pituinen pesuaika ärsyttää ajatuksena. Miksi niin kauan? Juuriko linkouksen vuoksi? Talon kone pesee max 50 minuutissa.

Mutta taitaa jäädä lähinnä pyörittelyn asteella koko juttu, sillä XY-osapuoli tässä ilmoitti että hän ei tänne konetta halua koska se olisi riesa muutoissa. Aina ajattelen että tässä asunnossa asumme useampia vuosia, mutta tähän mennessä pituusenkkari on sellaiset vajaa 3 v jonka olen/olemme jaksaneet samassa osoitteessa kupeksia. Eli ehkä kun miäs pääsi yli 50-kiloisesta telkastaan eroon, ei ole syytä hankkia yli 60-kiloista pesukonetta tilalle.

Tyyppi saa kyllä kolata minulle talvella reitin jota pitkin kulkea tuonne pesutuvan omaavaan taloon. Meinaan tässä on jostain syystä joku iso viha näiden talojen välillä, että vaikka kaikkiin muihin yhtiön lukuisiin taloihin on hyvät polut talvisin "päätalolle", niin tästä talosta ei ikinä ole missä nyt asumme. Kaikenlaista...

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

peruskoneen kilowatin vastuksella menee tovi että se lämmittää n. 15 litraa vettä. 30 asteeseen menee n. 20 min ja 60 asteeseen lähemmäs tunti.

se joka paukuttaa kuivaksi on sitten kuivuri. ei muuta kuin pesutornia ostamaan. halvimmat linevät 700euron paikkeilla. eli tornissa on pesukone ja kuivaaja.

tosin kuivaajat ovat aikamoisia energia syöppöjä.

Vierailija
Qadesha
Alusta asti kummallisuutena oli että se ei suostunut ottamaan pyykkipulveria pulverilokerosta. Myin aparaatin naapurille joka sanoi että tuollaisia ne koneet nykyään ovat kun mainitsin siitä että pulverin joutuu laittamaan suoraan rumpuun.

Koneeseenhan tulee vesi pesuainelokeron kautta, minkä voi tarkistaa avaamalla pesuaineluukun kun kone ottaa vettä. Oletko varma, ettet laittanut pesuainetta huuhteluaineelle varattuun lokeroon?
Kun pesuaineen laittaa suoraan rumpuun, pitäisi jättää esipesu pois, ettei aineet poistu heti esipesun jälkeen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat